Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Abatronic  (läst 326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
Abatronic
« skrivet: 28 februari 2024, 22:04:29 »
Vill bara medela att andrej bator ägare av abatronic har tyvärr avlidit. En god kollega & pionjär i branschen.
Jag har en del info & lite reservdelar om någon behöver hjälp med abatronics maskiner.
KRISTER
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Abatronic
« Svar #1 skrivet: 29 februari 2024, 08:07:12 »
Tråkigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Abatronic
« Svar #2 skrivet: 29 februari 2024, 09:00:09 »
Nej vad tråkigt, tänkte på honom för inte så länge sedan.

Drivs hans projekt vidare eller så på något vis mer än reservdelshållning?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Abatronic
« Svar #3 skrivet: 29 februari 2024, 09:29:46 »
Har pratat med honom några gånger, och med andra liknande ingenjörer och forskare som börjar närma sig livets slut, man hör ofta på dem att de skulle vilja lämna över sin kunskap och det som de arbetat fram till någon yngre förmåga, men det är sällan det är möjligt om det inte finns en fungerande vinstgivande verksamhet där man förberett detta en tid.

Detta är väl också ett skäl att små aktörer, vars produkter, verksamhet, garantier och reservdelsförsörjning hänger mycket en en enskild person har svårt att få till stor försäljning.
Ideerna och produkterna kan vara hur bra som helst, men om man inte kan bygga upp ett förtroende för hela värdekedjan så är det svårt att få genomslag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Abatronic
« Svar #4 skrivet: 29 februari 2024, 11:27:49 »
Aha, då var det inte något superplötsligt, men han var inte så gammal 67-70väl? Så jag är lite förvånad att detta skedde.
Synd jag inte haft något större kontakt senaste året, annars hade jag säker fått någon inbjudan som studiebesök, vi diskuterade ändå en del spännande grejer, men inte sista året.
Trist att med kunskap som inte kommer vidare oavsett kategori.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Abatronic
« Svar #5 skrivet: 29 februari 2024, 16:55:55 »
sista 2 åren har jag jobbat rätt nära med mr bator & tillsammans utvecklat en frekvensstyrd bergvärmepump med Mitsubishi prylar invändigt.
stod & visade dessa pÃ¥ hem & villa mässan i höstas tillsammans.  det var en kreativ herre med mycket idéer ibland för mÃ¥nga.
förmodligen lägger jag ner detta projekt då jag inte har tillgång till det styr han byggde till dessa maskiner.
vad gäller reservdelar till abatronics sålda maskiner så försöker jag köpa lös en del prylar av familjen.
precis som rickard säger vi smÃ¥ skrutt företag med kreativa idéer  har svÃ¥rt att nÃ¥ ut & bli stora. men jäkligt kul resa är det.

man får hoppas att några yngre finner detta som kul & fortsätter då vi gammelgubbar ger upp.

som jag alltid sett pÃ¥ branschen sÃ¥ är prisbild för hög mot prylarnas inköpspris. borde kosta hälften .  inte rimligt med 100 000 för en bergvärme maskin dÃ¥ det kostar 15 000 att bygga.
alla har rätt att tjäna pengar men lite ockerpriser är det i dag....eller har alltid varit .

Krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!