Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35  (läst 20802 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hallå,
Jag har snöat in lite på dessa modeller. FH35, gammal och stabil. Daikin rekommenderar en bekant som jobbar mycket med lufvärmepumpar, Panasonic har jag sedan tidigare och tycker att R32 är intressant och jag gillar att det verkar billigare med kyla(vet att Daikin också har det i sina två).

Har 140 kvadrat relativt öppen planlösning. Sitter idag på en 14-15 år gammal Panasonic, B9KE eller liknande, har skapat en tråd om det tidigare.

Idag klarar vår pump av att hålla 17 grader i ca 80 kvadrat när det drar sig neråt -15.

Vi bor strax utanför Karlstad så det blir sällan kallare än -20. Oftast under vintern är det mellan -5 - -15.

Har också en kamin men skulle vara trevlig nu när man fått tillökning att inte behöva elda samt att kunna öppna dörrarna till någon av de rum vi håller stängda numera.

Wifi-styrning ska jag också ha. Hos Polarpumpen ingår det för tillfället på samtliga Daikin, iaf som Villaägareprenumerant.

Gör ju inget att man har lite kräm till övers heller.

FH35, även om billig så har jag svårt att se att den kan tävla med en C35-R prismässigt då Wifi-styrningen ingår mm.

Mvh Andreas
« Senast ändrad: 29 augusti 2016, 10:25:43 av Dreas89 »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Val av modell beror även på prisskillnaden då man eventuellt ska hinna tjäna in dom extra tusenlapparna den dyrare kostar.
Den nya innerdelen är troligen större så det måste finnas utrymme för den.
Är det någon svingfunktion på luftflödet upp/ner och sidledes man behöver bör du kolla att den modellen har detta.
Ljudkaraktär på högre luftflöden kan vara av betydelse beroende på placering.
Finns service och support på nära håll för dom olika modellerna om något händer så det går skapligt snabbt att få något åtgärdat kan vara viktigt då en värmepump som står still inte sparar några slantar.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2016, 11:04:53 »
Så är det.

FH35 inkl. hyffsad wifi-styrning slutar väl på ca 17 000 inkl. installation efter ROT, kanske 16 000.

C35 landar också någonstans där.
C50 2000-3000 över.

HZ12RKE är vad jag kan se dyrast om man räknar in WIFI-styrningen.

Har inget problem med plats då luftvärmepumpen sitter på en innervägg med 3,5 meter i takhöjd. Luftflöde och svingfunktion är inte så viktigt. Mer att luftflödet är bra isf för vi har ett avlång enplanshus där luftvärmepumpen sitter i ena änden.

Service och support vet jag inte hur det är med, funderar på att ta via Polarpumpen då de har bra priser, vet dock inte vilka de anlitar här lokalt i Karlstadsområdet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
HZ12RKE lär vara dyrast och väljer du den trots priset så bör du kolla upp garantilängden då inte alla lämnar den numera vanliga
5 åriga garantin.
FH serien är grymt prispressade så den är nog billigast med Wifi styrningen MelCloud.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2016, 16:42:18 »
Hur räknar du nu? FH35 med billig wifi kostar 15800+250kr broadlink=16050kr med dyr wifi lägg på en lax.

C35 kostar 20' med installation, så 3-4 tusen skillnad beoende på vilken wifi du väljer.

160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2016, 18:01:30 »
Hur räknar du nu? FH35 med billig wifi kostar 15800+250kr broadlink=16050kr med dyr wifi lägg på en lax.

C35 kostar 20' med installation, så 3-4 tusen skillnad beoende på vilken wifi du väljer.
Installation: 3900, pump 11 800 och Mel cloud 2500. Det får jag till 18 200. Kör jag på C35-R får jag för 19800 fri service efter tre år, längre garanti, R32 och vad det verkar smidigare styrning via wifi.

Men ja, Broadlink är ett alternativ, då är vi nere på runt sexton. Räknar man in service efter tre år så är FH fortfarande billigare. Så frågan är ifall C35-R är bättre än FH35.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #6 skrivet: 29 augusti 2016, 19:51:22 »
Svensk kylservice tar 1495kr för Melcloud, utomlands billigare. C35-R är en bra pump, oavsett vilken du väljer så blir du nog nöjd.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #7 skrivet: 29 augusti 2016, 20:01:57 »
Svensk kylservice tar 1495kr för Melcloud, utomlands billigare. C35-R är en bra pump, oavsett vilken du väljer så blir du nog nöjd.
Ja, nöjd blir jag garanterat, men jag är en sån som kan älta och analysera saker till döden. Så det hade varit bra om det fanns ett rakt svar. Antar inte, FH35 är äldre och stabil. Dyrare för kyla. C35 dyrare men också billigare vid kyla och jag antar också när det blir riktigt kallt då den är nyare?

