Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styra värmepumpen efter elpriset  (läst 2453 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LUD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Styra värmepumpen efter elpriset
« skrivet: 24 januari 2022, 16:32:22 »
Hej!

Jag har en nyinstallerad jordvärmeanläggning med CTC EcoPart 612M och EcoLogic Pro. Jag har elabonnemang hos Tibber (timdebitering) och vi gärna ha möjlighet att styra värmepumpen efter elpriset? Ett sätt verkar vara med Ngenic och Tibber. Någon som vet om det finns något annat sätt?

//Ludvig

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Styra värmepumpen efter elpriset
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2022, 16:36:26 »
Om komforten inte spelar någon roll så är väl det enklaste och billigaste sättet att sätta in ett kopplingsur som får blockera VP under "dom dyra timmarna" dom kommer ju på samma tider/dagar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styra värmepumpen efter elpriset
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2022, 19:07:49 »
Det finns ju en meny för att definiera fjärrstyrning med tariff och andra grejer.
Men jag hittar inte beskrivningen i manualen för hur man ansluter externa enheter för detta?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!