0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Installerade en Daikin bergvärmepump i dec 2013. Den fick ersatta en IVT med dålig funktion och dito service.I samband med installationen lyckades man riva loss en drossel (?) varför man gjorde en överbryggning i väntan på en ny reservdel. Den hade ändå ingen betydelse för funktionen(!?!).Under 2014 efterlyste jag flera ggr ersättningen till den trasiga delen utan framgång. Under hösten -14 så stannade pannan utan att larma och installatören gjorde ett besök utan att se någon orsak.Två månader senare stannade den igen utan varning.Vid senare besök av installatören konstaterade man ett lågt vattenflöde utan att veta varför. Samtidigt monterades en egenhändigt gjord ersättning till den från början skadade enheten.Kontakt med Daikin lovades även nu för att utreda orsaken till stoppen.Utebliven återkomst om resultaten av dessa kontakter trots påstötningar gjorde att pannan stannade igen under den kalla perioden i januari utan någon varning. Förnyat samtal om problemet med löfte om Daikinkontakt samma dag.Nu har det gått tre veckor till.En del får ha hundvakt om dom åker bort, vi får ha pannvakt.
::)Det skulle kanske säker gått att utnyttja elpatronen för att erhålla värme under den tid som markslingan delvis blev tömt på sitt innehåll.Tyvärr så fanns inte kunskapen hos mig och den förmedlads inte heller av den tekniska supporten.På förmiddagen dök så Gustav upp från den rekommenderade supporter firman. En vad jag förstår mycket kunnig ung man med god insikt i ev värmepumpsproblem.Han kollar alla filter, element, husets enrörssystem funktion och konstaterar att det låga flödet som orsakat stoppen på pannan troligen beror på att cirkulationspumpen som finns i pannan ej orkar med det flöde som behövs. Typiskt för denna typ av nya pumpar.Eftersom inget av normala åtgärder hjälpte till att öka flödet så fick han montera in en bypass mellan utgående och returledningen med avsikt att öka flödet.Nu får vi se hur funktionen blir efter den åtgärden.En kontakt med Daikin tekniska support under dagen stördes totalt av att två personer hos Daikin talade samtidigt bredvid varandra och totalt störde ut mig under samtalet, gör medelbart något åt detta!Skall även bli intressant att se hur man kan tänka sig fördelningen av dessa kostnader.Installatören har pga tidigare ointresse inte varit inblandad.Funktionen har återvänt och värmen åter.Är ni intresserade av fortsättningen?
Det finns nog en tryckvakt på KB-sidan i Daikin.Menom det inte sprutat ut så mycket spritlösning kan man kanske trycksätta med vanligt vatten, man får helt enkelt koppla på med typ trädgårdsslang på påfyllnadskopplet och köra upp trycket igen.
Varför har man tryckvakt det funkar ju bra utan trycksatt kb
Tänker dom ha lägre flöde i radiator kretsen och ett högre flöde genom vp genom att ha bypass.
Det är inte optimalt att ha högre flöde genom vp via en bypass vp kommer att få uppvärmt vatten direkt från returen via bypassen utan att vattnet först har värmt huset men går det inte öka flödet så kanske det är den enda lösningen. Eftersom Daikin har variabel effekt och variabelt flöde bör det vara vid kraftig kyla när vp går på lite högre effekt och behöver högre flöde problemen uppstår antar jag ?
Om du har högre flöde i radiator kretsen än vad du har i vp kretsen så gör inte inte bypassen nån nytta för vp.
Vet inte om Daikin har klen cp men i så fall borde den externa du har i dag vara av kraftigare modell eftersom den ger bra flöde i rad kretsen.
Det finns ingen extern cirkulationspump på detta system.
Det går inte att ha högre flöde över radiatorkretsen, om man inte har bypass. Utan bypass blir flödet exakt densamma i både radiatorkrets och värmepump.Värmepumpen har en växlingsventil som stänger ner radiatorkretsen under varmvattenladdningarna, vilket gör att den externa cirkpumpen jobbar mot stängd ventil om det saknas bypass.Två cirkpumpar med samma kapacitet pumpar mer om de jobbar tillsammans i serie, än de gör var för sig. Tillsammans övervinner de det högre tryckfallet som verkar finnas i den här villan.
Helt rätt, tänkte helt fel igår när jag skrev. Men oavsett så går det inte att tjustera in radiatorerna för att få högre flödet på det systemet kunden har.
