Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm lp Thermia villa..  (läst 3705 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henke.H2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Larm lp Thermia villa..
« skrivet: 10 januari 2010, 12:13:51 »
  Hej pÃ¥ er!
 Jag fÃ¥r ett larmmeddelande pÃ¥ displayen som säger larm lp. Kan det finnas inställningar i servicemenyn som kan spöka eller är detta ett fall för fackmannen?
Tack pÃ¥ förhand!  Henke.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm lp Thermia villa..
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2010, 14:28:43 »
Det du kan kolla är att du har nivå i expansionskärlet för köldbäraren. När du återställt larmet så ska du kolla temperaturerna för inkommande och utgående köldbärare när kompressorn sätter igång.

Jag tror man återställer lågtryckspressostaten genom att stänga av VP:n och göra den strömlös (på säkerhetsbrytaren) och sen starta upp igen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Henke.H2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Larm lp Thermia villa..
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2010, 15:01:46 »
 NivÃ¥n är lite mer än max men det tror jag att det varit sen vi skaffade den.( ca 7 Ã¥r sen).
Stänger jag av pÃ¥ displayen?  Jag har provat att Ã¥terställa larmet genom att helt enkelt ställa den pÃ¥ "off" sen startar den upp som vanligt men larmar igen efter ca 30 sekunder. vet inte om värdena som den visar i servicenivÃ¥ 1 är intressanta men dom är som följer:
framl  33 (40) ºC
vv     29 (48) ºC
returl 32 (48) ºC
kb fr. 69 ºC
kb till 3 ºC
integral -67 min

Utloggad Henke.H2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Larm lp Thermia villa..
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2010, 15:10:10 »
 Ska även finnas ett filter som kan vara igensatt. NÃ¥n som kan visa en bild pÃ¥ vart filtret sitter?

 mvh Henke

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm lp Thermia villa..
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2010, 17:17:55 »
Tempgivaren för KB-fr är paj, kan aldrig vara 69 ºC, men lågtryckspressostaten ska inte lösa för det tror jag.

Filtret sitter under armaflex-isoleringen, känn efter en knöl där. Troligen är den av "filterball" typ, spaken brukar vara bortmonterad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Henke.H2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Larm lp Thermia villa..
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2010, 20:51:40 »
Tackar för tipset!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!