Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT´s reklamationshantering  (läst 13064 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tråden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
IVT´s reklamationshantering
« skrivet: 03 januari 2007, 21:31:41 »
 :o

Är det fler än jag som är totalt missnöjda med IVT´s reklamationshantering där de gömmer sig bakom sitt "återförsäljarnät"?

Jag har en "lunta" med kommunikation att publicera för Er som är intresserade och där Ni får avgöra själva vem som bär ansvaret i frågan.

Några erfarenheter från Er?
AW 290 + Opt 500 intallerad 061101. Tidigare förbrukning 2,5 kbm olja. Villa 100 kvm, Vänerområdet

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2007, 22:35:39 »
:o

Är det fler än jag som är totalt missnöjda med IVT´s reklamationshantering där de gömmer sig bakom sitt "återförsäljarnät"?

Jag har en "lunta" med kommunikation att publicera för Er som är intresserade och där Ni får avgöra själva vem som bär ansvaret i frågan.

Några erfarenheter från Er?

Det troliga är att det det är installatören du har alla avtal med. Det innebär att IVT egentligen inte behöver prata med slutkunden. Du har ju egentligen inte köpt något från IVT utan det har deras ÅF gjort. Trist men oftast sant. Har man dessutom problem med att få deras ÅF att åtgärda fel är det ju ännu mer trist.

Sen kan man ju tycka att dom borde vara mer "serviceminded" och hjälpa dig om du har problem. Eller i vilket fall som helst rekommendera någon annan installatör/åf

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2007, 23:19:52 »
Jag har precis samma erfarenheter som du när det gäller varor man köpt från återföräljare men vill ha "hjälp" med från tillverkare/leverantör.
Jag tror det bottnar i att de helt enkelt inte har den organisation som krävs för att hantera reklamtioner, de "köper" den tjänsten av sina återföräljare helt enkelt.

Om din återförsäljare inte sköter sina åtaganden brukar det vara väldigt effektivt med kommunens konsumentvägledare, får ÅF veta att de börjat nysta i ärendet brukar det bli annat ljud i skällan även hos motsträviga återförsäljare.

Annars är ju utopiazz förslag med en annan ÅF inte så dåligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2007, 07:12:40 »
Det är svårt med reklamationer, det är aldrig nån som ringer till Volvofabriken när man får fel på sin bil, samtidigt om man inte får hjälp av sin återförsäljare vart skall man vända sig?????sen iof I ivt fall så har dom ju sina ivt center ofta, då står det ju Ivt på skylten, lite svårt att skilja på bu eller bä, samma att alla värmepumpsmärken skryter om sina fina garantier....

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2007, 08:49:26 »
Hej.

Jag har samma problem. I över en månad har jag väntat på att få åtgärdat min värmepump som inte går att stänga av med den ordinarie on/off knappen på kontrollpanelen (se tidigare inlägg). Intresset från min återförsäljare, som i sin tur lagt ut servicen, är noll. Jag har ringt 6-7 ggr men ingen bryr sig. Vad skall jag göra?

mvh
Mikael

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2007, 08:54:22 »
Kommunens konsumentrådgivare, kräv att de ringer upp företaget ifråga och ifrågasätter deras hantering av ditt ärende.

Funkar oftast kanon.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2007, 10:00:40 »
Hej.

Jag har samma problem. I över en månad har jag väntat på att få åtgärdat min värmepump som inte går att stänga av med den ordinarie on/off knappen på kontrollpanelen (se tidigare inlägg). Intresset från min återförsäljare, som i sin tur lagt ut servicen, är noll. Jag har ringt 6-7 ggr men ingen bryr sig. Vad skall jag göra?

mvh
Mikael



Är det en IVt också???

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2007, 16:20:43 »
Hej.

Jag har samma problem. I över en månad har jag väntat på att få åtgärdat min värmepump som inte går att stänga av med den ordinarie on/off knappen på kontrollpanelen (se tidigare inlägg). Intresset från min återförsäljare, som i sin tur lagt ut servicen, är noll. Jag har ringt 6-7 ggr men ingen bryr sig. Vad skall jag göra?

mvh
Mikael



Är det en IVt också???

