Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem CO2 ECO  (läst 3059 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krilles81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem CO2 ECO
« skrivet: 29 september 2018, 12:16:50 »
Hej!

Har nyligen flyttat in i ett hus som har luft/varmvattenpump som heter Sanyo CO2 ECO.

Läser i manualen att reservvärmetermostaten ska stå på noll eller f (frostskydd)

Men sätter jag den i det läget så tar varmvattnet slut väldigt fort. Går tex inte att fylla badkaret med varmvatten för bad.

Någon som vet varför? Måste man ha igång reservvärmetermostaten trots att manualen säger att den ska vara avstängd?


Och sen en till fråga. När jag tappar varmvatten ur kranarna så är det väldigt lätt att skålla sig på vattnet. Någon som vet hur man ställer in uttempen? Kan inte hitta något om det i manualen.

Tacksam för all hjälp med detta.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem CO2 ECO
« Svar #1 skrivet: 29 september 2018, 12:51:39 »
Det ska finnas en blandningsventil på ovansidan där kallvatten går in och varmvatten ut. Vrid denna så varmvattnet inte blir lika hett.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krilles81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem CO2 ECO
« Svar #2 skrivet: 29 september 2018, 14:54:41 »
Det ska finnas en blandningsventil på ovansidan där kallvatten går in och varmvatten ut. Vrid denna så varmvattnet inte blir lika hett.


Menar du denna lr? GÃ¥r inte att vrida pÃ¥ den 🙈


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem CO2 ECO
« Svar #3 skrivet: 29 september 2018, 14:59:51 »
Nej det är shunten med motor till värmen på bilden. Kall- och varmvatten ska sitta till vänster framifrån sett. Enligt manualen ska alltid blandningsventil monteras... Leta efter en vredventil med svart plasthatt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krilles81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem CO2 ECO
« Svar #4 skrivet: 30 september 2018, 09:18:21 »
Nej det är shunten med motor till värmen på bilden. Kall- och varmvatten ska sitta till vänster framifrån sett. Enligt manualen ska alltid blandningsventil monteras... Leta efter en vredventil med svart plasthatt.

Verkar som dom skippat det på min anläggning tyvärr :/

Men den stora frågan jag hade var om man måste ha på reserven som jag nämnde i första inlägget?

I manualen stÃ¥r det att den helst ska stÃ¥ pÃ¥ 0 eller F för frostskydd. Men tappar man upp tex ett bad dÃ¥ sÃ¥ blir det kallt innan badkaret ens är halvfullt  ???

Utloggad krilles81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem CO2 ECO
« Svar #5 skrivet: 30 september 2018, 20:27:01 »
Ingen som vet hur man ska få gå tillväga för att få tillräckligt med varmvatten för att fylla ett badkar tro? Är det bara att gilla läget och vrida på reserven?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!