Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattendom  (läst 4845 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Vattendom
« skrivet: 22 december 2011, 21:35:58 »
Vet någon hur länge en vattendom gäller. Frågar därför jag vet en fastighet som byggde ett kraftverk, ca 25kw el och ytterligare 30 kw kraft för en såg Användes tidigt 20tal men lades nog ner på 40talet. En hel del finns kvar utom falltub och turbin men det borde ju inte utgöra nåt problem. Men kan man bara köra igång, känns som en oerhört tung process idag att få till stånd en ny vattendom, överklgande, avundsjuka etc. Nån som har erfarenhet?
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Erik Nilsson

  • Gäst
Erik Nilsson
SV: Vattendom
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2014, 16:13:13 »
Hej. Har för mig att en vattendom är giltig ca 25 är efter en nerläggning av verksamheten. Vid ny vattendom har man 5 Ã¥r  pÃ¥ sig att färdigställa. Myndigheterna gör allt vad de kan för att försvÃ¥ra en ny dom, dÃ¥ de anser att minikraftverk skadar mer än de gör nytta. Tyvärr.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vattendom
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2014, 16:47:53 »
Såg dessutom att de skulle strama upp ytterligare, upp till 50% av den nuvarande vattenkraften kan vara hotad om det blir som miljömupparna vill.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Vattendom
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2014, 17:02:16 »
Förvånar mig inte, montera ner kärnkraft och vattenkraft så vi blir beroende av import av el som är miljövidrigt producerad...
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Vattendom
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2015, 14:20:57 »
Ã…r inte miljömupp   <<<<<<<<kolla denna text som exempel kraftverket i DammÃ¥n som nämns ger mycket lite kraft. Att det byggdes  en fiske trappa berodde inte pÃ¥ vattendomen fsiket ansÃ¥gs inte särkilt värdefullt när dessa skrevs.. Det finns flera stillastÃ¥ende kraftverk i Ã¥ar runt Storsjön där ingen fisk kan gÃ¥ upp tex Myrviken. Kan inte vara rätt att sÃ¥dana vattenrätts domar är eviga. I Norge har man räknat  pÃ¥ vad ett kilo lax som fiskas i en älv är värd: nÃ¥gra tusen kr /kg.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!