Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kalla golv  (läst 7488 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobias2007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kalla golv
« skrivet: 03 januari 2008, 10:36:11 »
Hej

Bor i ett 1 och 1/2 plans hus frÃ¥n -76 med kalla golv pÃ¥ neder vÃ¥ningen. Det är gjuten platta pÃ¥ mark eller vad det kallas ,sula kanske? När vi flyttade in fick jag ta bort en heltäckningsmatta under ett klickgolv det gjorde att det blev riktigt kallt pÃ¥ golvet. Tänkte plocka upp golvet igen om det gÃ¥r utan att man tar sönder det. Men vad ska jag använda som isolering mellan betongplattan och klickgolvet för att det inte ska bli kallt. Japp, jag är en nybörjare  studs

//Tobbe
« Senast ändrad: 03 januari 2008, 12:14:13 av Tobias2007 »

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Kalla golv
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2008, 19:01:05 »
Golvvärme ska vara riktigt varmt å gott har jag hört på håll ^-^ b00k
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Tobias2007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kalla golv
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2008, 19:47:55 »
 :) jo men det fixar jag nog inte att lägga in. Skulle behöva nÃ¥gon form av isolering annars fÃ¥r jag väl lägga in en heltäckningsmatta igen.


Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga pÃ¥ att förbrukningen vart för lÃ¥g,?
SV: Kalla golv
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2008, 00:25:59 »
Laminatgolv tycker jag att man skall undvika om man vill ha varma golv,jag har både parkettgolv och laminat.Går man i bara strumpor på laminatgolv är det som att gå på ett kallt garagegolv då bortledandet av värme från fotsulan fungerar väldigt bra med laminatgolv.Går man sedan in på parketten känns den mycket behagligare att gå på,betongsula under bägge golven.Jag vet ej vad man lägger under klickgolv numera,under vårt golv ligger det bara korkpapp.Tidigare la man tunn plast med luftbubblor i,sådan som de säljer i golvbutiker IKEA osv.Fördelen med korkpappen var väl att den andades bättre än plasten gör,plasten säljs ju i olika tjocklekar.
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset Ã¥r2007.Inga elrdiatorer pÃ¥ sedan lvp-monteringen.6pers .FrÃ¥nluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalla golv
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2008, 06:23:13 »
Min syrra lade in flytande golv i ett rum i källaren som hon inredde. Cellpastisolering 20 mm och sen spånskiva 10 mm. Det kanske funkar med sån isolering under klickgolv också?
Glöm inte knarrskydd, typ lumppapp, mellan isolering och golv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kalla golv
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2008, 09:40:37 »
Bor du i trakter där det finns snö på vintern så är det överlägset effektivaste att skott upp snö mot husväggen, golven blir flera grader varmare om du gör det.
Oljat furugolv (finns som klickgolv) gör det hela mycket bättre än laminat också.

I övrigt borde det gå lägga in någon form av korkmaterial, men jag tror du är ute på rätt obeprövade områden om du vill isolera under laminat, har du verkligen kallt underifrån måste nåt vara fel i själva konstruktionen och/eller isoleringen av sulan.
Har du mekanisk frånluft skulle jag råda dig att sätta in fler tilluftsdon, kanske dras luften in i golvkonstruktionen och kyler på så sätt dina golv extra mycket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!