Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: hulta
« skrivet: 07 januari 2010, 15:39:16 »

Verkar som alla fabrikat av värmepumpar är komplexa....Finns diagnos uttag på andra märken?? Intressant detta. :)
Skrivet av: Tystnad
« skrivet: 07 januari 2010, 15:08:26 »

Hade en jourkille ute idag och han sa att de hade 20 talet akuta jobb att ta tag i...kvalitén på pumparna verkar minst sagt tveksam.

Var det Nibes allihop?
Men tycker nog det är skitsvagt att inte mäta upp noggranna utan bara hänvisa till kontakt med Nibe och väntetid två veckor till. Gör han så med alla akutfall??
Får väl för f-n felsöka själv lite eller dålig kompetens??

Om två veckor har han väl 40akutfall: Alltså nuvarande 20 plus 20 till inom väntetiden. *roflmao*

Närmar sig 2025... ;D

Har varit tv-tekniker och inte f-n kunde jag hänvisa till kontakt med general agent....
Hade blivit ihjälslagen då..... ::)

Jo  men problemt kan ju vara att Jourkillen inte själv vet vad som är fel.
Av erfarenhet har jag förstått att många av NIBE´s anlitade tekniker tyvärr inte heller vet vad som felas på dessa komplexa apparater.

Det stora felet som jag ser det med NIBES värmepumpar är att dem INTE har någon data anslutning till deras styrsystem.
Hade dem haft detta och man hade haft möjlighet att via något enklare loggprogram i datorn kunnat logga vad som händer ,värden på givare  ,starter ,temperaturvärden etc under en längre tidsperiod så hade möjligheten att hitta felet varit mycket större.

Dagens larmlogg dem har är ju helt värderlös! typ " HP-Larm 21/12 kl.05.30"
Vad säger detta ? ingenting av värde igentligen
Skrivet av: hulta
« skrivet: 07 januari 2010, 11:52:07 »

Hade en jourkille ute idag och han sa att de hade 20 talet akuta jobb att ta tag i...kvalitén på pumparna verkar minst sagt tveksam.

Var det Nibes allihop?
Men tycker nog det är skitsvagt att inte mäta upp noggranna utan bara hänvisa till kontakt med Nibe och väntetid två veckor till. Gör han så med alla akutfall??
Får väl för f-n felsöka själv lite eller dålig kompetens??

Om två veckor har han väl 40akutfall: Alltså nuvarande 20 plus 20 till inom väntetiden. *roflmao*

Närmar sig 2025... ;D

Har varit tv-tekniker och inte f-n kunde jag hänvisa till kontakt med general agent....
Hade blivit ihjälslagen då..... ::)
Skrivet av: Schnyggve
« skrivet: 06 januari 2010, 22:18:46 »

Hade en jourkille ute idag och han sa att de hade 20 talet akuta jobb att ta tag i...kvalitén på pumparna verkar minst sagt tveksam.

Vad var det för fel på din?

Den löser ut på hetgaslarm efter 1min.
Skrivet av: MHI
« skrivet: 05 januari 2010, 12:31:27 »

Hade en jourkille ute idag och han sa att de hade 20 talet akuta jobb att ta tag i...kvalitén på pumparna verkar minst sagt tveksam.

Vad var det för fel på din?
Skrivet av: Schnyggve
« skrivet: 05 januari 2010, 11:29:31 »

Hade en jourkille ute idag och han sa att de hade 20 talet akuta jobb att ta tag i...kvalitén på pumparna verkar minst sagt tveksam.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 04 januari 2010, 21:33:19 »

nej bara ett effektläge
Skrivet av: rocas
« skrivet: 04 januari 2010, 20:09:11 »

Finns det flera effektlägen på 2025-6?
Skrivet av: Marcus T Cicero
« skrivet: 04 januari 2010, 14:05:39 »

Helt klart är att en värmepump kräver lite mer kunskap och engagemang än till exempel en el-panna. Jag köpte själv luft/ vatten från NIBE år 2005 och jag gjorde en noggrann analys av förväntad förbrukning och balanspunkt och såg under första vintern att något inte stämde.

Hade jag inte grävt djupt i vad som var fel hade jag aldrig upptäckt att det fanns ett kompressorfel på min fighter 2010 som innebar att den bara gick i det lägre effektläget. Den gick alldeles utmärkt och jag sparade el men dock inte lika mycket som mina kalkyler antydde. En utan intresse och kunskap hade helt missat detta och det är väl här som branschen kanske skulle ta åt sig lite kritik.

Det vore inte fel om installatörerna gjorde ett par uppföljningskontroller under det första driftåret för att upptäcka eventuella fel och finjustera anläggningarna. Det skulle ge mycket mer nöjda kunder men tyvärr är värmepumpssvängen lite av en rallarbransch där man, efter att ha lagt sina spår, dragit vidare och lämnar kunden i sticket.
Skrivet av: Schnyggve
« skrivet: 03 januari 2010, 14:21:24 »

Jag har följande temperaturer:

T1 -7,4 (verklig -10)
T2 39.4
T3 39.3
T4 1.0
T5 7.7
T6 13.5
T7 -5.3
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 02 januari 2010, 19:15:29 »

har du elen på så är det en kompressor värmare på, samt att du har cirkulation genom växlaren   det kanske påverkar?????
Skrivet av: Schnyggve
« skrivet: 02 januari 2010, 19:09:15 »

Appropå nibes givare, min pump har ju som bekant stått nu i 2veckor. och har inte startat alls senaste veckan.
Nu när jag kollade så borde suggas, hetgas vatten osv, ligga ganska lika om kompressorn inte går, DVS "kallt" system. Men det verkar inte vara annat än vattentempgivarna som funkar hyffsat. även uttetempgivaren visar galet.
Skrivet av: preset
« skrivet: 01 januari 2010, 15:16:29 »

Tack för de positiva orden. Man kan lära sig mycket om sitt eget system genom att läsa manualerna noga och prova med lite olika inställningar och kolla hur ens system reagerar med dem. På så sätt kan man optimera sitt värmesystem och öka verkningsgraden. Rörinstallatörerna lämnar systemet oftast med standard/fabriksinställningar vilket ibland inte alls passar till kombinationen av värmekravet hos huset och radiator-antal/storlekar. Det blir värre om det finns direkta fel hos levererade komponenter typ kvaliteen på tempgivare på Nibes värmepumpar, då måste man byta ut delar för att få systemet att fungera.

