Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med innegivare Thermia  (läst 7499 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
Problem med innegivare Thermia
« skrivet: 24 februari 2005, 22:17:38 »
Så var det äntligen dags att koppla in innegivaren. Efter åtskilliga timmars justerande av kurvor och elementstrypningar, ja faktiskt 8 månader.
Sista veckorna har tempen varierat från +5 till -12 grader och innetempen har varierat på ca: 0,5 grader (behöver jag verkligen innegivare då?) så nu tror jag att jag har hittat rätt.
Innan jag kopplade in givaren hade jag:
Ute -4
Bör: 35
Rum 21
Temp i huset vid givaren 22,1 gr (mätt med digitaltemp)

Nu till problemet, efter jag kopplat in givaren och kalibrerat den till 22 grader och ställt önskad temp på 22 grader får jag ett börvärde på 32 istället för 35. Jag har testat olika känslighet på innegivaren.
Jag TRODDE att om verklig temp och önskad temp på innegivare var lika så skulle den inte kompensera vilken den gjort med 3 grader.
Innan jag monterade IG hade jag bör 35 vid -4 och fick 22 grader inne och med IG får jag bör 32 vid -4. Jag vet att om innetemp sjunker så ökar börvärdet men jag tycker det borde vara "på 0" när önskad och verklig temp är lika.
VARFÖR kompenserar innegivaren med 3 grader?
Om jag fattat rätt (troligen inte) så kommer givaren att kompensera med 3 gr på framledningstemp för varje grad innetemp avviker (på läge tre), alltså kommer jag att ha Bör 35gr först när jag har  21 grader inne. Alltså kommer jag att få kallare än förrut.
Vad har jag missat????
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: Problem med innegivare Thermia
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2005, 22:23:20 »
Hmm, skulle nog ha legat under "Driftsforum/Thermia". :-[
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

admin

  • Gäst
admin
SV: Problem med innegivare Thermia
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2005, 22:26:16 »
Nu gör den det..., jag har för mig att thermia alltid relaterar till +20 grader när du ansluter innegivare, vet inte om "grundvärde +20" går ändra, men Bertil vet säkert. ;)

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: Problem med innegivare Thermia
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2005, 22:37:06 »
Citera
jag har för mig att thermia alltid relaterar till +20 grader när du ansluter innegivare
Den tanken slog mig också, frågan är om jag kan "lura" den och kalibrera den att visa 1 grad lägre än verklig temp eller om jag ska höja önskad temp till 23 grader?
Är det så tycker jag Thermia borde skämmas fiR:
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med innegivare Thermia
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2005, 06:55:11 »
Jag hade själv liknande problem, med hjälp av Bertil och några sömnlösa nätter med mycket funderande kom jag på vad som var fel.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1403.0.html

Som jag förstår det så har du kalibrerat pumpen utan rumsgivare men med pumpen ställd på RUM 21.
Där har du felet...
När du ansluter rumsgivaren till pumpen är det detsamma som att pumpen står på RUM 20.
Vilket innebär att pumpen ska alltid stå på RUM 20 vid jakten på rätt kurva.
Det du behöver göra är att koppla bort rumsgivaren och sänka pumpens RUM till 20 har du tur så räcker det med att höja kurvan med 3 grader och sen ansluta rumsgivaren igen ;)

Lycka till!
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: Problem med innegivare Thermia
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2005, 08:40:10 »
Citera
Vilket innebär att pumpen ska alltid stå på RUM 20 vid jakten på rätt kurva.
Problemet är att det inte går att hitta rätt kurva med Rum20.
Jag körde på Rum20 i början och hade rätt temp från +7 till 0gr ute men blev det kallare ute blev det alldels för varmt inne. Sänkte jag då kurva så blev det för kallt inne när det blev varmare ute. "Rätt" hamnade jag med Rum21 och kurva 30.

