Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: programfel i styrprogrammet för GEO 500  (läst 1829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Solochjord

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Geo 508
programfel i styrprogrammet för GEO 500
« skrivet: 14 januari 2022, 19:22:59 »
Efter elavbrott ändras styrningen av vp.
Den som har 2 värmekretsar bör välja att vp styr från båda kretsarna. Detta görs i servicemenyn genom att vid Styra efter enbart VK1 välja Nej.
Efter elavbrott ändras detta till JA, då kan huset bli kallt om utrymmen där VK1 gäller blir uppvärmda av solinstrålning.

Problemet ska lösas efter byte till senaste styrprogram.

Utloggad Solochjord

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Geo 508
SV: programfel i styrprogrammet för GEO 500
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2022, 13:44:56 »
Jag ser nu att även rumsgivaren försvinner från GEO 508 efter ett elavbrott. Dålig säkerhet, hoppas det också är rättat i nya programmet....
Skulle ju vara bra om IVT hade en QA (kvalitetssäkrings) avdelning!!

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: programfel i styrprogrammet för GEO 500
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2022, 20:04:40 »
Jag ser nu att även rumsgivaren försvinner från GEO 508 efter ett elavbrott. Dålig säkerhet, hoppas det också är rättat i nya programmet....
Skulle ju vara bra om IVT hade en QA (kvalitetssäkrings) avdelning!!

Jag tappar också min rumsgivare vid strömavbrott. Tror inte det är problem i pumpens mjukvara utan i sändare/mottagare. Helt enkelt stenåldersteknik. Säkerheten är garanterat obefintlig, finns inte tillräckligt med finansiell vinning med att sätta sig i en Säpo-buss utanför ditt hus och försöka påverka börvärdet på din värmepump, och därför investeras nog inga resurser i säkerhet. Men jag inser att jag är miljöskadad och gissar nu i efterhand att du syftar på DRIFTsäkerhet :-)
« Senast ändrad: 22 januari 2022, 09:07:19 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Solochjord

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Geo 508
SV: programfel i styrprogrammet för GEO 500
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2022, 12:38:23 »
Jag tappar också min rumsgivare vid strömavbrott. Tror inte det är problem i pumpens mjukvara utan i sändare/mottagare. Helt enkelt stenåldersteknik. Säkerheten är garanterat obefintlig, finns inte tillräckligt med finansiell vinning med att sätta sig i en Säpo-buss utanför ditt hus och försöka påverka börvärdet på din värmepump, och därför investeras nog inga resurser i säkerhet. Men jag inser att jag är miljöskadad och gissar nu i efterhand att du syftar på DRIFTsäkerhet :-)
JO, jag syftar till DRIFT säkerheten och säkerheten att ha en bra inomhusmiljö :-)
I morgon får jag installerat uppdaterat styrprogram :-)
IVT jobbar ju på att lösa problemen med rumsgivaren, men det har de gjort i över ett år. Den som väntar på något gott....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!