Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F370 Framledningstemperatur  (läst 5427 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lellepip

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F370 Framledningstemperatur
« skrivet: 25 november 2019, 11:07:26 »
Hej har en nyinstallerad Nibe F370.
Huset är på 138 m2 vattenburen govvärme i 10 olika rörslingor. Ligger i Stockholmsområdet

Har en fråga kring framledningstemperaturen BT2.
När jag titta på kurvan så ser den väldigt "hoppig" ut? frågan är om den skall vara på detta sätt?
Temperaturen ute är ca 3 grader konstant.
Alla termostater är öppna och huset har väl en ganska bra temp förutom i ett rum som upplevs kallt.
VärmeKurva 8 används. 



Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe F370 Framledningstemperatur
« Svar #1 skrivet: 25 november 2019, 11:13:41 »
Ja, eftersom arbetstanken skiktas betydligt i en "halvfast kondensering" där botten är avsevärt svalare än längre upp, kommer elpatron att toppa framledningen som följdaktligen svänger betänkligt kirng ett slags medelvärde ändÃ¥.  ::)

Carry on, som dom säger.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Nibe F370 Framledningstemperatur
« Svar #2 skrivet: 27 november 2019, 19:17:10 »
Ja, eftersom arbetstanken skiktas betydligt i en "halvfast kondensering" där botten är avsevärt svalare än längre upp, kommer elpatron att toppa framledningen som följdaktligen svänger betänkligt kirng ett slags medelvärde ändÃ¥.  ::)

Carry on, som dom säger.

Jag tycker att det ser väl taggigt ut, kurva 8 låter även det höjt (vid golvvärme enbart bör kurva 5-6 räcka). När du säger nyinstallerad menar du nybygge eller gammalt hus med nu pump? (isf kanske högre kurva än 5 går att motivera)
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe F370 Framledningstemperatur
« Svar #3 skrivet: 27 november 2019, 20:03:51 »
Det kan också vara pga. VV går för högt (Normal?) och blir inte klar riktigt? Ev. skulle det då bli bättre med Ekonomi på VV.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad lellepip

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 Framledningstemperatur
« Svar #4 skrivet: 29 november 2019, 11:29:23 »
Tack för svaren.
Huset är byggt 2002 Bytte från en Nibe 310P till F370 för en månad sedan.
Det är golvvärmesystem från Upnor och uppdelat på 10 slingor. Första två slingorna ligger längst bort och där är det kallast.
Systemet är inställt på kurva 8 och hastighet på pump CP kurva 2. varmvatten normalt 50 grader.

Fundering jag har är om man i samband med bytet fick in luft i systemet?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 Framledningstemperatur
« Svar #5 skrivet: 29 november 2019, 11:54:26 »
Visst måste man lufta värmesystemet efter att man bytt panna men det är ju golvvärmeslingor så de borde inte ha fyllts med någon luft utan det är nya pannan som måste luftas och det nya värmevattnet.

F370 fungerar lite annorlunda än 310P där kompressorn alltid jobbar med runt 50 grader och sedan framledningstemperaturen på t.ex. 35 grader shuntas ut. I F370 utnyttjas skiktningen i tanken så den kan ligga på samma ungefär samma som framledningstemperaturen, dvs ca 35 grader förutom när den ska göra varmvatten eller ibland behöver köra upp varmvattentemperaturen igen när den svalnat något.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

molle4444

  • Gäst
molle4444
SV: Nibe F370 Framledningstemperatur
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2020, 11:20:26 »
Hej,

Fick detta någon lösning? Jag har en liknande framledningstemp-kurva på min F370. Väldigt hoppig och når inte riktigt upp till beräknad framledningstemp, se bild.

Golvvärme, 10 slingor.

Tack!

Bild: https://photos.app.goo.gl/uzHGwaQ4FZwkcTsB6

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 Framledningstemperatur
« Svar #7 skrivet: 19 oktober 2020, 11:53:44 »
Det är så den fungerar. Man kan behöva öka/förskjuta värmekurvan uppåt jämfört med tidigare eftersom den ligger under beräknad temperatur mest hela tiden.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

molle4444

  • Gäst
molle4444
SV: Nibe F370 Framledningstemperatur
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2020, 08:55:02 »
Tack för svar!

Att det blir en hoppig kurva kan jag förstå, men tycker att det är märkligt med den här nivån av "hoppighet". Borde tyda på ett bristfälligt reglersystem.

