Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 14 Ã¥rs trygghet pÃ¥ Bergvärmepumpen  (läst 2673 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
14 års trygghet på Bergvärmepumpen
« skrivet: 06 februari 2017, 20:58:23 »
Nu har det andra försäkringsbeviset från Protector forsikring ASA kommit angående min bergvärmepump som installerades maj 2016. I brevet (som är en värdehandling) uppmanas du att läsa igenom villkoren (finstilt på baksidan) för fullständig information om försäkringens omfattning. I garantibeviset från Daikin anges "3 års garanti + 3 års försäkring" (i det första garantibeviset jag fick var det 2 års garanti + 4 års försäkring men det ändrades). I Daikins reklam står det "Daikins bergvärme levereras med en 3 årig garanti och en 3 årig försäkring", därefter kan försäkringen (mot tilläggspremier) förlängas upp till 11 år , alltså totalt 14 år garanti och försäkringsskydd.
Varför informerar försäkringsbolaget om att försäkringsperioden omfattar Daikins fabriksgaranti (3 år)?
Har Daikin återförsäkrat sin egen fabriksgaranti och skall ev. skador hanteras via försäkringsbolaget?
Av erfarenhet vet man hur formellt det kan vara vid kontakter med försäkringsbolag när det kommer till skadereglering, och av den anledningen önskar jag ett klargörande kring eventuell skadehantering under de 3 åren då "garantin" gäller.
Hanteringen av skadeärenden framgår av det försäkringsbevis som Protector forsikring ASA skickat ut.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: 14 års trygghet på Bergvärmepumpen
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2017, 22:01:01 »
Garanti och försäkring är inte samma sak. Garanti ersätter om det är fel i varan, medan försäkring täcker annat som kan hända med pumpen. Vet inte om jag svarade på din fråga?

T.ex om din pump går sönder efter ett år pga åska, är det ju inte ett fel i pumpen (garanti) utan ett försäkringsärende.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 14 års trygghet på Bergvärmepumpen
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2017, 22:44:03 »
I försäkringsbeviset från Protector står som 1:a rubrik
"Värmepumpsförsäkringen kompletterar din vill-hemförsäkring"
När villa-hemförsäkringen ersätter en maskinskada så får du själv betala självrisk och åldersavdrag...... Med värmepumpsförsäkringen har du möjlighet att få avdragen åter i händelse av maskinskada.
Det jag undrar över är om en ev. skada under de 3 första åren hanteras som en försäkringsskada, med allt vad det innebär, eller om den hanteras enbart av Daikin AB som ett garantiärende.
Med skada menar jag inte något som anses förorsakats genom en olyckshändelse.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: 14 års trygghet på Bergvärmepumpen
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2017, 05:50:40 »
Enligt texten har du
-En tre årig garanti
-En tre årig försäkring som kan förlängas upp till 14 år

Garantin gäller om du registrerar den. Normalt sett börjar båda gälla från dagen du mottagit pumpen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 14 års trygghet på Bergvärmepumpen
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2017, 07:48:19 »
Nu är väl tanken att Daikin skall svara i deras egen tavla, så det väntar vi på.
Och hans klargörande.
Men rent allmänt så kan det ju vara så enkelt att de försäkringsbolaget lagt in dig i sitt system, och att det inte kan hantera försäkringar som börjar gälla 3 år framåt i tiden, så de skickar redan år 1 ut upplysningar om försäkringen?

Har du registrerat din maskin enligt konstens alla regler?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 14 års trygghet på Bergvärmepumpen
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2017, 08:18:30 »
Maskinen är monterad-registrerad av Daikin återförsäljare med modell och serienummer, så allt detta är ok. Detta framgår av försäkringsbrevet från "Protector forsikringASA".

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 14 års trygghet på Bergvärmepumpen
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2017, 09:10:27 »
God morgon,

I början så levererades maskinen med 2 års garanti (som Daikin står för) samt 4 års försäkring. Vi ansåg detta vara en bättre trygghet för kunden då försäkringen täcker mer än själva garantin.

En del av våra återförsäljare tyckte att garantin skall vara 3 år och försäkringen 3 år ovanpå det. Då fick det bli så.
Maskinen kommer med 3 års garanti som Daikin står för samt 3 års försäkring som gäller år 4-6.

Mvh
Daikin

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 14 års trygghet på Bergvärmepumpen
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2017, 09:54:14 »
Så för kunden vore det faktiskt bäst om ingen garanti fanns alls och det var försäkring från dag 1, om jag har förstått det rätt.
För vad händer om åskan slår ut hela pumpen och man bara har garanti? För om pumpen är 2,5år gammal har då hemsförsäkringen redan börjat räkna på åldersavdrag och självrisk lär man ju ha...då kostar det ju för mig som kund. Men är pumpen 4år kostar det inget då tar dom båda försäkringarna tillsammans hela kostnaden.

För försäkringen måste jag säga fungerar väldigt smidigt, har utnyttjat den själv vid ett kompressorhaveri och försäkringsbolaget både för villan och värmepumpen betalade snabbt och smidigt utan att knorra det minsta hela summan.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 14 års trygghet på Bergvärmepumpen
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2017, 13:39:05 »
Daikin.
Det som "försäkringsbolaget" meddelat i försäkringsbeviset, och det ni skrivit i svaret, tycker jag man kan tolka som att värmepumpen har både garanti och försäkring under de 3 första åren. Installationsdatum 2016-05-19 och Försäkringsperiod 2016-05-19 - 2022-05-19.
Ett tänkt skadesenario där värmepumpen blivit skadad av annan yttre omständighet, som inte omfattas av Daikins produktgaranti, skulle innebära att Protector forsikring ASA går in och ersätter åldersavdrag, reparationskostnad och självrisk för min hemförsäkrings maskinskadeomfattning med hänvisning till "värmepumpförsäkringens" försäkringsperiod enl.ovan.
Nu måste jag i sanningens namn säga att det i mitt fall inte föreligger någon förmodad skaderisk utan värmepumpen fungerar alldeles utmärkt.
Jag tycker mig däremot se en någon svårtolkad skrivning i försäkringsbeskedet som kanske borde klaras ut innan någon råkat ut för ett skadefall.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 14 års trygghet på Bergvärmepumpen
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2017, 13:55:34 »
Daikin.
Det som "försäkringsbolaget" meddelat i försäkringsbeviset, och det ni skrivit i svaret, tycker jag man kan tolka som att värmepumpen har både garanti och försäkring under de 3 första åren. Installationsdatum 2016-05-19 och Försäkringsperiod 2016-05-19 - 2022-05-19.
Ett tänkt skadesenario där värmepumpen blivit skadad av annan yttre omständighet, som inte omfattas av Daikins produktgaranti, skulle innebära att Protector forsikring ASA går in och ersätter åldersavdrag, reparationskostnad och självrisk för min hemförsäkrings maskinskadeomfattning med hänvisning till "värmepumpförsäkringens" försäkringsperiod enl.ovan.
Nu måste jag i sanningens namn säga att det i mitt fall inte föreligger någon förmodad skaderisk utan värmepumpen fungerar alldeles utmärkt.
Jag tycker mig däremot se en någon svårtolkad skrivning i försäkringsbeskedet som kanske borde klaras ut innan någon råkat ut för ett skadefall.

Vi fÃ¥r ta upp detta mer försäkringsbolaget. Tack för ditt pÃ¥pekande. 
Maskinen levereras med 3 års garanti + 3 års försäkring, inget annat. Försäkringen kan sedan förlängas efter att totalt 6 år från installationsdatum har passerat.

Mvh
Daikin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!