Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Borrhålsladdare  (läst 1687 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Borrhålsladdare
« skrivet: 14 januari 2022, 10:26:32 »
Hej alla.

Vad anser vi om att installera en soldriven borrhålsladdare, inte minst för att öka COP om man på sommaren vill värma en pool med bergvärme?

Tänker på en sådan här för att förvärma brine till bergvärmepumpen: https://www.vvsgrossen.com/produkter/solenergi/solvarme/pumpstationer-solvaxlare/bhv-10-pro-borrhalsvarmarpaket-10-kw/

Och jag tänker mig att man skulle kunna använda hybridpaneler från ex. DualSun för temhöjningen plus att den ger el: https://dualsun.com/en/panel-applications/solar-heat-pump/

Panelerna från DualSun är oisolerade och kan då också lättare ta upp värme från omgivande luft, de kan alltså även under natten förvärma brine när luften är varmare än borrhålet.

Det här är ju precis vad https://www.free-energy.com/se gör, men, de har tyvärr meddelat att de slutat med villapumpar och satsar endast på större installationer.

En vårnatt på 12c när borrhålet håller 5c skulle väl kunna höja COP märkbart så det lönar sig?

Kollat på lite olika bergvärmepumpar, de flesta verkar specade för en inkommande brine på upp till 30c, tror Thermia av någon anledning bara var specad upp till max 20c av någon anledning.

Borde inte detta vara riktigt bra och spara på värmepumpen vid poolvärmning inte minst och göra att man närmar sig poolpumparnas(luft/vatten) COP?

Citera
   
        • Tre grader temperaturhöjning ger ca 10% högre COP.
   • Nio grader temperaturhöjning ger ca 30% högre COP.
« Senast ändrad: 14 januari 2022, 10:30:27 av Jarko »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Borrhålsladdare
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2022, 11:00:44 »

Om man ansluter den på utgående rör, så klarar den värmepumpar som klarar max 20° på inkommande köldbärare.

Problemet kan uppstå under en riktigt varm period, då poolen håller sig varm utan tillförd energi från värmepumpen.

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borrhålsladdare
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2022, 13:07:16 »
Om man ansluter den på utgående rör, så klarar den värmepumpar som klarar max 20° på inkommande köldbärare.

Problemet kan uppstå under en riktigt varm period, då poolen håller sig varm utan tillförd energi från värmepumpen.

Ok, du tänker på att solkretsen överhettar då det inte fins någon avsättning för värmen när poolen är nöjd?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Borrhålsladdare
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2022, 13:29:15 »

Du skrev något om max temperaturer typ at Thermia endast klarar 20°.

Det fick mig att föreslå att flödet från solvärmeväxlaren gick ner i borran för avkylning.


Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Borrhålsladdare
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2022, 14:53:46 »
En vårnatt på 12c när borrhålet håller 5c skulle väl kunna höja COP märkbart så det lönar sig?

Vad kostar grejerna?
Hur stor pool har du och hur länge tänker du hålla den varm?

Även om man t ex lyckas höja COP från t ex 4 till 5 så blir inte vinsten så jättemånga kWh på en normalstor pool.
Man kan ju prova att göra en snabbkalkyl på hur stor vinsten kan bli om man har lite uppskattade värden på hur mycket energi poolen behöver?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borrhålsladdare
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2022, 16:41:23 »
Vad kostar grejerna?
Hur stor pool har du och hur länge tänker du hålla den varm?

Även om man t ex lyckas höja COP från t ex 4 till 5 så blir inte vinsten så jättemånga kWh på en normalstor pool.
Man kan ju prova att göra en snabbkalkyl på hur stor vinsten kan bli om man har lite uppskattade värden på hur mycket energi poolen behöver?

Borrhålsvärmaren verkar ligga på ca. 10 000.- det är väl bara en pump, vvx och lite ventiler som jag fattar det.

Sedan dualsun hybridpaneler kan väl kosta runt 2000.- per panel(spekulation), har fått för mig att man kan räkna med 6 hybrid för poolvärmen så 12 000.- till.

Sen ska man ju ha växelriktare för eldelen och styrning för solvärmedelen, det blir ju lite hur man bokför kostnaderna om man tänker sig att ändå skaffa solceller tänker jag.