Oaktat hoppigheten tycker jag fortfarande att det är märkligt att den inte når upp i temperatur? Även vidd en hoppig kurva så borde den rimligtvis hoppa kring (över och under) beräknad framledning, inte enbart under? En lösning på detta är naturligtvis att höja värmekurvan, men det låter som ett sätta att hantera konsekvensen mer än grundproblemet?

Tack!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F370 Framledningstemperatur
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2020, 16:59:53 »
Det kan även vara din golvvärme som är problemet. Hur mycket shunten ska späda vattnet varierar beroende på hur mycket som av flödet som "förbrukas" i golvvärmefördelaren. Stänger/öppnar ett don så måste shunten ändra sig.

Problemet blir värre desto mer feljusterad golvvärmen är.

Gör en grundläggande justering. Det är perfekt nu när det blivit kyligare ute och solen inte stör.
Häng av alla ställdon. Stryp respektive slinga för alla rum som plötsligt blir för varma. Inomhustemperaturen ställer du med värmekurva och förskjutning.

Montera donen till våren, sen bör framtiden vara stabilare och shunten borde få ett lättare liv.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

molle4444

  • Gäst
molle4444
SV: Nibe F370 Framledningstemperatur
« Svar #10 skrivet: 04 november 2020, 10:35:52 »
Hej och tack för intressant återkoppling!

Tolkar jag dig rätt är det vad jag gjorde i våras. Öppnade upp alla slingor till max, justerade in dem enligt ritning och sedan lite efter justering. Efter det står alla rumstermostater konstant på max och temperaturen ska skötas av värmepumpen.

Men förbryllas fortfarande av den hoppiga kurvan som har svårt att nu upp till beräknad framledning.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F370 Framledningstemperatur
« Svar #11 skrivet: 04 november 2020, 12:56:33 »
Det känns som att du har gjort precis rätt! Låt alla termostater vara 0,5-1 grader över önskad temperatur, då riskerar de inte stänga i onödan.
Först när ställdon stänger så börjar man se att kurvan är för hög. Testa gör lite justeringar för hur shunten ska jobba, kanske finns det lite förbättringsmöjlighet där så den reglerar snabbare.

Känns som den reglerar efter sina peakar och överreagerar nedåt. Kolla installatörsmenyn (bakåtpil 7 sekunder) om det finns mer shuntinställningar. Men det finns lite i vanliga menyerna att ändra om jag minns rätt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe F370 Framledningstemperatur
« Svar #12 skrivet: 04 november 2020, 19:56:49 »
Tror ändå att den gör VV och inte blir klar(når inte måltemp.)
Det kan också vara pga. VV går för högt (Normal?) och blir inte klar riktigt? Ev. skulle det då bli bättre med Ekonomi på VV.

Det kan bero på för högt flöde och returen "rör om" i arbetstanken och skiktningen försvåras. Sänk hastigheten på CP, och se om det inte förbättrar läget.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad molle4

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 Framledningstemperatur
« Svar #13 skrivet: 20 november 2020, 10:42:10 »
Vad gäller flödet på vattnet är cirkulationspumpen sedan knappt ett år tillbaka inställd på lägsta flödet, 1 av 3 om jag minns rätt. Syftet med att ställa ned flödet var att få upp deltat på framledning vs. retur. Idag ligger det ofta runt 3 grader, vi stora tempraturskillnader mot det kallare ut närmar sig deltat 5.

Låter mycket väl som att det kan ha men shuntinställningarna att göra, men vad innebär det i praktiken? Vad är det jag ska justera?

Tack!

Utloggad lellepip

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 Framledningstemperatur
« Svar #14 skrivet: 30 november 2020, 13:37:01 »
Hej alla igen. Jag har fortfarande frÃ¥gor kring pumpen. Nu har den fungerat som den skall men i de slingor som ligger längst bort frÃ¥n pumpen är det fortfarande kallt pÃ¥ golvet. (Alla don är öppna i hela huset) Verkar precis som om vattnet inte orkar cirkulera dit. När jag känner pÃ¥ ledningarna sÃ¥ känns de "lika" varma som alla andra även returledningen. Funderar pÃ¥ fram och retur tempen. Beräknad framledning just nu är 39,6 medan faktisk framledning är 36,6 och returtemp 34,2 är det nÃ¥got problem med denna skillnad sÃ¥g  ovan att nÃ¥gon skrev att det ligger pÃ¥ 3-5 graders skillnad?  Är pumpen ställd fel? Enligt Nibe skall de stÃ¥ pÃ¥ CP 3 ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!