Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: DUT och Effekt vid DUT (5.1.26)  (läst 3205 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
DUT och Effekt vid DUT (5.1.26)
« skrivet: 09 januari 2022, 17:28:35 »
Hej!

Undar över två inställningar på min 1355 (som är som 1255 men med en extra onoffkompressor förutom invertern)

Niben har två inställningar som jag inte riktigt förstår hur de påverkar funktionen. Förhoppningsvis kan nån hjälpa mig reda ut frågetecknen.

Den ena inställningen är u 5.1.26 "Effekt vid DUT" som man kan ställa manuellt om man vill, och den andra är DUT som man kan ange i grader.

Jag har ställt DUT till -30, som är max. Det verkar vara så att ju lägre jag har det ställt desto tidigare går den andra kompressorn in och "stöttar" invertern, med resultatet att det blir för hög framledning för snabbt. Jag tror att det har att göra med hur stor effekt pumpen behöver ha vid en viss utetemperatur. (?) Det jag inte förstår är att vi ju har kurvan som anger vilken framledningstemperatur det ska vara vid en viss utetemperatur, men på vilket sätt samspelar detta med DUT-inställningen? Jag menar pumpen behöver ju inte bara gissa hur mycket EFFEKT den ska ha vid en viss utetemperatur, utan den ska ju följa det inställda framledningstemperaturvärdet vid en viss utetemperatur. Det är ju därför man ställer in kurvan.

Men vad händer om jag t.ex. ställer ner "Effekt vid dut", kommer den vägra ge mer effekt än så som max? Enligt någon slags linjär skala. Eller vad händer om jag har för låg DUT? Tror pumpen då att den ska ge max effekt redan vid varmare utetemperatur? Men igen, effekten ska den ju själv räkna ut med framledningskurvan.

Jag har inte lyckats komma underfund med hur detta är tänkt. Vet nån?

mvh
Jocke
« Senast ändrad: 10 januari 2022, 08:29:21 av ThingWizard »
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: DUT och max effekt vid DUT
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2022, 17:40:21 »
Inställningen av DUT har vad jag förstår med styrningen av värmebärarpumpen att göra. Rätt temperaturdelta ska uppnås.

I installationsmanualen står det:
Värmebärarsida
För att ha rätt flöde i värmebärarsystemet måste värmebärarpumpen gå med rätt hastighet. F1355 har en värmebärarpump som i standardläge regleras automatiskt. Vissa funktioner och tillbehör kan kräva att den körs
manuellt och då måste rätt hastighet ställas in. Den automatiska regleringen sker när kompressorn är igång och ställer in hastigheten på värmebärarpumpen för aktuellt driftläge så att optimal temperaturdifferens mellan fram- och returledning uppnås. Vid värmedrift används inställd DUT (dimensionerande utomhustemperatur) och temperaturdifferens i meny 5.1.14. Vid behov kan maximalhastighet på cirkulationspumpen begränsas i meny 5.1.11.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DUT och max effekt vid DUT
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2022, 19:32:38 »
Ahaa! Tack! Ok, så den räknar att vid DUT ska vi ha ett visst delta över radiatorslingan, och utgående från det värdet bestämmer den delta vid varmare väderlek.

Men max effekt vid DUT då? Vad har det för funktion att kunna ställa den?

Kanske skulle leta rätt på installationsmanualen igen och gå igenom den. ;P
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DUT och max effekt vid DUT
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2022, 00:55:56 »
Hittar ingen förklaring nÃ¥nstans vad max effekt vid dut är. Kanske bestämmer det när de olika kompressorerna fÃ¥r prio. Ska testa dra ner det imorgon och se on startordningen ändras. Nu är det sÃ¥ kallt -22 att ep15 startar Inman ep14. Det verkar som pumpen tror att Ã¥tminstone ep15 behövs. Men det räcker inte riktigt att fÃ¥ upp gradminutrarna sÃ¥ ep14 gÃ¥r in efter ett tag. Men dÃ¥ blir det för hög effekt igen och fast ep14 gÃ¥r pÃ¥ minimum sÃ¥ blir framledningen sÃ¥ hög sÃ¥ max delta slÃ¥r av pumpen.  Sen sjunker den igen och vi har samma visa. 1355 är knepig med bÃ¥de on off och inverter som ska samspela.
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: DUT och max effekt vid DUT
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2022, 03:15:01 »
Ställer du ner max effekt vid DUT så borde den funka mer som den ska. Om on/off-kompressor + inverterkompressor på lägsta inverterhastighet ger för mycket effekt så startade ju on/off för tidigt.

