Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: El Adria Husvagn  (läst 5296 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
El Adria Husvagn
« skrivet: 29 juli 2020, 13:37:12 »
Hejsan!

Har nu efter min premiärtur som husvagnsägare konstaterat att bilen inte laddar husvagnen och framförallt inte ger ström till kylskåpet.
Det är 7-plint på både bil och vagn. Plint 2 verkar kunna användas till konstant 12V men inget jag hittar i husvagnens manual som stödjer detta, Det finns en knapp där man växlar mellan husvagn och bil men inget händer när man ställer den på "bil". ÄR det nån som har koll på detta vad jag behöver koppla för att få ström till vagnen. Givetvis kan ju köra på gasol nu då jag är medveten om problemet men skulle gärna kunna köra den på ström från bilen också. Plint 2 kan enligt spec även gälla dimbakljus eller backljus vilket inte är kopplat på min bil.
Frågan är alltså, om jag kopplar ström på plint 2 från bilen, kommer husvagnen att använda detta för kylskåpet? Eller är det nån annan koppling alternativt att det krävs 13-polig kontakt för detta?

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: El Adria Husvagn
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2020, 15:34:37 »
Du ska aldrig koppla sÃ¥ att det är konstant spänning/ström frÃ¥n bilen till husvagnen, rätt som det är sÃ¥ sÃ¥ är startbatteriet tomt och du kommer ingen stans, tvärnit pÃ¥ färden. Ett kylskÃ¥p kan gÃ¥ pÃ¥ bobatteriet vid färd och vid stillastÃ¥ende pÃ¥ gasol. Men det  fodrar lite klurighet med koppling, sÃ¥ det endast finns i kontakten när motorn är igÃ¥ng. Det ska dÃ¥ finnas ett relä som kopplar om mellan El/gasol dÃ¥ i vagnen/kylen, när det kommer spänning pÃ¥ kontakten , gÃ¥r nog att använda nr 2.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: El Adria Husvagn
« Svar #2 skrivet: 03 augusti 2020, 11:16:08 »
Finns elschemor för husvagnen tillgängliga? Om inte i den medföljande instruktionsboken, så kanske det går att hitta på nätet, inlagt i någon elcentral eller fastklistrat på insidan av någon kåpa?

Jag instämmer i att man ALDRIG bör ha konstant spänningsmatning pÃ¥ nÃ¥gon pinne i släpvagnskontakten, det leder till problem med krypströmmar, ärg, galvanisk korrosion mm. Spelar ingen roll ur denna synpunkt om du har 7- eller 12-polig kontakt. Vill du ha spänning till husvagnsbatteriladdning, sÃ¥ mata den via ett relä i bilen som du kopplar sÃ¥ att det slÃ¥r till först när generatorn börjar ladda (reläspolen kan t ex kopplas mellan generatorns D+ / 61 och jord).  Säkra av ledningen med högst 15, möjligen 20 A nära batteriet eller den huvudplint i bilen där du tar ut ström, och använd ett relä av god kvalitet med minst 40 A märkström. Reläer frÃ¥n biltillbehörsfirmor brukar vara urusla, bättre att plocka ett fabriksmonterat relä av den typ som har grova (9,5 mm) flatstift till kontakterna frÃ¥n nÃ¥gon skrotbil. SÃ¥ lÃ¥ngt som möjligt bör installationen frÃ¥n bilbatteri till släpvagnskontakt göras med 4 eller 6 mm² kabel, sista biten i 7-ledaren till släpvagnskontakten kan man gÃ¥ ner till 2,5 mm².  Jord till släpvagnskontakten bör ocksÃ¥ vara minst 2,5 mm².
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!