0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag hävdar ju att du har fel i ditt påstånde där Rickard. Om vi tar ett befintligt hus, ditt tex och leker med tanken att du har ett vanligt hederligt gammalt system som höll ditt hus varmt med säg olja och 70 grader fram eller 80 för den delen vid Dut. Då kommer detta att fungera kanon, det vet jag för det gör det på runt 20 ställen där jag byggt samma sak fast med kopplingar och UKV eller strömmsnäs ackar på tot 4500l. VVS ingenjörer har helt enkelt byggt in alla grejer i tanken så att det blir enklare för mig och vem som nu kopplar grejerna. Du får ta det som reklam om du vill och självfallet får du radera inläggen. Som jag ser det så får folk möjligheten att köpa en bättre typ av tank med allt klart från fabrik istället för typ UKV och sedan ska man börja designa själv. Om jag inte berättar att den finns, så kommer alla eventulla tankköpare att fortsätta köpa UKV eller liknande produkter. Sedan kommer dem att stå och klia sig i huvudet och undra hur de ska göra. Lösningen finns ju redan, det är bara 4 anslutningar att koppla på och kopplar man rören inåt så får man inga"fula rör" synligt ThumbsupOch som sagt, inga pengar till mig.
Rickard, du har fel. Vi kan göra 72 grader med en vanlig VP. Denna heter VIESSMANN VITOCAL 350G sedan kan man om man vill fixa 80 med andra maskiner, detta blir dock dyrt och det kanske kan gå att stressa 80 graderssystemet så att vi klarar oss med 72.Det finns andra saker i världen än dem som du kanske är van vid. Det värsta jag hört talas om är 130 grader med kompressor. Definitivt inte villa grejer nu, men 72 är inga problem med vanlig std maskinSedan så kan man ju spetsa om man vill det
65 i retur är väl inte så lågt Tanken ger vp förutsättningarna som den vill ha, det är den uppgift tanken har.Tanken ska inte bli full innan integral räknat ner och vp stängt av. Vi kommer nog inte längre här, så jag lämnar tråden
Att det finns värmepumpar som kan göra varmt vatten har INGET alls med olika typer av tankar att göra.Skall du göra varmare vatten än normalt med en konventionell värmepump så kräver det låg returtemp för att kunna fungera, och om du ökar deltaT i tanken så minskar du samtidigt radiatorernas uteffekt, och ökar ytterligare behovet av hög temp på framledningen.En arbetstank ökar vattenvolymen vilket ger längre driftstider på värmepumpen, den tillåter även olika stora flöden på interna och externa kretsen.Tanken som sådan gör inte att man kan trolla vare sig med temperaturer eller uteffekter.På marginalen kanske man kan värma ett hus ned till ett par grader lägre temp tack vare ett jämnare uttag av effekt med bibehållet hög temp på vbf, men det är bara på marginalen.
Nja, 65 grader i retur på en pump som bara klarar 65 graders framlednmingstemp är extremt högt, helt enkelt omöjligt.Du framställer tanken som en lösning för att få konventionella värmepumpar att klara av att arbeta i system som kräver högre temperatur än värmepumparna kan ge, och när det ifrågasätts av mig så börjar du tala om ANDRA typer av värmepumpar, med andra köldmedier som kan tillverka högre temperaturer (med lägre COP).Detta har fortfarande inte just något att göra med arbetstanken, utan tanken kan bara vara en fördel för att ge radiatorkrets och värmepump optimala flödesförhållanden i de fall det behövs.Effektiviteten/kapaciteten kan bara öka marginellt tack vare en tank, och hur man än vänder och vrider på denna fråga så är det främst en fråga om att tanken kan behövas i anläggningar där värmepumpens och värmesystemets behov av flöde skiljer sig markant.I övrigt har den väldigt liten påverkan på anläggningens effektivitet.Tvärt om finns det stor risk att en anläggning med arbetstank, som inte justeras in optimalt, kan ge en sämre årsmedel-COP än vad som skulle varit fallet om man kört utan tank.