Man blir lite konfunderad när man läser att Thomas HBG haft en tekniker ute som strypt flödet över kompressorn efter att ha haft fel på suggastemp/förångartemp, är det något som ändrat sig på kompressorn efter något/några års drift eller varför kom temp-problemen plötsligt? Hade förstått om problemet uppstått med givarfel men hur ändrar sig plötsligt hetgasflödet? Thomas, gav teknikern någon förklaring till detta?

God fortsättning
/preset
Skrivet av: lasselogg
« skrivet: 01 januari 2010, 14:01:55 »

Efter 25 år med frånluftsvärmepump och 40 år som tv-tekniker så kan jag konstatera att det finns massor av experter hos installatörsfirmor och leverantörer, och de har alla den ene utbildningen efter dern andra. Men frågan är om de tillgodogjort sig kunskapen eller om de bara inte orkar lyssna på sina kunders problem och det är därför man häller 2 magnecyl i systemet och ber kunden återkomma om felet inte löste sig, vilket det oftast inte gjorde.
Därför är det skönt att det finns forumet att konsultera.
Värmepumparna är inte så svåra att förstå och skötta, men som det sägs i forumet hur många läser manualen och sätter sig in i maskinen.
OCH hur många läste vad det stod om prestandan. till ex när det står att du kan spara upp till 75% så betyder det en besparing på mellan 0% och 74% inte att du spar 75%.

Jag har för 14 dagar sedan med hjälp av en kompis installerat min andra frånluftvärmepump (Nibe 360P) Den verkar fungera bättre än jag vågade hoppas på. Är novis men tror att jag med hjälp av er på forumet ska bemästra de ev strul som uppstår
Även jag tackar preset för hans utomordentligt klara svar till Thomas Hbg
    Lasse
Skrivet av: cougar
« skrivet: 31 december 2009, 11:41:31 »

--> Preset
Du verkar sjukt insatt i dessa pumpar, jag har pratat med Nibes helpdesk åtskilliga gånger och aldrig har dom varit så insatta i problemen/inställningarna som du verkar vara.
Det är killar som du som skulle sitta i helpdesken...
Go' fortsättning
Skrivet av: preset
« skrivet: 30 december 2009, 20:56:36 »

Hej igen!

Tack för ytterliggare ett bra och uttömmande svar.

Följande har hänt:

Det var inte givarna det var fel på utan flödet på gasen genom kompressorn, vilket var för högt.
Teknikern strypte flödet och vips så var temp diffen mellan T4 och T7 mer rätt :)

Nåväl, jag har ställt värdena som du föreslagit och kollat temp i T2 och T3 vid konstant gång i ca. 10 minuter.

T2 = 49,4
T3 = 38

Delta T blir då 11,4 grader vid +3,4 grader utomhus temp.

Är detta helt åt fanders, eller kan man leva med detta?

Om jag då ska sänka delta T, så måste resten ske på reglerventilen...? Då CP nu går på lägsta fart.

Det jag också ändrat är min. tid för igångsättning till 30 min.
Samt att jag har blockerat elpatronerna.

Min panna i kanal 9 är ställd på 51 grader, kan jag återaktivera övre elpatronen utan att påverka returtemp och delta T?
Eftersom det kan bli kylslaget vid dusch samt när det kryper under typ -5 utomhus.

Har beställt ut rörläggaren med en 100 lit spetsberedare vilken VP´n skall värma vad den kan, typ 50 grader, för att sen låta elpatronen i beredaren spetsa en 5-7 grader ytterliggare. Detta måste ju innebära att jag kan blockera elpatronerna tills dess att det är så j-la kallt att VP´n inte orkar mer, eller?

Hoppas du kan ge mig mer ljus i tunneln :)

Tack på för hand
/Thomas

Ditt deltaT 11,4 gr är för högt. Vid framledningstemp ca 50 från VP ska du vid utetemp +3,4 gr ligga på ett deltaT på ca 9 gr (interpolera mellan kurvorna i manualen, de representerar 35, 45 resp 55 gr framledningstemp ut från VP (T2), du har vid mättillfället T2 ca 50 gr). Detta innebär att du har för lågt laddflöde och ska öka laddflödet tills du når ca 9 gr i det driftfallet du nämnde.

Vintertid när utetempen är låg ska det med 2020-10 gå bra att köra med ett brytvärde på dockningstermostaten kanal 21 på 51 gr, däremot på sommaren brukar man få sänka till 50 gr.

Jag hade inga problem med rätt inställt deltaT att koppla in övre elpatronen, EVP 270 var bra på att sköta eltillskottet, har du ställt kanal 9 till 51 så hjälper dig elpatronerna att hålla det om inte VP själv klarar det. Om framledningen ut till radiatorerna ligger över dessa 51 gr så följer panntempen med hjälp av elpatronerna framledningstempen plus någon grad. Vid något tillfälle körde jag ut 54 gr i framledningstemp till radiatorerna och elpatronerna höll panntempen (uppe i pannan) på 55 gr, då låg tempen på dockningstermostaten (kanal 20) nere i pannan på 46-47 gr konstant. VP:n jobbade då fint i nedre delen av pannan medan elpatronerna höll uppe panntempen i den övre delen.

Med en spetsberedare går det bra att låta pannan köras med elpatronerna urkopplade tills den med VP:n inte orkar ge dig vad du kräver till husets uppvärmning och ändå få bra varmvattentemp med spetsberedarens hjälp.

/preset
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 29 december 2009, 19:43:28 »

Hur kan Du ha så bra koll på Nibes olika problem maskiner Tystnad? Du skriver om massor...?
Skrivet av: Tystnad
« skrivet: 29 december 2009, 19:40:51 »

Nu börjar jag bliva nervös...Hoppas min maskin fungerar problemfritt.....
Nåja det skrivs att 2025:n fungerar bra men i nästa rad står det att en 2025:a står stilla.... :o
Jag bävar inför framtiden vad har jag gjort, har jag köpt en problem maskin... :'(

Lite förtydligande för att lugna era nerver  ;D

2025´orna är dem som gått bäst ,att utegivaren gått sönder betyder inte att själva pumpen var dålig ,utegivaren är ju en separat grej som är lätt att byta.