Nu tror jag att jag hamnat rätt igen (med innegivare), gjorde föjande:
Kalibrerade givaren till 21,5 (vid 22gr) och kör på önskad temp 22,5 istället för 22.
Givaren står på läge 3 vilket ger 3 gr ökad framledning för varje "fel"-grad.
Funkar det nu så är väl allt OK men jag tycker inte om att jag måste lura VP för att få behaglig innetemp.
Skulle det nu börja blåsa och huset kyls av så är jag rädd för att den redan kompenserat max, tyvärr.
Att IG visar fel temp kan man ju leva med ???, det är ju bara att lägga på 0,5 grder.
Om någon utomstående undrar varför den visar fel så kan man ju alltid påstå att det är ju snitttempen på en massa ställen inkl. klädkammare (kall som f..n).
Jag tycker nog att IG skall kompensera runt min kurva oavsett om den ligger på Rum 20, 21 eller 22gr. Men det är klart,,,,man kan inte få ALLT för endast 1500:-  ::)
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med innegivare Thermia
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2005, 00:30:01 »
Du har möjlighet att justera kurvan för -5 grader 0 grader och + 5 grader om du har missat det.


Kurvan väljs efter när vald rumstemp stämmer med verklig vid 0 grader. Ändras temperaturen i rummet/huset när temperaturen ute sjunker eller stiger så skall du justera inställningen för -5 grader och/eller + 5 grader. Finns i instruktionsboken.
Inte så att du har gjort det med din inkörda kurva men inte med den nya (vet inte om justeringen följer med på alla kurvor eller låser sig till den man justerar)


Ledsen att säga det men jag hade nog börjat från början igen. Maxat alla element för att hitta rätt framledning/kurva. Sedan strypt enbart i de rum som man vill ha lägre temperatur i och justerat -5 och + 5 inställningen för att nå jämn temperatur i huset när ute temperatur växlar.

Som du säkert har märkt så varierar även inne temperatur efter hur mycket man är hemma och använder värme alstrande grejor samt då även årstiden. Kortare ljusa dygn = mer lampor som avger värme än när det som nu går mot ljusare tider.
Bla därför jag valt att ta med innegivaren (ej installerad ännu) då med min gamla panna utan inne givare fick jag springa och stänga av den tex vid jul när man hade massa folk hemma + levande ljus.
« Senast ändrad: 26 februari 2005, 00:50:52 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Gagner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stureby, Enskede, Sthlm
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • VP
SV: Problem med innegivare Thermia
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2005, 21:02:04 »
Diplomaten,
Du kan om du vill kalibrera själva innegivaren med att hålla inne bägge knapparna 15sek
och sedan ställa in den riktiga tempen.
Värt att veta också är att trycker du in bägge knapparna i 1-3 sek visar den utetempen.

//Gagner
Borra 162m aktiv, Thermia diplomatTWS8, 170kvm uppvärmd yta, Sthlm. I drift 1/2-05.
1:a årets förbr: värme o vv 6580 kWh. Med hh el 15394kWh.
2:a årets förbr: värme o vv 6445 kWh.
http://www.gagner.se/vp/vp.htm

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: Problem med innegivare Thermia
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2005, 22:10:13 »
Citera
Ledsen att säga det men jag hade nog börjat från början igen. Maxat alla element för att hitta rätt framledning/kurva.
Alltså, för att få bra temp i mitt hus så var jag tvungen att ha RumBör på 21. Tro mig, jag har provat allt under ca 8 månader. OCH om det skulle gå bra med Rumbör20 för alla, varför finns det då möjlighet att ändra???
Jag fattar fortfarande inte varför rumsgivaren skall utgå från Rum20 när jag ställer den på 22 gr, den borde följa min kurva och kompensera oavsett om den ligger på 20 eller 21.

Citera
Diplomaten,
Du kan om du vill kalibrera själva innegivaren med att hålla inne bägge knapparna 15sek
och sedan ställa in den riktiga tempen.
Tack för tipset, men detta visste jag redan. Jag har kalibrerat den till rätt temperatur.
Utan IG körde jag på Rum21 och kurva 30, då hade jag ca: 22 gr inne hela tiden. Vid montage av IG kalibrerade jag IG till 22 och valde Önskad temp 22 och trodde allt var frid och fröjd men så lätt var det inte. Nu verkar det funka bra ändå, jag har höjt till önskad temp 22,5 och för ca: 22 gr inne.
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Problem med innegivare Thermia
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2005, 15:56:25 »
Liite dumt och ologiskt att rum bör används att paralellförflytta värmekurvan om man inte har en rumsgivare. Dom flesta tror ju dessutom att man ska få önskad temp om man tex väljer 22 grader. Men det enda som händer är ju att man paralellförflyttar aktuell värmekurva 6 grader "uppåt".