Problemet är att den vet inte vad det är för flöde, då vet den inte hur mycket energi som lämnas.
Men jag känner spontant att det här var.. klantigt programmerat. Men nu är det som det är! Väl inställt funkar det förmodligen kanon.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DUT och max effekt vid DUT
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2022, 08:26:56 »
Ja men precis så killgissar jag också. Inställningen fanns inte tidigare då jag trimmade in pumpen första varvet. Den måste kommit till i nåt skede - hade garanterat varit och pillat på den inställningen om den funnits för några år sen. Om den funkar som vi tror så är den nyttig för intrimmning.

Nu ställde jag rätt drastiskt ner den från 10kW till 5kW. (när jag valde att sätta den manuellt så var inställningen på 10kW, vet inte vad den är inställd på när man inte valt "manuellt".

Just nu går pumpen som en överdimensionerad on/off. Den har alltid problem nånstans kring utetemperaturområdet -15 -20. Då får onoffdelen prio för tidigt och går in och startar upp först efter ett stopp.

Det är inte det att onoffdelen levererar för mycket, snarare att den inte själv kan få upp framledningen. Så invertern startar - men då blir det för mycket effekt med båda två på, och jag får ett stopp orsakat av att framledningsdelta blir för stort.

I loggen ser man för övrigt en liten hostning i den gula inverterfrekvensen i morse lite över 9, tror det var då jag ställde om inställningen.
Tydligen nån liten "omräkning" i nånting.



(Man skulle önska att nibemanualen hade en full förklaring av hela styrlogiken in i minsta detalj och slippa allt gissande. Åtminstone borde de ha en beskrivning på alla inställningar i online-hjälpen. 5.1.26 har ingen förklaring alls)
« Senast ändrad: 10 januari 2022, 08:34:05 av ThingWizard »
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DUT och Effekt vid DUT (5.1.26)
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2022, 09:43:17 »
Jepp - Nu startade invertern först så det verkar funka. Den går in med 75Hz, vilket är maxhastighet så länge den är i bandet för "singelfunktion", alltså om båda kompressorerna går så får den gå upp till mera, men om bara den går så är den begränsad till 75Hz.

Detta alltså efter att jag sänkt "Effekt vid DUT" Najs att de ändå satt in en sån inställning trots att de gjort det utan förklaring.

Frågan är då nu, vad får jag möjligen för problem om det är satt för lågt?
Jag gissar igen att det blir så i nåt skede att invertern inte själv klarar att höja framledningen vid en viss utetemperatur, säg -20. Och om det blir så så får jag höja "Effekt vid DUT" för att få en tidigare "handover" till EP15. Gissar att hela tankesättet här kommer kräva ett nytt värde för GM Mellan kompressorstarterna. Jag har ju två värden först det GM värde 1:a kompressorn startar och sen hur mycket ner GM ska sjunka ytterligare för att kompressor 2 ska starta. Har kompressor 2 startvärdet ganska lågt nu -360GM nånting. Får trimma in detta tillsammans med effekt vid dut för att få så jämn gång som möjligt tror jag.


Obs Fel värde satt i loggern, det ska givetvis vara 75Hz inte 75°C
« Senast ändrad: 10 januari 2022, 11:40:14 av ThingWizard »
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DUT och Effekt vid DUT (5.1.26)
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2022, 12:31:51 »
När jag tittar lite närmare på frekvenskurvorna upptäckte jag att invertern nu när det är kallt verkar ha ett minimivärde på 35Hz. Det skulle vara bättre om den kunde gå ner till 20 då framledningen är för hög tillsammans med onoffpumpen. Men det gör den inte.
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: DUT och Effekt vid DUT (5.1.26)
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2022, 14:45:53 »
Lade också märke till det, borde den inte kunna gå lägre än 35 Hz? Vad har du sett som lägst i övriga tillfällen?

