Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med bergvärme!  (läst 23625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HermanS

  • Gäst
HermanS
Problem med bergvärme!
« skrivet: 21 mars 2012, 20:06:23 »
Hej på er alla, jag skrev precis denna frågan till experterna för energi och värmepumpar i tidningen Vi i Villa, har ni några svar eller lösningar? Kanske har ni varit med om samma problem och hittat en lösning. Vi vädjar då om er hjälp.

Hej...vi bor i Småland och köpte ett hus i maj 2011 så detta var första vintern i huset. Det är borrat bergvärme 2005 och det är en bergvärmepump nibe fighter 1215, 7 kw med 6 kw elpatron. När det var som kallast nu i vinter funkade det inte riktgit och då ringde vi till en kyl å värmetekniker som kom och tittade på den och det var elpatronen som hade slagit ifrån. När de då kollade värdena på pumpen såg de att det var mycket dåliga värden på köldbäraren, -2 in och -4 ut. De sa att borrhålet troligtvis inte klarar en tredje vinter efter 2 så här kalla vintrar vi har haft och att man måste göra något åt det inför nästa vinter, antingen borra djupare nu är det borrat 134 m enligt borrprotokollet (de som borrade 2005 skulle kunna kompleteringborra detta för 15000 kr minus rotavdrag) eller att sätta in en 9kwh elpatron för att inte belasta hålet så mycket som nu. Hur ser ni på det hela som kan de här med borrhål och bergvärme, är det för dåligt borrat 134 m 2005 och vad skulle det kosta att borra djupare och när kan man göra det? Eller har ni förslag på någon annan lösning för att värdena ska bli bättre och det inte ska bli en ispelare ner i backen. Det svåra är ju att alla säger olika, en del säger att man inte kan borra ett gammalt hål djupare då deras borr kan förstöras och en del säger att vi både måste borra djupare och sätta in en större värmepump då vi tar ut för mycket energi ur hålet utifrån vårt energibehov, vårt hus är ett gammalt två planshus från 47 med två x 90 kvm plus källare 90 kvm. Läser man dock på energimyndighetens hemsida skriver de dock att man kan ha en mindre värmepump typ 7 kwh och sen komplettera med elpatron och på så vis få en pump som går mer jämt under hela året, stämmer det. En ytterliggare tanke är att installera en kamin som komplement under vinter, men kan man tänka så? Vi är oroliga inför nästa vinter vad vi måste göra för att få värme i huset, det hela handlar ju om att vi inte får har så här dåliga köldbärarvärden. Värdena har blivit något bättre nu när det är mildare runt 0. grader in och -2 ut. Det handlar ju om så stora pengar så vi vill ju inte göra något förhastat, vi ber er svara på denna fråga då vi verkligen behöver ett expertutlåtande då alla borrare å rörmokare säger olika. Tack på förhand Mvh Herman

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2012, 20:19:37 »
Hej!

Nu är ju inte jag någon höjdare på det här faktiskt.
Men jag har sett folk här på forumet med sämre värden på KB in än vad du har :)
Men vad jag förstår så har du alltså 270 kvm som du värme upp till rumstemperatur med en 7kw VP?

I mina ögon låter det som att det är lite för klen pump för huset om det inte är väldigt mycket tillägsisolerat och golvvärme kanske?

Dom flesta vill ha en värmepump som klarar av husets behov eller iallafall 80-90 % UTAN eltillskott.


Min tanke är att du borde ha en större pump, och ska du ha det så måste du ha ett bättre hål..
Eller ett hål till helt enkelt.

KB temperaturen är inte ditt problem i det här fallet.. Inte än iallafall :)


Nu kan det ju vara sÃ¥ att jag är helt ute och cycklar... Och det är jag säkert, jag är fortfarande i "upplärnings stadiet".  Det kommer nog komma folk och ställa mÃ¥nga frÃ¥gor och komma med bättre svar :)
 tummenupp

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2012, 21:01:03 »
Det skulle vara intressant att få lite mer driftdata.
Vet du hur många drifttimmar kompressorn har haft sedan Ni flyttade in?
Även antalet drifttimmar för elpatron.
Vilken framledningstemperatur behövs vid rejäl kyla?
Är 134 meter det aktiva djupet eller det totala borrdjupet?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2012, 21:35:49 »
Det går att komplettera en borra med jordvärme om du har plats 200 meter slang gör stor skillnad fast egentligen så har du inte så dåliga värden så du ska egentligen inte behöva göra nått. En större elpatron ska normalt inte göra nån skillnad elpatron ska endast gå tillsammans med kompressorn aldrig utan att kompressorn går så borran kommer inte (och ska inte) att vila med en kraftigare elpatron. Om du tycker elräkningarna verkar ok skulle jag köra på som det är.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2012, 22:16:40 »
Det jag skulle göra är att se över följande:
Isolering på vind, ett hus från 1947 har i bästa fall ett lager sågspån på vind, lägg då dit nått cellulosabaserad isolering (om det inte är snetak men 90+90 m2 antyder att det inte är det?).
Temperatur i källare, hur varmt måste ni ha där? själv skruvar jag ner där till 12-15 °C på vintern, gamla källare är riktiga energitjuvar.