Japp!

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2007, 16:59:09 »
Detta är ett problem som IVT har med sitt Ã¥terförsäljarnät. Som kund om det blir fel pÃ¥ ngt sÃ¥ ska man i 1:a hand prata med sin installatör. Klarar han inte att lösa problemet ska de ta kontakt med IVT´s serviceombud och det är här problemet är. Nämligen i större städer eller i samma kommun kanske det finns fler IVT installatörer och den ena är IVT serviceombud och samtidigt en konkurrent om jobbet sÃ¥ de drar sig för att gÃ¥ vidare med ärendet för att det kanske blir lite "skitsnack" ute hos kund. Tex har de gjort sÃ¥ här, sÃ¥ ska man inte koppla, det kommer bli problem m.m  m.m
Det går annars bra som slutkund att själv ringa till sitt närmaste seciceombud ni hittar dessa på IVT hemsida, men jag tycker det är upp till installatören att göra slutkunden nöjd.
Nu kommer detta att bli bättre hos IVT när man har "service no 1" killar som är helt lojala och säger inte vilken firma de kommer ifrån eller klankar ner på installationen eller räknar på ngt jobb.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Tråden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2007, 17:16:39 »
Mitt grundproblem är 2 skilda saker.

1. Fel och brister som Installatören är skyldiga till och som de inte är villiga (enligt rimlig nivå) att åtgärda. Förstört klinkergolv, dörrkarm osv.

2. Utemodulen levererades med brister från fabrik vilket medfört orimmlig elförbrukning. Oanvändbar utedel under 1 månad osv.

Problemet är att Installatören och IVT hänvisar till varandra i ärendet och inte är villiga till kompensation inom någon gräns i dagsläget.
Man känner sig som en dvärg mot en Jätte. Stångar mig blodig med mailbombning samt telefonsamtal till diverse personer i företagets ledning men får oftast nonchalanta svar från nån som påstår sig vara "Chef" (vilket verkar oerhört viktigt för en del)
Har oxå påtalat att det är lätt att göra avbön i TV(plus) och be kund om ursäkt där men att det är oerhört svårt att leva upp till att vara ett bra och förstående företag som respekterar ALLA kunder, stora som små.
Någon skrev att man inte ringer fabriken Volvo och påtalar att bilen är trasig. Det kan du ge dig fanken på att jag skulle göra om bilen levererades utan motor och att man dessutom får ett papper på att någon kollat att det satt en motor där i fabriken.

Jag kommer i dagsläget att ta in fullständiga priser/offeter på nytt golv,ommålning, byte av karm, städning osv från firmor som jag har tillgång till via mitt jobb för att se var Min sluträkning hamnar på. Vi får se om IVT tyckte mitt startbud blir så fel till sist.

Hur har ni andra upplevt IVT?
Är det inte lätt att gömma sig bakom ett sk återförsäljarnät?

Nåja...För övrigt så går pumpen och pannan bra. Skönt att grejerna funkar .....*peppar peppar*
AW 290 + Opt 500 intallerad 061101. Tidigare förbrukning 2,5 kbm olja. Villa 100 kvm, Vänerområdet

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2007, 17:59:27 »
Hur har ni andra upplevt IVT? Är det inte lätt att gömma sig bakom ett sk återförsäljarnät?
Mina erfarenheter är enbart positiva. Jag har haft problem två gånger. Första gången, det var när vi kom hem från sommarstugan i juli 2005, så hade pumpen stannat och inget fungerade, vi skulle duscha men hade inget varmvatten. Ringde installatören, som kom samma dag och bytte kretskortet.

Samma höst märkte jag en fredagförmiddag att avfrostningen inte fungerade. Ringde min installatör. Jag kommer i kväll, sa han. Han hade ett jobb nere i Falkenberg, som han måste avsluta först. Han dök sedan upp vid åtta-tiden på kvällen (en fredag!) och bytte givare T12. Sedan allt OK, därefter har jag inte haft några problem.

