Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 02 januari 2010, 23:05:41 »

Ang. Biltemas kvalitet. Är övertygad om att där de handlar ibland har väldigt bristande kvalitetskontroll. Knutkors, för stort spel från början, från Rejmes perfekt direkt, spindel, styrleder enligt en 18-årig körjournal, Original- Biltema 70-0 eller nå´t sånt. Generatorremmar, spänn olika näraliggande längder mellan tummarna och dra isär, den kortare enligt förpackning kan mycket väl vara längre, fick även jag "välja" lager till inomhusfläkten, funkat bra ca 2år nu. Bromsklossar fram till gamla SAAB 900 T16, Olika hårda så de slits jämnt, Bra friktion? Nääe, fick knappt stopp på skiten! Blev original och bra. Den gamla sanningen stämmer nog ganska bra, man får det man betalar för, Fast ibland kan man fynda. Ursäkta kapningen.
Skrivet av: bjza
« skrivet: 02 januari 2010, 13:17:45 »

Skrivet av: bjza
« skrivet: 02 januari 2010, 12:20:07 »

Varför denna hysteri med keramiska lager? ???

Har 2 st E9DKE i drift sedan 2006, tog knappt ett år innan innedelen i tvättstugan (hög luftfuktighet = korrosiv miljö) började låta som en mindre jet-motor. Efter ca 1,5 år började den i vardagsrummet också att ge oljud ifrån sig. Bytte enbart ut det yttre "1/2-öppna" ZZ-lagret man satt dit som original till ett Clasohlson-2RS-dito (spårkullager med gummitätning för överkomliga 39 SEK/st), och slapp därmed ge mig in och löda loss styrelektronik i EC-motorn. Har i skrivande stund ännu ej hört ifrån fläktmotorerna, trots att de nya lagren har gått ca 3 ggr så länge jämfört med original.

Det som knäcker ytterlagren är kombinationen hög luftfuktighet samt krypströmmar inducerade i EC-motorns rotor; tar man bort endera komponenten slipper man denna sorts korrosion, dvs det blir tyst.  ::)
Jag menar att det billigaste sättet att uppnå detta är t ex Clasohlson-lager (OBS! tätade=2RS) och då endast det yttre.

Lycka till!

Mvh Björn
Skrivet av: Krokodilen
« skrivet: 31 december 2009, 11:00:39 »

ok ser ut som om det är billigare med ny fläktmotor
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 29 november 2009, 17:32:06 »

Skrivet av: raptus
« skrivet: 22 november 2009, 10:36:07 »

http://www.varmepumpeverkstedet.com/78-kulelager-for-viftemotor-2stk.html  Trolig bedre kvalitet enn hos Biltema , rimelig pris også.http://varmepumpeforum.com/viewforum.php?f=12 beskrivelser her  Thumbsup
Raptus   *vinkar*
Skrivet av: Krokodilen
« skrivet: 21 november 2009, 07:38:18 »

Skulle nog inte köpa lager på Biltema om det är mycket jobb att byta, bytte hjullager på vinterbilen, "Made in Poland" och kostade ca 1/3 av märkeshandeln, men efter 300mil var det dags igen! Skulle nog köpa ett dyrare lager..

/Andreas.

Ja jag tror inte att det var biltemas lager....antar att du helt enkelt drog åt lite för hårt......mycket vanligt när hemmapulare byter hjullager......enl min far.
Skrivet av: manche
« skrivet: 20 november 2009, 17:51:48 »

Skulle nog inte köpa lager på Biltema om det är mycket jobb att byta, bytte hjullager på vinterbilen, "Made in Poland" och kostade ca 1/3 av märkeshandeln, men efter 300mil var det dags igen! Skulle nog köpa ett dyrare lager..

/Andreas.
Var på Biltema häromdagen, såg två personer med mekaroveraller från ett känt bilmärke stå och rota efter någon motorpackning.
Undrar vad kunden får betala för biltemas "eget märke" ?
Har även en bekant som jobbat på biltema, han fick stå och ta bort märken från olika delar som det stod bl.a Volvo orginal på......

