Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bervärmepump är trasig  (läst 3514 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MorganD

  • Värme åt alla
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Bervärmepump är trasig
« skrivet: 04 mars 2010, 07:12:40 »
Hej Värmepumpsforumsfantaster

Min bergvärmepump  har gått sönder.
Vi har en bergvärmepump CTC Ecoheat 8,3 tillverkad 1999 och installerad 00-04-12.
Huset är byggt 1977 och på 380kvm med ungefär 320kvm uppvärmt. Förbrukning 17600kvh/år totalt

Jag pratade med värmepumpsteknikern:

Han menar på att det inte är någon idé att byta värmeväxlaren för det är en gammal konstruktion samt modell av panna vi har, bla, bla konstgjord andning och den är 11år kommer inte hålla i längden.

Han säger att han kan komma upp igen, kanske denna veckan och provtrycka den gamla värmeväxlaren och se om den går att laga.
Går den inte att laga så har vi en kostnad  för lagningsförsöket.

Går inte det så kan man köpa en ny värmeväxlare men han menar på att det är en gammal maskin, bla, bla ingen garanti……
Den kostar ca 5500kr plus arbete totalt 7-8000kr och då har vi samma ”dåliga” värmeväxlare men den är ny.
Nästa gång kanske kondensorn eller kompressorn går sönder.

Går inte det så kan man köpa en ny ”modul” kompressor+värmeväxlare+kondensor för 17000 plus moms plus arbetskostnad, totalt ca 25-27000kr
Det är vad värmepumpsteknikern rekommenderar. Då är det nya fräscha och systemet är fyllt med media från tillverkningen.

Och nu till värmepumpsteknikern´s allra bästa rekommendation (enligt honom själv).
En helt ny effektiv panna för totalt 38750kr plus installations kostnad. Men han sa att om jag bär in pannan själv, etc, bla, bla så räcker det med en gubbe 8h
För installation.

Så vad säger Ni? Vad kan bästa strategin vara?

1.   Reparera värmeväxlaren och den fungerar:  kostnad: 2-3000kr

2.   Reparera värmeväxlaren och den fungerar inte: kostnad: 2-3000kr plus köpa en ny värmeväxlare för 5500kr plus installationskostnad:
             7-8000kr plus 2-  3000kr för det tidigare reparationsförsöket: 10-11000kr

3.   Inte reparera den gamla värmeväxlaren utan köpa en ny för 5500kr plus installationskostnad: 7-8000kr, hur länge håller pannan för den kostnaden? 1år? 6år?

4.   köpa en ny ”modul” kompressor+värmeväxlare+kondensor för 21250 plus arbetskostnad, totalt ca 25-27000kr.
             Då kan man dra bort 5500kr för att få  mellanskillnaden mellan en ny värmeväxlare mot en ny ”modul” ca 15750kr mer måste vi lägga in.

5.   Köper man en ny ”modul” för ca 25-27000kr hur länge håller pannan då? 5år blir det en kostnad på 5400kr/år ca 450kr/mån.

6.   Köper man en ny panna för ”bra” pris 38750kr plus installation kostnad totalt 42-43000kr och då håller pannan 10-15år?
             Jämför man då mot att köpa   en ”modul” för 25-27000kr så skiljer det sig inte så mycket mot en ny.
             Räknar man konservativt på 10År kostar den ca  4300kr/år och 358kr/mån. Håller den 15år blir det 238kr/mån.
   
            Hur mycket effektivare är en ny panna mot den gamla med ny modul?
 
Han rekommenderar oss en CTC Ecoheat 7,5 och vi har ett borrhål på 120m.
Finns det bättre pannor eller är detta en bra panna? Jag tycker det är svårt att se skillnad. Man ska jämföra coop värden väl?

Tyvärr har vi ca -4 grader på brine temperaturen i hålet. Skulle det hjälpa att borra djupare för att få upp temperaturen?

Vad gör vi? Tips och hjälp mottages tacksamt.

//M


Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bervärmepump är trasig
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2010, 07:39:52 »
Hej!
Jag ser att din VP och borra är lite klent dimensionerade för den där villan, jag har knappt hälften så stort hus men samma borrdjup.

Har du pengar över så är det läge att uppgradera hela systemet med en till borra på ca 100 m och en rejälare ny VP och satsa på ROT-avdrag. Jag tror du behöver en 10 kW VP till det där huset och då kommer du få lägre värmekostnad.

