Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: F370 och förstagÃ¥ngsägare med funderingar  (läst 4191 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pierrelu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Vi flyttade 1 juni in i vår första friliggande villa. Denna drivs av en F370 som installerades november 2019.
Tidigare ägare var 2 vuxna + 2 barn, och gjorde av med 340kbm (!) vatten per Ã¥r.  Värmepumpen var inställd pÃ¥ kurva 7, och +5 förskjutning. Varmvatten var inställt pÃ¥ lyx. Vi reagerade pÃ¥ att det vid varje visning var extremt varmt i huset. Dock har huset väldigt mycker fönster i västerläge.
Platta på mark, 150kvm 1 plan, vattenburen golvvärme. 20 Amp EL-abonnemang.

Antal kompressorstarter Nov-Maj 275 st.

När vi flyttade in sänkte jag förskjutningen (1.1.1) till 0, och ändrade Varmvatten till Ekonomi. Samt att vi stängt alla rumstermostater utom badrum enligt rekommendation av tidigare ägare.
Nu är antal kompressorstarter uppe i 435 st, alltså 160 st nya starter på 38 dagar. Detta känns som väldigt mycket?

Periodisk höjning var avaktiverat, men det aktiverade jag i eftermiddags. Vet ej vad folk anser om det? Vi är ju bara 2 vuxna, och duschar nästan varje kväll. Men massor med varmvatten gör vi inte åt.

Som exempel hade jag följande värden för en stund sedan när kompressorn gick pga periodisk höjning av varmvatten.
65% ventilation
Ute temp 15 grader
Medeltemp 14
Frånluft 23
Förångare +7
Avluft +8
Framledning 24.8
Returledning 25.1
Beräknad framledning 26

Är de närmaste månaderna fel tillfälle att justera FLVP?

Oklart om ventilationsjustering utförts vid nyinstallation, jag ska kontakta företaget som gjorde installationen. Jag är dock skeptisk till att en sådan utfördes då fakturan inte nämner det, samt att det ej finns något protokoll. Det finns ett från när gamla FLVP installerades när huset var nytt.

Tack på förhand!
1999 Sävsjö trähus, 148 kvm på 1 plan. Platta på mark med golvvärme.
2019/11 Nibe F370 installerad .
2022/05 Daikin XRH40 installerades

Tillträdde Juni 2020
2021 - 15897 kwh total, 13500 kwh uppvärmning varav ~8500 kwh elpatron
2022 -

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 och förstagångsägare med funderingar
« Svar #1 skrivet: 08 juli 2020, 21:27:22 »
Att den startar många ggr beror nog på att den hinner värma rätt fort med låg ställd kurva och bara i badet VP får då en hög retur tillbaka och ska värma igen, då går det fort med stopp på VP, det blir för litet flöde genom VP .

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: F370 och förstagångsägare med funderingar
« Svar #2 skrivet: 08 juli 2020, 22:32:13 »
Jag tycker det var få starter på 38 dagar. En körning varannan timme är ju inte konstigt för att eftervärma tappvatten från handtvätt, köksarbete etc. Men du har väldigt mycket mindre än så.

Förra ägarens rekommendation är nog för att få sommarvarmt badrumsgolv och inte övriga rum samtidigt. Känner du att badrumsgolvet är för kallt så kan du istället för återställa till +5 så kan du sätta minsta framledning på 27 eller 28 och höja "stopp av värme" osannolikt högt. T ex 40 grader eller vad som går välja. Så torkar det upp fint året om i badrummet. Men ändå ha kurvan på 7 +0. Kurvan tar över när det krävs varmare framledning.
Men du behöver inte ställa om alla rumstermostarer, de ska inte läcka någon värme alls om det är varmare i rummet än på displayen/vredet. Ställdonen på fördelaren går att kontrollera om de fungerar, finns en visuell markering om de är öppna. Öppningstid/stängtid är steglöst över några minuter.
« Senast ändrad: 08 juli 2020, 22:41:38 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F370 och förstagångsägare med funderingar
« Svar #3 skrivet: 09 juli 2020, 18:34:41 »
Hej!
160/38 = 4,2 per dag.
Detta är en bra siffra.