Om effekten vid DUT ställs under var inverterkompressorn max klarar, då borde on/off aldrig starta tänker jag.
Det är bara ena kompressorn som kan göra varmvatten på dessa (också) väl? Det är invertern väl?
Vid tungt varmvattenbehov kanske on/off kan köra värme samtidigt även om effekt vid DUT är lägre än vad kompressor 1 klarar.

Problemet jag ser med regleringen är att den anpassar sig inte för slitage, gasbrist etc. Om jag förstår det rätt. Förutom mer elpatron då.
Jag antar styrningen har en tabell för KB-temp, frekvens och framledning = avgiven effekt. Och motsvarande för on/off.
Hade det varit självadapterande så hade effekt vid DUT inte behövs skrivas in.

Sätt den så du ser vad som är balanstemperaturen med bara invertern och blockerat tillskott.

Framöver, om kompressor on/off startar före max frekvens inverter är nådd, så sätt kompressor on/off på lägre GM så invertern verkligen hinner få en chans att bromsa gradminutfallet i 5-10 minuter. Om dalar det ändå, då är det dags för hjälp. Så tillskottet kanske du också får flytta till mer, du kan nog flytta det rejält för det ska du aldrig behöva så som det verkar.

Varför jag vill se mer tid för kompressor två att starta är för att det tar 15 minuter för kompressorn att varva från minsta till högsta enligt din graf, trots GM har en kraftigt sjunkande utveckling.

Jag ser dock en märklig tröghet i systemet - inte helt orimligt kanske. Hur ser det ut med arbetstank och framledningsgivarplacering?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DUT och Effekt vid DUT (5.1.26)
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2022, 16:27:11 »
Hej! Tack för svaret! Bra med fler huvuden som tänker.


Lade också märke till det, borde den inte kunna gå lägre än 35 Hz? Vad har du sett som lägst i övriga tillfällen?
Minimal hastighet är 20Hz, kollade loggar, när EP14 (invertern) går i spannet där den arbetar ensamt så går den ner till 20Hz. Men det gör den aldrig nu på vintern. Det verkar som att det finns en annan gräns om är 30Hz när den jobbar tillsammans med EP15 (onoff)

Om effekten vid DUT ställs under var inverterkompressorn max klarar, då borde on/off aldrig starta tänker jag.

EP15 startar ändå när GM gått ner till dess startvärde. Jag testade med effekt vid DUT på 5kW. som EP14 galant klarar själv.

Det är bara ena kompressorn som kan göra varmvatten på dessa (också) väl? Det är invertern väl?
Japp, det är kopplat så att EP14 kör varmvatten. EP15 hoppar då in och värmer. I normala fall får jag alltid ett stopp då efter en värmning för EP15 blåser alltid förbi 0 GM när det är varmare ute.

Sätt den så du ser vad som är balanstemperaturen med bara invertern och blockerat tillskott.
1355 har inget eltillskott. Ã…tminstone har inte min det vad jag vet.

Varför jag vill se mer tid för kompressor två att starta är för att det tar 15 minuter för kompressorn att varva från minsta till högsta enligt din graf
Ja, där finns två aspekter:
1. Om EP14 startar först i tur, vid den temperatur vi har ute nu (kring -13) , så går den in med 75Hz direkt. Det gjorde den iallafall efter att jag ställde ner Effekt vid DUT så att den startade först.
2.Om den startar efter EP15 så går den in långsammare och gasar. Men i det fallet är det irrelevant vad kompressor 2 startar på efter det då är kompressor 2 :)

Det verkar som att den tittar nånstans efter beräknad framledningstemp och uppskattar effektbehovet utgående från effekt vid DUT och var på kurvan vi befinner oss.

