Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Laga/ny värmepump samt ihopkoppling med vedpanna och acctank?  (läst 4599 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-1979

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har idag mest troligt defekt kompressor i min Nibe fighter1215 7kW som installerades 2006. Ska koppla in vedpanna med 500l acctank i systemet och behöver goda råd vad göra.
Norrbottens gård i 3 plan a' 116m2 (källare hålls ca 18 grader).
Årlig elförbrukning ca23000kWh.( denna siffra är dock under tiden vedpanna satt i serie efter VP och därifrån det gick ut på systemet, riktigt energislöseri jag vet).
Ska komplettera med mer Sara från VP, starter, drifttimmar etc.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Hur vill du att det ska funka ska veden vara som spets eller ta över helt när du eldar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lasse-1979

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vedpannan & acctanken(500 liter) ska ta över helt och när det brunnit ska VP ta över automatiskt.
Har hört talas om "Knuttes elbolag"!?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Laga/ny värmepump samt ihopkoppling med vedpanna och acctank?
« Svar #3 skrivet: 15 november 2016, 11:35:15 »
Hej!
Först bör du kolla att det inte är mjukstarten på din 1215-7 som gett upp, inte så ovanligt att den gör det.

Men att koppla ihop en värmepump som jobbar med flytande kondensering med en vedpanna och få det att funka med nån form av automatik, det är inte så enkelt.
Dock måste du i vilket fall springa och elda och hålla koll på din vedpannan, så nått besök till i pannrummet för att manuellt ställa om till värmepumpsdrift när acktanken svalnat är kanske OK?
En liten tempgivare på acktanken med display på lämplig plats kan ju informera om när det är dags att slå på värmepumpen och ställa om ventilerna?

http://www.nibe.se/nibedocuments/13095/M10202-2.pdf
« Senast ändrad: 15 november 2016, 11:37:36 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Laga/ny värmepump samt ihopkoppling med vedpanna och acctank?
« Svar #4 skrivet: 15 november 2016, 12:01:43 »
Inga problem. Koppla pannan och vp parallellt och ha en shuntautomatik ut till huset på acktanken.
Den enda automatik du behöver ordna är en ventil som stänger helt mot pannan när elden brunnnit ut, så att inte pannan hålls varm och det läcker värme up i skorstenen från den.
Samt en styrning som ser till att vp inte drar upp tempen så mycket i tanken att shunten börjar stänga.
Microbrytare på reglerarmen löser det, den kan du koppla till tex innegivaringången på en modern vp.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
En shuntstyrning som går efter innetempen bör inte stänga så länge vp håller rätt temp inne. Jag har min vp och vedpanna kopplat mot samma tankar med en shunt styrning innan rad dock står shunten fullt öppen vid vp drift och när jag eldar så stänger den och vp stoppar. Jag har en extern framledningsgivare på framledningen före shunten så eldar jag så känner vp den tempen och stoppar. Det sitter även en backventil före vp så det inte ska bli själv cirkulation genom vp när jag eldar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Laga/ny värmepump samt ihopkoppling med vedpanna och acctank?
« Svar #6 skrivet: 15 november 2016, 16:22:24 »
Hur löser du vsrmvsttnet?
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Vp värmer vv hela tiden men tanken har slingor i sig som förvärmer vv hela tiden och om jag eldar är det så varmt så vp behöver inte starta. Jag har en blandningsventil efter tanken så det går in max 60 grader till vp och det har jag enbart därför att jag inte har nån blandningsventil efter vp för dom blandningsventiler jag provat har spätt ut vv i onödan och det gillar jag inte. Hade blandningsventilen efter vp tidigare och vp klagar inte om vv tempen blir hög.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Laga/ny värmepump samt ihopkoppling med vedpanna och acctank?
« Svar #8 skrivet: 15 november 2016, 21:04:44 »
En shuntstyrning som går efter innetempen bör inte stänga så länge vp håller rätt temp inne. Jag har min vp och vedpanna kopplat mot samma tankar med en shunt styrning innan rad dock står shunten fullt öppen vid vp drift och när jag eldar så stänger den och vp stoppar. Jag har en extern framledningsgivare på framledningen före shunten så eldar jag så känner vp den tempen och stoppar. Det sitter även en backventil före vp så det inte ska bli själv cirkulation genom vp när jag eldar.

Min lösning låter aldrig vp gå mot stängd shunt för när vp går och shunten börjar stänga så stoppar ju vp.
« Senast ändrad: 15 november 2016, 21:22:19 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det är ungefär så det ska funka fast hos mig funkar det tvärtom när vp går stänger inte shunten utan vp får reglera värmen själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Janne63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Land
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Laga/ny värmepump samt ihopkoppling med vedpanna och acctank?
« Svar #10 skrivet: 16 november 2016, 12:54:51 »
Hej Lasse. Vad menas med  "Knuttes elbolag"!? :)    Innan du bestämmer dig för att byta värmepump. Kolla upp med folk som bor i Norrbottens gÃ¥rdar o deras uppvärmning inte fel att se hur andra har löst uppvärmningen. MÃ¥nga har värmepump som uppvärmning en del har kvar sin vedpanna för att hjälpa värmepumpen dom kallaste dagarna. Är ju även en säkerhet att kunna värma huset med ved vid tex strömavbrott . En omformare 12V-220V o ett bilbatteri som driver cirkpumpen kan du lösa det problemet.  Finns plats för en acctank till ? 500 liter är inte mycket för ditt stora hus

Utloggad Lasse-1979

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problemet med VP uppdagades i våras när jag upptäckte att elpatronen började gå in och spetsa redan vid -13 grader, delta T på köldbäraren låg runt 6-7 grader vilket det aldrig gjort tidigare.
BÃ¥da slingorna ink filter avluftades (2x400m)
VP kollades igenom av kompis som är kyltekniker och fann inget fel.
Väntar nu på en "Nibe" expert som ska mäta upp VP:n.

Vad blir effekten av defekt mjukstart?

Utloggad Lasse-1979

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Knuttes elbox kommer från en kille som driver elfirma i Dalarna.
Istället för att shunta, ventiler, givare etc så leverera han en styrbox som lurar utegivaren till VP och tempgivare i acctank( som styr shunt och cirkpump).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Laga/ny värmepump samt ihopkoppling med vedpanna och acctank?
« Svar #13 skrivet: 16 november 2016, 17:11:20 »
Det är nog inget fel på kompressorn eller mjukstart.
Såna fel brukar innebära att den inte går alls eller på 2 faser, (låter illa) och motorskyddet brukar lösa.
Det du beskriver är typiskt för flödesproblem på köldbäraren.
Luft, igensatt smutsfilter eller att köldbärarpumpen börjar blir dålig är de vanligaste orsakerna.
Du behöver en rörkrökare om du inte hittar felet själv.

Vad har du förresten för temperaturn på KB-in?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lasse-1979

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Båda slingorna är "avluftade" av rörfirma utan resultat till det bättre.
Smutsfilter är kontrollerade.
Har -3 / +4 på KB när VP gått ett tag.
Cirk.pump KB är på läge 3(högsta).
Med lite tur kanske bara KB-pumpen är dålig, har haft stabil drift sen 2006 tills i våras när jag upptäckte att elpatronen spetsade tidigt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!