Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi pud-swm 120 yaa???  (läst 4234 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad andersjohansson84

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitsubishi pud-swm 120 yaa???
« skrivet: 20 januari 2022, 06:00:58 »
Jag har fått offert på en Mitsubishi pud-swm 120 yaa och en ehsd-ym9d hydrobox Split.
Hur är de? Någon som har erfarenhet?
När man läser broschyren så är det massa siffror m.m. men säger mig inte så mycket, vill helst veta vad användare tycker..

Utloggad Zebrano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi pud-swm 120 yaa???
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2022, 07:18:50 »
Har den lite mindre SWM100 kopplad mot en vanlig tank, och tycker allt funkar bra. Den har inga konstigheter för sig utan gör sin värme och går snålt. Ljudnivån på utedelen är i högsta laget men det kan bero på placeringen.

Utloggad andersjohansson84

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi pud-swm 120 yaa???
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2022, 07:25:49 »
Har den lite mindre SWM100 kopplad mot en vanlig tank, och tycker allt funkar bra. Den har inga konstigheter för sig utan gör sin värme och går snålt. Ljudnivån på utedelen är i högsta laget men det kan bero på placeringen.

Låter lovande, utav 3 offert från olika firmor så har denna varit i bra pris också.
Offerten var på en swm100, men han som var hemma och kollade sa att swm120 passar nog bättre då vi ska bygga ut huset i framtiden (huset är nu 90kvm men blir sen ca 150 med både element och golvvärme).

Utloggad Zebrano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi pud-swm 120 yaa???
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2022, 09:09:45 »
Det låter inte helt fel, jag tror att 120 modellen arbetar med samma lägsta-effekt.

Alla som lämnade anbud här rekommenderade inomhusgivaren. Den fungerar bra, men jag undrar om det inte hade gått lika bra att köra mot kurva.

Tänk på vart du placerar utomhusdekorationer så den inte stör.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi pud-swm 120 yaa???
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2022, 21:49:25 »
Mitt tips är att ställ utedelen så långt ifrån huset det bara går!

seriöst, att Mitsubishi säger "Extremt tyst" och "Tystast i klassen" kan du bara ignorera.
Många av våra utedelar (Den du också kommer få) dånar som bara den!
Ljudet kommer att komma in i ditt hus. (Min gör det genom fulltegelfasad vägg med 300mm stenullsisolering och trippla gipsskivor). Inga fönster.

Mitsubishi kommer bara hävda att de "aaaaaaaldrig har hört talas om liknande" och lovar komma "nästa vecka" i 2-3 år sedan ger du som kund upp.

Utloggad Zebrano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi pud-swm 120 yaa???
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2022, 07:12:16 »
Synd att dom verkar låta så mycket, men jag tror det är många faktorer som spelar in. Min enhet sitter på husets trånga gavel med hårdgjorda ytor där jag tror ljudstyrka och frekvens spelar in att förstärka ljudet, dock hör man den knappt inne på trädgårdssidan runt hörnet.

När temperaturen går upp till en 5-6 grader tystnar den märkbart och har du bara en relativt fri yta som inte stör grannar skulle jag inte oroa mig för ljudnivån.

Utloggad andersjohansson84

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi pud-swm 120 yaa???
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2022, 07:28:12 »
Mitt tips är att ställ utedelen så långt ifrån huset det bara går!

seriöst, att Mitsubishi säger "Extremt tyst" och "Tystast i klassen" kan du bara ignorera.
Många av våra utedelar (Den du också kommer få) dånar som bara den!
Ljudet kommer att komma in i ditt hus. (Min gör det genom fulltegelfasad vägg med 300mm stenullsisolering och trippla gipsskivor). Inga fönster.

Mitsubishi kommer bara hävda att de "aaaaaaaldrig har hört talas om liknande" och lovar komma "nästa vecka" i 2-3 år sedan ger du som kund upp.

Ursh.. nu blir jag fundersam på valet.. har även fått offert på en Ivt airX 413, och en som är återförsäljare för Bosch ville boka tid för hembesök..

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi pud-swm 120 yaa???
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2022, 21:33:31 »
Ursh.. nu blir jag fundersam på valet.. har även fått offert på en Ivt airX 413, och en som är återförsäljare för Bosch ville boka tid för hembesök..