Poolen ej byggd ännu, önskemål är 4 X 10 X 1.5 m = 60kbm på 28c med pooltak. Uppvärmningssäsong vet jag ej, men säg mitten av Maj till September slut, eller vad brukar man räkna med som "normalt"?

Planerar timdebitering så de där intjänade poolKwh på sommaren brukar ju kunna vara mindre värda med ibland extremt lågt elpris "tyvärr".

« Senast ändrad: 14 januari 2022, 16:55:31 av Jarko »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borrhålsladdare
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2022, 18:14:11 »
Inte lönsamt med solpaneler att värma en pool med alla tillbehör som behövs, bättre då med solfångare som värmer via växlare. det med växlare är för att rören ( koppar ) inte tål clorvatten.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrhålsladdare
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2022, 19:16:39 »
Min tro är att de flesta lite mer udda lösningar som detta kräver att man bygger själv av skrot från jobbet eller liknande för att kunna räkna hem det. Ska man betala 10 kSEK för lite rör och ventiler får man ta hälften på nöjeskontot för att räkna hem det, speciellt om det också ska komma en röris för att koppla ihop det.

Men det är intressanta grejer  tummenupp

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borrhålsladdare
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2022, 09:58:18 »
Ok, ja, kan vara så att det får bli hobbyprojekt, eller hobbykontot.

Hittade av en slump en något relaterad artikel där man kör hybridsolpaneler för att förvärma brine på en större installation där man fått permafrost i borrhålen.

https://www.vvsforum.se/2020/08/inga-moderna-varmepumpar-kan-tina-permafrosten-i-stromstad/?fbclid=IwAR2rzK4UGYq_Q40x2VETXTH7M7mJeeIQGp0yUPK90VV3z8tna3fKPi0u3v8

Som sagt, det blir ju lite symbios med solcellerna som får högre effektivitet när de kyls ner, plus då högre COP på värmepumpen så kanske finns vettiga mängder energi att hämta om man då ändå tänkt installera solceller.

Citera
Vi kan alltså öka verkningsgraden med upp till 20 procent i Sverige(på solcellerna). Och när vi kör dem så kallt så får vi en oerhörd verkningsgrad även på den termiska effekten. Vid ett tillfälle fick vi ut över 1 000 kilowattimmar termisk energi totalt på ett dygn när det var tre-fyra plusgrader ute, säger Kent Samuelsson.

Regn, blåst och några få grader varmt är också bra ”hybridväder”, som Bo Olausson uttrycker det.

– Eftersom köldbäraren är så pass kall blir det stor temperaturskillnad över panelen. Vi kommer upp i höga effekter även när solen inte skiner, säger Bo Olausson.

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borrhålsladdare
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2022, 08:44:27 »
Man borde ju inte behöva göra systemet speciellt avancerat, man borde väl kunna ta bort värmeväxlaren från hybridsolfångare till brine och bara sätta en ventil som styrs av en tempgivare som leder hela brinekretsen ut till hybridsolfångarna och tillbaka uppvärmt till värmepumpen när det finns något att hämta, det är ju redan frysskyddat?


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Borrhålsladdare
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2022, 09:04:41 »

Tror försäkringsbolagen kan ha negativa synpunkter, om etanolblandningen har en temperatur över +20°.

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borrhålsladdare
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2022, 09:39:14 »
Tror försäkringsbolagen kan ha negativa synpunkter, om etanolblandningen har en temperatur över +20°.

Du tänker på brandrisk då eller?

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid något nytt att upptäcka
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Borrhålsladdare
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2022, 10:30:11 »
Man borde ju inte behöva göra systemet speciellt avancerat, man borde väl kunna ta bort värmeväxlaren från hybridsolfångare till brine och bara sätta en ventil som styrs av en tempgivare som leder hela brinekretsen ut till hybridsolfångarna och tillbaka uppvärmt till värmepumpen när det finns något att hämta, det är ju redan frysskyddat?
Man bör även beakta att 28% KB-sprit har en fryspunkt på ca -13 °C.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Borrhålsladdare
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2022, 10:40:37 »

Du tänker på brandrisk då eller?

Ja.

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borrhålsladdare
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2022, 10:57:46 »
Ok, goda argument för att man ska separera kretsarna med en värmeväxlare, kan ju bli både väldigt mycket varmare och väldigt mycket kallare på taket än vad brine är tänkt att jobba i.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!