Kurvan är lämpligast att justera in vintertid.
Man bör då ställa upp alla termostater på max och justera in kurvan så att det blir lagom varmt inne.
Med vattenburen golvvärme så är troligen kurvan 7 på tok för hög, gissar att kurva 3-4 kommer funka bättre, men man måste prova sig fram.

Sen är frågan om du vill ha det varmt i badrummet även på sommaren?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pierrelu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 och förstagångsägare med funderingar
« Svar #4 skrivet: 14 juli 2020, 20:04:30 »
Jag tycker det var få starter på 38 dagar. En körning varannan timme är ju inte konstigt för att eftervärma tappvatten från handtvätt, köksarbete etc. Men du har väldigt mycket mindre än så.

Förra ägarens rekommendation är nog för att få sommarvarmt badrumsgolv och inte övriga rum samtidigt. Känner du att badrumsgolvet är för kallt så kan du istället för återställa till +5 så kan du sätta minsta framledning på 27 eller 28 och höja "stopp av värme" osannolikt högt. T ex 40 grader eller vad som går välja. Så torkar det upp fint året om i badrummet. Men ändå ha kurvan på 7 +0. Kurvan tar över när det krävs varmare framledning.
Men du behöver inte ställa om alla rumstermostarer, de ska inte läcka någon värme alls om det är varmare i rummet än på displayen/vredet. Ställdonen på fördelaren går att kontrollera om de fungerar, finns en visuell markering om de är öppna. Öppningstid/stängtid är steglöst över några minuter.

Okej tack, så ska jag slappna av lite vad gäller antal starter på kompressorn.
Tack för tipset på hur jag kan behålla befintlig kurva, men ändå få lite varmare framledningstemperatur.
Alla termostater ska fungera, samtliga ställdon ändrar sin visuella markering efter 5-10 minuter .

Däremot hade jag 1 st Wirsbo golvvärmetermostat (24v, Normally closed) som var extremt varm i ena hörnet. Tog bort locket och det visade sig vara ett motstånd som nästan börjat brinna. Svart under locket på termostaten, och lite svart nyans upp på väggen. Motståndets ena ben sitter helt löst. Denna är nu bortkopplad helt då jag blev väldigt orolig av mängden värme.

Hittade ett par stycken till som är lite ljumna i hörnet där motståndet sitter. Frågan är om alla dessa måste bytas ut (några är redan utbytta till Uponor´s variant.)


Hej!
160/38 = 4,2 per dag.
Detta är en bra siffra.

Kurvan är lämpligast att justera in vintertid.
Man bör då ställa upp alla termostater på max och justera in kurvan så att det blir lagom varmt inne.
Med vattenburen golvvärme så är troligen kurvan 7 på tok för hög, gissar att kurva 3-4 kommer funka bättre, men man måste prova sig fram.

Sen är frågan om du vill ha det varmt i badrummet även på sommaren?
Okej, då ska jag sluta vara orolig över antal starter. Tack!
Då ska vi ställa på alla termostater senare i höst/vinter och justera då. Låter kurva 7 vara för stunden, då framledningstemperaturen vid tex kurva 3-4 och 10 grader utetemp blir ca 23-24 grader istället för 28. Är rädd att det kommer bli väldigt kallt inne när vi får en natt på runt 10 grader? Fast de tidigare ägarna hade alltid extremt varmt vid visningarna av huset i våras...

Då vi har klinker i badrummen samt hall/kök så upplevs dessa väldigt kalla. Därför skulle jag vilja ha lite komfortvärme, bara för att få bort den där iskalla känslan. Nu när de termostaterna står på fullt öppet, och med framledning runt 30 grader på natten, så är de varken varma eller kalla längre.
1999 Sävsjö trähus, 148 kvm på 1 plan. Platta på mark med golvvärme.
2019/11 Nibe F370 installerad .
2022/05 Daikin XRH40 installerades

Tillträdde Juni 2020
2021 - 15897 kwh total, 13500 kwh uppvärmning varav ~8500 kwh elpatron
2022 -

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: F370 och förstagångsägare med funderingar
« Svar #5 skrivet: 15 juli 2020, 18:19:47 »
Under juni/juli är nog 95% av starterna pga varmvattenladdning. Om du ökar differensen mellan start/stop på varmvattnet i ekonomiläget så får du längre driftstider på varje start = färre starter.

