Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur stor Ã¥tervinning pÃ¥ FLVP?  (läst 1730 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Puttemannen

  • Gäst
Puttemannen
Hur stor återvinning på FLVP?
« skrivet: 09 oktober 2019, 20:44:06 »
Vi håller precis på och ska byta frånluftsvärmepump och en tanke hos mig kom upp.

Kan man på något sätt säga hur stor del utav energin som går ut i frånluften som återvinns i pumpen?

Jag tänker exempelvis om man som vi har en handdukstork som går hela tiden på 50 watt, så blir ju det t.ex. 1,2 kWh/dygn och alltså 438 kWh/år. Hur mycket utav den energiåtgången återvinns i pumpen?

En viss del kommer såklart att göra det. I vårt fall så blir det då varmvatten eller vattenburen golvvärme utav det. Jag förstår också att dom månader när värmebehovet är lågt så kommer väl energin gå rakt ut i luften om den inte behövs till varmvatten.

En tanke jag har är att om en viss andel av den energin återvinns i pumpen, så kommer den ju tillbaka i huset igen om den t.ex. hamnar i golvvärmen. Därmed så kommer den energin återigen kunna återvinnas ju.

Nu var handdukstorken ett exempel bara som är lätt att räkna på då den går hela tiden, samma sak gäller ju såklart allt inomhus som alstrar värme vid drift, kyl, frys, torktumlare, belysning osv.

Nåväl, blev ett långt inlägg nu. Men finns det några siffror på detta om ni förstår mitt resonemang? Jag tycker framförallt det blir intressant när människor gärna vill stänga av handdukstorkar, undvika torktumlare osv. Jag tror helt enkelt att du i dessa fall får tillbaka mycket av energin.

Om man ska utveckla teorin lite till förresten, så borde det väl egentligen t.o.m vara så att ett kylskåp eller frys som står i ett utrymme med värmebehov borde ju inte dra i princip någonting? Det jag menar är att den värmen som alstras på baksidan minskar ju värmebehovet i utrymmet lika mycket.

Tankar?

/Puttemannen

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Hur stor återvinning på FLVP?
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2019, 05:32:01 »
Jag tänker lite så här: all energi som avges som värme från apparater (och människor/djur) inne i huset kommer att "bidra" till uppvärmningen
Utan flvp så kommer inget att återvinnas, med flvp så återvinns en del. Frågan är hur mycket?

I vårt fall skulle kåken kanske förbruka runt 25000 kWh per år inkl hushållsel. Idag ligger vi runt 13000. Så vår flvp återvinner 12 av dom 25

Att beräkna för varje enskild apparat blir ju knepigt eftersom det också kan bero hur/var dom är installerade. Men man kanske kan göra en genomsnittlig beräkning. Tex en handdukstork som drar 438 kWh, vi har en likadan. I vårt hus skulle jag anta att återvinningen av energin just från en sådan skulle kunna vara (12/25)*438 = 210 kWh. Jag tror man kan säga att vi i snitt återvinner 48% av värmeenergin i vårt hus

Hur förhållandena är i respektive hus med diverse flvp varianter, ja man vill ju inte gärna köra utan återvinning ett år för att mäta upp utan man får väl gå på någon form av beräkning, energideklaration

Allt som alstrar egenvärme bidrar till uppvärmingen. Men om man är ute efter att värma kåken och samtidigt spara energi så kan man nog göra större vinst genom att "rensa ut" gamla apparater. Det är nog billigare ur uppvärmningssynpunkt att ha ett nytt modernt kylskåp/frys och en bra flvp än att förlita sig på spillvärmen från ett gammalt skåp som drar massvis med el. Eller som svärfar, som behållt dom gamla elradiatorerna med låg verkningsgrad istället för att åtminstone byta till moderna oljefyllda

 
« Senast ändrad: 10 oktober 2019, 05:35:28 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur stor återvinning på FLVP?
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2019, 08:50:36 »
Annars kan man räkna på det direkt om man vet luftflödet, relativ fuktighet på inneluften och temperaturer på ingående och utgående luft.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Hur stor återvinning på FLVP?
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2019, 11:19:05 »
Citera
Citera
Annars kan man räkna på det direkt om man vet luftflödet, relativ fuktighet på inneluften och temperaturer på ingående och utgående luft.
Jag tänkte mer på årsbasis eftersom både relativ luftfuktighet och temperatur på ingående luft varierar med årstiden och andra faktorer
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!