Många delar är minst lika bra på biltema som hos märkeshandeln eftersom det är samma delar....

Om dit hjullager har gått sönder och du satte dit ett nytt som pajade efter 300 mil så tror jag det är något annat fel som gör att lagret går sönder.... 
Skrivet av: brasson
« skrivet: 20 november 2009, 13:24:12 »

De 2 lager jag köpte hem var ojämna i kvaliten. Så jag åkte tillbaka och valde ut 2 lager som inte hade "ohejdad rull" utan stannade efter några varv och kändes stabila. Min teori är att det har smorts olika mycket i olika lager, lager med ohejdad frigång och rassel är troligtvis för lite smorda och har dåliga toleranser. För mig funkade det med att hålla i det trasiga lagret med tumme och pekfinger med naglarna i kontakt med innerringen och snurra. Det gamla trasiga lagret gav "rassel-vibrationer i fingret. Jag gjorde samma test med biltema lagren och valde ut 2 st som kändes stabila och jämna.

Och så monterade jag inte ihop motorn med superlim i anläggningsytan utan endast i några punkter med vanligt karlssons klister. i den lilla 1mm skåran lade jag sen in punktvis med loctite superlim (gel) (6-8 st) som enkelt kan skäras bort om jag behöver öppna igen. Tror nog att jag gör jobbet på under 2 timmar nästa gång om det behövs. Den här gången gick jag extremt metodiskt tillväga och lade nog ner en 5-6 timmar inkl tid för att tillverka monteringsverktyg för lagren.
Skrivet av: nisseo
« skrivet: 19 november 2009, 23:37:34 »

Jag har kört med Biltemas keramiska kullager i mer än ett år nu. (Det är längre än vad orginalmotorn klarade). Jag har inte gett dom någon "extra smörjning"

-Nisse
Skrivet av: Apan
« skrivet: 19 november 2009, 10:30:06 »

Ja nu när du kan ta det så blir det nog lagerbyte inom ett år, Biltemas lager är ingen höjdare, men hoppas de håller.

/A.
Skrivet av: brasson
« skrivet: 19 november 2009, 07:45:55 »

Nu är lagerbytet gjort. tog ut motorn utan att lossa förångaren, det gick bra med lite mer kraft än man tror ska behövas......

satte dit biltemas lager på båda positionerna trots att det bakre lagret verkade helt OK, det främre var inte lika friskt.

resultatet är bra inledningsvis, fläkten är lika tyst som vid inköpet. Nu får jag bara hoppas att biltemas lager håller måttet över tiden. tog lite foton under arbetets gång som beskriver tillvägagångssättet, får väl se om jag kan ta mig tid att göra en beskrivning.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 17 november 2009, 09:24:05 »

för mycket länge sen fick jag smörjarutbildning och då var keramiska lager nytt i butiken. Vi fick bla lära oss att det var keramiken som smorde lagren. om man tillsatte "smörja" förstörde man keramiken därför undrar jag idag vad som händer om man smörjer semikeramiska lager. tänker att det kanske inte är riktig keramik i de semi keramiska?

Man använder samma typ av keramer i både helkeramiska lager och semikeramiska lager. Det finna några olika varianter på keramer men dom har i princip samma grundegenskaper.

Skälet till att smörja ett semikeramsikt lager är samma som för ett helmetall lager. Det handlar om att minska friktionen och om att skydda mot korrosion. Smörjningen fungerar i princip som så att det bildas en tunn film i lagerbanan tack vara den centrifugalkraft som bildas av kulornas rotation. Kulorna fungerar som en "smörpump" i lagret. Det gör även att en del värme avleds från lagerbanan fast i en fläkt spelar värmen mindre roll.

