Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SHP-C45DEN, infamous H12. Har kompressorn dragit sin sista suck?  (läst 1139 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mastiff

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Börjar kanske i fel  ände, men kan nÃ¥gon som är kunnig pÃ¥ kompressorer avgöra om det är själva kompressorn som har gjort sitt eller inte bara genom att se/lyssna pÃ¥ kompressorn i det bifogade filmklippet?

Jag har mätt lindningsmotstånd, det ska vara 0,5 ohm men är ~0,9 ohm, vet inte om det är en rimlig avvikelse eller om det i sig är tillräckligt för att döma ut den?
Har även testat att byta de tre stora kondensatorerna på kretskortet, vilket inte löste problemet, symptomen är oförändrad...

Edit: När jag nu tittade på klippet via datorn märkte jag att ljudet var jättedåligt. För att förtydliga så startar kompressorn alltså inte, utan skakar bara till och ger ifrån sig ett,,, hmmm,,, kort brummande ljud.
« Senast ändrad: 15 november 2022, 07:51:09 av Mastiff »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Vad har du använt att mäta resistans med? Värden i storleksordning tiondels ohm gÃ¥r ju inte att mäta med nÃ¥gon vidare precision med en vanlig digitalmultimeter, eftersom resistansen i testsladdarna, övergÃ¥ngsmotstÃ¥nd i banankontakter mm börjar vara i samma härad som det motstÃ¥nd man vill mäta.  Det är säkrare att använda en RCL-mätare med fyrtrÃ¥dsanslutning, "kelvin connections" pÃ¥ utrikiska, i sÃ¥dana sammanhang.

Om det skulle bli kortslutna varv i lindningarna på en trefaskompressor, så är det knappast troligt att alla lindningarna skulle ändra resistans lika mycket.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mastiff

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SHP-C45DEN, infamous H12. Har kompressorn dragit sin sista suck?
« Svar #2 skrivet: 15 november 2022, 15:26:00 »
Vad har du använt att mäta resistans med? Värden i storleksordning tiondels ohm gÃ¥r ju inte att mäta med nÃ¥gon vidare precision med en vanlig digitalmultimeter, eftersom resistansen i testsladdarna, övergÃ¥ngsmotstÃ¥nd i banankontakter mm börjar vara i samma härad som det motstÃ¥nd man vill mäta.  Det är säkrare att använda en RCL-mätare med fyrtrÃ¥dsanslutning, "kelvin connections" pÃ¥ utrikiska, i sÃ¥dana sammanhang.

Om det skulle bli kortslutna varv i lindningarna på en trefaskompressor, så är det knappast troligt att alla lindningarna skulle ändra resistans lika mycket.

Tack så mycket för ditt svar!

Jag använde en multimeter av absolut billigast sort från Biltema (så jag förväntar mig att den är utvecklad och kalibrerad av Cern, minst...)
Nä, jag lade till "~" framför de 0,9 ohm multimetern visade då jag räknar med att värdet ska tas med en stor näve salt och att resistansen lika gärna kan vara de 0,5 ohm det ska vara eller något annat där omkring. Men jag tolkar din sista mening som att det (åtminstone initialt) är kortslutning eller avbrott man vill utesluta när man mäter lindningarnas resistans. Och att alla lindningar har samma resistans pekar på att det inte är de som är problemet.
Är detta korrekt eller övertolkar jag dig?

De mått och steg jag vidtagit i mitt felsökande utöver vad jag redan uppgett är:

  • Backspolat utedelen samt rören mellan inne (Co2 Eco) och utedel.
    Vi har mjukt vatten, så risken för igenkalkad värmeväxlaren är utdela minimal. Däremot kom det en del gegga i början men efter att det stått och spolat (med varierande tryck och ett antal på och avstängningar) under ett antal timmar kom det bara helt klart vatten ur den.
  • Monterat smutsfilter.
  • Kontrollerat expansionsventilen genom att mäta upp resistansen pÃ¥ dess pinnar enligt specifikation. Även fÃ¥tt "audiell" bekräftelse pÃ¥ att den fungerar (det hörs klick ifrÃ¥n den vid uppstart).
  • Kontrollerat utedelens cirkulationspump sÃ¥ att vattnet cirkulerar mellan inne och utedel.
  • Försökt tvÃ¥ngsköra kompressorn genom att bygla ett par pinnar pÃ¥ utedelens kretskort.

Vad som händer när man på ett eller annat sätt initierar en uppstart är att fläkten drar igång med god fart, på innerdelens skärm kan man se att kompressorns frekvens är 8hz (börvärdet antar jag) och kompressorn beter sig som i tidigare bifogat filmklipp. Efter några minuter ger styrningen upp och belönar en med ett nytt H12 felmeddelande.

Någon som har någon ide om vad man mer kan testa för att kunna utesluta det ena eller andra?

Utloggad henkeson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kom du fram till vad H12 felet berodde på?

Utloggad Mastiff

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ursäkta sent svar...
Nej, tyvärr inte! Vissa "symptom" pekar på att det är kompressorn, medans andra "symptom" pekar på att det är kretskortet (utedelens).
Samtidigt tyder vissa resultat av den begränsade felsökning jag lyckats genomföra på att varken kompressor eller kretskort är uppenbart felaktiga...
Jag är en rätt envis j-vel och brukar kunna fÃ¥ Ã¥tminstone nÃ¥gorlunda rätsida pÃ¥ det jag ger mig pÃ¥ eller Ã¥tminstone lyckas komma fram till varför det inte gÃ¥r/är värt att laga föremÃ¥let ifrÃ¥ga. Men denna gÃ¥ng verkar det inte bättre än att jag har :::_)  och mÃ¥ste nog erkänna mig besegrad dÃ¥ jag inte har kunskap nog för att kunna genomföra ytterligare felsökning pÃ¥ ett nÃ¥gorlunda säkert sätt...  FiR

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!