Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenine compact 8, frÃ¥n 97-98  (läst 943 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad totte757

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Greenine compact 8, från 97-98
« skrivet: 07 september 2015, 20:00:30 »
Har en BVP av ovanstående modell. Borrhållet skall vara 110m Huset är sutteräng och har en yta av 207 m2. Huset byggt -58. Mestadels 3-glasfönster. Årlig elkonsumtion på ca 17000kwh (då inkl allt). Försöker ha lite koll på när elpatronen går in och det brukar vara vid kanske tidigast -4 eller -5 grader (minns ej exakt, kanske något lägre). Bor i Småland/Kronobergs län.

Jag har förstått att borrhålet är i grundaste laget, men det var inte djupare än så man borrade på 90-talet. Jag förstår att pumpen kommer inte hålla i evigheter, men vad skall man välja? Har förstått att det finns en hel del kompetens på detta forumet och jag sätter mig gärna in i en del. Förhoppningen är att pumpen håller några år till, men vill inte bli tagen på sängen när kompressorn lägger av.

Vad sägs om olika fabrikat idag? Vilka för- resp nackdelar finns med dem?

Kan jag borra djupare i befintligt hål? Är det lönt att borra djupare?

Är det klokt att kombinera bergvärme med solfångare, el/vakumrör?

Har ju ingen separat acktank idag och kan tycka att det är lite snålt med varmvatten, likaså dålig temp på varmvattnet.

Vad skall man tänka på som jag inte funderat på?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Greenine compact 8, från 97-98
« Svar #1 skrivet: 07 september 2015, 20:09:53 »
Jag har en likadan VP :-)

Hur ser tomten ut, kan du komplettera med ytjordslinga?

Vad är det för ventilation? Det finns ju ibland möjlighet att ta tillvara värmen i frånluften för att hjälpa till att hålla uppe temperaturen på brine. IVT VBX eller Nibe FLM.

Sol ger minst (inget) när det behövs mest.

Nya VP ger varmare varmvatten.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad totte757

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenine compact 8, från 97-98
« Svar #2 skrivet: 07 september 2015, 20:22:09 »
Tackar för svaret. Angående sätta ner jordslang så tror jag inte det blir så smidigt för mig då jag bor i villakvarter.

Ventilationen kallas för självdrag (tror jag) jag det är alltså på de två toaletterna jag det är takventiler. Likaså i tvättstugan i källaren och köksfläkten suger rakt upp ut genom taket. Ingen värmåtervinning alls.

Olle61> Har faktiskt en mer märkesspecifik fråga just i IVT-delen, du får gärna ta en titt där då du har samma pump:-)


IVTaren

  • Gäst
IVTaren
SV: IVT Greenine compact 8, från 97-98
« Svar #3 skrivet: 07 september 2015, 22:09:22 »
Har en BVP av ovanstående modell. Borrhållet skall vara 110m Huset är sutteräng och har en yta av 207 m2. Huset byggt -58. Mestadels 3-glasfönster. Årlig elkonsumtion på ca 17000kwh (då inkl allt). Försöker ha lite koll på när elpatronen går in och det brukar vara vid kanske tidigast -4 eller -5 grader (minns ej exakt, kanske något lägre). Bor i Småland/Kronobergs län.

Jag har förstått att borrhålet är i grundaste laget, men det var inte djupare än så man borrade på 90-talet. Jag förstår att pumpen kommer inte hålla i evigheter, men vad skall man välja? Har förstått att det finns en hel del kompetens på detta forumet och jag sätter mig gärna in i en del. Förhoppningen är att pumpen håller några år till, men vill inte bli tagen på sängen när kompressorn lägger av.

Vad sägs om olika fabrikat idag? Vilka för- resp nackdelar finns med dem?

Kan jag borra djupare i befintligt hål? Är det lönt att borra djupare?

Är det klokt att kombinera bergvärme med solfångare, el/vakumrör?

Har ju ingen separat acktank idag och kan tycka att det är lite snålt med varmvatten, likaså dålig temp på varmvattnet.

Vad skall man tänka på som jag inte funderat på?

Jag var i liknande situation, är ingen expert men här vad jag gjort, finns säkert många fler möjligheter.

1) Isolerat huset och bytt vissa fönster

2) Borrat 100m till i samma hÃ¥l. "GÃ¥r inte enligt mÃ¥nga i branchen", "borren fastnar".  Jag gjorde detta för tvÃ¥ somrar sedan, jag sa till borrarn han kunde komma när han ville, bara det var mellan Maj och Augusti. Han fixade allt inkl installation av ny slang , fyllning sprit och igÃ¥ngkörning av pump, Kostnad <25kkr efter ROT.  Du kan se vilken hÃ¥ldimension och djup du har i "brunnsarkivet", t.ex.140mm och borrar 110mm är det enklare. Paybacken är väl inte lysande, kanske 15-25 Ã¥r eller nÃ¥got liknande, men du fÃ¥r ut mer effekt och höjer taxeringsvärdet pÃ¥ huset, sÃ¥ tänkte jag.

3) Köpa en pump till innan den gamla gÃ¥r sönder, det har jag gjort, man vill ju inte hamna med byxorna nere som du nämner. SÃ¥ nu jag kan köra bÃ¥da pumparna i samma hÃ¥l (dock inte samtidigt). Jag gjorde detta nu denna sommaren när det var utan stress.  Ganska enkelt gör det själv om man redan har en pump installerad och plats.  Man kan köpa en begagnad pump eller en ny själv, 45-50kkr om du vÃ¥gar.   Fick ett pris pÃ¥ byte pÃ¥ 65kkr, dvs installations delen ca 10-15kkr, verkade väl rätt okej om det är proffs, men gjorde detta själv som sagt med en nyare beg pump.

IVT sålde väl närmare 50% av alla pumpar för några år sedan. I min bekantskapskrets finns flera stycken ca 8-15 år gamla. Alla går fint. jag har kollat lite inställningar på dem, det verkar fungera bra bara med fabrik inställningen rätt av. T.ex min fars har gått 16000 timmar på 10år, blir då ca 3200kWh per år, samma storlek på hus som du , samma klimat zon. Nämns ibland vanligt med växelventil krångel, men det är lätt som en plätt att byta eller serva om det skulle behövas.
Se även här på forumet under IVT, verkar vara förhållandevis lite problem med tanke på mängden sålda.
Men det går nog lika bra med Thermia (har en också) eller Nibe vad jag hört, finns nog också bra med reservdelar.

Till sist, billigast är att sitta still i båten, din pump kan mycket väl hålla 10-15 år till.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!