När det gäller tätningen av ett lager så är ett Z lager egentligen inte att betrakta som ett tätt lager. På engelska kallar man det för "shielded bearing", vilket i princip betyder "skärmat lager". Tyvärr säger man ofta "metalltätade lager" men det är egentligen felaktigt. Skärmen har två syften, det ena är att hålla större partiklar ute och det andra är att hålla smörjmedlet inne. Dessa lager går att smörja och rengöra.

De modeller som är heltäta kan inte smörjas i efterhand och har en beteckning som beskriver vilken typ av tätning lagret har. En beteckning kan vara 2RS vilket betyder 2 st gummitätningar (2*Rubber seal) eller RZ vilket betyder att det är en metallförstärkt gummitätning. Istället för gummi används även teflonplaster för att minska friktionen i tätningen.

Sen finns det varianter med bara en metallskärm eller bara en tätad sida men oftast är det lager man köper symetriska med tätning/skärm på båda sidorna.
Skrivet av: kattjaevel
« skrivet: 17 november 2009, 08:31:31 »

keramiska inte smörjas!!!!!!

Det råder lite delade meningar om man måste smörja eller om det rent av är dåligt att smörja lagren. De lager som "brasson" hade köpt på Biltema är keramiska ABEC 5 lager och de Biltema säljer är semikeramiska med keramiska kulor och lagerbanor i stål.

I länken som "Ubbe0" la in så handlar det om helkeramiska lager.

För att veta om man ska smörja lagren eller inte måste man veta om det är helkeramiska lager eller semikeramiska lager. Skillnaden mellan dessa är att det semikeramiska lagret har keramiska kulor men en eller båda lagerbanorna är i stål. Helkeramiska lager är både lagerbanor och kulor keramiska. Semikeramiska lager som är den vanligaste typen behöver smörjas. Helkeramiska lager är självsmörjande och behöver inte smörjas.

för mycket länge sen fick jag smörjarutbildning och då var keramiska lager nytt i butiken. Vi fick bla lära oss att det var keramiken som smorde lagren. om man tillsatte "smörja" förstörde man keramiken därför undrar jag idag vad som händer om man smörjer semikeramiska lager. tänker att det kanske inte är riktig keramik i de semi keramiska?
Skrivet av: Apan
« skrivet: 17 november 2009, 08:03:16 »

Skulle nog inte köpa lager på Biltema om det är mycket jobb att byta, bytte hjullager på vinterbilen, "Made in Poland" och kostade ca 1/3 av märkeshandeln, men efter 300mil var det dags igen! Skulle nog köpa ett dyrare lager..

/Andreas.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 17 november 2009, 00:36:57 »

Hej Utopiazz!  Stort tack för en mkt bra information! Thumbsup Ett inlägg i riktig klartext vad det är som gäller, inga oklarheter här alltså, det gillar jag nämligen. Thumbsup :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 16 november 2009, 23:42:09 »

keramiska inte smörjas!!!!!!

Det råder lite delade meningar om man måste smörja eller om det rent av är dåligt att smörja lagren. De lager som "brasson" hade köpt på Biltema är keramiska ABEC 5 lager och de Biltema säljer är semikeramiska med keramiska kulor och lagerbanor i stål.

I länken som "Ubbe0" la in så handlar det om helkeramiska lager.

För att veta om man ska smörja lagren eller inte måste man veta om det är helkeramiska lager eller semikeramiska lager. Skillnaden mellan dessa är att det semikeramiska lagret har keramiska kulor men en eller båda lagerbanorna är i stål. Helkeramiska lager är både lagerbanor och kulor keramiska. Semikeramiska lager som är den vanligaste typen behöver smörjas. Helkeramiska lager är självsmörjande och behöver inte smörjas.
Skrivet av: Ubbe0
« skrivet: 16 november 2009, 18:42:53 »

Skrivet av: kattjaevel
« skrivet: 16 november 2009, 18:06:09 »

keramiska inte smörjas!!!!!!
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 16 november 2009, 14:09:10 »

Jag har kollat vidare, jag har köpt ett zz lager från Biltema (keramiskt) det är kapslat (zz) och för-smort på fabrik. Verkar alltså konstigt att smörja mer....