2005 + 2020 = Här kan vi snacka om problem maskiner ,massor av inre givarefel ,fläktblad gått av ,dåligt anslutna kablar i kontaktorer ,totalhaveri då fläktblad skurit in i kylpaketet! ,tillkommer en hel del annat jag inte orka ta upp....
Skrivet av: Thomas HBG
« skrivet: 29 december 2009, 16:32:16 »

Hej Thomas

Förstår inte att vissa rekommenderar högt flöde, det är helt förkastligt.

Pannan är konstruerad så att du ska ta ut så kallt vatten som möjligt i botten av pannan till VP:n, detta för att du hela tiden ska ligga under max returtemp för VP:n, fabriksinställd till 48 gr, ställ upp den till max dvs 50 gr kanal A2 i VP:n. Målet är att VP:n aldrig skall bryta för hög returtemp, det är EVP:ns dockningstermostat som skall styra värmepumpen.

Kanal A3 på VP:n är till för dem som styr VP:ns start/stopp med returtemperaturen (de som inte har någon termostat i pannan eller acktank och kör med konstant laddpumpsdrift), låt den stå på fabriksinställningen 4 gr, du styr VP:n som sagts ovan med EVP:ns dockningstermostat.

Genom att hålla nere laddpumpsflödet så att deltaT ligger enligt kurvan i VP:ns manual så är verkningsgraden max på VP:n plus att flödet in i pannan stör inte skiktningen. Med högt flöde och därmed lågt deltaT rör du runt vattnet i pannan så att varmare vatten högre upp i pannan sugs ut till VP:n och du får problem att ligga under max retutemp innan pannan själv bryter VP:n när dockningstermostaten når brytpunkten. För 10 KW värmepump på EVP 270 bör man sänka dockningstermostatens brytpunkt kanal 21 till 50 gr (fabriksinställd till 51 gr) detta står i min EVP-manual sid 12. Själv körde jag med en diff kanal 22 på 5 gr som du nu har.

Jag antar att laddpumpen styrs från VP:n och att elektriken kopplat in blockeringen av nedre elpatronen i pannan så länge VP:n ej är i stillestånd. (Se EVP-manual sid 19).

Andra faktorer är vald värmekurva i pannan och vilken framledningstemp du har, hög framledningstemp kan skapa problem om inte avkylningen över radiatorkretsen är stor, för att få så hög avkylning som möjligt över radiatorkretsen så skall cirkpumpen gå på så lågt flöde som möjligt. Jag har ett äldre hus (halva) där framledningstempen är relativt hög jämfört med moderna välisolerade hus. Jag körde på kurva 9 med en förskjutning på +3 när det var kallt ute, vilket gav en framledningstemp på 46 gr vid 0 gr utetemp.

Fråga på om något är oklart. Dina fläktstopp-problem (kanal 11) beror nog på givarfel, som sagt många har haft problem med just detta på Nibes VP.

/preset

Hej igen!

Tack för ytterliggare ett bra och uttömmande svar.

Följande har hänt:

Det var inte givarna det var fel på utan flödet på gasen genom kompressorn, vilket var för högt.
Teknikern strypte flödet och vips så var temp diffen mellan T4 och T7 mer rätt :)

Nåväl, jag har ställt värdena som du föreslagit och kollat temp i T2 och T3 vid konstant gång i ca. 10 minuter.

T2 = 49,4
T3 = 38

Delta T blir då 11,4 grader vid +3,4 grader utomhus temp.

Är detta helt åt fanders, eller kan man leva med detta?

Om jag då ska sänka delta T, så måste resten ske på reglerventilen...? Då CP nu går på lägsta fart.

Det jag också ändrat är min. tid för igångsättning till 30 min.
Samt att jag har blockerat elpatronerna.

Min panna i kanal 9 är ställd på 51 grader, kan jag återaktivera övre elpatronen utan att påverka returtemp och delta T?
Eftersom det kan bli kylslaget vid dusch samt när det kryper under typ -5 utomhus.

Har beställt ut rörläggaren med en 100 lit spetsberedare vilken VP´n skall värma vad den kan, typ 50 grader, för att sen låta elpatronen i beredaren spetsa en 5-7 grader ytterliggare. Detta måste ju innebära att jag kan blockera elpatronerna tills dess att det är så j-la kallt att VP´n inte orkar mer, eller?

Hoppas du kan ge mig mer ljus i tunneln :)

Tack på för hand
/Thomas
Skrivet av: kjell62
« skrivet: 29 december 2009, 13:22:46 »

Kan inte annat än att hålla med Thomas HGB!

Kan kortfattat säga att jag (& mitt jobb) har haft ENORMA problem med dessa värmepumpar.

Nu har det gått så långt att Chefen ställde NIBE mot väggen och kräver en lösning ,annars kommer vi aldrig mera att köpa deras värmepumpar.
Deras "lösning" var att skicka någon expert som gjort en hel del ändringar trots detta har INGEN förbättring skett värmepumpen stannar konstant efter Max 1-2 dagar.
Fortsättning lär följa på detta problem......

Den ENDA värmepump som verka fungerar vettigt är deras senaste Fighter 2025.

Liksom andra i tråden har vi snackat med folk i VVS branchen ,alla är rörande eniga om att NIBE´s värmepumpar har stora problem.

Någon i tråden påpekade att man måste "meka själv" men detta kan jag bara delvis hålla med om.
Köper man en så pass teknisk komplicerad produkt som varken installatören eller värmepumpstekniker klarar av att få i drift ,kan man ju inte begära att köparen med sina begränsade kunskaper skall kunna lösa detta!

Deras givare är helt uppenbart skräp! Hur många olika givare som värmepumpsteknikern till dagens datum bytt i dem olika anläggningarna har jag tappat räkningen på.