Hur ser det ut med arbetstank och framledningsgivarplacering?
Jag joxade en aning med framledningsgivaren för några år sedan, före eller efter arbetstanken, minns faktiskt inte sist och slutligen var den sitter nu. Måste kolla nästa gång jag går ner till pannrummet. [EDIT-Jag kollade, den sitter efter tanken. Men det borde inte spela jättestor roll nu då det är kallt och cirkulationen är hög. Tycker du jag borde sätta den före tanken?]

Jag byggde ett ganska invecklat eget reglersystem för nåt år sen som gick in och begränsade temperaturer och saker. För att få det kvickast i svängarna så styrde jag på kondensatortemperatur. Men jag tog bort det systemet då jag tyckte att Nibe fått det mer följsamt med uppdateringar.
« Senast ändrad: 10 januari 2022, 18:19:03 av ThingWizard »
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: DUT och Effekt vid DUT (5.1.26)
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2022, 18:25:56 »
Hej! Tack för svaret! Bra med fler huvuden som tänker.


Lade också märke till det, borde den inte kunna gå lägre än 35 Hz? Vad har du sett som lägst i övriga tillfällen?
Minimal hastighet är 20Hz, kollade loggar, när EP14 (invertern) går i spannet där den arbetar ensamt så går den ner till 20Hz. Men det gör den aldrig nu på vintern. Det verkar som att det finns en annan gräns om är 30Hz när den jobbar tillsammans med EP15 (onoff)

Om effekten vid DUT ställs under var inverterkompressorn max klarar, då borde on/off aldrig starta tänker jag.
EP15 startar ändå när GM gått ner till dess startvärde. Jag testade med effekt vid DUT på 5kW. som EP14 galant klarar själv.

Det är bara ena kompressorn som kan göra varmvatten på dessa (också) väl? Det är invertern väl?
Japp, det är kopplat så att EP14 kör varmvatten. EP15 hoppar då in och värmer. I normala fall får jag alltid ett stopp då efter en värmning för EP15 blåser alltid förbi 0 GM när det är varmare ute.

Sätt den så du ser vad som är balanstemperaturen med bara invertern och blockerat tillskott.
1355 har inget eltillskott. Ã…tminstone har inte min det vad jag vet.

Varför jag vill se mer tid för kompressor två att starta är för att det tar 15 minuter för kompressorn att varva från minsta till högsta enligt din graf
Ja, där finns två aspekter:
1. Om EP14 startar först i tur, vid den temperatur vi har ute nu (kring -13) , så går den in med 75Hz direkt. Det gjorde den iallafall efter att jag ställde ner Effekt vid DUT så att den startade först.
2.Om den startar efter EP15 så går den in långsammare och gasar. Men i det fallet är det irrelevant vad kompressor 2 startar på efter det då är kompressor 2 :)

Det verkar som att den tittar nånstans efter beräknad framledningstemp och uppskattar effektbehovet utgående från effekt vid DUT och var på kurvan vi befinner oss.

Jag joxade en aning med framledningsgivaren för några år sedan, före eller efter arbetstanken, minns faktiskt inte sist och slutligen var den sitter nu. Måste kolla nästa gång jag går ner till pannrummet.
Ok! Du funkar inte regulatorn så som jag trodde. Funderar på om effekt vid DUT är någon faktor som ska göra regleringen bra, men kan inte lista ut hur. Håll den lite lägre avrundad i så fall och se vad som händer. Känns som du ska hålla utkik efter mjukvaruuppdateringar trots ålder på marknaden.

Ett av de verkliga problemen tycker jag är när EP15 går in och skapar obalans i hela regleringen. Av din graf att döma så blir det några timmar utan värmeproduktion och en rejäl kallstart sen. Det är svårt att få inverter börja göra det den ska om den går i sådana cykler, vilket tråden förmodligen handlar om, men jag vill bara peka på det.

