Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: fast i garanti rundgÃ¥ng? / byte av lager i fläktmotor E9 DKE  (läst 14269 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad brasson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Malmö
Jag behöver ny fläktmotor till min e9DKE som är 4 år gammal.
återförsäljaren har konkursat. Denna hade dock samarbete med annan (fortfarande existerande)återförsäljare (gemensam hemsida men annat org. nr).

Panasonic (support.eu) säger att de inte tar i det, utan hänvisar till återförsäljaren eftersom maskinen är äldre än 3 år. de säger att garantier från 3-5 år står återförsäljaren för inte panasonic.eu.

Den existerande återförsäljaren som delade hemsida med den nu nedlagda filialen säger att de inte levereret pumpen till sin filial (som hade eget eget oganisationsnummer och nu är i konkurs). Detta är kanske inte helt troligt (men inte heller omöjligt) eftersom den nedlagda firman vid leveransen av pumpen angav att de var del i den forfarande existerande företaget (samma logga, samma hemsida, samma gemensamma e-post domän....).

OK där sitter jag. utan möjlighet att reklamera min fläktmotor och ett vinande ljud som får familjen att utveckla tinitus.

någon som lyckats reklamera fläkt till panasonic senare än 3 år?
« Senast ändrad: 20 november 2009, 13:25:12 av brasson »
Skåne. Sutteräng 90+90kvm. Panasonic e9 ckp5 (2004) bottenvåning. E9 dke (2005) ovanvåning (direktverkande el. avstängd) tilläggsisolerat vind. ca 16000 KWh/år totalt Inkl. VV och hushållsel. Braskamin klar i drift nov 2006

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: fast i garanti rundgång?
« Svar #1 skrivet: 06 november 2009, 23:04:45 »
Är du någorlunda händig? isåfall fixar du lagerbytet själv.....tillvägagångssättet finns beskrivet här på forumet.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad brasson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Malmö
SV: fast i garanti rundgång?
« Svar #2 skrivet: 12 november 2009, 20:34:54 »
Jepp, jag har redan bytt fläktmotor på en e9ckp. det gick fint.
lager är inköpta och ställning är byggd (min innerdel hänger i en källartrapps övre del = 3.5m fritt fall.

såg från någon på forumet som rekommenderade att man smorde lagren med loctite siliconfett.
har inte lyckats hitta en sådan produkt, har dock hittat lagerfett och litiumfett. Vad kan rekommenderas att använda, eller strunta i att smörja de nya lagren?

Jag tolkar också att momentet med limning avser loctite superlim, mig veterligt är det det enda limmet som jag antar kan "flyta" in som det beskrivs.

nåja det visar sig väl, planerar att plocka ner till nästa helg. får se om jag fotodokumenterar, det verkar finnas ett stort intresse.
Skåne. Sutteräng 90+90kvm. Panasonic e9 ckp5 (2004) bottenvåning. E9 dke (2005) ovanvåning (direktverkande el. avstängd) tilläggsisolerat vind. ca 16000 KWh/år totalt Inkl. VV och hushållsel. Braskamin klar i drift nov 2006

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: fast i garanti rundgång?
« Svar #3 skrivet: 12 november 2009, 21:35:28 »
såg från någon på forumet som rekommenderade att man smorde lagren med loctite siliconfett.

Menar du inte teflonfett (PTFE)

kan arbeta från -200 till +260°C
bryts inte ner av UV ljus ozon eller syre
Ã…ldras inte
extremt låg friktion

finns på de flesta bil verkstäder

om du trots allt vill ha silikonfett kan du leta efter något företag nära dig som säljer det
http://www.nordicnet.se/produkt/Silikonfett/7890/
eller biltema som har ett silikonfett till bromscylindrar tror jag det var
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad brasson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Malmö
SV: fast i garanti rundgång?
« Svar #4 skrivet: 16 november 2009, 13:20:54 »
Jag har kollat vidare, jag har köpt ett zz lager från Biltema (keramiskt) det är kapslat (zz) och för-smort på fabrik. Verkar alltså konstigt att smörja mer....
Skåne. Sutteräng 90+90kvm. Panasonic e9 ckp5 (2004) bottenvåning. E9 dke (2005) ovanvåning (direktverkande el. avstängd) tilläggsisolerat vind. ca 16000 KWh/år totalt Inkl. VV och hushållsel. Braskamin klar i drift nov 2006

