Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vibrationer, vad kan man göra?  (läst 4307 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Vibrationer, vad kan man göra?
« Svar #15 skrivet: 09 april 2019, 20:11:31 »
Det är väldigt jobbigt med ljud.   Jag vet en 17 kw Thermia inverter i en supervilla i Stocksund.    Den dÃ¥nar sjukt mkt. 

Hoppas det ordnar sig

Har bott i annat nybygge med en IVT on off, den smällde så hårt när den gick igång att man hoppade till nästan varje gång. Ingen kunde göra något åt det.

Fick höra talas om Inverter, låter ingenting, sa dom. :D

Finns kompressor så låter det, punkt slut. Annars får man anpassa huset runt VP, och det är nog smartast men det är inga husleverantörer som gör. Men skulle jag bygga igen så skulle VP först och främst placeras utanför huset helt och hållet.

Inte ens säkert placering är bra i garaget heller i mitt fall då jag har mitt kontor i en del av garaget. Där sitter man hela dagen, så ha den där kanske man blir ännu mer tokig. Kanske måste bygga in den även där.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Vibrationer, vad kan man göra?
« Svar #16 skrivet: 13 april 2019, 14:38:17 »
Lite uppföljning efter man varit negativ :)

Åkte på jobbresa direkt efteråt i onsdags men har nu haft totalt 2 nätter efter att de främre bultarna togs ut så fronten släpptes ner (emot manualens instruktioner...). Och lade även diverse tjockt gummimaterial jag hittade hemma under alla (3) fötter. Lade även tjocka dämparmattor mot närmaste vägg.

Det är enorm skillnad just nu. Tidigare var det som en bil utanför huset, hela natten. Stressade en hårt. Nu låter nog ventilationsaggregatet mer i stomljud än VPn =P
Tidigare lät pannan genom väggar / bjälklag även på låg arbetsnivå. Just nu undrar jag ibland om pannan ens är påslagen...!

Kommer avboka flytt av VP!

Mitt enda tips... är att lära upp återförsäljarna. Jag är lite förvånad att ingen av alla jag haft kontakt med liksom ansträngt sig. De vill mest bara räkna arbetstimmar och inte kanske faktiskt lösa problemet på bästa möjliga sätt. Jag hade lätt betalat en person 1000 kr som på plats löst det som tog mig 30 min i tisdags att lösa själv. Men ... flytta VP är ju mer pengar. Känns fel.

Men tack Daikin_ för tipset och kolla så era framtida manualen är tydliga med hur denna bit ska göras (även om det bara rör installatörer... så läser slutkunden också dessa).
« Senast ändrad: 13 april 2019, 14:40:27 av Johnny Viking »

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Vibrationer, vad kan man göra?
« Svar #17 skrivet: 12 augusti 2019, 14:23:40 »
Liten uppdatering. Man har ju vant sig av helt tyst under sommaren i princip. Men igår var det lite kyligare och pumpen gick på rätt hårt på natten. Nog så man undrade igen vad för bil det var utanför fönstret som stod med tomgången på. Men, det var ju pumpen...

Det är så att pumpen står rätt nära ytterväggen som delas av sovrummet ovanför. Det är rätt tajt redan, men någon som VET om att ha pump för nära vägg kan vara del av mina problem?
Det är ca 5 cm till vägg på två av maskinens sidor (höger och baksidan).
Stomljudet fortplantas och när det väl ekar vidare så är det mer lågfrekvent.
Det är ett otroligt jobbigt ljud då det är som en låg bas på trumhinnan...

Det är tyvärr svårt att testa flytta ut maskinen då det är fasta kopparrör monterade på vissa ställen...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!