Något som kan bråka för dig, men som kan vara bra att känna till ifall det reder ut några frågetecken, är att om en kompressor stannat så måste den stå stilla 10-30 minuter innan den får lov att starta, är det så EP15 kommer igång? - Av att den når GM i väntan på EP14? I så fall måste det göra gott att senarelägga EP15 lite, men inte så mycket att innetemperaturen dippar för mycket (tillfällig svängning).
Sen finns en annan sak som jag inte tänkt på speciellt länge, men IVT stänger av kompressorn efter varmvattnet är producerat för att undvika knäppning oavsett värmebehov och att det är inverter. Kanon för kunder som inte bryr sig och vill ha smidigt pannrum.
Om det finns en funktion i det fallet att välja om man har knäpptank eller inte är installerad är ganska viktigt för andra konstiga kedjereaktioner, som i ditt fall om Niben skulle fungera på samma sätt.
Du kan ju hålla utkik efter sånt beteende också.

Vad händer om du sätter EP14 på -60 och instegsdiff på 1000? 2000 borde funka som experiment att studera graf med.

Ett tillskott i form av ELK borde du egentligen ha. Men som privathem så klarar man sig väl hjälpligt ändå. Finns elpatron i varmvattenberedaren som du kan slå på vid behov?

Vad står din balanspunkt på 4.9.2?

Hur är din arbetstank kopplad?
Nibes varianter är ganska responsivt kopplade med BT 25.
https://proffs.nibe.se/nibedocuments/30008/M11292SV-13.html

Inga förslag på rena knäppvarianter. Jag tolkar det som att BT 25 bör sitta före knäpptank om du har den kopplad så, pga deras förslag är aldrig fördröjande för BT25 vid värmeproduktion.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DUT och Effekt vid DUT (5.1.26)
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2022, 18:59:25 »
Ett av de verkliga problemen tycker jag är när EP15 går in och skapar obalans i hela regleringen.
Japp, verkligen. Men jag vet inte vad man ska göra åt saken. 1355 funkar dåligt i det här avseendet. Har funderat på att koppla om så att EP15 gör varmvattnet istället, normalt är det varmvattenproduktionen som direkt startar EP15 när EP14 byter prio till vatten om det finns ett värmebehov. På sommarn inget problem men så fort pumpen går så kommer EP15 in och "stör" varje gång man gör varmvatten. Därav (blandannat) mitt tidigare modbus-reglersystem. Finns säkert nån tråd här om det sen tidigare.

Något som kan bråka för dig, men som kan vara bra att känna till ifall det reder ut några frågetecken, är att om en kompressor stannat så måste den stå stilla 10-30 minuter innan den får lov att starta

Ahaa, det var ny information. Ska hålla ett öga på såna effekter.

Finns väl ingen funktion att berätta för Niben att man har en knäpptank. Men jag borde kanske flytta tillbaka framledningssensorn så den ligger innan tanken.

Vad händer om du sätter EP14 på -60 och instegsdiff på 1000?
Någon speciell situation du tänker på? Det är väl i princip som att blockera EP15 men sen släppa in den för att tokköra in ett enormt GM-drop :)
Jag ska testa saken!

Ett tillskott i form av ELK borde du egentligen ha.
Av vilken anledning? Jag gissar att tanken där är att om en kompressor havererar så kör man med den andra tills man kan reparera saken.

Vad står din balanspunkt på 4.9.2?
Ska kolla, tror den var satt till -30 som jag var tvungen att göra tidigare då jag experimenterade med att få EP14/EP15 prion att ske vid korrekt effektuttag. Kan du förklara vad balanspunkt egentligen är?

Hur är din arbetstank kopplad?
Den ligger direkt efter framledningen ut från pumpen innan påtappningskran och tryckventil för radiatorsystemet.

Nu leker jag lite med max delta för framledning och beräknad framledning.
Har testat:
Delta 2°C - Pumpen går snabbt in och förhindrar en stor övertemperatur genom att sätta GM 0 och vi får ett stopp
Delta 10°C - Pumpen begränsar mycket sent ett stort delta. Gradminuterna körs in men delta är för stort för mitt tycke och skapar onödigt hög framledning. Skulle vilja att den lugnt och försiktigt arbetar in GM-värdet.

