Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 maj 2017, 07:58:18 »

Jag skulle fylla på om nivån är under mitten.
Jag trycksätter genom att köra min luftkompressor, trycka luftmunstycket mot säkerhetsventilens utlopp (Har tejpat munstycket så det skall passa bra in i utloppet från ventilen) och blåsa medan jag vrider lite på ratten på säkerhetsventilen, den öppnas när man vrider på den och då släpps det inte lite luft.
Det gäller att inte blåsa på för hårt...
Jag har satt en manometer på mitt kärl, har du inte det så måste du göra det för att veta vilket tryck du har...

Med tanke på att dina slangar vill komprimeras skulle jag nog rekommendera ca 1 bars tryck.Det hjälper till att "hålla emot" när det fryser i borran.
(Finns det bara lite sprickor i berget så kanske trycket utjämnas den vägen om du har lite tryck på din kollektor.)
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 21 maj 2017, 20:12:12 »

Gör ingenting , du behöver inte fylla på , om du tycker att det ser bra ut ,halvvägs eller något under mitten på kärlet , angående spriten , så ställ den på hyllan den är ren och ska blandas
till max 27% spritblandnig med vatten , burken tål 3bars tryck och vad är normalt tryck
allt mellan 0,5 - 1bar , en del brukar inte ha tryck alls , bara om det vill bli minus på brainen
är det bra att ha lite tryck om slangarna vill gå ihop p-g-a- undertryck ( vakum )
Skrivet av: E
« skrivet: 21 maj 2017, 19:45:06 »

Följdfråga; nivån på köldbärarvätskan sjönk mycket riktigt tillbaka när utomhustemperatur steg och belastningen på borran sjönk. Jag har fortfarande acceptabel nivå på k-vätskan men undrar ändå; skruvar jag bara av korken på expansionskärlet och häller i vätska till korrekt nivå? Det står "3 bar" på korken; indikerar det tryck i kärlet som måste återställas efter påfyllning - i så fall, hur? Jag har av förra ägaren ärvt en dunk ståendes bredvid pumpen som det står "100% sprit - spädes 1/3" - blir det rätt? Om jag ska köpa vätska för att vara säker på vad jag använder, vad köper jag då/vilken dosering?
Skrivet av: ace
« skrivet: 13 maj 2017, 14:35:44 »

Är flödet ok vid självdrag sommartid och du har lite stigare i kanalen, är flödet alldeles för högt vintertid pga de termiska effekterna.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 maj 2017, 14:11:20 »

Mekaniskt vent ökar endast vent om den varit för låg tidigare är det ok flöde med frånluft kommer det inte öka.
Skrivet av: ugge
« skrivet: 13 maj 2017, 13:31:52 »

Att se över isoleringen på huset ger många fördelar och återbetalar sig på många fronter.
Lägre energiförluster ger:
  • Högre effekt- och energitäckningsgrad för befintlig anläggning.
  • Möjlighet att sänka rumstemperaturen pga ökad komfort = lägre energibehov.
  • Lägre belastning på borrhålet.

Konvertering till mekanisk frånluft kan vara bra för inneklimatet, i alla fall under delar av året, men ökar luftomsättningen och därmed energianvändningen, lite moment 22.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 maj 2017, 20:20:32 »

Jag hade också självdrag men problem med dålig vent så drog in frånluft vent och nu är det stor skillnad på luft kvaliten och brine ökningen blev en bonus tummenupp
Skrivet av: E
« skrivet: 12 maj 2017, 20:06:23 »

Jag har självdrag men kan vara något att beakta skulle det förändras.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 maj 2017, 18:19:17 »

Jo men det finns ju avfrostnings automatik på återvinnings aggen och kall brine ger ju en fördel att det fäller ut kondens jag har ofta för torr luft i kombination med varm brine så kondensen uteblir men det ska man nog inte vara ledsen för antar jag.
Skrivet av: ace
« skrivet: 12 maj 2017, 12:30:04 »

Hänger inte riktigt med nu varför vill man ha minusgrader på returen  Sc:,h Tror förövrigt att ett vent aggregat bör ge en hel del på en borra med så låga temperaturer ger ca 1,5-2 grader hos mig och min borra har mera normala temperaturer.
Sorry!  Jag som slant med pekfingervalsen...
Inte bli minusgrader skulle det vara..  (har redigerat)
Fuktig frånluft har en viss nackdel när den träffar ytor som håller minusgrader  ::)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 maj 2017, 11:56:27 »

