Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny ivt greenline för klen?  (läst 1879 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny ivt greenline för klen?
« Svar #15 skrivet: 01 december 2023, 18:05:12 »
Troligtvis är hålet för grund om det har frusit. En VP med den kraften som märkningen säger är på 9 kW och fodrar då ett hål som är ca 150 meter djupt. Tror inte på kartan att hålet är så djupt. Vt ni något om ifall det har varit en klenare VP installerad, ni får fråga förgående ägare om det. Kan det finnas upp gift om vem som borrat tro. Ni kommer säkert att i kommande vinter få stå ut med lite större elräkning Har inte läst allt, var i landet är ni. Kanske på dom sydligare delarna och då går det kommplitera med en luft/luft, som är bra mycket billigare än att borra ett nytt hål.

Utloggad Elin1990

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny ivt greenline för klen?
« Svar #16 skrivet: 01 december 2023, 21:15:55 »
Tack för ditt engagemang Roland! Jag försöker hänga med men är lite svårt på bara text när jag inte är nån expert. Måste nog sätta mig i excel och skriva dina siffror så att jag förstår bättre hur det hänger ihop.

Får ge pumpen en säsong till nu när vi har en energimätare på den så ser vi hur mycket den drar. Problemet är ju om den fryser varje vinter. Då måste vi väl minst kompletteringsborra?

Andrahandsvärdet på en 3 år gammal pump är inte så bra alltså om vi skulle försöka sälja den och byta till en större?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Ny ivt greenline för klen?
« Svar #17 skrivet: 02 december 2023, 08:35:47 »
Andrahandsvärdet är lågt. Om livslängden förmodas bli 20 år har den efter 3 år tappat 15% i värde. Det kostar att demontera den och frakta den till en köpare. Köparens alternativ är ju en ny pump där frakt ingår. Det kan bli problem med garantin. En köpare vet inte heller under vilka förhållanden pumpen har gått. Den kan ha misshandlats. Det gör att i alla fall jag skulle vilja betala högst hälften av 85% av inköpspriset fritt levererad till min tomt. Det blir kanske en tredjedel av inköpspriset netto till säljaren.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Ny ivt greenline för klen?
« Svar #18 skrivet: 02 december 2023, 09:10:20 »
Borra ett till hål och byta värmepump är ju inte helt billigt heller. Gissar att ni redan har koll på om något inte allt för dyrt går att göra med själva huset så det behöver mindre energi? (är det från 1923 så kanske det är svårt)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Elin1990

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny ivt greenline för klen?
« Svar #19 skrivet: 14 december 2023, 17:51:14 »
Nu har jag mätt förbrukningen ett par veckor.

Kb in är runt -0,8 och ut -3,3. Förbrukningen är runt 60kwh ned till -2 grader. Därefter är det tillskott. Vid -13 grader ute hade vi 199kwh på ett dygn och vid -10 går 130kwh på ett dygn.

Det ”positiva” med så mycket tillskott är att kB är relativt konstant. Men det blir väldigt snabbt väldigt hög förbrukning. Är det verkligen skäligt att ligga på ett tillskott på 140kwh per dygn när tempen är -13?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny ivt greenline för klen?
« Svar #20 skrivet: 14 december 2023, 18:27:37 »
Det visar att värmepumpen är ganska rejält underdimensionerad med dagens mått mätt. Den borde klara fler minusgrader innan tillskottet kopplas in.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Ny ivt greenline för klen?
« Svar #21 skrivet: 14 december 2023, 19:48:00 »
200 kWh/dygn när det är -13 ute verkar lite väl mycket. När jag i ett tidigare inlägg räknade på enbart pumpen kom jag fram till att huset behövde 0,4 kW per grad temperaturskillnad inne/ute.