Förstår dig.
Jag försöker inte avskräcka från Mitsubishi.
Det är förövrigt en bra maskin funktionellt. (Vår i alla fall)

Ett annat tips är att ta en firma med flera anställda.
Min installatör är skitbra att ha att göra med, men han kommer först om 2-3 veckors tjatande.
Well. Om utedelen är pajj så vill jag inte vänta så länge.
Nu har iofs allt fungerat klockrent på vår maskin.
Men man vill ha den säkerheten att de dyker upp innan huset fryser sönder.

Hör vad de andra har att säga, är det split alla?



Utloggad andersjohansson84

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi pud-swm 120 yaa???
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2022, 18:14:49 »

Förstår dig.
Jag försöker inte avskräcka från Mitsubishi.
Det är förövrigt en bra maskin funktionellt. (Vår i alla fall)

Ett annat tips är att ta en firma med flera anställda.
Min installatör är skitbra att ha att göra med, men han kommer först om 2-3 veckors tjatande.
Well. Om utedelen är pajj så vill jag inte vänta så länge.
Nu har iofs allt fungerat klockrent på vår maskin.
Men man vill ha den säkerheten att de dyker upp innan huset fryser sönder.

Hör vad de andra har att säga, är det split alla?

Vi har fått offert från ett stor rörfirma lokalt och de tillhör konsernen Bad och Värme.
Sen kommer vÃ¥ran vedpanna fortfarande vara fungerande, sÃ¥ lägger pumpen av sÃ¥ behöver vi iallafall inte frysa  :P

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Mitsubishi pud-swm 120 yaa???
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2022, 23:30:37 »
Många verkar missa att Nibe går köra utan svindyr innedel.
Det behövs bara en styrbox för att få den att fungera mot ett gammalt system. En SMO 20, SMO40 eller den nya SMO S40. Den billigaste kostar 7000 kr ungefär. Sen är det bara utedelen som behövs. F2120 är en bra pump, nyss ersätt av S2125 som jag inte hade valt om F2120 går köpa fortfarande.

Jag tycker inte om Mitsubishi-pumparna för de har krångel med ljudnivån och sena avfrostningar och får därför tveksam verklig verkningsgrad. Dock verkar de äntligen ha kommit en uppdatering som endast installatören kan stoppa in åt dig.
Läste nyss om en Mitsubishi som ofta bara slutade använda utedelen utan felkod fram till manuell omstart. Den gick på elpatron samtidigt. Men jag känner lite.. att det finns bättre saker på marknaden.

Om IVT/Bosch går köra utan innedel har jag inte undersökt. Förångarna verkar spricka på rätt många av de där dock. Om det är bara en viss storlek i sortimentet det gäller vet jag inte.

Nibe har blivit favoriten om man lägger ihop för och nackdelar.
« Senast ändrad: 22 januari 2022, 23:37:56 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Zebrano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi pud-swm 120 yaa???
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2022, 18:43:55 »
Många verkar missa att Nibe går köra utan svindyr innedel.
Det behövs bara en styrbox för att få den att fungera mot ett gammalt system. En SMO 20, SMO40 eller den nya SMO S40. Den billigaste kostar 7000 kr ungefär. Sen är det bara utedelen som behövs. F2120 är en bra pump, nyss ersätt av S2125 som jag inte hade valt om F2120 går köpa fortfarande.

Jag tycker inte om Mitsubishi-pumparna för de har krångel med ljudnivån och sena avfrostningar och får därför tveksam verklig verkningsgrad. Dock verkar de äntligen ha kommit en uppdatering som endast installatören kan stoppa in åt dig.
Läste nyss om en Mitsubishi som ofta bara slutade använda utedelen utan felkod fram till manuell omstart. Den gick på elpatron samtidigt. Men jag känner lite.. att det finns bättre saker på marknaden.

Om IVT/Bosch går köra utan innedel har jag inte undersökt. Förångarna verkar spricka på rätt många av de där dock. Om det är bara en viss storlek i sortimentet det gäller vet jag inte.

Nibe har blivit favoriten om man lägger ihop för och nackdelar.

Jag tog in offert på nibe med en SMO- men min gamla pelletspanna var inte optimal att docka mot.

Det blev Mitsubishi och har inte ångrat det valet en sekund, den fungerar riktigt bra och jag har inga som helst problem med avfrostning.