Grundproblemet här är just att få balansen mellan de två kompressorerna att jobba som det ska så man inte skapar onödiga stopp och onödig oscillation.
Just nu har jag en situation där effekten i enbart EP14 som av nån anledning går max 75 Hz är för liten, och EP14 samt EP15 är för stort då EP14 av nån anledning bara går ner till 35Hz. Jag vet inte vad jag ska göra åt saken...

Edit:
Nu ställde jag in såhär:
- DUT till -25 som ska vara rätt för där jag bor
- Framledning/retur-delta vid DUT är ställt för radiatorer.
- Balanspunkten är -25  <- Vad är egentligen balanspunkten?
- Max effekt vid DUT är ställt på 10kW (Som test)
- Start kompressor är -60GM
- Insteg kompressor 2 är 120GM (Som test)
- Innetempen är satt på 21 grader, inverkan från tempsensor "1"

Det typiska läget är som följer:
-Pumpen startar med EP14
-Invertern lägger sig efter ett tag på 75Hz men orkar inte hålla framledningen vid börvärde.
-Efter ett tag startar EP15 pga låg GM, framledningen höjs snabbt och EP14 bromsar ner till 35Hz men effekten blir ändå för hög tillsammans med EP15.
-Framledningen skjuter i höjden och lägger sig kring 3 grader över börvärdet. <- inte energieffektivt
-GM går till 0.
-Pumpen stannar, men framledningen sjunker snabbt så EP14 startar igen.
-Rinse and repeat

-Cirkulationspumpen går på max tillåtet 70% hela tiden (Varför), om den saktat in hade invertern kanske fått upp framledningen tillräckligt men vet inte om det är smart att begränsa?
-Delta Framledning / retur ligger kring 3°C <-borde inte detta tyda på för hög cirkulation? Får jag ner den med automatiken på nåt sätt? Ska jag ställa manuellt högre Delta vid DUT så det också blir lägre cirkulation vid varmare temperaturer? På vilket sätt inverkar Delta vid DUT automatiken?






« Senast ändrad: 10 januari 2022, 22:48:40 av ThingWizard »
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: DUT och Effekt vid DUT (5.1.26)
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2022, 23:11:51 »
Ahaa, det var ny information. Ska hålla ett öga på såna effekter.

Håll även koll på att det finns förmodligen minsta gångtid också, så du får "omotiverad" överproduktion.

Citera
Finns väl ingen funktion att berätta för Niben att man har en knäpptank. Men jag borde kanske flytta tillbaka framledningssensorn så den ligger innan tanken.

Tror inte det heller, har aldrig sett, men från ett reglerperspektiv är det ju ganska viktigt. Men antagligen stannar inte en Nibe efter varmvattenproduktion.

Citera
Vad händer om du sätter EP14 på -60 och instegsdiff på 1000?
Någon speciell situation du tänker på? Det är väl i princip som att blockera EP15 men sen släppa in den för att tokköra in ett enormt GM-drop :)
Jag ska testa saken!

Tänker på när E14 gör varmvatten så hade det ju varit bra om E15 inte startade. Ryms det inom gradminuter så vore det smidigt.
I princip så! Men det är ju så det fungerar med alla enkompressorpumpar.
Du kan lindra det lite med att begränsa tiden att köra varmvatten.


Citera
Ett tillskott i form av ELK borde du egentligen ha.
Av vilken anledning? Jag gissar att tanken där är att om en kompressor havererar så kör man med den andra tills man kan reparera saken.
Praxis  ;)
Nej men, det är för att kunna hålla huset fullvarmt om du får inverterhaveri när behovet överstiger EP15.
Eller om hela styrningen helt otippat skulle bli utslagen.
Varmvattnet blir du utan om invertern lägger ner om du inte rörmockar i all hast, om jag förstår hur ditt system ser ut rätt.