Nu har jag dock "lärt" mig att står värmepumparna helt stilla och INGA larm syns skall man omgående kontrollera utegivaren via menyerna.
Häromsisten stod en Fighter 2025 helt stilla trots endast +5 gr C ute , enligt menyn var det + 40 gr C ute.......

Och att alltid ha minst en utegivare hemma i lager är ett absolut  krav

Nu börjar jag bliva nervös...Hoppas min maskin fungerar problemfritt.....
Nåja det skrivs att 2025:n fungerar bra men i nästa rad står det att en 2025:a står stilla.... :o
Jag bävar inför framtiden vad har jag gjort, har jag köpt en problem maskin... :'(


nästa rad står det att en 2025:a står stilla

min 2025 står still nu för andra gången i vinter
men jag vet orsaken
det är -24 ºC ute
den stannar vid -23 ºC
och jag är fortfarande nöjd med 2025an
kjell  *vinkar*
Skrivet av: hulta
« skrivet: 29 december 2009, 10:24:38 »

Kan inte annat än att hålla med Thomas HGB!

Kan kortfattat säga att jag (& mitt jobb) har haft ENORMA problem med dessa värmepumpar.

Nu har det gått så långt att Chefen ställde NIBE mot väggen och kräver en lösning ,annars kommer vi aldrig mera att köpa deras värmepumpar.
Deras "lösning" var att skicka någon expert som gjort en hel del ändringar trots detta har INGEN förbättring skett värmepumpen stannar konstant efter Max 1-2 dagar.
Fortsättning lär följa på detta problem......

Den ENDA värmepump som verka fungerar vettigt är deras senaste Fighter 2025.

Liksom andra i tråden har vi snackat med folk i VVS branchen ,alla är rörande eniga om att NIBE´s värmepumpar har stora problem.

Någon i tråden påpekade att man måste "meka själv" men detta kan jag bara delvis hålla med om.
Köper man en så pass teknisk komplicerad produkt som varken installatören eller värmepumpstekniker klarar av att få i drift ,kan man ju inte begära att köparen med sina begränsade kunskaper skall kunna lösa detta!

Deras givare är helt uppenbart skräp! Hur många olika givare som värmepumpsteknikern till dagens datum bytt i dem olika anläggningarna har jag tappat räkningen på.

Nu har jag dock "lärt" mig att står värmepumparna helt stilla och INGA larm syns skall man omgående kontrollera utegivaren via menyerna.
Häromsisten stod en Fighter 2025 helt stilla trots endast +5 gr C ute , enligt menyn var det + 40 gr C ute.......

Och att alltid ha minst en utegivare hemma i lager är ett absolut  krav

Nu börjar jag bliva nervös...Hoppas min maskin fungerar problemfritt.....
Nåja det skrivs att 2025:n fungerar bra men i nästa rad står det att en 2025:a står stilla.... :o
Jag bävar inför framtiden vad har jag gjort, har jag köpt en problem maskin... :'(
Skrivet av: Tystnad
« skrivet: 28 december 2009, 20:00:42 »

Kan inte annat än att hålla med Thomas HGB!

Kan kortfattat säga att jag (& mitt jobb) har haft ENORMA problem med dessa värmepumpar.

Nu har det gått så långt att Chefen ställde NIBE mot väggen och kräver en lösning ,annars kommer vi aldrig mera att köpa deras värmepumpar.
Deras "lösning" var att skicka någon expert som gjort en hel del ändringar trots detta har INGEN förbättring skett värmepumpen stannar konstant efter Max 1-2 dagar.
Fortsättning lär följa på detta problem......

Den ENDA värmepump som verka fungerar vettigt är deras senaste Fighter 2025.

Liksom andra i tråden har vi snackat med folk i VVS branchen ,alla är rörande eniga om att NIBE´s värmepumpar har stora problem.

Någon i tråden påpekade att man måste "meka själv" men detta kan jag bara delvis hålla med om.
Köper man en så pass teknisk komplicerad produkt som varken installatören eller värmepumpstekniker klarar av att få i drift ,kan man ju inte begära att köparen med sina begränsade kunskaper skall kunna lösa detta!

Deras givare är helt uppenbart skräp! Hur många olika givare som värmepumpsteknikern till dagens datum bytt i dem olika anläggningarna har jag tappat räkningen på.

Nu har jag dock "lärt" mig att står värmepumparna helt stilla och INGA larm syns skall man omgående kontrollera utegivaren via menyerna.
Häromsisten stod en Fighter 2025 helt stilla trots endast +5 gr C ute , enligt menyn var det + 40 gr C ute.......

Och att alltid ha minst en utegivare hemma i lager är ett absolut  krav
Skrivet av: preset
« skrivet: 28 december 2009, 19:19:27 »

Hej Thomas

Förstår inte att vissa rekommenderar högt flöde, det är helt förkastligt.

Pannan är konstruerad så att du ska ta ut så kallt vatten som möjligt i botten av pannan till VP:n, detta för att du hela tiden ska ligga under max returtemp för VP:n, fabriksinställd till 48 gr, ställ upp den till max dvs 50 gr kanal A2 i VP:n. Målet är att VP:n aldrig skall bryta för hög returtemp, det är EVP:ns dockningstermostat som skall styra värmepumpen.

Kanal A3 på VP:n är till för dem som styr VP:ns start/stopp med returtemperaturen (de som inte har någon termostat i pannan eller acktank och kör med konstant laddpumpsdrift), låt den stå på fabriksinställningen 4 gr, du styr VP:n som sagts ovan med EVP:ns dockningstermostat.

Genom att hålla nere laddpumpsflödet så att deltaT ligger enligt kurvan i VP:ns manual så är verkningsgraden max på VP:n plus att flödet in i pannan stör inte skiktningen. Med högt flöde och därmed lågt deltaT rör du runt vattnet i pannan så att varmare vatten högre upp i pannan sugs ut till VP:n och du får problem att ligga under max retutemp innan pannan själv bryter VP:n när dockningstermostaten når brytpunkten. För 10 KW värmepump på EVP 270 bör man sänka dockningstermostatens brytpunkt kanal 21 till 50 gr (fabriksinställd till 51 gr) detta står i min EVP-manual sid 12. Själv körde jag med en diff kanal 22 på 5 gr som du nu har.