Snikvarianten är att byta kompressorpaketet, det är förstås moderna grejor med bättre COP (verkningsgrad) vilket gör din gamla VP nästan lika effektiv som en modern VP, det du saknar är då en modern VP:s nya inställningsmöjligheter. Risken är då att KB-in sjunker ytterligare några grader vilket motverkar förbättringen i COP.

Varianten att köpa en ny 7,5 kW EcoHeat är ungefär lika illa, den är för klen för huset men för stor för borran.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Bervärmepump är trasig
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2010, 08:26:15 »
Hej Värmepumpsforumsfantaster

Min bergvärmepump  har gått sönder.
Vi har en bergvärmepump CTC Ecoheat 8,3 tillverkad 1999 och installerad 00-04-12.
Huset är byggt 1977 och på 380kvm med ungefär 320kvm uppvärmt. Förbrukning 17600kvh/år totalt

Jag pratade med värmepumpsteknikern:

Han menar på att det inte är någon idé att byta värmeväxlaren för det är en gammal konstruktion samt modell av panna vi har, bla, bla konstgjord andning och den är 11år kommer inte hålla i längden.

Han säger att han kan komma upp igen, kanske denna veckan och provtrycka den gamla värmeväxlaren och se om den går att laga.
Går den inte att laga så har vi en kostnad  för lagningsförsöket.

Går inte det så kan man köpa en ny värmeväxlare men han menar på att det är en gammal maskin, bla, bla ingen garanti……
Den kostar ca 5500kr plus arbete totalt 7-8000kr och då har vi samma ”dåliga” värmeväxlare men den är ny.
Nästa gång kanske kondensorn eller kompressorn går sönder.

Går inte det så kan man köpa en ny ”modul” kompressor+värmeväxlare+kondensor för 17000 plus moms plus arbetskostnad, totalt ca 25-27000kr
Det är vad värmepumpsteknikern rekommenderar. Då är det nya fräscha och systemet är fyllt med media från tillverkningen.

Och nu till värmepumpsteknikern´s allra bästa rekommendation (enligt honom själv).
En helt ny effektiv panna för totalt 38750kr plus installations kostnad. Men han sa att om jag bär in pannan själv, etc, bla, bla så räcker det med en gubbe 8h
För installation.

Så vad säger Ni? Vad kan bästa strategin vara?

1.   Reparera värmeväxlaren och den fungerar:  kostnad: 2-3000kr

2.   Reparera värmeväxlaren och den fungerar inte: kostnad: 2-3000kr plus köpa en ny värmeväxlare för 5500kr plus installationskostnad:
             7-8000kr plus 2-  3000kr för det tidigare reparationsförsöket: 10-11000kr

3.   Inte reparera den gamla värmeväxlaren utan köpa en ny för 5500kr plus installationskostnad: 7-8000kr, hur länge håller pannan för den kostnaden? 1år? 6år?

4.   köpa en ny ”modul” kompressor+värmeväxlare+kondensor för 21250 plus arbetskostnad, totalt ca 25-27000kr.
             Då kan man dra bort 5500kr för att få  mellanskillnaden mellan en ny värmeväxlare mot en ny ”modul” ca 15750kr mer måste vi lägga in.

5.   Köper man en ny ”modul” för ca 25-27000kr hur länge håller pannan då? 5år blir det en kostnad på 5400kr/år ca 450kr/mån.

6.   Köper man en ny panna för ”bra” pris 38750kr plus installation kostnad totalt 42-43000kr och då håller pannan 10-15år?
             Jämför man då mot att köpa   en ”modul” för 25-27000kr så skiljer det sig inte så mycket mot en ny.
             Räknar man konservativt på 10År kostar den ca  4300kr/år och 358kr/mån. Håller den 15år blir det 238kr/mån.
  
            Hur mycket effektivare är en ny panna mot den gamla med ny modul?
 
Han rekommenderar oss en CTC Ecoheat 7,5 och vi har ett borrhål på 120m.
Finns det bättre pannor eller är detta en bra panna? Jag tycker det är svårt att se skillnad. Man ska jämföra coop värden väl?

Tyvärr har vi ca -4 grader på brine temperaturen i hålet. Skulle det hjälpa att borra djupare för att få upp temperaturen?

Vad gör vi? Tips och hjälp mottages tacksamt.

//M



Risken om Du bara byter värmeväxlare är ju att det strax kan bli dax för ett byte av tex kompressor till nya höga
kostnader...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30273.0

Jag tycker att Du har fått ett bra råd av teknikern.
 
