Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt hÃ¥l?  (läst 5295 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hål?
« Svar #15 skrivet: 05 mars 2018, 22:30:36 »
Tack för alla svar och engagemang tummenupp Ursäkta samtidigt den tröga återkopplingen, magsjuka på hela familjen i helgen....

Jag är inte 100 men skulle tro att det här varit kallast hittills, och som sagt så är det nog kallaste, varaktiga tempen ute i Jkpg på ett par år.

Om jag sammanfattar så lär jag m a o göra ngn form av kraftigare åtgärd. Även om jag skulle underlätta för pumpen genom div småsaker, så känns det som att jag bara drar på det oundvikliga,, och samtidigt sliter hårdare på pumpen.
Ett haveri mitt i vintern med direktverkande el som följd är ju ett högst oönskat scenario.
Ett till/nytt hål ligger väl närmast till hands, för att nyttja pumpen optimalt, men som skrivits tidigare så lär det inte kunna bli aktuellt förrän i vår, och då kan jag lika gärna försöka boka in det till hösten.

Under tiden tänker jag att jag får försöka rida ut med mindre belastning på pumpen/hålet, genom extra element till uthyrningen, sänka lite i källaren och även ha lite restriktivare temp i boningsdelen med mer eldning.

Slå till på en ny llvp känns som lite pengar i sjön, även om det inte var så farlig investering, om jag ändå åker på att borra ett nytt hål.
Det skulle i så fall vara för att få smidigare lösning på värmen i uthyrningslägenheten. Den ligger längst ut på radiatorkretsen och vi har haft problem med att när det är vettig värme där så ligger boningshuset 2-3 grader högre.

LÃ¥ter det som ett sunt resonemang?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nytt hål?
« Svar #16 skrivet: 06 mars 2018, 15:04:32 »
Köp en IR-termometer och mät temperaturen vid in- och utlopp på radiatorerna. Om radiatorerna med en minste temperaturskillnad stryps kommer nog värmen längst ut på radiatorkretsen att bli bättre. Det finns en hel del skrivet här på forumet om hur man trimmar in ett radiatorsystem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hål?
« Svar #17 skrivet: 06 mars 2018, 21:18:14 »
Köp en IR-termometer och mät temperaturen vid in- och utlopp på radiatorerna. Om radiatorerna med en minste temperaturskillnad stryps kommer nog värmen längst ut på radiatorkretsen att bli bättre. Det finns en hel del skrivet här på forumet om hur man trimmar in ett radiatorsystem.

Tack för tipset,  .,;-det ska jag göra! Drog iväg ett par offertförfrÃ¥gningar här, sÃ¥ fÃ¥r se vart hän det landar

Utloggad Olden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hål? (Update)
« Svar #18 skrivet: 13 mars 2018, 12:35:33 »
DÃ¥sÃ¥. fÃ¥tt in lite offerter och det verkar som dom är klara att köra inom nÃ¥gon vecka, sÃ¥ jag tänker att det är ingen idé att vila pÃ¥ hanen. Men jag har lite funderingar hur djupt jag bör borra.  .,;- ???

Det bef hålet ligger på 140m. Bör jag skicka på 200m på det nya när jag ändå är igång, eller räcker det att köra 140m, kanske kunna seriekoppla dom 2 hålen och det första hålet kommer succesivt att tina upp?
Skillnaden i pris är ca 12 000kr och 30% dyrare med 200m. Men i sammanhanget känns inte det så mycket "när vi ändå håller på" Men det kanske är väl lyxigt och kommer bli outnyttjat.

Har ni tid för nÃ¥gra synpunkter och förslag?  Lägger in lite info om kÃ¥ken igen

Tegelvilla byggd 1963.
Stora fönsterpartier, bytt till 3-glas 2012.
Tilläggsisolerat vind 2012.
190kvm boyta (ca 40kvm golvvärme fördelat på 2st partier 10kvm badrum och 30kvm sovrum).
160kvm källare uppvärmt till en 17grader.
Förbrukat ca 16000kwh/år, -15-16-17.

//Johan W

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1038
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt hål?
« Svar #19 skrivet: 13 mars 2018, 14:57:48 »
Hej
Om du vill komma igång, så tycker jag att det är idé att borra så fort som möjligt, så har ni hela sommarhalvåret till det fortsatta arbetet med inkoppling av de båda hålen mm mm. Då behövs det ju inte heller så mycket värme.
Ett nytt hÃ¥l med samma djup som hÃ¥l ett blir säkerligen bra och att  sedan parallellkoppla dem.
Lycka till
sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Olden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hål?
« Svar #20 skrivet: 30 januari 2019, 11:00:22 »
God förmiddag,

Tänkte jag skulle knyta ihop den här tråden. Jag hade ju en del problem med kallt köldmedel/borrhål under samma tid föregående år.
Läget då var:
Utetemp -10
Framledning 40grader
In -4
Ut -6,8

Efter en del resonerande med Daikin här på forumet så kom jag fram till att kompletteringsborra ett ytterligare hål.
Jag tänkte först skicka på 200m för att kunna använda enbart det hålet utifall det första havererade. Men eftersom maskinen påverkas minst av en enkel paralellkoppling av 2st hål med samma djup (flöde mm) och inte behöver någon egentlig ytterligare justering, så blev det ett 140m hål.

Läget nu 2019, med samma utetemp -10, och framledning 40grader.

In 0,4
Ut -1,9

Det har m a o blivit en skillnad pÃ¥ 5grader pÃ¥ köldmediet. SÃ¥ ca 10 000kr/grad blev slanten ut  8)

Min förhoppning är väl att det succesivt ska stabiliseras och så sakteliga öka på temperaturen i takt med att det förhoppningsvis stiger i det första hålet.
Nu ska jag bara sätta mig in i optimering av radiatorkretsen och komma på hur jag ställer in pumpen bäst inför när det är rejält med sol in genom fönstren.

Tack för bra input alla inblandade och speciellt @Daikin för tid och engagemang!

//Johan W

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!