Jag antar att laddpumpen styrs från VP:n och att elektriken kopplat in blockeringen av nedre elpatronen i pannan så länge VP:n ej är i stillestånd. (Se EVP-manual sid 19).

Andra faktorer är vald värmekurva i pannan och vilken framledningstemp du har, hög framledningstemp kan skapa problem om inte avkylningen över radiatorkretsen är stor, för att få så hög avkylning som möjligt över radiatorkretsen så skall cirkpumpen gå på så lågt flöde som möjligt. Jag har ett äldre hus (halva) där framledningstempen är relativt hög jämfört med moderna välisolerade hus. Jag körde på kurva 9 med en förskjutning på +3 när det var kallt ute, vilket gav en framledningstemp på 46 gr vid 0 gr utetemp.

Fråga på om något är oklart. Dina fläktstopp-problem (kanal 11) beror nog på givarfel, som sagt många har haft problem med just detta på Nibes VP.

/preset
Skrivet av: Thomas HBG
« skrivet: 28 december 2009, 16:55:28 »

Thomas Hbg

Jag har själv en 2020-10 sedan juni 2008 och körde den i drygt ett år ihop med en EVP 270 som min rörinstallatör frågade om jag kunde testa åt Nibe. Har nu den panna jag ursprungligen skulle haft Elomax 450.

Jag har mycket goda erfarenheter av 2020-10 och EVP 270, för att de ska fungera problemfritt måste man dock trimma in dem noga, tyvärr är inte detta rörinstallatörernas starka sida utan det gjorde jag själv.

Det krävs en bra skiktning i EVP 270 för att det ska fungera problemfritt, därför så måste man hålla nere flödena hos både laddpumpen till VP:n och radiatorkretsens cirkpump. Annars får man upprepade problem med stopp hög returtemp till VP:n som du rapporterar. Jag hade också sådana innan jag sänkte flödena optimalt.

Använd lägesinställningarna på laddpumpen i kombination med en reglerventil (finns det ingen får du montera en mellan laddpump och VP) och justera in deltaT så nära du kan den kurva som finns i VP:ns manual. Ställ radiatorkretsens cirkpump på lägsta hastighet.

För att undvika problem med både hög retur och hög framledningstemp från VP, speciellt det senare, så behöver man oftast med 2020-10 sänka bryttemperaturen för dockningsgivaren på EVP 270 kanal 21 från 51 gr till 50 gr. Speciellt när utetempen är hög. Öka gärna kopplingsdiffen kanal 22 till 5 eller 6 gr för att minska antalet start/stopp.

Har inte haft några problem eller driftstopp förutom de störningar jag nämnde innan jag minskade ner flödena. Hade tidigare med gammal elpanna en förbrukning på ca 37 MWh per år inkl HH, har nu under 18,5 MWh och då har jag ändå nu lite varmare inne än förr. Sparar därmed mer än 25.000 om året.

Problemet med suggastemp och förångartemp låter som ett givarproblem, flera har redogjort för sådana problem här och har fått byta tempgivare. Det är allmänt känt att Nibe haft problem med dålig kvalite på tempgivare, har själv ännu inte haft sådana men räknar med att det kan komma.

/preset



Hej preset.

tack för ett mycket bra svar.

Det med flödena mellan VP och panna har jag funderat mycket på och fått många svar på, vissa säger högt flöde andra lågt flöde.

Jag testar högt flöde för tillfället och det har funkat i drygt 1 dygn.

Däremot har jag ändrat temp i kanal A3 (VP´n) från 2 grader till 5 grader lika på kanal 22 (EVP) till 5 grader, är detta nära sanningen eller skall det finnas en diff där emellan?

Hur säkerställer jag att det är pannan som kallar på VP´n och inte VP´n som startar för att tidsintervallet är rätt eller att temp diff. på returledningen är rätt...? Eller tänker jag helt galet här, dvs. det kanske är två olika saker man pratar om.

Skrivet av: cougar
« skrivet: 28 december 2009, 06:50:21 »

luft/vatten är väl inget nytt påfund har minst funnits i 20 är så nåt nytt tekniskt underverk är det inte

Nä... Jag har två st Bosch PL10 från 1984 monterade som fortfarande snurrar och går....
Skrivet av: preset
« skrivet: 28 december 2009, 00:09:05 »

Preset.

Jag har tänkt montera en panna, ex Nibes Evp 270 till min lilla 2025-6.

Är Elomax 250 lit ett bättre alternativ eller är det stl på din Elomax ( 450 lit) som gör att det nu fungerar bättre för dej?

R

Jag har aldrig sagt att Elomaxen fungerar bättre generellt, den har fler finesser än EVP 270 och större volym och därmed färre start/stopp. Däremot är det så att jag bor på landet med grävd brunn och hög kalkhalt utan kalkfilter (risk för lågt PH om jag tar bort kalken), så jag ville ha en panna med förrådsberedare, där inte genomströmningsslingan kan kalka igen. Den höga kalkhalten var orsaken till att Nibe ville testa en EVP 270 med rostfri genomströmningsslinga (de har normalt koppar).

Sedan får man klart bättre varmvattenkomfort med förrådsberedare, där har jag märkt skillnad mot EVP 270.

Att det blev 450 beror på att grundregeln säger att man ska ha minst 20 liter pannvolym per VP KW, i mitt fall med 2020-10 då minst 200 liter, det klarade EVP 270 med sina 267 liter när slingan är borträknad, Elomax 250 med 100 liter förrådsberedare har bara en aktiv pannvolym på 150 liter så därför blev det 450 med 350 liter aktiv pannvolym. Med 450 har jag också möjlighet att koppla in större solfångare om jag skulle vilja det framöver, pannan är helt förberedd för det, både rör och styrning.

De få gånger det varit riktigt kallt här i Skåne har jag dock inte varit nöjd med hur Elomaxen hanterat inkopplingen av eltillskottet. Nu är det helgdagar, men innan jag diskuterat det med Värmebaronen och vad som kan justeras, så vill jag avvakta med att rekommendera den. Detta fungerade helt problemfritt med EVP:n och med VP:n i ständig drift i nedre delen av pannan. Återkommer med mer information om hur Elomaxen hanterar detta senare.

