Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVM 310 eller VVM500 till en 2030-9 och vedpanna.  (läst 1165 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kentha

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
VVM 310 eller VVM500 till en 2030-9 och vedpanna.
« skrivet: 28 oktober 2015, 15:23:07 »
Hej !

Tillbaka igen i ett annat hus (ursäkta icke uppdaterad profil) som skall utrustas med VP. Denna gång Luft-Vatten.
Huset (byggt 84) har idag en Albin panna kopplad mot en 700 liters ack. tank med inbyggda elpatroner. Senaste ägare (och jag) har inte orkat att ta upp vedeldning så det går på elpatron för jämnan och grejerna börjar chansera (styrning etc....).
Jag tänker byta till Nibe Luft-vatten system med inbyggd acktank så att jag har möjlighet att använda pannan som är i ganska bra skick. När jag blir hemtam i trakten kan det finnas möjlighet att handla ved billigt. Står i valet och kvalet om jag skall gå på VVM 310 eller 500 som inomhusdel.
Priset och utrymme är inte problemet. Snarare om det finns någon effektivitets nackdel med att ha för stor acktank om man mest kör med värmepumpen. Har för mig att stor volym var grejen om man kör med vattenburen VP.

Lite punktvis information huset och mina eventuella planer och tankar
- Ca 160 Kvm ett plan
- Enrörsystem i tre kretsar + golvvärme i tvättstuga (har bytt radiatorer till större volym med dubbla rader) verkar klara sig med max 50 grader framledning vad jag sett hittills.
- Ouppvärmd pool (brrr), ligger en helt ny värmeväxlare i boden, kommer nog att koppla in den.
- Kommer troligen köra ved som stödvärme vid kyla och tillgång på ved.
- Bra söderläge på taket, eventuellt intresse att bygga solvärme.
- Intilliggande stall. Skulle kunna dra över en kulvertledning för att värma sadelkammare och fikarum (klart tveksamt om det kommer att hända)

SÃ¥ vad tror ni VVM 310 eller 500?

Tack på förhand
Kentha
Nibe Fighter F2030-9 kopplad mot VVM 500.
Hus byggt 1984, 140kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!