Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump?  (läst 8805 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cajo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Värmepump?
« skrivet: 12 april 2006, 10:50:54 »
Hej, jag är ny på forumet och har precis börjat ta in förslag till mitt hus i Halmstad.

Jag har ett funkishus i tegel med trästomme med en uppvärmd boyta på 300 kvadratmeter i 3 plan.

Jag eldar med olja och har ett vattenburet radiator system. Jag vet inte om det är ett lågtemperatursystem eller inte, hur tar man reda på detta?

Min olje förbrukning har legat kring 5,5 kubik om året.

 

En installatör har föreslagit en 8,5 kw Nibe pump med ett borrhål med 180 m aktivt djup.

Låter det vettigt för mitt hus ?

 

Jag har en pool på 36 m3 som jag tänker mig att värma med värmepump eller solfångare.

Går det att använda samma värmepump till villan och poolen?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29401
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump?
« Svar #1 skrivet: 12 april 2006, 12:15:09 »
Hej, jag är ny på forumet och har precis börjat ta in förslag till mitt hus i Halmstad.

Jag har ett funkishus i tegel med trästomme med en uppvärmd boyta på 300 kvadratmeter i 3 plan.

Jag eldar med olja och har ett vattenburet radiator system. Jag vet inte om det är ett lågtemperatursystem eller inte, hur tar man reda på detta?

Har duen elpatron på pannan kan du göra ett test med att sätta igång denna sätta shunten på max och alla radiatorer på max. Sen kollar du vilken framledningstemp duhar efter ca 2 timmar.

Citera
Min olje förbrukning har legat kring 5,5 kubik om året.

En installatör har föreslagit en 8,5 kw Nibe pump med ett borrhål med 180 m aktivt djup.

Låter det vettigt för mitt hus ?

Du skulle nog kunna ha en storlek större VP och 200 meter borrhÃ¥l.  :-\

Citera
Jag har en pool på 36 m3 som jag tänker mig att värma med värmepump eller solfångare.

Går det att använda samma värmepump till villan och poolen?

Jepp, Nibe säljer sån utrustning.
http://www.nibeonline.com/pdf/M10119-4.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump?
« Svar #2 skrivet: 12 april 2006, 15:14:09 »
Hej, jag är ny på forumet och har precis börjat ta in förslag till mitt hus i Halmstad.

Jag har ett funkishus i tegel med trästomme med en uppvärmd boyta på 300 kvadratmeter i 3 plan.

Jag eldar med olja och har ett vattenburet radiatorsystem. Jag vet inte om det är ett lågtemperatursystem eller inte, hur tar man reda på detta?
Min oljeförbrukning har legat kring 5,5 kubik om året.
En installatör har föreslagit en 8,5 kw Nibe pump med ett borrhål med 180 m aktivt djup.
Låter det vettigt för mitt hus ?

Om radiatorerna är "original" är det antagligen gamla hederliga stora tunga saker med stor vattenvolym = lämpligt.

Vilken 8,5kW har säljaren föreslagit? Nibe har lite olika sätt att redovisa effekt på beroende på om det är den senaste generationen pumpar eller inte. Spontant låter det lite snålt tilltaget - särskilt om han syftar på en 1230 eller 1130-pump. De "gamla" 1215/1115 har högre effekt.

Nibe har en egen enkel tabell på http://www.nibe.se/vvs/produkter/mvp/mvp_besparing.htm
som ger en liten fingervisning.
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!