Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fast eller flytande kondensering  (läst 7717 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
Fast eller flytande kondensering
« skrivet: 04 november 2008, 08:58:50 »
Hej,

hur mycket cop tappar man om man kör fast kondensering i förhållande till flytande?Hade tänkt mig en variant med att ha kvar min vedpanna och värma en 750l tank bara för varmvatten. Kör då pumpen flytande mot radiatorkretsen. Ett annat alternativ är ju att köra pumpen mot tanken och styra via givare exempelvis 53 grader (fast kondensering) Fördelen med detta är ju att när jag eldar vedpanna så får jag även ut värmen på radiatorerna. Hur skall jag göra? Svårt att göra mig av med min gamla trotjänare (vedpannan)

Mickemolle
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande kondensering
« Svar #1 skrivet: 04 november 2008, 10:00:59 »
Hakar väl på här om jag får. Har samma funderingar som du och har kommit fram till att vedpannan ska vara kvar i källaren. Läste häromdagen på forat att man tappade ca. 30% på fast kond. i förhållande till flytande. Iofs så behöver jag nog inte så hög temp som 53gr. Har spånat på Grevens grejjor, den större, men även Nibe. Vad har du tänkt att ha för pump?

SÃ¥g att det hamnade fel, skall ha luft/vatten
« Senast ändrad: 04 november 2008, 10:18:50 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fast eller flytande kondensering
« Svar #2 skrivet: 04 november 2008, 16:12:40 »
Varför ska ni ha kvar vedpannan?

Är det som reserv eller har ni gratis ved och älskar kroppsarbete?

I det första fallet så kan man parallellkoppla vedpannan och ha en avstängning mot denna så kan man enkelt koppla in denna vid strömavbrott eller så.

I det andra fallet så kan ni fundera på fast kondensering, men räkna inte med att spara några pengar jämfört med flytande kondensering, se det som ren motion.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: Fast eller flytande kondensering
« Svar #3 skrivet: 04 november 2008, 16:28:15 »
Varför ska ni ha kvar vedpannan?

Är det som reserv eller har ni gratis ved och älskar kroppsarbete?

I det första fallet så kan man parallellkoppla vedpannan och ha en avstängning mot denna så kan man enkelt koppla in denna vid strömavbrott eller så.

I det andra fallet så kan ni fundera på fast kondensering, men räkna inte med att spara några pengar jämfört med flytande kondensering,
 
om det nu skulle vara så att man blir tvungen att köra med fast kondensering mot elpanna, blir det då ingen besparing alls jämfört med om det funkat med flytande. Mvh/Alli


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fast eller flytande kondensering
« Svar #4 skrivet: 04 november 2008, 19:00:22 »
Det beror på hur man räknar. Räknar man in värdet på veden så blir besparingen tveksam om man jämför flytande kondensering och elspets med fast kondensering och vedspets.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fast eller flytande kondensering
« Svar #5 skrivet: 04 november 2008, 23:24:03 »
Ang ved tänk så här.. jag eldar upp ett vedträd kör annars elpatron då har jag tjänat in x kwh.


Har jag värmepump sÃ¥ mÃ¥ste jag elda minst 3 vedträd för att spara lika mycket el!  Pga att vp tar "gratisvärme" ur mark eller berg.
 Det är inte ens värt det om man har gratis ved när man har en VP.

Enda gången det kan va vits är vid svinkyla då det behövs tillskott från elpatron. Men det är hart när omöjligt att köra VP samtidigt.


Kör man med fast kond. sÃ¥ gÃ¥r det som sagt ca 30% mera el...  Bara för att stödelda sÃ¥ det blir samma kostnad som med flytande kond gÃ¥r det Ã¥t rejält med ved. Dessutom svÃ¥rstyrt!

Jag tycker man ska koppla så man kan köra "antingen" eller och med FLYTANDE kondensering!

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6270.0
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande kondensering
« Svar #6 skrivet: 05 november 2008, 09:31:11 »
Ang ved tänk så här.. jag eldar upp ett vedträd kör annars elpatron då har jag tjänat in x kwh.


Har jag värmepump sÃ¥ mÃ¥ste jag elda minst 3 vedträd för att spara lika mycket el!  Pga att vp tar "gratisvärme" ur mark eller berg.
 Det är inte ens värt det om man har gratis ved när man har en VP.

Enda gången det kan va vits är vid svinkyla då det behövs tillskott från elpatron. Men det är hart när omöjligt att köra VP samtidigt.


Kör man med fast kond. sÃ¥ gÃ¥r det som sagt ca 30% mera el...  Bara för att stödelda sÃ¥ det blir samma kostnad som med flytande kond gÃ¥r det Ã¥t rejält med ved. Dessutom svÃ¥rstyrt!