/preset
Skrivet av: rocas
« skrivet: 27 december 2009, 23:13:58 »

Preset.

Jag har tänkt montera en panna, ex Nibes Evp 270 till min lilla 2025-6.

Är Elomax 250 lit ett bättre alternativ eller är det stl på din Elomax ( 450 lit) som gör att det nu fungerar bättre för dej?

R
Skrivet av: preset
« skrivet: 27 december 2009, 22:35:38 »

Thomas Hbg

Jag har själv en 2020-10 sedan juni 2008 och körde den i drygt ett år ihop med en EVP 270 som min rörinstallatör frågade om jag kunde testa åt Nibe. Har nu den panna jag ursprungligen skulle haft Elomax 450.

Jag har mycket goda erfarenheter av 2020-10 och EVP 270, för att de ska fungera problemfritt måste man dock trimma in dem noga, tyvärr är inte detta rörinstallatörernas starka sida utan det gjorde jag själv.

Det krävs en bra skiktning i EVP 270 för att det ska fungera problemfritt, därför så måste man hålla nere flödena hos både laddpumpen till VP:n och radiatorkretsens cirkpump. Annars får man upprepade problem med stopp hög returtemp till VP:n som du rapporterar. Jag hade också sådana innan jag sänkte flödena optimalt.

Använd lägesinställningarna på laddpumpen i kombination med en reglerventil (finns det ingen får du montera en mellan laddpump och VP) och justera in deltaT så nära du kan den kurva som finns i VP:ns manual. Ställ radiatorkretsens cirkpump på lägsta hastighet.

För att undvika problem med både hög retur och hög framledningstemp från VP, speciellt det senare, så behöver man oftast med 2020-10 sänka bryttemperaturen för dockningsgivaren på EVP 270 kanal 21 från 51 gr till 50 gr. Speciellt när utetempen är hög. Öka gärna kopplingsdiffen kanal 22 till 5 eller 6 gr för att minska antalet start/stopp.

Har inte haft några problem eller driftstopp förutom de störningar jag nämnde innan jag minskade ner flödena. Hade tidigare med gammal elpanna en förbrukning på ca 37 MWh per år inkl HH, har nu under 18,5 MWh och då har jag ändå nu lite varmare inne än förr. Sparar därmed mer än 25.000 om året.

Problemet med suggastemp och förångartemp låter som ett givarproblem, flera har redogjort för sådana problem här och har fått byta tempgivare. Det är allmänt känt att Nibe haft problem med dålig kvalite på tempgivare, har själv ännu inte haft sådana men räknar med att det kan komma.

/preset

Skrivet av: FRJO
« skrivet: 27 december 2009, 20:54:22 »

luft/vatten är väl inget nytt påfund har minst funnits i 20 är så nåt nytt tekniskt underverk är det inte
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 27 december 2009, 18:46:43 »

Jag kan bara instämma med övriga nöjda F2025-användare och har bara goda erfarenheter av såväl funktion som suport vid min installationen från Nibe.
Reducerade energiförbrukningen från 39MWh till 25MWh första året och håller värmen utan tillskott ner till minus 6-7 grader. Inga stopp inga larm.

Den alstrar dock rikligt med avfrostningsvatten, som bara visar att den fungerar bra.
Jag skrev i en annan tråd i förra veckan att det bildades isbark på kransen runt fläkten när det hade varit 8-10 minus flera dagar. Det har försvunnit nu när det var tö någon dag.

Det orsakade efter varje avfrostning ett otrevligt slammer i någon minut, som om det stod en helikopter vid knuten.
Det är tydligen flera medlemmar som har upplevt samma sak nu. Förra vintern märkte jag det inte någon gång.

Detta verkar dock inte vara trådskaparens problem med installationen, utan snarare att ingen velat ta sig ann och lösa problemet.

/Peter
Skrivet av: Apan
« skrivet: 27 december 2009, 16:29:57 »

Så är det med allt, ibland kan man köpa erkänt bra grejor, men ändå bara strul! Har Det börjat jävlas, så brukar det fortsätta, vi köpte en ny bil, var likadant, nya fel hela tiden, bilen återköptes.

Men det är inte alls kul, och helt med rätt stora summor..

/A.
Skrivet av: Thomas HBG
« skrivet: 27 december 2009, 16:22:10 »

Med tanke på att min lilla Nibe ALDRIG har krånglat....så känns generalisering konstig.

Då tillhör du nog de lyckliga få... GRATTIS och ja, jag ÄR avundsjuk
Skrivet av: rocas
« skrivet: 27 december 2009, 16:16:12 »

Med tanke på att min lilla Nibe ALDRIG har krånglat....så känns generalisering konstig.
Skrivet av: hulta
« skrivet: 27 december 2009, 12:48:52 »

Hej igen.

Det var ju några som savarade på mitt inlägg...  tomte::

Lite bakgrundsfakta:

Jag har haft min pump i drygt 2,5 år, det är en Nibe Fighter 2020 10 kw dockad till en EVP 270, (pga. av takhöjd i källaren).

Anläggningen är dimensionerad av Nibe samt det installtionsföretaget jag köpte eländet av.

De värden för dimensionering man utgick från då, ca 3 år sedan, var min dåvarande förbrukning samt, radiatorkretsens storlek och husets isolerings status.

Mitt hus är på 120 m2 uppvärmd yta, byggt 1922 och aldrig tilläggsisolerat (kommer aldrig att bli så heller...), alltså realtivt stort värmebehov motsv. 160-180 m2 modern villa.

Huset är beläget i Helsingborgstrakten.

Problemen som jag haft under denna tid är:

Utlöst högtryckspressostat under julhelgen 07/08, kul va?

För höga returtemperaturer i otaliga omgångar,

samt sist men inte minst de senaste stoppen pga. att suggastemperaturen är lägre än förångartemperatruren.

Inväntar proffshjälp nr 3 den 28/12 för att se om detta kan hjälpa.

Jag har pratat med många proffs inom branchen, eftersom jag dagligen i mitt arbete kommer i kontakt med både entreprenörer inom vvs-, kyla samt injustering. Även VVS-konsulter inom branschen, är jag genom mina byggprojekt i kontakt med ofta.

