0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker det var få starter på 38 dagar. En körning varannan timme är ju inte konstigt för att eftervärma tappvatten från handtvätt, köksarbete etc. Men du har väldigt mycket mindre än så.Förra ägarens rekommendation är nog för att få sommarvarmt badrumsgolv och inte övriga rum samtidigt. Känner du att badrumsgolvet är för kallt så kan du istället för återställa till +5 så kan du sätta minsta framledning på 27 eller 28 och höja "stopp av värme" osannolikt högt. T ex 40 grader eller vad som går välja. Så torkar det upp fint året om i badrummet. Men ändå ha kurvan på 7 +0. Kurvan tar över när det krävs varmare framledning.Men du behöver inte ställa om alla rumstermostarer, de ska inte läcka någon värme alls om det är varmare i rummet än på displayen/vredet. Ställdonen på fördelaren går att kontrollera om de fungerar, finns en visuell markering om de är öppna. Öppningstid/stängtid är steglöst över några minuter.
Hej!160/38 = 4,2 per dag.Detta är en bra siffra.Kurvan är lämpligast att justera in vintertid.Man bör då ställa upp alla termostater på max och justera in kurvan så att det blir lagom varmt inne.Med vattenburen golvvärme så är troligen kurvan 7 på tok för hög, gissar att kurva 3-4 kommer funka bättre, men man måste prova sig fram.Sen är frågan om du vill ha det varmt i badrummet även på sommaren?
Under juni/juli är nog 95% av starterna pga varmvattenladdning. Om du ökar differensen mellan start/stop på varmvattnet i ekonomiläget så får du längre driftstider på varje start = färre starter. Min guide för F730 bör leda dig hyfsat rätthttps://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71174.0
Man brukar säga att denna typ av traditionell frånluftsvärmepump på ca 2 kW klarar ett välisolerat hus utan tillsats ner till ca +6°C om man snålar med varmvattnet. Denna modell jobbar också med skiktad temperatur i tanken för att öka verkningsgraden. Nedre delen av tanken kan ha en temperatur kring vad som motsvarar värmesystemets behov medan toppen på tanken (varmvattenberedaren) har en temperatur som motsvarar inställd varmvattentemperatur. Bara ibland värmer den på hela tanken nerifrån och upp för att fylla på varmvatten. Framledningstemperaturen kommer ibland att ligga lite lägre än beräknat och förmodligen ibland lite högre också.
Japp, tyvärr bara att slå på elpatronen igen. Du kan ställa in en utomhustemperaturstyrd blockering av den så den inte elpatronar varmvattnet på sommaren.Jag har försökt fixa bättre delta T på en sådan men misslyckats. Stod redan på lägsta hastighet och hade ingen PWM-kabel till pumpen. Pga konstruktionen av pannan så finns det troligen ingen vinst på högre delta T heller.
Okej, då ska jag inte stirra mig blind på den faktiska framledningstemperaturen. ...testar stopp av tillsats 10 grader, och 5 timmars filtreringstid istället för 8 timmar. Tänker jag rätt att FLVP då snappar upp den sjunkaden utetemperaturen snabbare
Tre lysdioder i nedre segmentet betyder "Pumphastighet konstant kurva, läge 1". Tror man behöver hålla inne knappen minst 10 sek för att ändra. Vad har huset för dimensionerat flöde och mottryck i värmesystemet? (Ska stå på värmeritningen).
Framledningen brukar som regel ligga någon grad under beräknad och man behöver förskjuta värmekurvan upp ett steg för att kompensera(beroende på intrimmad kurva).Och filteringstiden beräknar bara till- och frånslag för automatiken dvs. vid vilken medeltemp. som tillsatsen eller värme(cirka.pump) slås av under sommarhalvåret. Annars styrs ju värmen helt på faktiskt utetemp.Tror att man speciellt på betongplatta får acceptera viss fördröjning på höstkanten då det tar tid att få upp jämn värme pga. betongens värmetröghet. Om man fipplar för mycket med inställningarna här hittar man ingen jämvikt förrän långt senare.Försök koppla pumpen till internet och NIBE Uplink för enkel loggning via app. Annars finns ju USB, se min sign nedan.
Har du för låg stopptemp på tillsatsen så stängs den av helt på dagen för att först långt senare tillåtas igen. Bör inte vara lägre än 13°, tror jag nog med normal filtreringstid(medeltemp).EDIT: På F370 prioriteras kompressorn framför tillsats ner till 7° (aktuell utetemp) genom Trendberäkningsgräns. Detta är den främsta besparingen som undviker elpatronen så långt det går.
Man kan se att den inbyggda cirkulationspumpen inte orkar ge det flöde som värmesystemet vill ha, åtminstone vid den dimensionerande vinterutetemperaturen DVUT. Kanske sitter det ytterligare en cirkulationspump på golvvärmefördelaren? Tillsammans ska de då kunna ge tillräckligt flöde, 0,458 l/s. Tror inte man ska prova ändra från fabriksinställningen för än man kontrollerat om det är tillräckligt varmt inne när det är som allra kallast ute på vintern (helst DVUT). DVUT kan man hitta i Boverkets tabell och närmaste större ort.
Har man enbart golvvärme är det på ett sätt inte nödvändigt att ha cirkulationspump på golvvärmefördelaren t.ex. eftersom ingen värme shuntas ner i temperatur. Däremot är dimensionerat värmeflöde vid DVUT, 0,458 l/s, betydligt högre än vad som framgår i diagrammen för pumpen i installationsmanualen till F370. Högsta kurvan slutar där vid knappt 0,25 l/s (konstant tryck) respektive knappt 0,3 l/s (konstant kurva). Man får prova om värmen i huset räcker till under rejält kalla veckor och om det blir ojämn värme i olika rum.