Citera
Vad står din balanspunkt på 4.9.2?
Ska kolla, tror den var satt till -30 som jag var tvungen att göra tidigare då jag experimenterade med att få EP14/EP15 prion att ske vid korrekt effektuttag. Kan du förklara vad balanspunkt egentligen är?

Det står inte, jag gissar att det skulle vara en punkt där EP15 är förbjuden att göra värme, men det verkar ju inte fungera alls. Grundinställningen är rimlig för att det skulle vara så.
Citera
Hur är din arbetstank kopplad?
Den ligger direkt efter framledningen ut från pumpen innan påtappningskran och tryckventil för radiatorsystemet.

Tvårörskopplad? I vilka höjder tillförs värme och tas ut?

Citera

Nu leker jag lite med max delta för framledning och beräknad framledning.
Har testat:
Delta 2°C - Pumpen går snabbt in och förhindrar en stor övertemperatur genom att sätta GM 0 och vi får ett stopp
Delta 10°C - Pumpen begränsar mycket sent ett stort delta. Gradminuterna körs in men delta är för stort för mitt tycke och skapar onödigt hög framledning. Skulle vilja att den lugnt och försiktigt arbetar in GM-värdet.

Testa inte bredare spann än så pga kyltekniska skäl. Auto borde fungera bra.

Citera
Grundproblemet här är just att få balansen mellan de två kompressorerna att jobba som det ska så man inte skapar onödiga stopp och onödig oscillation.

Kanske dags för den drastiska åtgärden?
Det finns en AUX-ingång som du kan blockera EP15 med. Kopplar du ihop den med tillsatsutgången så får du fler inställningar för "tillsatsanvändning".
Då kan du sätta stopp av tillsats på t ex -20. Då kommer EP15 aldrig gå någonsin när det är varmare än -20 ute.

För och nackdelar, så länge man inte är bortrest så borde det fungera bra (auto backup). Det är denna funktionen jag tycker balanstemperatur borde varit.
Men utan förklaringar i manualen så kan man bara gissa sig fram. Ringer man support så är det ofta hemlighet eller fel person som svarar.

Det finns vissa möjligheter att konfigurera saker i AUX-området, men jag har inte undersökt vad. Men koppla ihop tillskott och AUX @ EP15 är i alla fall en teoretisk möjlighet att slippa problemet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DUT och Effekt vid DUT (5.1.26)
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2022, 08:21:38 »
Bra funderingar! Det där med att koppla ep15 som ett eltillskott på aux och kunna blocka, hur skulle man koppla då riktigt? Måste läsa en gång till efter morgonkaffet :)

Hursomhelst tror jag att jag idag ska flytta framledningstempmätaren före tanken och fabriksinställa pumpen. Har sparat alla inställningar på usb om de behövs.

Arbetstanken/ knäpptanken ligger i serie på framleds. In nere ut uppe. Volymutvidgande funktion så vitt jag förstår det hela.

Måste bara säga, tack för all hjälp! Det måste väl gå att trimma in eländet nån gång :)
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: DUT och Effekt vid DUT (5.1.26)
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2022, 22:06:07 »
Bra funderingar! Det där med att koppla ep15 som ett eltillskott på aux och kunna blocka, hur skulle man koppla då riktigt? Måste läsa en gång till efter morgonkaffet :)

Hursomhelst tror jag att jag idag ska flytta framledningstempmätaren före tanken och fabriksinställa pumpen. Har sparat alla inställningar på usb om de behövs.

Arbetstanken/ knäpptanken ligger i serie på framleds. In nere ut uppe. Volymutvidgande funktion så vitt jag förstår det hela.

Måste bara säga, tack för all hjälp! Det måste väl gå att trimma in eländet nån gång :)
Redde du ut hur jag menade med EP15? Manualen som innehåller mest inställningsinformation på Nibes hemsida till din pump bör du ha till hands.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DUT och Effekt vid DUT (5.1.26)
« Svar #15 skrivet: 19 januari 2022, 20:26:01 »
Hej! Har inte haft tid att klura mer på det, måste sätta det "on the back burner" för tillfället. :) Är lite swamped
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!