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #8 skrivet: 29 augusti 2016, 20:18:14 »
Fastän C35-R är lite mer effektiv så har jag svårt att tro att det i slutändan blir billigare med den. Beror väl på hur länge de håller och om de racklar el ej. Köp så stor/kraftig som plånboken tillåter, jag gjorde det misstaget att jag gick på klenare/billigare maskin (fh25), det misstaget gör jag inte om, fastän jag är rätt nöjd så hade jag nog varit mer nöjd med en FH35, ännu nöjdare med en FH50.

« Senast ändrad: 29 augusti 2016, 20:38:37 av M3smeden »
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #9 skrivet: 29 augusti 2016, 21:46:58 »
Daikin stödjer IFTTT, kan vara praktiskt om du skall ha WiFi. R32 är också ett plus jämfört med FH35.
/D

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #10 skrivet: 29 augusti 2016, 21:53:32 »
Daikin stödjer IFTTT, kan vara praktiskt om du skall ha WiFi. R32 är också ett plus jämfört med FH35.
/D
Det är ett plus. R32 är också ett plus. Den längre garantin är också ett plus. Men C35 kostar också mer. C50 verkar det inte som om det är någon idé att köra på då ingen nämner den. Iofs kan det också bero på att HZ12 är att jämföra med C35-R? Vad levererar C35-R vid -15?

Utloggad Overhard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #11 skrivet: 30 augusti 2016, 20:34:43 »
Jag är i samma sits som du. Har dock haft pana HZ9 med ist för hz12. Pannan har haft lite problem tidigare med kvalitén har jag fått intryck av och det i kombination med kort garanti känns som att de går bort. Men iofs har man ju hemförsäkring som kanske kan hjälpa till?

FH35 har en nackdel jämfört med panasonic (har inte hittat någon data om detta för daikin) och det är att den ger så hög effekt när det är svalt ute att den måste slå till och från med täta mellanrum vilket sliter mer men framförallt låter mer än en pump som tuggar på med lägre effekt när så önskas.

Daikin verkar ha bra garanti och så men hur levererar c35r när det är kallt? Hittar inga data alls nästan.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #12 skrivet: 30 augusti 2016, 20:49:32 »
Jag är i samma sits som du. Har dock haft pana HZ9 med ist för hz12. Pannan har haft lite problem tidigare med kvalitén har jag fått intryck av och det i kombination med kort garanti känns som att de går bort. Men iofs har man ju hemförsäkring som kanske kan hjälpa till?

FH35 har en nackdel jämfört med panasonic (har inte hittat någon data om detta för daikin) och det är att den ger så hög effekt när det är svalt ute att den måste slå till och från med täta mellanrum vilket sliter mer men framförallt låter mer än en pump som tuggar på med lägre effekt när så önskas.

Daikin verkar ha bra garanti och så men hur levererar c35r när det är kallt? Hittar inga data alls nästan.
Inte jag heller, det var därför trevligt att se herr Daikin här inne, så jag hoppas på ett svar. Tänkte skicka ett pm om någon dag ifall vi inte får svar här :)

Utloggad Overhard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #13 skrivet: 31 augusti 2016, 12:43:20 »
Efter att ha pratat med Tomas på Daikin på telefon en bra stund har jag (trots noll säljsnack) blivit övertygad (övertygat mig själv) om att satsa på en C35R med polarpumpens villaägar-paket. Tyckte det lät skitnajs med wifistyrningens möjligheter och när allt kommer omkring så tror jag att de flesta pumparna funkar bra när de funkar som de ska, och gör inte daikin det så ingår ju en service efter 36 mån och man har väldigt bra garantier i övrigt så jag blir nog nöjd... :)

Det var ett intressant samtal i övrigt, han pratade gott om Mitsubishi och väldigt sakligt och konkret och ganska mycket teori runt om snarare än att "vår pump är överlägsen därför att" osv.


Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #14 skrivet: 31 augusti 2016, 14:14:23 »
Efter att ha pratat med Tomas på Daikin på telefon en bra stund har jag (trots noll säljsnack) blivit övertygad (övertygat mig själv) om att satsa på en C35R med polarpumpens villaägar-paket. Tyckte det lät skitnajs med wifistyrningens möjligheter och när allt kommer omkring så tror jag att de flesta pumparna funkar bra när de funkar som de ska, och gör inte daikin det så ingår ju en service efter 36 mån och man har väldigt bra garantier i övrigt så jag blir nog nöjd... :)

Det var ett intressant samtal i övrigt, han pratade gott om Mitsubishi och väldigt sakligt och konkret och ganska mycket teori runt om snarare än att "vår pump är överlägsen därför att" osv.
Låter bra. Hur stor yta ska du värma och vart bor du?

Återkom gärna med hur den presterar om/när det blir köp.

Går inte vår sönder denna vinter så hör jag nog av mig till våren :)


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!