Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Injustering radiatorer  (läst 202 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smarteqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • F730
Injustering radiatorer
« skrivet: 09 januari 2024, 09:14:41 »
Hej

Jag önskar hjälp hur jag ska balansera mitt värmesystem. Närmast på tur står att strypa radiatorer på ovanvåningen rätt. VP är en FLVP Nibe F730. Övervåning och undervåning är kopplade i samma krets utan någon shunt. Dvs. samma framledningstemperatur fungerar bra för både golvvärme nere och radiatorer uppe.

Nedervåning med golvvärme under golvbjälklag (hög framledning krävs) och övervåning består av 5 st radiatorer enligt skiss bifogat.

För att få snurr på varmvattnet i kretsen har jag idag behövt ställa cirkulationspumpen i VP till manuellt 90%. Jag tänker att detta kanske inte behövs om systemet är injusterat rätt och den då kan få gå automatiskt för att erhålla rätt dT.

Jag har tagit bort den golvvärmestyrning som satt (Uponor S-Matrix) och justerat in golvvärmeslingorna enligt projekterat. Nu skulle jag vilja strypa in radiatorerna på övervåningen då dessa nu inte är injusterade alls.

Radiatorerna är Thermopanel V4 och storlekar och layout enligt skiss. Någon kunnig som kan vara behjälplig med att räkna på detta och sen hur injustering går till?

Radiatorerna sitter i ett tvårörsystem men där den gulmarkerade radiatorn går i serie/avstick från den närmaste radiatorn i vardagsrummet.

Stort tack på förhand!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!