Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: konvertering av radiator system vid byte frÃ¥n elpanna till bergvärmeP  (läst 1239 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sverkerc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Daikin Geo3 Mars 2022
Hej. Jag planerar att installera en bergVP i stället för min gamla elpanna och samtidigt flytta den till en ny plats för att kunna använda pannrummet som sovrum och få varmvattenproduktionen mer centralt. Mitt värmesystem är en-rörsystem med +55 vid DUT. En liten slinga i souterrängplanet och 2 långa i övervåningen. Rördimensionen i slingorna är 15 mm. För att kunna förbättra flödet i de långa slingorna funderar jag på att dela dem i 2 slingor vardera. Från källaren kan jag komma åt rören genom att öppna upp bjälklagret nerifrån. Sen tänker jag att jag kapar rören mitt mellan två golvbjälkar och böjer ner rören så de kommer ner under bjälklagret. Där kopplar jag via injusteringsventiler ihop dem i ett T-rör som sen med ett 22 mm rör går till värmepumpen. lika för fram och retur men ventiler bara på den ena. Hur jag bör göra med radiatorerna vet jag inte men det här bör ju göras i samband med installationen av pumpen. Är jag helt ute och cyklar? Jag är inte VVS-tekniker.
1 1/2 planshus byggt -85. 165 m2 + garage 60 m2. Källare och krypgrund tätad och vid behov avfuktad med en DS15 Vattenburet ettrörssystem nu i samband med installationen av bergvärmepump Daikin Althema 3 GEO delat i 7 slingor varav en till en fläktkonverter från Polarheat som kan köras med aktiv kyla. Borrhål 200 m varav 175 m aktiv.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Enligt nån tumregel så kan man köra ca 1,5 kW i 15 mm rör vilket blir totalt 4,5 kW fr dina 3 rör.
Vet du ungefär hur mycket effekt som huset behöver?

Jag är inte 100 på din ritning, men principen bör vara samma som innan om det ska funka bra, dvs ordningsföljden på radiatorerna på en slinga bör inte ändras.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sverkerc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Daikin Geo3 Mars 2022
hej. Enligt en av värmepumsofferterna är husets effektbehov vid DVUT 6,6 kW för värme. Huset är byggt 1985 när elen var billig så i hall och stort badrum är det elvärmda golv så den värmen belastar inte vattenpumpsystemet. Effektbehovet är alltså lite mindre än 6,6 kW. Energiförbrukningen per år anger offerten 18000kWh för värmen. Jag har tittat på gamla mätningar och fått fram ungefär hälften av det, utöver golvvärmen och omräknat vad min LLVP förbrukat, till vad det skulle blivit utan den. Med den kopplingen jag ritat måste jag förstås växla rören på 2 av slingorna för att få rätt ordning på radiatorerna. Min tanke var att med den uppdelning i flera slingor och eventuellt byte av några radiatorer skulle resultera i lägre framledningstemperatur. Även lättare att ställa in systemet med en ventil på varje slinga. i dag finns inga. I dag har jag en 28 år gammal el-panna och en 13 år gammal LLVP. och med dagens elpris känns det som det är tid att byta till en ny värmepump även om det kan verka overkill.
1 1/2 planshus byggt -85. 165 m2 + garage 60 m2. Källare och krypgrund tätad och vid behov avfuktad med en DS15 Vattenburet ettrörssystem nu i samband med installationen av bergvärmepump Daikin Althema 3 GEO delat i 7 slingor varav en till en fläktkonverter från Polarheat som kan köras med aktiv kyla. Borrhål 200 m varav 175 m aktiv.

Raf

  • Gäst
Hej,

Jag funderar på ungefär liknande konvertering. Vårt hus system har ett ett-rör system som hade ursprungligen en oljepanna. Förra ägare byte till en BVP utan att byta några radiatorer. Nu kommer vi att byta fönster och i sambad med det vi vill byta några radiatorer (öka vattenmängden i systemet). Frågan är om pumpen klarar det.

Lite uppgifter om vårt hus:
263 kvm villa suterräng med vind. Har nyligen bytt FTX aggregatet till en modern och rätt dimensionerade Domekt.
Villa ligger i Stockholm och vi förbrukar i snitt 25 tusen kWh per år. 5 pers (2 vuxna, 2 tonåringar och en 10-åring). Huset är relativ kallt 17-18 grader inne. Vi har en IVT Greenline (osäker på effekten, ska kolla) med ett 100 m djup hål.

Systemet har 2+1 slingor: en slinga som till varje sida av huset + en separat slinga som går till en nyinstallerad värmegolv i köket (med egen shunt).

Det finns 3 stora fönster (balkong) som har ett "mini" element var. Vi vill ersätta dessa med 2 stora vertikala radiatorer (en till varje sida av varje fönster).
Hela radiator "uppgradering" skulle öka systemet vattenmängden med ca 50%.