När temperaturen sjunker från -2 till -10 ökar förbrukningen med 70 kWh/dygn. Det betyder att husets förbrukning kan beräknas till 70/24/8 = 0,36 kW/grad. Det stämmer bra med värdet ovan så

Däremot är det inte rimligt att förbrukningen ökar ytterligare 70 kWh/dygn när temperaturen sjunker tre grader till. Det skulle betyda en ökad förbrukning på 70/24/3 = 0,97 kW/grad. Det kan bero på osäkerhet i underlaget. När temperaturskillnaden är så liten som tre grader får fel i temperaturen stor inverkan.

Det kan också vara så att värmepumpen stannar när det blir för kallt att den inte är optimalt inställd. Kontrollera att pumpen går 24 timmar per dygn när det är kallt ute. Det finns en mätare för drifttiden.

Det behöver inte betyda att det är någon katastrof att det behövs tillsats redan vid -2 grader. Min pump klarar -3 och det betyder tillsatselen står för ca 15% av totala elförbrukningen för värme och varmvatten.

Ni skulle behöva en pump som klarar 12-15 kW och ett borrhål till för att komma undan elpatrontillskott. Min rekommendation är att bita i det sura äpplet och köra vidare tills pumpen havererar. Det skulle gå att spara gissningsvis 2000 kWh el genom att byta till större pump och borra ett hål till men även med höga elpriser blir det svårt att få lönsamhet på den investeringen. 

 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Elin1990

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny ivt greenline för klen?
« Svar #22 skrivet: 05 januari 2024, 22:46:21 »
Nu har vi mätt bergvärmen i över en månad. Den ligger på ca 86-93% tillskott från -10 grader generellt. Så att den funkar ganska dåligt har vi ju konstaterat. Rolands beräkningar är ju dock att det inte lönar sig att idag göra större hål och ny pump då den här pumpen är så ny.

Men när man vid utbytet 2021 satte in den nya pumpen, gjorde man fel då när man satte in en så här liten pump för ett så här stort hus, samt inte kollade hur djupt hålet var? Hade det kunnat vara lönsamt då att göra både och? Den gamla pumpen var ju helt uttjänt så det borde ju ha gjorts som en nyinstallation kan man tycka?

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Ny ivt greenline för klen?
« Svar #23 skrivet: 05 januari 2024, 23:03:50 »
Nu har vi mätt bergvärmen i över en månad. Den ligger på ca 86-93% tillskott från -10 grader generellt. Så att den funkar ganska dåligt har vi ju konstaterat. Rolands beräkningar är ju dock att det inte lönar sig att idag göra större hål och ny pump då den här pumpen är så ny.

Men när man vid utbytet 2021 satte in den nya pumpen, gjorde man fel då när man satte in en så här liten pump för ett så här stort hus, samt inte kollade hur djupt hålet var? Hade det kunnat vara lönsamt då att göra både och? Den gamla pumpen var ju helt uttjänt så det borde ju ha gjorts som en nyinstallation kan man tycka?

Pumpen fungerar nog inte dåligt utan den är ju ordentligt underdimensionerad med dagens tänk. Som skrevs tidigare så skulle det behövas 13-16 kW för att slippa eltillskott och därmed säkerligen ett extra borrhål eller en markslinga. Med en inverter kan man ställa in min temperatur från hålet så att man inte riskerar frysning.

Se bara till att punpen går 24 h/dygn och inte bryter på för hög returtemp. Se här för lite tips https://www.abc.se/~m5938/
 
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Ny ivt greenline för klen?
« Svar #24 skrivet: 06 januari 2024, 09:30:43 »
Men när man vid utbytet 2021 satte in den nya pumpen, gjorde man fel då när man satte in en så här liten pump för ett så här stort hus, samt inte kollade hur djupt hålet var? Hade det kunnat vara lönsamt då att göra både och? Den gamla pumpen var ju helt uttjänt så det borde ju ha gjorts som en nyinstallation kan man tycka?