Summa summarun, allt hänger nog på din installatör...

Sture.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2007, 18:09:54 »
Att karmar, klinkergolv, ommålningsbehov, saneringskostnad m.m behövs åtgärdas eller bytas ut är väl knappast IVT´s ansvar däremot om värmepumpen eller vad det du har och någonting saknas eller inte fungerar tycker jag IVT bör stå för och de gör de väl också, sen hur snabbt det åtgärdas är upp till installationsfirman. Verkar som i ditt fall att du haft otur med installatören och deras åtaganden.
Att begära skadestånd från IVT tror jag blir svårt, de har ju bara levererat en värmepump.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2007, 19:23:25 »
Problemet är att Installatören och IVT hänvisar till varandra i ärendet och inte är villiga till kompensation inom någon gräns i dagsläget.

Att IVT hänvisar till installatören är inte ovanligt och egentligen inte fel. Du har ett avtal med säljaren och/eller installatören. Om sen IVT levererar en trasig produkt till installatören är ett problem som IVT ska lösa med installatören.
Men faktum kvarstår, du har ditt avtal med intallatören enligt både konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. Det gör också att IVT inte är "skyldiga" att prata med dig eller är "skyldiga" att kompensera dig. Det ska installatören göra. Sen får han i sin tur kräva ersättning från IVT för de delar som IVT brustit i.

Får du inte tag på installatören eller dom inte vill göra rätt för sig, eller bara lova och lovar, då kan du vända dig till kommunens konsumtvägledare eller SVEP, möjligen också konsumentverket för att få hjälp.

Sen håller jag med dig att IVT borde ta ett ansvar i frågan. Det kanske dom försöker göra, men möts av samma fagra löften från installatören.

Det är i alla fall tur i allt annat elände att pumpen fungerarsom den ska.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Tråden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2007, 18:59:11 »
Jodå. Ni har helt rätt vad det gäller min installatör. Dessa fel och brister kommer återförsäljaren att få stå för, inte IVT.
Men.....Återförsäljaren vill gärna hänvisa till IVT-centralt...
IVt hänvisar tillbaka. Kul..

IVT har dock levererat en pump som enligt mig var undermålig och jag har påvisat det för dem vilken de oxå säkert tagit åt sig av.

Vill inte gnälla egentligen...mer kolla läget hur andra har det eller haft det.
Pumpen går ju perfekt nu...så det är väl bara att "hålla käften" o le.
AW 290 + Opt 500 intallerad 061101. Tidigare förbrukning 2,5 kbm olja. Villa 100 kvm, Vänerområdet

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #14 skrivet: 05 januari 2007, 22:17:39 »
Men.....Återförsäljaren vill gärna hänvisa till IVT-centralt...
IVt hänvisar tillbaka. Kul..

Jag tycker du ska ta kontakt med Svep http://www.svepinfo.se/ och din kommuns konsumentvägledare. Framförallt den senare kan hjälpa dig med lämpliga åtgärder.

Sen tycker jag att du dessutom ska skriva ett rekommenderat brev till företaget där du framför dina krav. För även dagbok med datum och tider samt vad dom lovar och säger att dom ska göra.

IVT har dock levererat en pump som enligt mig var undermålig och jag har påvisat det för dem vilken de oxå säkert tagit åt sig av.

Vi är tillbaks till ansvarsfrågan och gentemot dig är det leverantören, inte tillverkaren, som har ansvaret. Det finns vissa fall där ansvaret faller tillbaks på tillverkaren/importören/distributören etc. och det är om säljaren försvinner från marknaden.

Lite om lagarna i korthet men det har du säkert redan läst:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?ArticleID=2580
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892

Och den lite längre versionen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850716.HTM
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900932.HTM

Det finns lite tillägg i Notisum om dessa lagar men det är småsaker.

Inte mycket till hjälp kanske men pumpen gÃ¥r bra   Thumbsup

/Joha
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!