Jag tycker man ska koppla så man kan köra "antingen" eller och med FLYTANDE kondensering!

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6270.0

Vad är det som gör det så svårt att köra flytande med ved?
Enligt min instruktionsbok(Nibe 1115) kan ju pumpen styra en extern shunt och använda denna som tillsats om tanken har rätt temp.
Den kan även starta en extern el- eller oljepanna men detta relä kan man ju koppla till nåt larm som säger att det är dags att elda istället.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fast eller flytande kondensering
« Svar #7 skrivet: 05 november 2008, 10:03:55 »
Vad är det som gör det så svårt att köra flytande med ved?
Enligt min instruktionsbok(Nibe 1115) kan ju pumpen styra en extern shunt och använda denna som tillsats om tanken har rätt temp.
Den kan även starta en extern el- eller oljepanna men detta relä kan man ju koppla till nåt larm som säger att det är dags att elda istället.

Jepp, sätt det larmet till en siren sovrummet sÃ¥ blir frugan glad när det tjuter mitt i natten.  *roflmao*
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Fast eller flytande kondensering
« Svar #8 skrivet: 05 november 2008, 10:06:51 »
Vad är det som gör det så svårt att köra flytande med ved?
Enligt min instruktionsbok(Nibe 1115) kan ju pumpen styra en extern shunt och använda denna som tillsats om tanken har rätt temp.
Den kan även starta en extern el- eller oljepanna men detta relä kan man ju koppla till nåt larm som säger att det är dags att elda istället.

Jepp, sätt det larmet till en siren sovrummet sÃ¥ blir frugan glad när det tjuter mitt i natten.  *roflmao*

Hehe. DÃ¥ blir det hett om öronen ändÃ¥ sÃ¥ att man slipper elda i alla fall.  ;D

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande kondensering
« Svar #9 skrivet: 06 november 2008, 09:00:03 »
Varför ska ni ha kvar vedpannan?

FrÃ¥gan är berättigad. I mitt fall sÃ¥ är det väl "en sjukdom"..... Nä, men jag gillar vedeldat alltför mycket, skaplig panna (miljögodkänd), braskamin, fräsh murstock, vill hÃ¥lla det vid liv. Gillar eldat alltför mycket för att kunna släppa det helt, fast det har avtagit litegrann med Ã¥ren. FÃ¥r en värmepryl till att skriva in i signaturen ;) Jag är medveten om att allt kanske inte Ã¥terbetalar sig som det "bör" när man bygger "kaka pÃ¥ kaka", men i mitt fall är det inte sÃ¥ väsentligt. Jag gör ju allt själv och finner stort nöje i detta, och som maha 6305 skrev, ingen vet vad framtiden har att erbjuda.    http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6270.0     Ska jag koppla flytande sÃ¥ fÃ¥r jag antagligen komplettera med en volymtank till radiatorkretsen?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
SV: Fast eller flytande kondensering
« Svar #10 skrivet: 06 november 2008, 09:59:18 »
Hej Leifa.k,

har också svårt att sklija mig från vedpannan helt även om jag inser att det vore enklast...

Mickemolle
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fast eller flytande kondensering
« Svar #11 skrivet: 06 november 2008, 10:32:51 »
Jag erkänner att om inte ryggen lagt av hade jag antagligen varit fast i ved fortfarande! Det är härligt att få svettas ut riktigt o sen sitta på en stubbe och fika....

Med en för klen vp finns det mera att tjäna på stödeldning men med en rejäl vp är det meningslöst anser jag!
Om ni kör fast och stödeldar gÃ¥r det Ã¥t en massa ved bara för att komma ned till  samma förbrukning som vid flytande utan vedeldning.

Om ni prompt vill elda så gör det bara vid svinkyla allt annat är slöseri! ( för att ersätta dyr tillskottsel)
DÃ¥ kan man med fördela välja att stänga av vp och köra bara ved...  om man nu tex har en viss mängd ved som man vill elda upp.

Myselda i en kamin är förstås helt ok men man tjänar nästan inget på det.

Jag har en enkel sammanställning där man ser vinsten pÃ¥ ren vedeldning mot vp drift...  där jag har veden nästan gratis och tar jobbet och skotern pÃ¥ nöjeskontot... nuvarande elförbrukning för värme o vv med 5 personer i huset är 6350 kwh ossÃ¥ kostar elen mera nu...

Inlägget 18/11 2004

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=197.0



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande kondensering
« Svar #12 skrivet: 06 november 2008, 10:50:34 »
Förmodligen slutar det med att man avisolerar ackarna, drar isär dom, isolerar dom separat, den ena som volymförstorare den andra som varmvattenberedare och då kan man köra flytande. Som du skrev Bertil, "Jag tycker man ska koppla så man kan köra "antingen" eller och med FLYTANDE kondensering!"
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!