Min guide för F730 bör leda dig hyfsat rätt
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71174.0
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad Pierrelu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 och förstagångsägare med funderingar
« Svar #6 skrivet: 29 augusti 2020, 11:36:30 »
Under juni/juli är nog 95% av starterna pga varmvattenladdning. Om du ökar differensen mellan start/stop på varmvattnet i ekonomiläget så får du längre driftstider på varje start = färre starter.

Min guide för F730 bör leda dig hyfsat rätt
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71174.0

Tack, gjorde detta för några veckor sedan. Känns som komressorn inte startade lika ofta längre.

Nya funderingar
Kurva 7 + 0
Stopp av värme 15 grader
Stopp av tillsats 5 grader
Filtreringstid 8 h
Fläkt 60% (nervriden från 65% för att sänka temp på förångare/avluft lite)
Platta på mark med ingjuten golvvärme

Senaste nätterna har vi haft ca 7-9 grader varmt ute. Huset var varit lite kallare än vi tänkt oss på morgonen, ca 20 grader.
Inatt vaknade jag och passade på att stämma av vad FLVP sa vid ute samt medeltemp på ca 11 grader. Då reagerade jag på att den hade varmvatten som Driftprio, och att vattentempen (BT6) låg på bara 38 grader. Samtidigt var beräknad framledning 31 grader, men faktisk framledning (BT2) bara 27,8, och retur (BT3) 25.7.

Är detta ett tecken på att vår F370 inte orkar med att värma både vatten och huset utan Tillsats när det är kallare än typ 13-14 grader?
Temp Delta på BT2 och BT3 känns också lågt? Jag provade att tillåta tillsats och då fick jag ca 4 grader skillnad.

Tror jag ska börja USB logga. Visst finns det något smidigt program att mata in all data i? Tips på läsvärda inlägg kring loggning mottages gärna!
« Senast ändrad: 29 augusti 2020, 11:40:11 av Pierrelu »
1999 Sävsjö trähus, 148 kvm på 1 plan. Platta på mark med golvvärme.
2019/11 Nibe F370 installerad .
2022/05 Daikin XRH40 installerades

Tillträdde Juni 2020
2021 - 15897 kwh total, 13500 kwh uppvärmning varav ~8500 kwh elpatron
2022 -

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 och förstagångsägare med funderingar
« Svar #7 skrivet: 29 augusti 2020, 11:59:05 »
Man brukar säga att denna typ av traditionell frånluftsvärmepump på ca 2 kW klarar ett välisolerat hus utan tillsats ner till ca +6°C om man snålar med varmvattnet. Denna modell jobbar också med skiktad temperatur i tanken för att öka verkningsgraden. Nedre delen av tanken kan ha en temperatur kring vad som motsvarar värmesystemets behov medan toppen på tanken (varmvattenberedaren) har en temperatur som motsvarar inställd varmvattentemperatur. Bara ibland värmer den på hela tanken nerifrån och upp för att fylla på varmvatten. Framledningstemperaturen kommer ibland att ligga lite lägre än beräknat och förmodligen ibland lite högre också.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: F370 och förstagångsägare med funderingar
« Svar #8 skrivet: 29 augusti 2020, 12:05:14 »
Japp, tyvärr bara att slå på elpatronen igen. Du kan ställa in en utomhustemperaturstyrd blockering av den så den inte elpatronar varmvattnet på sommaren.

Jag har försökt fixa bättre delta T på en sådan men misslyckats. Stod redan på lägsta hastighet och hade ingen PWM-kabel till pumpen. Pga konstruktionen av pannan så finns det troligen ingen vinst på högre delta T heller.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Pierrelu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 och förstagångsägare med funderingar
« Svar #9 skrivet: 29 augusti 2020, 17:30:07 »
Man brukar säga att denna typ av traditionell frånluftsvärmepump på ca 2 kW klarar ett välisolerat hus utan tillsats ner till ca +6°C om man snålar med varmvattnet. Denna modell jobbar också med skiktad temperatur i tanken för att öka verkningsgraden. Nedre delen av tanken kan ha en temperatur kring vad som motsvarar värmesystemets behov medan toppen på tanken (varmvattenberedaren) har en temperatur som motsvarar inställd varmvattentemperatur. Bara ibland värmer den på hela tanken nerifrån och upp för att fylla på varmvatten. Framledningstemperaturen kommer ibland att ligga lite lägre än beräknat och förmodligen ibland lite högre också.