Hänger inte riktigt med nu varför vill man ha minusgrader på returen  Sc:,h Tror förövrigt att ett vent aggregat bör ge en hel del på en borra med så låga temperaturer ger ca 1,5-2 grader hos mig och min borra har mera normala temperaturer.
Skrivet av: ace
« skrivet: 12 maj 2017, 11:24:06 »

Vad har du för ventilationssystem?
Du kan ev toppvärma återkommande brine med ett återvinningsbatteri i frånluftdon om du har mekanisk sådan.?
Det viktiga är att du då tillsätter så mycket energi att returen från hålet inte blir minusgrader..
Skrivet av: E
« skrivet: 12 maj 2017, 10:25:47 »

Tack Rickard för tipsen!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 maj 2017, 10:09:16 »

12 000 kWh låter orimligt lågt med tanke på den yta som skall värmas.
I övrigt så håller jag väl med om dina slutsatser, men hur än lite extra slang du skulle kunna få ned på tomten så skulle det säkert hjälpa upp situationen.
Sätter du jordvärmen på utgående KB så kommer marken att ta värsta smällen, och hålet skulle avlastas mest, men det finns en risk att du skulle kunna få tjälresning på gräsmattan.

Vill du inte rådda på med tomten/gräsmattan så kanske det är bäst att köra på och hålla tummarna att kollektorn inte komprimeras totalt.

Det skulle kunna hjälpa upp situationen med nivån i nivåkärlet en aning om du satte dit ett tryckexpansionskärl med tryck på runt 2 bar.
Finns det små sprickor i berget så kan det högre trycket i kollektor göra att den inte komprimeras lika mycket, eller alls.
Skrivet av: E
« skrivet: 12 maj 2017, 09:58:13 »

Hej,

Tack för svar!

Huset ligger i Stockholm och enligt Energimyndighetens energikalkyl är husets behov cirka 12 000 kWh (det är från 30/40-talet och ej tillägsisolerat, m.a.o. stort värmeläckage). Borrhålet är från cirka år 2000 medan pumpen är från 2015, d.v.s jag antar att den initiala pumpen höll i 15 år. Vid övertagande av huset låg förra ägarens årsförbrukning på cirka 26 000 kW (delvis med initiala pumpen), genom bl.a. trimning av pumpinställningar och komfort vid lägre innetemperatur är jag alltså nu nere på 18-20 000 kWh.

Drifttid nuvarande pump:
VP - 15 841h
Tillsats 1 - 5 158h
Tillsats 2 - 1 074h
Vv - 1 645h

Rickard: Tack för din kalkyl, väldigt uppskattat! Förändrar ovan dina uträkningar?

Jag har utgått från att jordvärme inte är aktuellt p.g.a. tätbebyggt villaområde och markförhållanden. Återbetalningstiden på nytt borrhål och pump är som bekant dålig, därav min förhoppning om att nuvarande borras funktion kvarstår så länge som möjligt och vid haveri av pump ersätta med ny borra och pump (jag tänker att prisskillnaden mellan att göra ny borra på t.ex. 200m jfr med att komplettera med en ny 100m borra för 2x 100 är försumbar i sammanhanget)

Vad tror ni, är detta den rimligaste planen? Räcker det att jag jag bevakar delta brine eller är det några andra tecken på annalkande haveri jag bör veta om?
Skrivet av: ace
« skrivet: 12 maj 2017, 09:50:10 »

"problemet" med borror är att det inte är värmepumpens storlek som avgör borrdjupet, det är husets energibehov.
exakt, vilket åskådliggörs mycket tydligt i denna tråd.
ca 30W/m borra är vid normal värmepumpsdimensionering ett mycket lågt (bra) energiuttag i borrhålet.
men här blir belastningen på hålet hög ändå pga mer eller mindre konstant drift (husets mycket högre behov)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 maj 2017, 08:49:53 »

