Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ecoel värmer inte  (läst 2786 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad C.Åberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ecoel värmer inte
« skrivet: 19 december 2019, 09:33:54 »
Hej!

Jag har nyligen köpt ett hus med CTC Ecoel och luft/vatten-värmepump, samma som jag hade i mitt tidigare hus, så jag är bekant med grejerna. Varmvattnet är ju som bekant inte top notch, men jag misstänker att det är något fel på mina grejer.

Nu i morse tänkte jag duscha och jag kör med extra vv för det. 70 grader har jag det inställt på och det räcker ändå inte till några riktigt varma långduschar. Det funkar för mig, men damerna i hushållet klagar. Hur som helst stod den övre pannan på 38(45) när jag slog på extra vv. Efter en timme var det fortfarande 38 grader, trots att det står att elpatronen värmer med 4,5 kW. Det är runt -5 ute och jag har märkt tidigare att minusgrader påverkar hur snabbt det värmer väldigt mycket.

Se bilderna för hur det ser ut just nu.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ecoel värmer inte
« Svar #1 skrivet: 19 december 2019, 10:11:45 »
Frågan är om elpatronen värmer med 4,5 kW trots att det står att den gör det. Det kan ju vara så att något relä som kopplar in elpatronerna är trasigt. Troligen indikeras inkopplad elpatron när reglersystemet slår till manöverströmmen till elpatronens relä men det behöver inte betyda att elpatronen får ström.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad C.Åberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoel värmer inte
« Svar #2 skrivet: 19 december 2019, 10:42:46 »
Det kan ju vara ett alternativ. Ett annat är att utedelen är dålig. Kompressorn kanske behöver bytas. Grejerna är från 2007.

Jag provade nyss att slå av elpatronen helt, för att se om temperaturen sjunker. Om inte utedelen ger något går väl all värme ut i golvvärmen helt enkelt. Som ni ser på bilderna är det bara 38 grader i nedre delen av pannan också. Det talar för att kompressorn är dålig antar jag.

Elpatronen värmer bra när det inte är kallt ute nämligen, vilket talar emot att det skulle vara så att den inte ger 4,5 kW trots att det står det.

Har någon en aning om vad ett kompressorbyte kan kosta?

Utloggad C.Åberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoel värmer inte
« Svar #3 skrivet: 19 december 2019, 10:49:35 »
Skulle det kunna vara luft i köldmediet annars eller något problem med det? Nu är det 103 grader hetgas, men det kan vara mer än så ibland. Vad är normalt där?
« Senast ändrad: 19 december 2019, 11:00:16 av C.Åberg »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ecoel värmer inte
« Svar #4 skrivet: 19 december 2019, 10:56:12 »
Generellt skulle jag säga att det handlar om 30-40 tkr för kompressorbyte inkl tillhörande delar i en medelstor värmepump. Kanske kan det bli ett bättre svar om du skriver exakt vilken modell du har. CTC EcoAir och EcoEl finns i många olika versioner.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad C.Åberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoel värmer inte
« Svar #5 skrivet: 19 december 2019, 11:26:51 »
Nu har jag stängt av utedelen och kör på el. 2+6 kW jobbar nu, men det går väldigt långsamt tycker jag. Det är ju bara -4 ute. Jag har fått upp det till 37 uppe och 36 nere på kanske en halvtimme, från 34 på båda tror jag.

Det talar ju ändå för att det är utedelen som har problemet.

Utloggad C.Åberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoel värmer inte
« Svar #6 skrivet: 19 december 2019, 12:13:17 »
Hur funkar det om man vill byta enbart utedelen? Jag har en EcoEl 1800. Kan jag koppla ihop den med exempelvis en sådan här ny? https://rorfokus.se/produkt/ctc-luft-vattenvarmepump-ecoair-406-villa/?gclid=CjwKCAiA3OzvBRBXEiwALNKDP-8haG5nr62Ot9dzDjzvpYUKlmxpLHxB-kJoQhGi5AZQSvGGRbCFKhoCuhoQAvD_BwE

Om det kostar 30 k att byta kompressor och jag får en ny utedel som är bättre för 40 k så känns det som ett givet val. Installationen borde inte vara så svår tänker jag.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecoel värmer inte
« Svar #7 skrivet: 19 december 2019, 18:29:49 »
Du har låg diff på VP in/ut. Ladd pumpen kanske går för fort? Då hinner inte EcoAir värma vattnet och du förstör skiktningen i tanken så det blir n-stan samma temp i hela nedre tanken.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecoel värmer inte
« Svar #8 skrivet: 19 december 2019, 18:31:04 »
Sen är frågan när du läst av. Precis efter en avfrostning? Det är orimligt att VPut är kallare än tanken...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad C.Åberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoel värmer inte
« Svar #9 skrivet: 19 december 2019, 19:00:47 »
Tack för er svar!