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: fast i garanti rundgång?
« Svar #5 skrivet: 16 november 2009, 14:09:10 »
Jag har kollat vidare, jag har köpt ett zz lager från Biltema (keramiskt) det är kapslat (zz) och för-smort på fabrik. Verkar alltså konstigt att smörja mer....


Att smörja mer är inte det viktiga. Det viktiga är att smörja rätt. De lager som Biltema har är antingen smörjda med lagerfett eller olja som över tiden binder damm. Att det är ett tätat lager innebär inte att det är helt tätt. Beteckningen zz innebär att det är tätat med plåt på båda sidorna men det finns fortfarande en liiiten glipa där damm över tiden tar sig in. Egentligen inget problem annat än att lagret efter några år går lite trögare och kan behöva rengjöring och ny smörjning.


Jag har använt rätt mycket metalltätade lager men i en betydligt mer slitande miljö. För att få ut längsta livslängd så tvättades lagren i avfettning och sen smordes dom med PTFE spray som inte samlar på sig damm (eller i mitt fall, stenmjöl)
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad kattjaevel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyland
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fast i garanti rundgång?
« Svar #6 skrivet: 16 november 2009, 18:06:09 »
keramiska inte smörjas!!!!!!

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: fast i garanti rundgång?
« Svar #8 skrivet: 16 november 2009, 23:42:09 »
keramiska inte smörjas!!!!!!

Det råder lite delade meningar om man måste smörja eller om det rent av är dåligt att smörja lagren. De lager som "brasson" hade köpt på Biltema är keramiska ABEC 5 lager och de Biltema säljer är semikeramiska med keramiska kulor och lagerbanor i stål.

I länken som "Ubbe0" la in så handlar det om helkeramiska lager.

För att veta om man ska smörja lagren eller inte måste man veta om det är helkeramiska lager eller semikeramiska lager. Skillnaden mellan dessa är att det semikeramiska lagret har keramiska kulor men en eller båda lagerbanorna är i stål. Helkeramiska lager är både lagerbanor och kulor keramiska. Semikeramiska lager som är den vanligaste typen behöver smörjas. Helkeramiska lager är självsmörjande och behöver inte smörjas.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: fast i garanti rundgång?
« Svar #9 skrivet: 17 november 2009, 00:36:57 »
Hej Utopiazz!  Stort tack för en mkt bra information! Thumbsup Ett inlägg i riktig klartext vad det är som gäller, inga oklarheter här alltsÃ¥, det gillar jag nämligen. Thumbsup :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: fast i garanti rundgång?
« Svar #10 skrivet: 17 november 2009, 08:03:16 »
Skulle nog inte köpa lager på Biltema om det är mycket jobb att byta, bytte hjullager på vinterbilen, "Made in Poland" och kostade ca 1/3 av märkeshandeln, men efter 300mil var det dags igen! Skulle nog köpa ett dyrare lager..

/Andreas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad kattjaevel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyland
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fast i garanti rundgång?
« Svar #11 skrivet: 17 november 2009, 08:31:31 »
keramiska inte smörjas!!!!!!

Det råder lite delade meningar om man måste smörja eller om det rent av är dåligt att smörja lagren. De lager som "brasson" hade köpt på Biltema är keramiska ABEC 5 lager och de Biltema säljer är semikeramiska med keramiska kulor och lagerbanor i stål.

I länken som "Ubbe0" la in så handlar det om helkeramiska lager.