Vi har gått igenom varje radiator i huset och alla står fullt öppna. Termostaterna är motionerade och alla öppnar fullt.Men det är för många radiatorer i huset på underdimensionerade rör.Det är orsaken punkt. =)Sedan att Daikin säger att deras pump är stark nog håller jag inte med om.Eller så är den felkonstruerad. Den klarar inte så här många radiatorer på 15mm rör.Det har vi varit med om på några liknande ställen.
Efter ett uppehåll i åtgärder i ärendet så har nu följande gjorts:Åberopande av produkt och installationsgarantihar har gjorts till Varma Hem och Daikin.Besök av Daikin expert som tror sig hittat felkällan vilken då skulle vara ett antal strypningar på slingorna ut i dom två våningsplanen det rör sig om. Strypningarna består i korta bitar av 15 mm rör jmf med övriga 22 mm. Därutöver ett konvektorelement i en slinga som inte har någon bypass.Förändrade grundinställningar på panna gjordes och flödet i den senaste insatta bypassen ökades för att säkerställa elpatronens funktion.Huvudproblemet med för lågt flöde finns alltså kvar även om det nu har fått en "lösning" genom den bypass som Conair installerade.Varken Daikin eller medföljande installatör erbjöd vid detta tillfälle någon vidare åtgärd.Möjligheter och förutsättning till fortsatta åtgärder i egen regi undersöks f.n.
Ny säkring och återstart av pannan och allt fungerar till dagen därpå. Då går pannan in i nöddrift, dvs den förlitar sig helt på elpatronen och följaktligen den bypass som jag låtit installera. Cirkpumpen till brinersystemet hade stannat.Aha, nu drog man sig till minnet att ett antal kablar till denna har måst bytas ut vilket troligen var anledningen även här.
Hmm du/ni borde nog sträcka upp era ÅF:s lite generellt Daikin_ för inte heller hos mig frågade de ens hur mitt hus radiatorsystem var uppbyggt innan installation. "Jasså har du enrörssystem! Det är ju inte lika bra,,," blev kommentaren när jag undrade över injusteringen av raddarna samtidigt som systemet luftades igång efter pumpinstallationen. Nu verkar det ju funka bra men som sagt ingen som frågade öht om radiatorkonfigurationen och hade det hypotetiskt inte gått bra hos mig vore det ju inget fel på er produkt här heller.Det blir långsiktigt jobbigt även för er om det inte projekteras med nån reda. Ska komplettera gnället med att skriva att JAG är mycket nöjd med utfallet så långt.När kommer han förbi på en kopp och mjukvara då ?/C
Det som jag tycker är tråkigt I sammanhanget är den syrliga tonen som Aviatören gör inlägget med, ungefär som att vi på något sätt skulle vilja mörka anledningen till detta fel. Texten "Aha, du drog man sig till minnet..." upplever jag som osaklig samt att den återspeglar ej vår servicenivå från Daikin´s sida.En komponent I en maskin kan alltid gå sönder och då strävar vi efter så snabb service som möjligt.Tråkigt bara att det framställs på ett så pass oseriöst sätt från kunden./D
En annan gång blåste vi en av huvudsäkringarna en morgon, jag satte in en ny och åkte till jobbet och tänkte inte mer på det, förrän frun ringde på eftermiddagen och sa att det var kallt i huset. Efter att jag startade om pumpen så började den producera värme igen. Jag vet inte om det här är relaterat till tråden öht, men jag har alltså också haft problem med att den inte producerar värme.
Sluta klaga på kunden och se till att han får hjälp istället.
I bland blir det snabba ryck.Två tim efter mitt samtal med ÅF Varma Hem anlände en trevlig kille med följande åsikter:- Byte av dom korta förträngingarna som fanns var helt onödiga, har ingen effekt. Risk för mer skada än nytta.- Bypassen ställdes på helt öppet. Kunde ha varit en vanlig kulventil.- Arbetstank trolig långsiktig åtgärd.- Provtid för att se om stoppen upphör.Flödesfunktioner mm kunde ej avläsas då han inte hade ngn erfarenhet av pumpen.Inställningar på pumpen är förmodligen ej relevata längre.Mitt val av denna pump baserade sig helt på den tekniska innovation den medförde, någon annan offert var inte aktuell. Jag utgick/utgår ifrån att den vara man offererar uppfyller den funktion man avser med den. I de fall den inte gör det måste man ta till det konsumentskydd som av erfarenhet tillkommit under en lång följd av år.