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bervärmepump är trasig
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2010, 09:36:11 »
Det verkar som sagt vara en lite väl liten pump till huset. Vilken utetemperatur klarar pumpen utan att tillsatsel behövs och var ligger huset? Hur många drifttimmar har pumpen hittills?

Borrhålet är också för grunt för pumpen men man var snål med borrhålen på den tiden. Idag hade man offererat 30-40 meter till.

15-20 år livslängd är ungefär vad man kan räkna med för en bergvärmepump även om jag har läst här om de som har gått 25 år. Ofta är det kompressorn som lägger av. I det här fallet har pumpen passerat mer än sin halva förväntade livslängd. Man skulle kunna säga att man har arbetat upp en latent kostnad för mer än en halv ny pump eller kompressormodul, som man slipper om man köper ny pump eller byter modul men som finns kvar om man bara reparerar eller byter värmeväxlaren. Sett ur den synvinkeln blir det dyrt att bara reparera eller byta värmeväxlaren. 

En ny modul blir ur livslängssynpunkt som en ny pump bortsett från att cirkulationspumparna inte byts. Elektroniken brukar sällan haverera.

Fördjupa borrhål är inte populärt hos borrare, det verkar vara mycket som kan gå snett. Tar man dessutom hänsyn till att slangen måste tas upp och förlängas eller bytas ut är det vettigare att borra ett hål till vid sidan av. Alternativt kan man komplettera med en markslinga om tomten tillåter. Jämfört med en pump som arbetar med noll grader in så betyder -4 grader ca 10 % högre elförbrukning plus större behov av tillsatsel.

Jag skulle ta ett steg tillbaka och förutsättningslöst fundera på vad det är för anläggning som skulle vara bäst med tanke på husets värmebehov och räkna på kostnaden och vinsten för det alternativet. Ta bara en sådan sak som den kommande timdebiteringen av elen. En klen pump med -4 grader in på köldbäraren som kanske behöver mycket tillsatsel när elpriset hamnar på 5 kr/kWh blir inte så rolig att ha då.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bervärmepump är trasig
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2010, 17:58:59 »
Man kan ta en L/V pump som bara går mot hålet när det är kallt.

Utloggad MorganD

  • Värme åt alla
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Bervärmepump är trasig
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2010, 20:11:14 »
Det verkar som sagt vara en lite väl liten pump till huset. Vilken utetemperatur klarar pumpen utan att tillsatsel behövs och var ligger huset? Hur många drifttimmar har pumpen hittills?

Borrhålet är också för grunt för pumpen men man var snål med borrhålen på den tiden. Idag hade man offererat 30-40 meter till.

15-20 år livslängd är ungefär vad man kan räkna med för en bergvärmepump även om jag har läst här om de som har gått 25 år. Ofta är det kompressorn som lägger av. I det här fallet har pumpen passerat mer än sin halva förväntade livslängd. Man skulle kunna säga att man har arbetat upp en latent kostnad för mer än en halv ny pump eller kompressormodul, som man slipper om man köper ny pump eller byter modul men som finns kvar om man bara reparerar eller byter värmeväxlaren. Sett ur den synvinkeln blir det dyrt att bara reparera eller byta värmeväxlaren.  

En ny modul blir ur livslängssynpunkt som en ny pump bortsett från att cirkulationspumparna inte byts. Elektroniken brukar sällan haverera.

Fördjupa borrhål är inte populärt hos borrare, det verkar vara mycket som kan gå snett. Tar man dessutom hänsyn till att slangen måste tas upp och förlängas eller bytas ut är det vettigare att borra ett hål till vid sidan av. Alternativt kan man komplettera med en markslinga om tomten tillåter. Jämfört med en pump som arbetar med noll grader in så betyder -4 grader ca 10 % högre elförbrukning plus större behov av tillsatsel.