Okej, då ska jag inte stirra mig blind på den faktiska framledningstemperaturen. Huset är byggt 1999, med ca 300mm lösull på vinden. Dock behöver vi ta tag i diverse dörrar och vindsluckor som visat sig läcka lite smått.


Japp, tyvärr bara att slå på elpatronen igen. Du kan ställa in en utomhustemperaturstyrd blockering av den så den inte elpatronar varmvattnet på sommaren.

Jag har försökt fixa bättre delta T på en sådan men misslyckats. Stod redan på lägsta hastighet och hade ingen PWM-kabel till pumpen. Pga konstruktionen av pannan så finns det troligen ingen vinst på högre delta T heller.
Jahopp, testar stopp av tillsats 10 grader, och 5 timmars filtreringstid istället för 8 timmar. Tänker jag rätt att FLVP då snappar upp den sjunkaden utetemperaturen snabbare och då kanske inte innetemperaturen hinner sjunka lika långt innan tillsatsen går in?
Provade trycka på pilen på cirkpumpen, men det hände vad jag förstod inget. Nu lyser 3 gula prickar på den, i det nedre segmentet.
1999 Sävsjö trähus, 148 kvm på 1 plan. Platta på mark med golvvärme.
2019/11 Nibe F370 installerad .
2022/05 Daikin XRH40 installerades

Tillträdde Juni 2020
2021 - 15897 kwh total, 13500 kwh uppvärmning varav ~8500 kwh elpatron
2022 -

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 och förstagångsägare med funderingar
« Svar #10 skrivet: 29 augusti 2020, 18:29:04 »
Tre lysdioder i nedre segmentet betyder "Pumphastighet konstant kurva, läge 1". Tror man behöver hålla inne knappen minst 10 sek för att ändra. Vad har huset för dimensionerat flöde och mottryck i värmesystemet? (Ska stå på värmeritningen).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: F370 och förstagångsägare med funderingar
« Svar #11 skrivet: 30 augusti 2020, 20:26:55 »
Okej, då ska jag inte stirra mig blind på den faktiska framledningstemperaturen. ...testar stopp av tillsats 10 grader, och 5 timmars filtreringstid istället för 8 timmar. Tänker jag rätt att FLVP då snappar upp den sjunkaden utetemperaturen snabbare

Framledningen brukar som regel ligga någon grad under beräknad och man behöver förskjuta värmekurvan upp ett steg för att kompensera(beroende på intrimmad kurva).

Och filteringstiden beräknar bara till- och frånslag för automatiken dvs. vid vilken medeltemp. som tillsatsen eller värme(cirka.pump) slås av under sommarhalvåret. Annars styrs ju värmen helt på faktiskt utetemp.

Tror att man speciellt på betongplatta får acceptera viss fördröjning på höstkanten då det tar tid att få upp jämn värme pga. betongens värmetröghet. Om man fipplar för mycket med inställningarna här hittar man ingen jämvikt förrän långt senare.

Försök koppla pumpen till internet och NIBE Uplink för enkel loggning via app. Annars finns ju USB, se min sign nedan.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Pierrelu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 och förstagångsägare med funderingar
« Svar #12 skrivet: 01 september 2020, 20:58:58 »
Tre lysdioder i nedre segmentet betyder "Pumphastighet konstant kurva, läge 1". Tror man behöver hålla inne knappen minst 10 sek för att ändra. Vad har huset för dimensionerat flöde och mottryck i värmesystemet? (Ska stå på värmeritningen).
Hittade en teknisk specifikation från Uponor bland pappren på huset.
Följande info går att hitta där. Säger mig dock inte jättemycket, hoppas få hjälp med vad det innebär. Fick precis veta att en ny ventilationsinjustering ej gjorts vid byte av FLPV. Ska ta kontakt med en lokal firma och se om de kan hjälpa till.

Totalt värmebehov 9,525 kW
Dim tryckfall 19,3kPa
Dim flöde 0,458 l/s
Dim framledningstemp 30,6 grader
Dim golvytetemp 24,8 grader
Delta T 5 grader
Vattenvolym i rör 126,4 liter

Tack för all hjälp!

