Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frekvens efter varmvatten F730  (läst 250 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frekvens efter varmvatten F730
« skrivet: 07 januari 2024, 21:29:07 »
Nu under köldknäppen i Skåne har pumpen jobbat för fulla muggar - 120Hz i princip hela dagen. Dock har jag märkt att efter varmvattenberedning (80Hz) så stnnar kompressorn kvar där och sakta jobbar sig upp mot 120Hz igen när den slår över på värme. Detta gör att gradminuterna sticker iväg.

Har läst i manualen men hittar inget kring att värme fortsätter på varmvattnets frekvens. Står att varmvatten kan beredas på aktuell värmefrekvens + 10Hz ifall vissa villkor uppnås.

Någon som vet varför detta inträffar? Extremt onödigt att tappa värme i slingorna - dels under varmvattenberedningen men sen att kompressorn inte kör på ”rätt” och nödvändig frekvens.

Har en F730

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Frekvens efter varmvatten F730
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2024, 21:36:46 »
Nu under köldknäppen i Skåne har pumpen jobbat för fulla muggar - 120Hz i princip hela dagen. Dock har jag märkt att efter varmvattenberedning (80Hz) så stnnar kompressorn kvar där och sakta jobbar sig upp mot 120Hz igen när den slår över på värme. Detta gör att gradminuterna sticker iväg.

Har läst i manualen men hittar inget kring att värme fortsätter på varmvattnets frekvens. Står att varmvatten kan beredas på aktuell värmefrekvens + 10Hz ifall vissa villkor uppnås.

Någon som vet varför detta inträffar? Extremt onödigt att tappa värme i slingorna - dels under varmvattenberedningen men sen att kompressorn inte kör på ”rätt” och nödvändig frekvens.

Har en F730

Hej! :)

Hur länge pågår uppstegringen från 80 Hz till 120 Hz?

Jag tror den får problem med hetgaserna om den skulle tillverka varmvatten i 120 blås...(?)

Vad har du för framledning i 120 Hz? Golvvärme eller raddar?

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frekvens efter varmvatten F730
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2024, 21:43:48 »
Hej! :)

Hur länge pågår uppstegringen från 80 Hz till 120 Hz?

Jag tror den får problem med hetgaserna om den skulle tillverka varmvatten i 120 blås...(?)

Vad har du för framledning i 120 Hz? Golvvärme eller raddar?

Det tar på tok för länge - en avfrostningssykel i dessa temperaturer dvs ca 75min. Onödigt.

Jag förstår att 120Hz inte är lämpligt för varmvatten - då  cirkulationspumpen regleras för att få upp temperaturen. Det som stör mig att den inte slår om från 80Hz tillbaka till 120Hz när den går över till värme.

Har golvvärme och framledning 37,5 när det var -12/13 imorse. När kompressorn går ner och tuggar på 80Hz så är jag nere på 34-35C.  >:(

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Frekvens efter varmvatten F730
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2024, 05:49:19 »
den går nog ett tag på 80hz för att sondera hur alla värden ligger till innan den gasar på (hur länge ligger den kvar på 80?) tycker själv att styrningen är seg på dessa maskiner.

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frekvens efter varmvatten F730
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2024, 06:13:32 »
den går nog ett tag på 80hz för att sondera hur alla värden ligger till innan den gasar på (hur länge ligger den kvar på 80?) tycker själv att styrningen är seg på dessa maskiner.

Ja minst sagt suboptimerat. Får bli att i princip stänga av varmvatten när det är riktigt kallt för att undvika ”frekvensavbrott”.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!