Annars tror jag du kan hitta en rätt kurva även med rumbör på 20, men då får du knäcka liite kring +-0 ute istället... Då med en lägre värmekurva sen höjning av kurvan runt +-0 ute tex 3 grader vid 0 ute och 1,5 vid +5 resp -5.

Men funkar det nu så är ju det helt ok...

Ang innegivarnes kompensation.. den rackarn kompenserar mera ju mera är- o bör- värdet skiljer sig åt!! så det är ingen fara för att den inte kompenserar.
men har man "fel" värmkurva då kommer ju rumsgivaren alltid att kompensera det är inte meningen, det blir inte lika bra reglering då.

Visst behöver du en rumsgivare, tänk när vÃ¥rsolen kommer och du fÃ¥r övertemp. DÃ¥ är det bra med en rumsgivare, dessutom tjänar du igen den dÃ¥!!  Även praktiakt om man är lite frusen en dag, inge kul att skruva i datorn varje gÃ¥ng. Dessutom ser man ju larm ocksÃ¥ pÃ¥ rumsgivaren. Det är bra för elpatronen gÃ¥r ju in sÃ¥ man märker sällan ett vp stopp pÃ¥ rumstempen!!
Iofs tittar vi ju till pumparna rätt ofta, men det var vi det  ;)
Lycka till nu

Kämpa pÃ¥  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad LennartM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med innegivare Thermia
« Svar #10 skrivet: 27 februari 2005, 22:23:17 »
Här i södra Svealand, har jag i alla fall, aldrig känt något behov av innegivare. När man väl hittat rätt kurva funkar det helt o.k. ändå. Men det kan naturligtvis också bero på hur husen är placerade i terrängen o.s.v.

Jag kan förstå problemet uppe hos dig Bertil, på vårvintern när solen gassar på från södersidan, och det är kallt på norrsidan där utegivaren är placerad. Då fyller en innegivare säkert sin funktion.

Måste man dra kabel till Thermias innegivare eller är den "trådlös"? Bra att veta om man skulle ändra sig.  ;)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Problem med innegivare Thermia
« Svar #11 skrivet: 27 februari 2005, 23:15:12 »
Det finns inga trådlösa, men det är "bara" svagström och placeringen är inte jättkinkig heller.

Även vid väderomslag och blåst är det bra.
Har ni ingen sol där nere  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: Problem med innegivare Thermia
« Svar #12 skrivet: 28 februari 2005, 00:16:53 »
Citera
Annars tror jag du kan hitta en rätt kurva även med rumbör på 20, men då får du knäcka liite kring +-0 ute istället...
Visst kan jag hitta rätt kurva med rumbör20, vad tror ni att jag sysslade med i 8 månader ;D
Problemet är bara det att ja vill ha VARMARE inne än vad rumbör20 ger. När jag hittat rätt kurva (30) och strypt in alla radiatorer till deltaT 5 eller 6 så hade jag en temp inne på 21 grader mellan utetemp +15? till -15 grader. Detta tycker jag är lite kallt så jag höjde till rumbör21 och fick ca. 22 grader inne vilket jag vill ha. Detta är nog nästan OMÖJLIGT att uppnå med bara kurva. Jag tror att med kurva ställer man in så man har LIKA temp inne oavsett utetemp och med rumbör ställer man in RÄTT temp.
Nog om det, nu sitter IG på plats och det medför nya inställningar tyvärr  >:(
Efter att ha trixat i fem dagar så har jag iallafall skönt inne igen. Det som inte verkar bra är att IG kompenserar HELA tiden för att jag skall få 22gr, den borde ha varit "nollställd" vid rätt temp och bara justera vid avvikelse.
Precis nu har jag ändrat till kurva 32 istället och sänkt rumbör till 22 från 22,5. Ska bli spännande att se hur det funkar eller om man fryser som f..n imorgon. Tempen har legat mellan -5 dag och -14 natt senaste 5 dagarna. Jag märkte iallafall att IG kompenserar för solinstrålning idag, börvärdet sjönk från 34 till 32 gr. Man kanske trots allt skall ha IG  :D  Dock så blev tvättstuga/duschrum lite kallt i sitt norrläge när resten av huset fick nytta av solen och IG sänkte värmebehovet, men det är nog svårt att komma ifrån.
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!