Funderar ni på att dränera om källaren så se till att isolera utvändigt med t ex isodrän, det hjälper också lite grand.

Sen kan man överväga att lägga pengar på värmepump, men det kostar tyvärr.
Räkna inte med att få några stora pengar för den ni har och sen behövs mer kollektor, idén med att komplettera med jordvärmeslang är mest ekonomisk om det finns tomtmark (du behöver inte så jättemycket mark, troligen 300-400 m2).
« Senast ändrad: 21 mars 2012, 22:19:02 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2012, 22:19:18 »

När de då kollade värdena på pumpen såg de att det var mycket dåliga värden på köldbäraren, -2 in och -4 ut. De sa att borrhålet troligtvis inte klarar en tredje vinter efter 2 så här kalla vintrar vi har haft

Det var inte speciellt bra värden men ingen katastrof. -2 in var vanlig dimensionering för 10 år sedan när elen var billig i förhållande till meter borrning. Numer är det inte ekonomiskt optimalt. Tekniskt sett fungerar det och kommer att fungera i framtiden. Det finns massor av gamla borrhål som är som ert. Borrhålet kommer att klara en tredje kall vinter. Ur den synpunkten behöver inte borrhålet fördjupas.

Hur många timmar har pumpen gått sedan 2005 och när under 2005 installerades den? Den uppgiften säger en hel del om hur hårt borrhålet belastas. Har ni någon uppfattning om vilken utetemperatur pumpen klarar utan tillsatsel? Värms källaren?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

HermanS

  • Gäst
HermanS
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2012, 06:37:47 »
Hej igen och ett stort tack för alla dess bra och även lugnande svar......

Vindnen har som ni skriver bara sÃ¥gspÃ¥n men funderar pÃ¥ att byta...likasÃ¥ funderar vi pÃ¥ att göra nÃ¥got Ã¥t frÃ¥nluftsventilationen som vi kopplade in i höstas, antingen sätta in en värmeväxlare (ftx) ca 20000 eller om man ska dra tillbaka ett rör till en ny värmepump och använda energin där, det finns även nÃ¥tt som kallas frÃ¥nluftsmodul, vad är det? Tanken pÃ¥ kamin finns även, vad tror ni om det som komplement? 

Nu när det blir varmare fick jag tipset från en kyl och värmetekniker att stänga av vp-driften en vecka och bara köra på elpatronen så igår stängde jag av den i inställningarna, inatta på 7 timmar hade elpatronen varit aktiv i 5 och det var go värme när jag gick upp, 3 grader ute å 21 inne. Sen ska jag köra igång vp igen efter en vecka och se om kb värdena gått upp igen och om de då ligger stabilt. Vad tror ni om detta, är ju medveten om att de kostar några kronor att göra detta experiment.

När det var som kallast i vintras slog ju elpatronen ifrån och vi hade svårt att få upp värmen under ca 1 vecka sen kom ju teknikern och tryckte på överhettningsskyddet, lampan för elpatronen lyste dock under hela denna veckan så jag trodde den var aktiv, direkt efter han tryckt på överhettningsskyddet gick värmen upp, vi höll ca 17 grader utan elpatronen. Tror ni detta kan ha gjort att kbvärdena gjorde att de skönk till nästan -3 in och -6 ut eller hade de varit samma om elpatronen varit aktiv under denna veckan i vintras?

Jag återkommer med fler driftsvärden, några speciella som önskas, har en del dokumenterats från i feb...

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2012, 07:44:12 »
det finns även nÃ¥tt som kallas frÃ¥nluftsmodul, vad är det? Tanken pÃ¥ kamin finns även, vad tror ni om det som komplement? 
Frånluftsmodul växlar av den uppvärmda inneluften (frånluften) till brinet, det är en bra lösning särskilt som du verkar ha ett energihål som inte riktigt räcker...

Vattenmantlad kamin är ett bra komplement till elpatroner, men kostar en slant i installation och det krävs en tank att köra den mot plus lite shuntar och en villastyrning mm. dyrt!