Jag tycker man inte gjorde fel. Förutsättningarna har ändrats sedan 2021. Kostnaden för min el var 2020 och tidigare 0,8 - 1,3 kr/kWh (rörlig kostnad, inga fasta avgifter inkluderade). Det var sådana elpriser man hade att planera utifrån när man bestämde sig för hur nya värmepumpinstallationen skulle se ut. Det är då rätt rimligt att använda befintligt borrhål och sätta in en så kraftig pump borrhålet klarade av. Att det blir lite elpatron får man finna sig i. Ett borrhål till skulle förmodligen kosta runt 60 000 kr. Hade man lånat det beloppet hade räntor och amortering gjort att det inte blev så mycket kvar av vinsten med en kraftigare pump.

Idag är elpriserna på en annan nivå. Min rörliga elkostnad under den tid huset behöver värmas har de senaste två åren varit 1,5-3,8 kr/kWh. Och naturligtvis är det så, att när det är så kallt att elpatronen behövs, är elpriset som högst.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny ivt greenline för klen?
« Svar #25 skrivet: 06 januari 2024, 09:48:03 »
Nu kommer jag in från sidan:

Hur ser radiatorerna ut, är det original anno 1923, eller kanske 1956?
Högtempererade som kräver hög framledning?
Spetsar den för att nå högre framledning, eller spetsar den för att borran blir för kall?
När klipper kompressorn vid för hög framledning?

Som tidigare sagts, kolla upp om det är gångbart att köpa en fet LLVP, eller två mellanstora (ett per våningsplan), istället för att spetsa elementen med el i tid och otid. 60-80 000kr borra med för liten BVP, kontra 25000 till 40000-50000kr LLVP,

Då får ni ju rejäl kylning på sommaren också. =)

Utloggad Elin1990

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny ivt greenline för klen?
« Svar #26 skrivet: 06 januari 2024, 11:52:57 »
Nu kommer jag in från sidan:

Hur ser radiatorerna ut, är det original anno 1923, eller kanske 1956?
Högtempererade som kräver hög framledning?
Spetsar den för att nå högre framledning, eller spetsar den för att borran blir för kall?
När klipper kompressorn vid för hög framledning?

Som tidigare sagts, kolla upp om det är gångbart att köpa en fet LLVP, eller två mellanstora (ett per våningsplan), istället för att spetsa elementen med el i tid och otid. 60-80 000kr borra med för liten BVP, kontra 25000 till 40000-50000kr LLVP,

Då får ni ju rejäl kylning på sommaren också. =)

De flesta rummen har nyare element. Finns ett med ett gammalt. Kök och hall har vattenburen golvvärme.

Jag hittar ingen information om drifttider för kompressorn varken när jag bläddrar eller läser manualen. Står bara att den är inställd på optimerad drift och enligt manualen är det oftast det bästa. Just nu när jag var nere går den dock på 100% tillskott. Visserligen är det 18 minus ute men man tänker ju att den ändå borde använda kompressorn i första hand och sen spetsa med tillskott. Inte 100% tillskott.

Vi har även haft lika stor förbrukning i december i tre år så känns inte som att argumentet ”ovanligt kall vinter” funkar heller för då har det ju varit lika kallt tre vintrar i rad. Sedan 9/10-23 fram till idag har den dragit 5100 kwh. Tycker det känns mycket givet att vi har hela januari, februari och mars kvar

Förstår resonemangen att det med tidigare elpriser inte lönade sig att sätta större pump. Men vi köpte ju huset med säljargumentet ”helt ny bergvärme”. Då tyckte vi att vi borde kunna räkna med att den är dimensionerad utifrån dagens standard och inte 90-talet med 50% täckning…

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny ivt greenline för klen?
« Svar #27 skrivet: 06 januari 2024, 12:25:05 »
De flesta rummen har nyare element. Finns ett med ett gammalt. Kök och hall har vattenburen golvvärme.