Att smörja mer är inte det viktiga. Det viktiga är att smörja rätt. De lager som Biltema har är antingen smörjda med lagerfett eller olja som över tiden binder damm. Att det är ett tätat lager innebär inte att det är helt tätt. Beteckningen zz innebär att det är tätat med plåt på båda sidorna men det finns fortfarande en liiiten glipa där damm över tiden tar sig in. Egentligen inget problem annat än att lagret efter några år går lite trögare och kan behöva rengjöring och ny smörjning.


Jag har använt rätt mycket metalltätade lager men i en betydligt mer slitande miljö. För att få ut längsta livslängd så tvättades lagren i avfettning och sen smordes dom med PTFE spray som inte samlar på sig damm (eller i mitt fall, stenmjöl)
Skrivet av: brasson
« skrivet: 16 november 2009, 13:20:54 »

Jag har kollat vidare, jag har köpt ett zz lager från Biltema (keramiskt) det är kapslat (zz) och för-smort på fabrik. Verkar alltså konstigt att smörja mer....
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 12 november 2009, 21:35:28 »

såg från någon på forumet som rekommenderade att man smorde lagren med loctite siliconfett.

Menar du inte teflonfett (PTFE)

kan arbeta från -200 till +260°C
bryts inte ner av UV ljus ozon eller syre
Åldras inte
extremt låg friktion

finns på de flesta bil verkstäder

om du trots allt vill ha silikonfett kan du leta efter något företag nära dig som säljer det
http://www.nordicnet.se/produkt/Silikonfett/7890/
eller biltema som har ett silikonfett till bromscylindrar tror jag det var
Skrivet av: brasson
« skrivet: 12 november 2009, 20:34:54 »

Jepp, jag har redan bytt fläktmotor på en e9ckp. det gick fint.
lager är inköpta och ställning är byggd (min innerdel hänger i en källartrapps övre del = 3.5m fritt fall.

såg från någon på forumet som rekommenderade att man smorde lagren med loctite siliconfett.
har inte lyckats hitta en sådan produkt, har dock hittat lagerfett och litiumfett. Vad kan rekommenderas att använda, eller strunta i att smörja de nya lagren?

Jag tolkar också att momentet med limning avser loctite superlim, mig veterligt är det det enda limmet som jag antar kan "flyta" in som det beskrivs.

nåja det visar sig väl, planerar att plocka ner till nästa helg. får se om jag fotodokumenterar, det verkar finnas ett stort intresse.
Skrivet av: Krokodilen
« skrivet: 06 november 2009, 23:04:45 »

Är du någorlunda händig? isåfall fixar du lagerbytet själv.....tillvägagångssättet finns beskrivet här på forumet.
Skrivet av: brasson
« skrivet: 06 november 2009, 08:31:04 »

Jag behöver ny fläktmotor till min e9DKE som är 4 år gammal.
återförsäljaren har konkursat. Denna hade dock samarbete med annan (fortfarande existerande)återförsäljare (gemensam hemsida men annat org. nr).

Panasonic (support.eu) säger att de inte tar i det, utan hänvisar till återförsäljaren eftersom maskinen är äldre än 3 år. de säger att garantier från 3-5 år står återförsäljaren för inte panasonic.eu.

Den existerande återförsäljaren som delade hemsida med den nu nedlagda filialen säger att de inte levereret pumpen till sin filial (som hade eget eget oganisationsnummer och nu är i konkurs). Detta är kanske inte helt troligt (men inte heller omöjligt) eftersom den nedlagda firman vid leveransen av pumpen angav att de var del i den forfarande existerande företaget (samma logga, samma hemsida, samma gemensamma e-post domän....).

OK där sitter jag. utan möjlighet att reklamera min fläktmotor och ett vinande ljud som får familjen att utveckla tinitus.

någon som lyckats reklamera fläkt till panasonic senare än 3 år?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!