Nu när det blir varmare fick jag tipset från en kyl och värmetekniker att stänga av vp-driften en vecka och bara köra på elpatronen så igår stängde jag av den i inställningarna, inatta på 7 timmar hade elpatronen varit aktiv i 5 och det var go värme när jag gick upp, 3 grader ute å 21 inne. Sen ska jag köra igång vp igen efter en vecka och se om kb värdena gått upp igen och om de då ligger stabilt. Vad tror ni om detta, är ju medveten om att de kostar några kronor att göra detta experiment.

Jag förstÃ¥r inte riktigt varför? självklart kommer brinetempen gÃ¥ upp om du stänger av värmepumpen, och att det blir kallt i hÃ¥let när du kör värmepumpen vet du ju redan sÃ¥ jag kan inte se nyttan med att stänga av en vecka  dontknaow
Dessutom kommer experimentet att utföra sig själv när det blir varmare ute
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #8 skrivet: 22 mars 2012, 07:57:39 »
Frånluftsmodul och en ordentlig översyn av vinden verkar mest försvarsbart i sammanhanget. Att bygga om och installera FTX kommer du inte ha igen i pengar på många många år, däremot i inomhusklimat eventuellt.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #9 skrivet: 22 mars 2012, 08:29:02 »
Nu när det blir varmare fick jag tipset från en kyl och värmetekniker att stänga av vp-driften en vecka och bara köra på elpatronen så igår stängde jag av den i inställningarna, inatta på 7 timmar hade elpatronen varit aktiv i 5 och det var go värme när jag gick upp, 3 grader ute å 21 inne. Sen ska jag köra igång vp igen efter en vecka och se om kb värdena gått upp igen och om de då ligger stabilt. Vad tror ni om detta, är ju medveten om att de kostar några kronor att göra detta experiment.
Jag tycker det var ett ovanligt korkat förslag av teknikern. Det är självklart att temperaturen går upp. Det kommer inte heller att bli några stabila värden. När pumpen startar kommer temperaturen att börja sjunka igen.
Citera

När det var som kallast i vintras slog ju elpatronen ifrån och vi hade svårt att få upp värmen under ca 1 vecka sen kom ju teknikern och tryckte på överhettningsskyddet, lampan för elpatronen lyste dock under hela denna veckan så jag trodde den var aktiv, direkt efter han tryckt på överhettningsskyddet gick värmen upp, vi höll ca 17 grader utan elpatronen. Tror ni detta kan ha gjort att kbvärdena gjorde att de skönk till nästan -3 in och -6 ut eller hade de varit samma om elpatronen varit aktiv under denna veckan i vintras?

Om pumpen är rätt inställd hade det blivit samma värden. När tillsatsel behövs skall pumpen på hela tiden. Gör den inte det är det något fel på inställningarna. Det skall aldrig bli så att den stannar och tillsatselen står för uppvärmningen.

Om elpatronen gick 5 timmar kan den ha dragit max 30 kW vilket i medel på 7 timmar bli ca 4 kW vilket, med tanke på husets storlek, inte är så farligt om det var +3 ute.

PS: Skulle vi kunna få drifttidsvärdena för pump och tillsatsel och helst uppgift om när under 2005 pumpen togs i drift.
« Senast ändrad: 22 mars 2012, 08:30:56 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #10 skrivet: 22 mars 2012, 09:12:36 »
Om överhettningsskyddet på elpatron varit utlöst så har nog timmarna för tillsats ökat så mycket att det inte ger något att läsa av de timmarna, styrsystemet tror ju att det kört el men det har ju inte fungerat.
Dåligt att det inte kommer larm när överhettningsskyddet löst ut.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #11 skrivet: 22 mars 2012, 09:49:39 »
Antalet tillsatstimmar talar i alla fall om när tillsatsel skulle ha behövts och det säger en del om dimensioneringen. Kompressorn skall gå i vilket fall som helst. Att det sen inte blev någon värme är en annan sak.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #12 skrivet: 22 mars 2012, 10:34:53 »
Men om tillsatsen fungerat så skulle ju temperaturen stigit och tillsatsen slått ifrån.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #13 skrivet: 22 mars 2012, 10:39:05 »
Det är riktigt, då räknas det betydligt fler tillsatstimmar än vad som skulle ha behövts. Tänkte inte färdigt där.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #14 skrivet: 22 mars 2012, 14:39:02 »
Om endast vp klarar att hålla 17 grader inne när det är som kallast så bör inte dimensioneringen på vp vara helt fel. Vad är du orolig för -3 på kb in är ingen katastrof kör på nått år och håll koll på tempen och sjunker den borra eller gräv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!