Är jag ute och cyklar? kommer detta att öka möjligheten att få mer värme från VBP?
När vi installerade värmegolvet i köket det märktes ingen stor förändring i resten av huset, det är därför jag antar att radiator byte borde hjälpa. Frågan är hur mycket? Kommer vi att kunna öka temp inne utan att öka vår elkonsumption?

Tacksam för återkopplingen!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
På sista frågan är det nej, ökning av värmen innebär att värmepumpen måste gå mer.

Men om du har ettrörsystem och vill byta ut några raditorer mot större så kommer radiatorerna i slingan efter får kallare vatten.
Sista radiatorn i slingan är det OK att bara byta upp, men har du nått rum efter förändringen så kommer detta blir svalare.
Man kan ju byta alla radiatorer, efter i slingan, mot större om man vill, det är en variant som kan funka.
Det finns nån tumregel om hur man ska räkna här:

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72469.0
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Raf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Tack för din feedback Carl N!

Har kollat lite djupare:
Vi har en IVT Greenline HT E11 som ger en effekt av 10.3 kW. Röret till varje slinga är en R20 rör som borde hantera 5 kW plus effekten som värmegolv drar (?)
So far so good.

De element som vi vill byta sitter sist på varje slinga.
Lite uppgifter om systemet just nu:
Utetemperatur: 2
Retur Temp GT1: 39,8
Från Temp GT8: 47
Delta: 7,2?
GT10: -1 och GT11: -3,8

Spelar någon roll om de nya element är för stora?

Mhv/R

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Vi har en IVT Greenline (osäker på effekten, ska kolla) med ett 100 m djup hål.


Med 100 m borrhÃ¥l och uppgivna köldbärartemperaturer bör det vara en pump pÃ¥ 5 kW. Skulle gissa att det är en gammal installation. 5 kW lÃ¥ter väldigt lite med tanke pÃ¥ husets storlek men det var sÃ¥ man gjorde förr. 

Pumpen klarar mer vatten i systemet men radiatorbyten kommer inte att minska elförbrukningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Spelar någon roll om de nya element är för stora?

OK kör på, sitter de sist på slingan så funkar det att öka storleken som sagt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Raf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen Carl,

Gick in SGUs karta och hittade att vår brunn är 190 m.
Men tanken på det du skriver om köldbärartemperatur, är pump rätt dimensionerat då?

Jag förstår att elförbrukning kommer att öka men jag undrar om ökningen kommer att örsakas av:
1.- Pumpen jobbar mer när den drar mer värme från brunnen utan att skapa problem
2.- Ökade användning av elpatronen

Vad tror du?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tror borrdjupet är OK, ser att det är minusgrader på GT10, men det brukar normalt inte vara nått problem.
Du kan ju kolla att det blir några plusgrader på sommaren så att borran återhämtar sig.

På den andra frågan beror det på hur mycket elpatron som den drar idag och varför?
Om elpatron går in för att stötta kompressorn (GT8 under gränsen för när den stoppar kompressorn) så kommer detta inte påverkas så jättemycket av större radiatorer.
Om elpatron går in för att ta över när kompressorn stoppar på grund av att GT8 blir för hög så kan detta bli bättre om du kan sänka kurvan på grund av större radiatorer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Raf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hi Carl N,

Verkligen uppskattar dina kommentarer.

Något som jag tänker på när du kommenterar minus grader på GT10...

Under 2020, fick vi ett brev från den Svenska Kraftnät att vår brunn blev vald som en "test/uppföljning" brunn relaterade till arbetet med Anneberg-Skanstull tunnel... bifogar en länk...
https://www.svk.se/utveckling-av-kraftsystemet/transmissionsnatet/transmissionsnatsprojekt/anneberg-skanstull/fragor-och-svar/anneberg-skanstull/kan-grundvattnet-paverkas-av-tunnelbygget/

De var övertygad att tunnel som ligger ca 700-800 m bort från från vår brunn (vid 150-200 m djup) skulle inte påverka vår brunn. Vattennivå mättningar blev gjorda men vi fick ingen återkoppling. Jag är mycket fundersamt, men har inte datan själv.

Vilken skulle kunna vara en tydlig signal att brunnen energiproduktion har blivit pÃ¥verkad (försämrad)? 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4

Vilken skulle kunna vara en tydlig signal att brunnen energiproduktion har blivit påverkad (försämrad)?

Tydligaste signalen lär bli artiklar i lokaltidningen. Mitt borrhÃ¥l är ca 300 meter frÃ¥n tunneln och det finns mÃ¥nga som ligger betydligt närmare. Skulle tro att det är 100 meter eller mindre mellan tunneln och de närmaste. Det kommer att vara de som blir pÃ¥verkade om det är nÃ¥gra som blir det.  För att det ska märkas 700 meter bort mÃ¥ste det bli snudd pÃ¥ katastrof pÃ¥ 100 meters avstÃ¥nd.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 437
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!