Framledningen brukar som regel ligga någon grad under beräknad och man behöver förskjuta värmekurvan upp ett steg för att kompensera(beroende på intrimmad kurva).

Och filteringstiden beräknar bara till- och frånslag för automatiken dvs. vid vilken medeltemp. som tillsatsen eller värme(cirka.pump) slås av under sommarhalvåret. Annars styrs ju värmen helt på faktiskt utetemp.

Tror att man speciellt på betongplatta får acceptera viss fördröjning på höstkanten då det tar tid att få upp jämn värme pga. betongens värmetröghet. Om man fipplar för mycket med inställningarna här hittar man ingen jämvikt förrän långt senare.

Försök koppla pumpen till internet och NIBE Uplink för enkel loggning via app. Annars finns ju USB, se min sign nedan.

Köpte mig ett billigt USB minne idag modell "jätte-litet"  ::) Jag ska bara bli klok pÃ¥ vad och hur jag ska bete mig för att logga korrekt och relevant info. Uplink verkar smidigt, men samtidigt krÃ¥ngligt med wifi-repeaters?

Jo men precis. Jag tänkte att vid en sänkt filtreringstid tillåts pumpen använda tillsats i ett tidigare rents tidsmässigt, men fortfarande när medeltemp är 10 grader. Tänkte att då hinner tillsatsen slå till och värma innan det blir "för kallt" i huset och sedan kämpigt att öka temperaturen igen?
Tack för all hjälp!
1999 Sävsjö trähus, 148 kvm på 1 plan. Platta på mark med golvvärme.
2019/11 Nibe F370 installerad .
2022/05 Daikin XRH40 installerades

Tillträdde Juni 2020
2021 - 15897 kwh total, 13500 kwh uppvärmning varav ~8500 kwh elpatron
2022 -

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: F370 och förstagångsägare med funderingar
« Svar #13 skrivet: 01 september 2020, 22:30:03 »
Nej, värmen styrs helt på aktuell utetemperatur, inte medeltemp (som beräknas av filteringstiden). Medeltempen används bara för att avgöra om tillsatsen tillåts eller ej, likt en termostat.

Har du för låg stopptemp på tillsatsen så stängs den av helt på dagen för att först långt senare tillåtas igen. Bör inte vara lägre än 13°, tror jag nog med normal filtreringstid(medeltemp).

EDIT: På F370 prioriteras kompressorn framför tillsats ner till 7° (aktuell utetemp) genom Trendberäkningsgräns. Detta är den främsta besparingen som undviker elpatronen så långt det går.
« Senast ändrad: 02 september 2020, 09:21:07 av mysman »
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Pierrelu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 och förstagångsägare med funderingar
« Svar #14 skrivet: 23 september 2020, 07:53:24 »
Tre lysdioder i nedre segmentet betyder "Pumphastighet konstant kurva, läge 1". Tror man behöver hålla inne knappen minst 10 sek för att ändra. Vad har huset för dimensionerat flöde och mottryck i värmesystemet? (Ska stå på värmeritningen).
Tittade närmare på Cirk pumpen igår kväll efter att ha läst installationsinstruktionen för F370.
Insåg då att jag förstått fel.
I morse lyste den gröna lampan, samt 3 st gula som påvisar effektförbrukning 50-75%.
När jag sedan trycker på knappen en gång lyser den gröna samt de 3 övre gula dioderna. Detta innebär att pumpen jobbar mot Konstant tryck (CP) och läge 3. Detta är tydligen fabriksinställningen från Nibe.

Info från imorse
Utetemp 11 grader
Framledning 25.4
Retur 23.4
Beräknad framledning 25.1

Delta T på 2 grader alltså. Men samtidigt står det ju dimensionerat flöde 0.458 l/s på infon från Uponor. Kanske max flöde? Vad för ändring vågar jag göra på cirkulationspumpen?


Har du för låg stopptemp på tillsatsen så stängs den av helt på dagen för att först långt senare tillåtas igen. Bör inte vara lägre än 13°, tror jag nog med normal filtreringstid(medeltemp).