Jag skulle ta ett steg tillbaka och förutsättningslöst fundera på vad det är för anläggning som skulle vara bäst med tanke på husets värmebehov och räkna på kostnaden och vinsten för det alternativet. Ta bara en sådan sak som den kommande timdebiteringen av elen. En klen pump med -4 grader in på köldbäraren som kanske behöver mycket tillsatsel när elpriset hamnar på 5 kr/kWh blir inte så rolig att ha då.
Fan jag tycker man blir aldeles deppig när man läser all skit om värmesystem. Är det verkligen så att man ska behöva punga ut med 48000 plus moms varje 10års period? Anledningen till att hålet är så grunt är att det satt en L/V förrut. Installatören rekommenderade en mindre modell av bergvärmepump men svärfar, som ägde huset då tog en strl större för säkerhets skull. Dock så var det någon som frågade oss om kompressorn startar och stanna ofta under 24h. Gör den det så är pannan för stor och ett steg mindre gör att den går mer jämt över dygnet. Det är en  stor investering och då vill man inte sätta in en under dimensionerad panna antar jag?  Huset finns i Grästorp.
Total drifttid produkt: 22146h
Drift kompressor: 15259kwh
El-värmedrift: 26318kwh
Antal starter senaste dygnet 20st
CTC Ecoheat 8,3 från 1999
« Senast ändrad: 04 mars 2010, 20:23:44 av MorganD »

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Bervärmepump är trasig
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2010, 21:14:01 »
Hur ser kostnaden ut för dessa 10 år dom förflutit? Investeringskostnad? Verkar saftigt att investera 100-150' och efter 10år investera 40-50' igen.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bervärmepump är trasig
« Svar #7 skrivet: 04 mars 2010, 21:53:29 »

Fan jag tycker man blir aldeles deppig när man läser all skit om värmesystem. Är det verkligen så att man ska behöva punga ut med 48000 plus moms varje 10års period?

Man ska ha ordentlig otur om man ska behöva göra det. Den skall hålla längre i normalfallet. Det går dessutom att bara byta kylmodulen. Men i det här fallet verkade det som om det vore idé att fundera på en större pump.

Citera
Total drifttid produkt: 22146h
Drift kompressor: 15259kwh
El-värmedrift: 26318kwh
Antal starter senaste dygnet 20st
CTC Ecoheat 8,3 från 1999

22146 timmar på ca 10,8 uppvärmningsår. Det blir bara 2050 timmar per år vilket betyder kraftig pump i förhållande till värmebehovet. Husets värmebehov ligger runt 15 000 kWh/år med elvärmen inräknad med tanke på att borhålet är så kallt. 20 starter senaste dygnet betyder också att pumpen räcker till. Men 320 m2 uppvärmd yta, jag tycker inte det stämmer. Även ett bra isolerat hus med den ytan borde dra mer. 2500 kWh elvärme per år verkar också mycket med tanke på drifttiden men det kan vara en CTC-egenhet.

Det verkar luta mot alternativ 5 om jag inte har missat något. En pump som bara går 2000 timmar per år borde hålla en evighet om det bara är tillräckligt mycket vatten i systemet så att det inte blir en massa starter.



5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad MorganD

  • Värme åt alla
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Bervärmepump är trasig
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2010, 12:13:38 »
Huset är på totalt 381kvm och det stämmer att huset är mycket välbyggt och isolerat, både i väggar och på vinden samt 3-glas överallt.
Vi har en beräknad förbrukning på 16500kvh/år baserat på förra ägaren som var två pensionärer. Vi är nu en barnfamilj med vad det innebär
och vi gör inte slut på mer än 17600kvh/år.
Jag har en fjärravläst mätare men jag läser också av den manuellt för att jämföra med räkningen så att det stämmer. Sedan har förra ägaren satt in en
sådan där svart gammal el-mätare med snurrande skiva vid inkommande ström till pannan så jag kan särskilja pannans förbrukning  för uppvärmning samt tappvarmvatten och hushålls el.
Uppvärmning: 11500kvh/år och hushålls el ca 6000kvh/år och som tur är har vi haft fast elpris i år med tanke på den kalla vintern. Dock så kör jag nu på elpatron då jag väntar på ctc teknikern som har sååå mycket att göra. Jag kan tycka att en del på forumet som har bra mycket mindre hus har så hög förbrukning??
Jag tog beslutet att försöka laga växlaren denna gången allternativ byta ut den mot en ny. Jag få se vad en ny kostar om jag bara kan få priset av honom någon gång.
Om man nu ska köpa en ny på sikt, vilket märke ska man ha då?
Någon jag prata med sa att det spelar inge roll då många tillverkare har samma eller snarlika komponenter i pannorna. Det som skiljer är sk. marknadsföringstrix, typ du kan fjärrstyra pannan med sms från mobilen. Känns nödvändigt.
Vårt försäkringsbolag sa att man ska titta på vem som har bäst produktgaranti samt ev tilläggsförsäkring för produkten. Sedan kan man teckna ett tillägg till hemförsäkringen som går in och täcker mycket mer saker i huset samt man minskar självrisken.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!