För att veta om man ska smörja lagren eller inte måste man veta om det är helkeramiska lager eller semikeramiska lager. Skillnaden mellan dessa är att det semikeramiska lagret har keramiska kulor men en eller båda lagerbanorna är i stål. Helkeramiska lager är både lagerbanor och kulor keramiska. Semikeramiska lager som är den vanligaste typen behöver smörjas. Helkeramiska lager är självsmörjande och behöver inte smörjas.

för mycket länge sen fick jag smörjarutbildning och då var keramiska lager nytt i butiken. Vi fick bla lära oss att det var keramiken som smorde lagren. om man tillsatte "smörja" förstörde man keramiken därför undrar jag idag vad som händer om man smörjer semikeramiska lager. tänker att det kanske inte är riktig keramik i de semi keramiska?

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: fast i garanti rundgång?
« Svar #12 skrivet: 17 november 2009, 09:24:05 »
för mycket länge sen fick jag smörjarutbildning och då var keramiska lager nytt i butiken. Vi fick bla lära oss att det var keramiken som smorde lagren. om man tillsatte "smörja" förstörde man keramiken därför undrar jag idag vad som händer om man smörjer semikeramiska lager. tänker att det kanske inte är riktig keramik i de semi keramiska?

Man använder samma typ av keramer i både helkeramiska lager och semikeramiska lager. Det finna några olika varianter på keramer men dom har i princip samma grundegenskaper.

Skälet till att smörja ett semikeramsikt lager är samma som för ett helmetall lager. Det handlar om att minska friktionen och om att skydda mot korrosion. Smörjningen fungerar i princip som så att det bildas en tunn film i lagerbanan tack vara den centrifugalkraft som bildas av kulornas rotation. Kulorna fungerar som en "smörpump" i lagret. Det gör även att en del värme avleds från lagerbanan fast i en fläkt spelar värmen mindre roll.

När det gäller tätningen av ett lager så är ett Z lager egentligen inte att betrakta som ett tätt lager. På engelska kallar man det för "shielded bearing", vilket i princip betyder "skärmat lager". Tyvärr säger man ofta "metalltätade lager" men det är egentligen felaktigt. Skärmen har två syften, det ena är att hålla större partiklar ute och det andra är att hålla smörjmedlet inne. Dessa lager går att smörja och rengöra.

De modeller som är heltäta kan inte smörjas i efterhand och har en beteckning som beskriver vilken typ av tätning lagret har. En beteckning kan vara 2RS vilket betyder 2 st gummitätningar (2*Rubber seal) eller RZ vilket betyder att det är en metallförstärkt gummitätning. Istället för gummi används även teflonplaster för att minska friktionen i tätningen.

Sen finns det varianter med bara en metallskärm eller bara en tätad sida men oftast är det lager man köper symetriska med tätning/skärm på båda sidorna.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad brasson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Malmö
SV: fast i garanti rundgång?
« Svar #13 skrivet: 19 november 2009, 07:45:55 »
Nu är lagerbytet gjort. tog ut motorn utan att lossa förångaren, det gick bra med lite mer kraft än man tror ska behövas......

satte dit biltemas lager på båda positionerna trots att det bakre lagret verkade helt OK, det främre var inte lika friskt.

resultatet är bra inledningsvis, fläkten är lika tyst som vid inköpet. Nu får jag bara hoppas att biltemas lager håller måttet över tiden. tog lite foton under arbetets gång som beskriver tillvägagångssättet, får väl se om jag kan ta mig tid att göra en beskrivning.
Skåne. Sutteräng 90+90kvm. Panasonic e9 ckp5 (2004) bottenvåning. E9 dke (2005) ovanvåning (direktverkande el. avstängd) tilläggsisolerat vind. ca 16000 KWh/år totalt Inkl. VV och hushållsel. Braskamin klar i drift nov 2006

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: fast i garanti rundgång?
« Svar #14 skrivet: 19 november 2009, 10:30:06 »
Ja nu när du kan ta det så blir det nog lagerbyte inom ett år, Biltemas lager är ingen höjdare, men hoppas de håller.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!