INGEN av alla dessa ger mig SAMMA svar på hur jag skall lösa detta  huvuddunk! Detta måste innebära att INGEN kan detta med värmepumpar på sina 5 fingrar  Sc:,h!

Att påstå något annat är ren lögn.

Kom igen om 5-10 år när ni summerat era problem med L/V-pumparna. Listan blir nog lååång....

Vi har tagit till oss en teknik som vi inte behärskar vare sig teoretiskt eller praktiskt, men givetvis har man med smart marknadsföring lyckats sälja in eländet till landets villaägare.

Vi lever fortfarande i en värld där vi haft oljepannor och direktverkande el som värmekälla, vilka fungerat utan problem.
Sen kom fjärrvärme och naturgas vilket också fungerar bra om man bor i detaljplanerat område.
Men vi på landet har inte så mycket att välja på... ved eller värmepumpar av olika slag = dyrt + mycket jobb.

Att sen en viss regering avreglerade elmarkanden samt stängde kärnkraftverk som lök på laxen, har ju framtvingat dessa paniklösningar med värmepumpar för att slippa skicka hela lönen till elbolagen.

Men med facit på hand, så vill jag se den som räknar hem denna typ av anläggning med en initialkostnad på 100-120K samt med största sannolikhet ett kompressor byte vart 8-10 årför en 30-40K.

Vete fan om det är billigare och enklare att fortsätta med en konventionell elpanna och stödelda med vedkaminen i vard.rum och vedsipsen i köket.

Visst är det billigare med ved men absolut inte med elpanna.
Visst är det så att det är lite för mycket krångel med pumparna, men i Nibe:s fall är det ju konstaterats att givarproblem råder. Har du bytt dina om inte så varför inte?
Garanti och två år sedan första problemet.
Visst är det så att det är för mycket automatik och därmed mer möjligheter till fel.
Visst är det rövarpriser men pumparna verkar billiga men arbetskostnaden ställer till oreda med lönsamheten.
Visst är det så att när vissa får problem så överreagerar dem, ja jag vet sedan min tid som tv-tekniker....
Som tv-tekniker vet jag hur svårt det kan vara ibland att svara på vissa frågor, man behöver vara på plats och kolla istället....

Man väljer själv, vill man ha problemfritt liv så bor man i koja i skogen och eldar med ved och lever utan alla moderna finnesser...Finns de som sålt hus och hela rasket och köpt husvagn istället och parkerat på camping...Kan förstå dem...

Tillägg: Min bil är ålderdomlig och därmed problemfri...Slipper specialverkstäder pga enkel teknik. Gammal ålderdomlig teknik är oftast bättre inte för mycket lull-lull i systemet.
Skrivet av: Thomas HBG
« skrivet: 27 december 2009, 12:34:07 »

Hej igen.

Det var ju några som savarade på mitt inlägg...  tomte::

Lite bakgrundsfakta:

Jag har haft min pump i drygt 2,5 år, det är en Nibe Fighter 2020 10 kw dockad till en EVP 270, (pga. av takhöjd i källaren).

Anläggningen är dimensionerad av Nibe samt det installtionsföretaget jag köpte eländet av.

De värden för dimensionering man utgick från då, ca 3 år sedan, var min dåvarande förbrukning samt, radiatorkretsens storlek och husets isolerings status.

Mitt hus är på 120 m2 uppvärmd yta, byggt 1922 och aldrig tilläggsisolerat (kommer aldrig att bli så heller...), alltså realtivt stort värmebehov motsv. 160-180 m2 modern villa.

Huset är beläget i Helsingborgstrakten.

Problemen som jag haft under denna tid är:

Utlöst högtryckspressostat under julhelgen 07/08, kul va?

För höga returtemperaturer i otaliga omgångar,

samt sist men inte minst de senaste stoppen pga. att suggastemperaturen är lägre än förångartemperatruren.

Inväntar proffshjälp nr 3 den 28/12 för att se om detta kan hjälpa.

Jag har pratat med många proffs inom branchen, eftersom jag dagligen i mitt arbete kommer i kontakt med både entreprenörer inom vvs-, kyla samt injustering. Även VVS-konsulter inom branschen, är jag genom mina byggprojekt i kontakt med ofta.

INGEN av alla dessa ger mig SAMMA svar på hur jag skall lösa detta  huvuddunk! Detta måste innebära att INGEN kan detta med värmepumpar på sina 5 fingrar  Sc:,h!

Att påstå något annat är ren lögn.

Kom igen om 5-10 år när ni summerat era problem med L/V-pumparna. Listan blir nog lååång....

Vi har tagit till oss en teknik som vi inte behärskar vare sig teoretiskt eller praktiskt, men givetvis har man med smart marknadsföring lyckats sälja in eländet till landets villaägare.

Vi lever fortfarande i en värld där vi haft oljepannor och direktverkande el som värmekälla, vilka fungerat utan problem.
Sen kom fjärrvärme och naturgas vilket också fungerar bra om man bor i detaljplanerat område.
Men vi på landet har inte så mycket att välja på... ved eller värmepumpar av olika slag = dyrt + mycket jobb.

Att sen en viss regering avreglerade elmarkanden samt stängde kärnkraftverk som lök på laxen, har ju framtvingat dessa paniklösningar med värmepumpar för att slippa skicka hela lönen till elbolagen.

Men med facit på hand, så vill jag se den som räknar hem denna typ av anläggning med en initialkostnad på 100-120K samt med största sannolikhet ett kompressor byte vart 8-10 årför en 30-40K.

Vete fan om det är billigare och enklare att fortsätta med en konventionell elpanna och stödelda med vedkaminen i vard.rum och vedsipsen i köket.
Skrivet av: nicco
« skrivet: 24 december 2009, 10:37:06 »

Handlar inte en del av dessa missnöjda kunder om dåliga/mindre bra säljare/installatörer? Det hade räckt med en 5 minuters förklaring om hur tekniken fungerar och att det är helt ok att elen går på när det är som kallast. Alternativt att anläggningen är för klent dimensionerad utefter kundens förväntningar.
Skrivet av: hulta
« skrivet: 24 december 2009, 09:42:29 »

Det som är problemet här är att man kan inte få 1 nöjd kund med l/v.
de framställs som de klarar hela behovet utan eltillskott, går ner till -20 grader , kunderna fattar detta på fel sätt.
Sen om man får besöka kunden 2-3 gånger pga isbildning eller ngt annnat fel så är kunden redan missnöjd.
Lägger de ut 100k så ska den fungera utan problem, detta funkar inte här då det blir nedåt -20 vintertid.