Jag hade ut en röris som trodde det var kompressorn och som tyckte jag skulle byta ut alltihop. 100-120 k hade jag inte riktigt hoppats på, utan jag hittar gärna en billigare lösning, så byter jag ut rubbet nästa gång det blir problem i stället. Då har tekniken utvecklats ännu mer.

Om jag har förstått det rätt så ska det fungera med en sådan värmepump jag länkade för några inlägg sedan om man har en sådan här också: https://www.vvsobadrum.se/varme/luft-vatten-varmepump/tillbehor-for-luftvatten/ctc-converter-2-0-tolk

Att byta kompressorn för 30-40 k känns inte rimligt. Det är en EcoAir 105 förresten.

Att bara byta utedelen är en kompromiss som ändå kommer göra det billigare i drift än det jag har nu även om det fungerade som det skulle. Jag går miste om viss funktionalitet däremot.

Att byta rubbet blir dyrt och känns lite häftigt efter bara 12 år, men då får jag å andra sidan helt nya grejer med lägre driftkostnader och mer funktionalitet. Jag tycker det är kul med ny teknik. Gillar att kunna styra prylarna med mobilen och jag antar att det går att koppla nya pannor till sitt smarta hem, så man kan säga ”Hej Google, höj temperaturen fem grader i pannnan”. Inte för att det är nödvändigt, utan bara för att man kan. 😉

Hur hade ni resonerat och varför?

1. Kompressorbyte
2. Ny utedel med converter
3. Nytt alltihop

Utloggad C.Åberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoel värmer inte
« Svar #10 skrivet: 19 december 2019, 19:26:12 »
Just ja, jag kan med stor sannolikhet sköta installationen själv med hjälp av en kompis som är rörmokare, så jag kommer handla pump och panna på nätet där det är billigast om det blir det alternativet. Det borde jag spara rätt många tiotusenlappar på jämfört med att anlita en firma.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4699
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoel värmer inte
« Svar #11 skrivet: 19 december 2019, 22:17:15 »
Just ja, jag kan med stor sannolikhet sköta installationen själv med hjälp av en kompis som är rörmokare, så jag kommer handla pump och panna på nätet där det är billigast om det blir det alternativet. Det borde jag spara rätt många tiotusenlappar på jämfört med att anlita en firma.
Brukar dyka upp en och annan ECOAIR på blocket, ibland komplett med innedel, jag fick tag i en 109  för 3000 kr genom att ringa runt till VP-installatörer men tänk på att inte betala stora pengar dom är av äldre tid, sedemera så stupade avfrostning ( fanns någon enstaka för 3000  ) men byggde en själv för 2000 kkr

Utloggad C.Åberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoel värmer inte
« Svar #12 skrivet: 20 december 2019, 07:37:40 »
Det vore ju en smidig budgetlösnlng på kort sikt. Jag kollade Blocket i går och då var det tomt.

Nu har jag ställt in att värmepumpen går ned till -2 grader, sedan tar elpatronen över. Då tror jag att det fungerar hyfsat. Jag får hoppas på en mild vinter, så tar jag tag i bytet framåt våren/sommaren, om jag inte heter en begagnad EcoAir billigt.

Spelar det någon större roll om jag tar en 105,107 eller 109 om det skulle dyka upp en?

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4699
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoel värmer inte
« Svar #13 skrivet: 20 december 2019, 14:44:47 »
Det vore ju en smidig budgetlösnlng på kort sikt. Jag kollade Blocket i går och då var det tomt.

Nu har jag ställt in att värmepumpen går ned till -2 grader, sedan tar elpatronen över. Då tror jag att det fungerar hyfsat. Jag får hoppas på en mild vinter, så tar jag tag i bytet framåt våren/sommaren, om jag inte heter en begagnad EcoAir billigt.

Spelar det någon större roll om jag tar en 105,107 eller 109 om det skulle dyka upp en?
Nej det gör det inte, men  den måste ha gått med styrning från innedelen, lite knepigt att få ihop det annars

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecoel värmer inte
« Svar #14 skrivet: 21 december 2019, 10:30:15 »
Spelar det någon större roll om jag tar en 105,107 eller 109 om det skulle dyka upp en?
Om huset bara behöver en 105 så kommer en 109 ge otroligt många start/stopp per dygn eftersom den kommer värma tanken mycket fortare än en 105. Och start/stopp sägs slita mer än kontinuerlig drift.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!