Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Reserv värmetermostat  (läst 6795 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LEL

  • Hemmafixare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC Eco Heat 8.5
Reserv värmetermostat
« skrivet: 06 december 2010, 12:15:49 »
Sätt reserv värmetermostaten pÃ¥ off-läge  vid första start stÃ¥r det i handboken installation och skötselanvisningar CTC EcoHeat.
Vilket läge är bäst att vrida den till nu när kylan kommer? Har vridit den till frostskyddsinställning ca +7 C tomte::
Lasse

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Reserv värmetermostat
« Svar #1 skrivet: 06 december 2010, 14:03:32 »
Det beror helt och hållet på om huset behöver ha en framledningstemp högre är 7ºC.

Reservvärmen är inkopplad utanför styrkortet, endast i serie med ett överhettingsskydd
- se urklipp från EH-manual daterad 2010-09-03

Jag har min reservvärme satt till ~20ºC   ;)
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad LEL

  • Hemmafixare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC Eco Heat 8.5
SV: Reserv värmetermostat
« Svar #2 skrivet: 06 december 2010, 14:31:42 »
Tack för svaret...skall vrida upp den så att den inte är för lågt ställd.

Skall man vrida till max läge ? :-\
Lasse

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Reserv värmetermostat
« Svar #3 skrivet: 06 december 2010, 14:36:34 »
Tack för svaret...skall vrida upp den så att den inte är för lågt ställd.

Skall man vrida till max läge ? :-\

Sätt den till den temp du vill ha på framledningen om pannan går över till reservläge pga fel på styrsystemet. ca 30-35 grader vid golvvärme och 55 grader vid radiatorer brukar vara rekommenderat.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Reserv värmetermostat
« Svar #4 skrivet: 06 december 2010, 20:32:32 »
Sätt den till den temp du vill ha på framledningen om pannan går över till reservläge pga fel på styrsystemet. ca 30-35 grader vid golvvärme och 55 grader vid radiatorer brukar vara rekommenderat.

Jag håller inte riktigt med...
Det är stor risk att det blir en ren 6kW el-panna om reservtemp ställs högre än den lägsta framledningstemp huset behöver.   fiR:
För att förvissa mig NU kollade jag på 'aktuell driftinfo / strömuttag' och vred upp reservvärmen tills den slog till vid nära max, strömförbrukningen ökade ungefär 8A, med en vp-temp på ca 40 grader.

Det är inte lätt att kolla exakt tillslagstemp men jag gjorde det när jag fyllde vatten i värmesystemet och samtidigt mätte med logger och vp-temp. Min inställning pÃ¥ ratten/vredet är ungefär horisontell  *vinkar*
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Reserv värmetermostat
« Svar #5 skrivet: 06 december 2010, 21:33:32 »
 Sc:,h Reservtermostaten är väl bara aktiv dÃ¥ styrsystemet slÃ¥r av pga nÃ¥t allvarligt fel? DÃ¥ är det väl ändÃ¥ en ren elapnna. Eller finns det nÃ¥n ytterligare nöd-termostat?
« Senast ändrad: 06 december 2010, 21:38:00 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jimpah

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Reserv värmetermostat
« Svar #6 skrivet: 06 december 2010, 21:40:47 »
Reservvärmen kan vara aktiv hela tiden, ställs den för högt så jobbar den mot den temperaturen oavsett vad Styrsystemet säger.
Det är en vanlig mekanisk termostat som ska ställas lägre på lägre temp än vad som behövs, som en nödlösning mest...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Reserv värmetermostat
« Svar #7 skrivet: 06 december 2010, 21:43:19 »
Ok... Jag har IVT/Bosch, där är reservvärmen urkopplad vid normal drift. Varför kan inte alla konstruera sina prylar på samma sätt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Reserv värmetermostat
« Svar #8 skrivet: 06 december 2010, 21:51:24 »
Ok... Jag har IVT/Bosch, där är reservvärmen urkopplad vid normal drift. Varför kan inte alla konstruera sina prylar på samma sätt...

Jag har min ställd på 35 grader fast jag har radiatorer som kräver ca 50 grader vid dut. Är jag hemma när vp pajar så märker jag det och kan höja tempen om det behövs är jag inte hemma så är det i alla fall ingen risk att något ska frysa. På nibe så måste man slå på reserpatron manuellt så den ligger inte på i vanliga fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Reserv värmetermostat
« Svar #9 skrivet: 06 december 2010, 21:54:21 »
Ja, tur att jag har en Bosch dÃ¥... Jag slipper sitta hemma och vänta pÃ¥ att styrsystemet skall balla ur och slÃ¥ pÃ¥ reservdriften manuellt.  Thumbsup
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Reserv värmetermostat
« Svar #10 skrivet: 06 december 2010, 21:58:23 »
Ja, tur att jag har en Bosch dÃ¥... Jag slipper sitta hemma och vänta pÃ¥ att styrsystemet skall balla ur och slÃ¥ pÃ¥ reservdriften manuellt.  Thumbsup

Tror i alla fall det funkar så. Nu har ju jag en nibe och dom brukar ju jobba på hela vintern har läst en del annat om bosch ;D
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Reserv värmetermostat
« Svar #11 skrivet: 06 december 2010, 22:17:58 »
Ja, tur att jag har en Bosch dÃ¥... Jag slipper sitta hemma och vänta pÃ¥ att styrsystemet skall balla ur och slÃ¥ pÃ¥ reservdriften manuellt.  Thumbsup

Tror i alla fall det funkar så. Nu har ju jag en nibe och dom brukar ju jobba på hela vintern har läst en del annat om bosch ;D

Styrsystemet gÃ¥r iallafall hela tiden. Det ger väl en 10-15W värme.  *roflmao*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad LEL

  • Hemmafixare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC Eco Heat 8.5
SV: Reserv värmetermostat
« Svar #12 skrivet: 07 december 2010, 18:38:56 »
Tack för svaren...vrider vredet så att det står i vågrätt läge och hoppas att det blir bra. Förhoppningsvis skall det inte behöva bli skarpt läge, så att funktionen behöver vara i drift.
Lasse

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Reserv värmetermostat
« Svar #13 skrivet: 07 december 2010, 21:19:44 »
Hur funkar reserv driften på bosch om styrsystemet pajar lär väl inte vp veta att reserven ska kopplas in eller hur funkar det *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Reserv värmetermostat
« Svar #14 skrivet: 07 december 2010, 21:58:03 »
Hur funkar reserv driften på bosch om styrsystemet pajar lär väl inte vp veta att reserven ska kopplas in eller hur funkar det *vinkar*

Jag antar att styrsystemet kopplar förbi nöddriften när det fungerar...

"Värmepumpen är utrustad med nöddrift vilket innebär att tillskottet tar över värmeproduktionen vid fel på reglercentralen."

"Om det uppstår fel i reglercentralen och värmeproduktionen upphör aktiveras nöddriften automatiskt. Nöddriften kan också aktiveras manuellt."


Avancerad Tysk ingenjörskonst  *vinkar*

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!