Jag hittar ingen information om drifttider för kompressorn varken när jag bläddrar eller läser manualen. Står bara att den är inställd på optimerad drift och enligt manualen är det oftast det bästa. Just nu när jag var nere går den dock på 100% tillskott. Visserligen är det 18 minus ute men man tänker ju att den ändå borde använda kompressorn i första hand och sen spetsa med tillskott. Inte 100% tillskott.

Vi har även haft lika stor förbrukning i december i tre år så känns inte som att argumentet ”ovanligt kall vinter” funkar heller för då har det ju varit lika kallt tre vintrar i rad. Sedan 9/10-23 fram till idag har den dragit 5100 kwh. Tycker det känns mycket givet att vi har hela januari, februari och mars kvar

Förstår resonemangen att det med tidigare elpriser inte lönade sig att sätta större pump. Men vi köpte ju huset med säljargumentet ”helt ny bergvärme”. Då tyckte vi att vi borde kunna räkna med att den är dimensionerad utifrån dagens standard och inte 90-talet med 50% täckning…

Låter ändå som att det finns intrimningspotential om den okynnesgår på elpatron, och ni inte har svinkallt inne(?).

Har ni separat elmätare på värmepumpen? Eller finns fasadmätarskåpet lättillgängligt?  Så du kan se vad 0% respektibe 100% elpatron drar, utöver hushållsel, och kompressor.

Utloggad Elin1990

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny ivt greenline för klen?
« Svar #28 skrivet: 07 januari 2024, 10:44:26 »
Vi installerade separat mätare i oktober så vi ser vad den drar både över tid och momentant.

Igår när den gick på 100% elpatron drog den drygt 8kw/h. Men idag när jag var nere drog den 9.1 kW/h medan 78% elpatron. Så förstår inte riktigt hur det hänger ihop… ibland står det ju inte heller en procentsats utan en timer som räknar ned. Vet inte vad det betyder.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Ny ivt greenline för klen?
« Svar #29 skrivet: 08 januari 2024, 15:51:47 »
Om pumpen är rätt inställd går kompressorn alltid när det behövs tillsatsel. 100% betyder att 100% av elpatronens effekt är inkopplad plus att kompressorn går. 0 % betyder att elpatronen är frånkopplad men att kompressorn kan gå om det finns värmebehov.

På min pump fungerar det så här. I området 0-50% är ingen elpatron inkopplad. Den kopplas in med 3 kW när värdet går över 50% som bibehålls till räknaren når 100%. Då kopplas 6 kW in. 8 kW förbrukning och 100% elpatron betyder då att elpatronen drar 6 kW och kompressorn 2 kW. Däremot begriper jag inte alls hur 78% kan ge en förbrukning på 9,1 kW. Det borde bli runt 5 kW. Är det rätt avläst? Elpatronen är förmodligen inställd på 6 kW så det ska inte kunna bli 9,1 kW. Det finns en elpatron på 3 kW och en på 6 kW vilka tillsamman skulle kunna dra ca 9 kW men det förutsätter att kompressorn står still och det ska den absolut inte göra. Det är en dödssynd om pumpen är inställd så att kompressorn stannar när elpatronen behövs.

Att det ibland inte står någon procentsats utan att det är en timer som räknar ner beror på reglersystemets konstruktion. Följande är med reservation att det kan fungera lite annorlunda på nyare pumpar. När pumpen startar börjar tillskottstimern räkna ner. Om värmebärartemperaturen har nått över börvärdet när timern har räknat färdigt händer inget. Det behövs ju inte någon tillsatsvärme i så fall, pumpen ensam klarar ju att värma huset.

Skulle värmebärartemperaturen inte ha nått börvärdet när timern har räknar färdigt tolkar reglersystemet det som att tillsatsvärme behövs. Då startar en ramptidstimer. Det är den som räknar procent.

Förstår att ni känner er lite lurade vad gäller pumpens effekt. Sen är frågan om säljaren ser det så. Det hade ju fungerat alldeles utmärkt tidigare med samma pumpeffekt och borrhål. Varför då krångla till det med ett extra borrhål och större pump?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!