Tycker nog det är likadant med bergvärme. Vet några här omkring som också är missnöjda med bergvärmen men de har för stora krav. Klart är att för så mycket pengar ska det inte vara för mycket krångel med LV eller bergvärme.
Men men bilar för 2-300000:- spökar också då och då....
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 24 december 2009, 09:27:04 »

Det som är problemet här är att man kan inte få 1 nöjd kund med l/v.
de framställs som de klarar hela behovet utan eltillskott, går ner till -20 grader , kunderna fattar detta på fel sätt.
Sen om man får besöka kunden 2-3 gånger pga isbildning eller ngt annnat fel så är kunden redan missnöjd.
Lägger de ut 100k så ska den fungera utan problem, detta funkar inte här då det blir nedåt -20 vintertid.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 24 december 2009, 09:20:21 »

Luckyman,

Enligt din bedömning hur stor många % av installationerna av L/V resp. bergvärme blir det problem med? Vad är det för typ av problem, mekaniska eller inställningsproblem? ÄR det några installationer som strular hela tiden eller mer utspritt.

L/V kontra bergvärme diskuteras ju med jämna mellanrum så det vore intressant med några synpunkter på driftsäkerheten från en som är i branchen. 
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 24 december 2009, 09:01:36 »

Jag säger så här att dagen då man slutade sälja luft-vatten så tystnade jourtelefonen.
Enl. mig kortfattat så att få en nöjd kund är så mkt enklare med bergvärme
Skrivet av: Schnyggve
« skrivet: 23 december 2009, 22:38:33 »

som sagt min har ju problem nu, och nån reparatör kommer inte förren efter nyår  huvuddunk. Folksam har nån statistik på hur många som pajjar med försäkringsskador varje år, och det är massor med pumpar som går.
Så jag tror nog att vi kunder betalar dyrt för skit. Och ju mer styrning ju fler mjukvarubuggar pch problem kan man förvänta sig.

Är nog inte missnöjd med min pump än, men tålamodet har ju fått sig en törn :)
Skrivet av: Apan
« skrivet: 23 december 2009, 20:43:42 »

Jag tänkte sälja min, om det går, annars..
Skrivet av: zapata
« skrivet: 23 december 2009, 20:00:48 »

Jag antar att majoriteten av svenskarna som installerar elektronisk och mekanisk utrustning knappt läser manualen
därav alla fel och problem och inställningar. Gäller så väl datorer som värmepumpar.
Tänk om, allt vore plugg and play, då hade det varit enkelt men mycket kunskap hade gått förlorad.

Det samma gäller installatörer ( givetvis inte alla) som bara kopplar in och provkör utan justering efter huset och kunden behov.
 




Skrivet av: nicco
« skrivet: 23 december 2009, 18:55:56 »

Jag kan köpa din Nibe. Vad skall du ha för den?
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 23 december 2009, 18:14:36 »

Sen är det ju lite kul på ett vis att det finns personer som Thomas HBG som erkänner och skriver som han känner för sin Nibe, annars är ju Nibe lite helig här på forumet. Niben har blivit lite av Svenssons gamla Volvo 240, fick ju ha en så man inte va sämre än grannen...   *roflmao*
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 23 december 2009, 18:06:49 »

Ja det är bara att beklaga att det krånglar för dig, tyvärr så händer det men att det går att ordna till dina problem är jag helt övertyad om  studs. Du har egentligen INTE ett stort jävla problem för cirka 100 lakan i ditt pannrum utan en finfin värmekälla som är både ekonomisk och bekväm. Du ska stå på dig och få installatören alt Nibe att kolla upp vad just ditt fel är på VP och sedan få det ordnat, du kommer att bli helnöjd med din VP  Thumbsup. Hur länge har du haft din Nibe, finns väl garantier? En annan metod kan ju vara Allmänna Reklammationsnämnden om det inte löser sig för dig. Den ska gå att få fason på så du kan få både varmt hus och hjärta... Annars hör du av dig så skickar jag en offert på en Bosch  ;).
Till Apan: Va har du för bekymmer på din Bosch?
Skrivet av: pricken
« skrivet: 23 december 2009, 17:40:34 »

Beklagar dina problem Thomas HBG, men jag tror att du är en av få som har stora problem. Betalar man stora pengar vid en energikonvertering, då skall det återbetala sig oxo.

Men, om du ingående berättar om dina problem och förutsättningarna här, dvs husstorlek, antal radiatorer, typ mm så kan dina bekymmer kanske lösas via detta forum. Här finns nämligen samlat törs jag säga mer expertis än ute bland ev. enstaka fackmän som du haft kontakt med.

Upp med hakan, och kasta inte ut "skiten" än.... ;)
Skrivet av: rocas
« skrivet: 23 december 2009, 17:37:25 »

Min Nibe har gått ett år utan några som helst problem.

Varför använder du inte garantimöjligheten?
Skrivet av: hulta
« skrivet: 23 december 2009, 17:19:56 »

vad är det som är så dåligt då?    Är supernöjd själv, funkar bra,bra besparing och går fruktansvärt tyst

 jag kan bara hålla med FRJO
 min har funkat klock-rent snart ett år
 kjell  *vinkar*

Och min i en månad..... :)

Innan man bestämde pumpfabrikat lusläste man och jisses ALLA fabrikat var skit.....
Senast idag fick höra av släkting:IVT 1100 optoma skräp skit 100000:- skit..... tomte::

Skrivet av: kjell62
« skrivet: 23 december 2009, 16:37:26 »

vad är det som är så dåligt då?    Är supernöjd själv, funkar bra,bra besparing och går fruktansvärt tyst

 jag kan bara hålla med FRJO
 min har funkat klock-rent snart ett år
 kjell  *vinkar*

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!