"problemet" med borror är att det inte är värmepumpens storlek som avgör borrdjupet, det är husets energibehov, och i ett hus med mer än 20 000 kWh energibehov (som jag förutsätter att det är) så är 115 meter väl kort för att det skall funka bra, det bevisar temperaturerna, -2 till -5 i slutet av mitten av maj, och det sprängfyllda nivåkärlet.
Men jag håller med om att ett par hundra meter jordvärme i serie troligen skulle lösa problemet på ett billigt sätt, sen kan han köra värmepumpen så länge den håller, och sätta in en numret större värmepump när den havererar, det är troligen det mest ekonomiskt vettiga som kan göras åt den där anläggningen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 maj 2017, 08:09:45 »

Ligger huset långt norrut 115 meter är inte så kort borra till din lilla vp. Om du har plats går det bra att komplettera med några hundra meter jordvärme så får du upp brine tempen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 maj 2017, 07:29:21 »

Det är inte orimligt att anta att du har ca 50% effekttäckningsgrad, det brukar ge ca 95% energitäckningrad.
I en kalkyl jag gjorde  med 48% effekttäckningsgrad i ett hus med 21 000 kWh bruttoenergibehov för värme och tappvatten så skulle värmepumpen dra 5600 kWh till kompressor/cirkpumpar/styr och det skulle gå ca 990 kWh till elpatron.

Så räkna med ca 1000 Kwh/år du kan spara genom att öka effekttäckningsgraden och borra djupare.

Ditt stora problem är nog inte att du har för liten värmepump, utan att du har för klen borra.
Om slangarna kläms ihop av isbildning så finns risken att flödet till sist blir alldeles för lågt, och värmepumpen helt enkelt inte längre kan gå, men nu är den ju gammal, och funkar fortfarande, så det skulle kunna fungera även framöver.

Det du absolut skulle vinna på ett djupare borrhål är högre COP.
I min kalkyl har jag laborerat med 3 grader varmare köldbärare, och det skulle göra att elförbrukningen blev:
5250 kWh till kompressor, cikrpump och styr
550 kWh till elpatron.

ca 900 kWh mindre elförbrukning alltså.
Så totalt skulle du kunna spara ca 1900 kWh/år på en anläggning med full effekttäckning och ett borrhål som aldrig gick under +1 grad.

Osäkerhetsfaktorer kan göra att detta värde kan ligga några hundra kWh högre eller lägre än vad jag räknat fram.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 12 maj 2017, 00:04:32 »

-5/-2 är inte ovanligt och du har nog bra utbyte av ditt hål men skulle kanske halvera elförbrukningen om du borrar ett till hål på 100 meter, kopplar dom parallellt och installerar en pump med rätt storlek. Som det är nu har du en hel del eltillskott för att få det varmt. Man såg annorlunda på  värmepumpar när den installerades, de skulle bara täcka en del av behovet.
Dimensioneringen får de som kan räkna på. :)
Sen kan du räkna ut hur många år det tar att få tillbaka pengarna för investeringen.
Skrivet av: E
« skrivet: 11 maj 2017, 22:12:35 »

Hej,

Jag har ärvt bergvärmepump och borrhål från förra ägaren av huset. Kort kan sägas att jag förstått att pumpen (Thermia Diplomat, 4,5 kW) och energibrunnen (115m, vet ej aktivt) är underdimensionerade för huset (144 m2 uppvärmd boyta med plus 72 m2 oinredd källare med enstaka element). Vidare är borrhålet för nära grannens, cirka 16 meter. Summan av ovan är att jag har en elförbrukning (inkl. hushållsel) på 18,000-20,000 kWh.

Jag tror att hålet är fruset. Under kalla årstiden är brine ut -5 och brine in är -2, konstant. Har för närvarande överfullt kärl för köldbärarvätska, misstänkt för att slangarna klämts åt. Kan det senare bero på att pumpen gick sällan/lite vid varmt väder i början på månaden och nu går mer vid väderomslaget till minusgrader?

Min fråga; jag har förstått att faran med min anläggning är att till slut kommer deltat på brine ut och in att försvinna. Stämmer det eller är det något annat som kan gå fel? Annars är min tanke att bevaka deltat och när klockan klämtar bita i det sura äpplet och göra om göra rätt; nytt borrhål på korrekt plats med rätt djup och en korrekt dimensionerad pump.

Andra reflektioner och förslag?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!