Den fungerar precis så bra man vill att ett nytt värmesystem ska fungera utan konstiga egenheter.
Här i Skåne var december den kallaste månaden hittills denna säsong och vårt behov av värme och vatten uppgick till 1520kWh för 250m2 murat och utan nämnvärd isolering.

Jag hade lätt köpt Mitsubishi igen.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi pud-swm 120 yaa???
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2022, 20:21:52 »
Många verkar missa att Nibe går köra utan svindyr innedel.
Det behövs bara en styrbox för att få den att fungera mot ett gammalt system. En SMO 20, SMO40 eller den nya SMO S40. Den billigaste kostar 7000 kr ungefär. Sen är det bara utedelen som behövs. F2120 är en bra pump, nyss ersätt av S2125 som jag inte hade valt om F2120 går köpa fortfarande.

Jag tycker inte om Mitsubishi-pumparna för de har krångel med ljudnivån och sena avfrostningar och får därför tveksam verklig verkningsgrad. Dock verkar de äntligen ha kommit en uppdatering som endast installatören kan stoppa in åt dig.
Läste nyss om en Mitsubishi som ofta bara slutade använda utedelen utan felkod fram till manuell omstart. Den gick på elpatron samtidigt. Men jag känner lite.. att det finns bättre saker på marknaden.

Om IVT/Bosch går köra utan innedel har jag inte undersökt. Förångarna verkar spricka på rätt många av de där dock. Om det är bara en viss storlek i sortimentet det gäller vet jag inte.

Nibe har blivit favoriten om man lägger ihop för och nackdelar.


Jag kollade på NIBE innan jag köpte en Mitsubishi faktiskt.

Min farsa har en NIBE F2120.
Han svär åt den varje vinter. Han har samma tillverkare av hus som oss, skillnaden är att vårt hus byggdes 1952. hans, 1958.
Planlösning, isolering, allt är samma,
ändå går det åt ca. 700-900 kW mer per månad att värma hans hus!

Då är han själv med varmvattnet, vi är två vuxna och två barn.

Farsan har också bett installatören kolla på systemet som säger att den funkar som den ska.
Självklart har vi räknat på SCOP också som är 1.7 - 2.1 (Min Mitsubishi är 3,14-3,24!)

Därför valde jag bort NIBE F2120.


Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi pud-swm 120 yaa???
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2022, 20:22:43 »
Förövrigt håller jag på att bygga ett bullerplank för vår Mitsubishi utedel. Halva är klart, redan är markant förbättring!
Ett tips om man tycker att Mitsubishi är högljudd

Utloggad Zebrano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi pud-swm 120 yaa???
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2022, 22:06:03 »
Förövrigt håller jag på att bygga ett bullerplank för vår Mitsubishi utedel. Halva är klart, redan är markant förbättring!
Ett tips om man tycker att Mitsubishi är högljudd

Jag tittar till pumpen vid jämna tillfällen för att hålla rent från löv och passade på att studera fläkten eftersom den började isa-ihop(?) och varvade på ganska duktigt. Märkte då att fläkten gav en väldig spridning av luften ut mot kanterna/ periferin och inte så mycket flöde rakt fram. Det kanske ska vara så för att fläkten drar in luften med en högre vinkel över lamellerna baktill, men det kanske inte är så konstigt om den låter högt, den verkar ju rikta luften rakt mot chassit.

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi pud-swm 120 yaa???
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2022, 09:30:30 »
Ljudproblemen uppstår vid frostbildning då det fria axiella luftflödet täpps till av frostbildning. Luftflödet blir då radiellt och det dundrande ljudet uppstår.
Beroende på luftfuktighet och effekt så blir detta mer eller mindre störande.
M personal har varit här och dokumenterat detta direkt efter drifttagning för flera år sedan men lämnades utan åtgärd.
Det är ett välkänt problem som dom helt enkelt struntar i. De fortsätter trots detta att göra reklam för deras extremt tysta VP maskiner.

Här i södra Dalarna uppnår vi SCOP=2,5 vilket är långt under Mitsubishis offertberäkningar och inget att jubla över.

Med detta utfall så valde vi helt fel. Skulle valt en ny robust elpanna med VVB i kombination med luft/luft maskin(er). Billigare, enklare och bättre verkningsgrad.
Blir nästa gång.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!