EDIT: På F370 prioriteras kompressorn framför tillsats ner till 7° (aktuell utetemp) genom Trendberäkningsgräns. Detta är den främsta besparingen som undviker elpatronen så långt det går.
Aha, då finns det alltså fler faktorer som reglerar tillskott osv.
1999 Sävsjö trähus, 148 kvm på 1 plan. Platta på mark med golvvärme.
2019/11 Nibe F370 installerad .
2022/05 Daikin XRH40 installerades

Tillträdde Juni 2020
2021 - 15897 kwh total, 13500 kwh uppvärmning varav ~8500 kwh elpatron
2022 -

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 och förstagångsägare med funderingar
« Svar #15 skrivet: 23 september 2020, 09:41:03 »
Man kan se att den inbyggda cirkulationspumpen inte orkar ge det flöde som värmesystemet vill ha, åtminstone vid den dimensionerande vinterutetemperaturen DVUT. Kanske sitter det ytterligare en cirkulationspump på golvvärmefördelaren? Tillsammans ska de då kunna ge tillräckligt flöde, 0,458 l/s. Tror inte man ska prova ändra från fabriksinställningen för än man kontrollerat om det är tillräckligt varmt inne när det är som allra kallast ute på vintern (helst DVUT). DVUT kan man hitta i Boverkets tabell och närmaste större ort.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pierrelu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 och förstagångsägare med funderingar
« Svar #16 skrivet: 09 oktober 2020, 19:43:39 »
Man kan se att den inbyggda cirkulationspumpen inte orkar ge det flöde som värmesystemet vill ha, åtminstone vid den dimensionerande vinterutetemperaturen DVUT. Kanske sitter det ytterligare en cirkulationspump på golvvärmefördelaren? Tillsammans ska de då kunna ge tillräckligt flöde, 0,458 l/s. Tror inte man ska prova ändra från fabriksinställningen för än man kontrollerat om det är tillräckligt varmt inne när det är som allra kallast ute på vintern (helst DVUT). DVUT kan man hitta i Boverkets tabell och närmaste större ort.
Jag kan inte se någonstans vart det skulle sitta en extra cirkulationspump. Det finns ingen vid fördelaren. Frågan är hur/varför det dimensionerade flödet ej möter möjligt flöde efter installation.?
1999 Sävsjö trähus, 148 kvm på 1 plan. Platta på mark med golvvärme.
2019/11 Nibe F370 installerad .
2022/05 Daikin XRH40 installerades

Tillträdde Juni 2020
2021 - 15897 kwh total, 13500 kwh uppvärmning varav ~8500 kwh elpatron
2022 -

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 och förstagångsägare med funderingar
« Svar #17 skrivet: 10 oktober 2020, 10:18:53 »
Har man enbart golvvärme är det på ett sätt inte nödvändigt att ha cirkulationspump på golvvärmefördelaren t.ex. eftersom ingen värme shuntas ner i temperatur. Däremot är dimensionerat värmeflöde vid DVUT, 0,458 l/s, betydligt högre än vad som framgår i diagrammen för pumpen i installationsmanualen till F370. Högsta kurvan slutar där vid knappt 0,25 l/s (konstant tryck) respektive knappt 0,3 l/s (konstant kurva). Man får prova om värmen i huset räcker till under rejält kalla veckor och om det blir ojämn värme i olika rum.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pierrelu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 och förstagångsägare med funderingar
« Svar #18 skrivet: 18 oktober 2020, 18:13:25 »
Har man enbart golvvärme är det på ett sätt inte nödvändigt att ha cirkulationspump på golvvärmefördelaren t.ex. eftersom ingen värme shuntas ner i temperatur. Däremot är dimensionerat värmeflöde vid DVUT, 0,458 l/s, betydligt högre än vad som framgår i diagrammen för pumpen i installationsmanualen till F370. Högsta kurvan slutar där vid knappt 0,25 l/s (konstant tryck) respektive knappt 0,3 l/s (konstant kurva). Man får prova om värmen i huset räcker till under rejält kalla veckor och om det blir ojämn värme i olika rum.
Tack så jättemycket för all hjälp!
1999 Sävsjö trähus, 148 kvm på 1 plan. Platta på mark med golvvärme.
2019/11 Nibe F370 installerad .
2022/05 Daikin XRH40 installerades

Tillträdde Juni 2020
2021 - 15897 kwh total, 13500 kwh uppvärmning varav ~8500 kwh elpatron
2022 -

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!