Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny husägare frÃ¥gor om Autoterm Aquamax Combi och golvvärme  (läst 2150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyhusagare2021

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Jag är en ny husägare (första huset jag köpt) som försöker förstå hur saker hänger ihop med värmepannan och golvvärmen, samt hur man kan ställa in den för att minska elförbrukningen.

Lite information om huset:
Byggt 2007

Värmepanna:
Autoterm AquaMax Combi (2006)
Varmvattenberedare 165/57 L
Elpanna Element 9000 W
Max effekt 9,3 kW

Golvvärme Wirsbo (bottenvåning) ett vattenburet element på ovanvåning
Plus en contura kamin med täljsten i mitten av huset.

Temperatur står nu på 20,3/50,3
Kranen visar 50grader och den andra ikonen ( element?) visar 28grader.

Bifogar bilder på hur jag ställt wirsbo mätare i rummen.

Jag är väldigt ny på detta med hus och värme och nu med elpriserna som de är så behöver man ju se över hur uppvärmningen fungerar.

Vad betyder 20,3/50,3? Om jag skruvar upp/ned temp på pannan så ändras 50,3 upp och ner men 20,3 står kvar.
Vad ska man skruva upp för att få varmare i huset, är det öka temperaturen i elpannan eller ska man justera wirsbo mätarna?

Är det någon vinst med att uppgradera wirsbo till Uponor Smarta system med?
Är Uponors smartrix system kapabel att hantera värmen balanserat om jag tänder kaminen för nu så blir det ojämnt varmt i huset?

Upplever också en del drag i huset så funderar på att ta hit en termograf för att hitta vad det är som drar och om jag kan åtgärda något för att minska draget.

Tar jättegärna tips på trådar och hemsidor så jag kan läsa på själv.
Tack på förhand,
En ny husägare

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4

Vad betyder 20,3/50,3? Om jag skruvar upp/ned temp på pannan så ändras 50,3 upp och ner men 20,3 står kvar.
Vad ska man skruva upp för att få varmare i huset, är det öka temperaturen i elpannan eller ska man justera wirsbo mätarna?

Finns beskrivet på sidan 32 i bifogade fil. 20,3 är inställningen för V och 50,3 för H.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Din Wirsbo-termostat är inställd på 19 grader om jag jämför med med min egna, det är i alla fall vad mitt långa streck motsvarar. Öka en halv grad så ska den stå på nästa streck. Öka är medurs.
Det finns en grön dold lampa på vänster sida intill kanten. Tittar du där samtidigt som du höjer värmen så lyser det när termostaten kallar på värme. Se hur ratten står. Sen kan du titta på lampan igen medan du sänker så ser du på nytt hur ratten står. Det borde skilja en grad ungefär.

Vad du ska med det till, är att du kan kolla om termostaten är aktiverad eller inte, eller hur nära det är att den aktiveras eller inaktiveras.

Din golvvärme ser ut att vara felkopplad, det finns varken shunt eller temperaturbegränsare. Det kan fungera hyggligt ändå, men det är inte riktigt vettigt tycker jag.
Istället för en shunt så styrs hur mycket återcirkulation i golvvärmefördelaren genom att ställa flödet i pannans cirkulationspump. Är det inte rätt inställt så kan det bli svårt att få värme.
Detta spelar ingen roll idag, men om du skaffar värmepump borde det rättas till.

Jag tycker du ska ta offert på byta ut elpannan mot en värmepump, de fungerar som en hävarm till elräkningens fördel.
Även samtidigt montera en komplett shunt på golvvärmen. Termostater och liknande behöver du inte byta ut. Du ska bara använda det som maxbegränsning, dvs strypning vid kamin eller sol pga temperaturen går lokalt över önskad värme.
Temperaturen ställer du på pannan. Är alla termostater igång och det är för kallt så är den pannan som ska ändras.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Finns det ingen luft/vatten värmepump kopplad till pannan?
Den är till för att köras med en värmepump, men kan köras med bara elpatron.
Sen tror jag att det sitter en shunt, grejerna syns bara inte på bilden.

Gissar att förra ägaren ställt värmen på pannan efter elementet och styr sen värmen på golven med termostaterna.
Vill du ha varmare så vrid upp golvvärmetermostaterna.
Jag skulle inte uppgradera golvvärmen, skaffa en värmepump först och med en sån styr man bäst värmen inne på värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 629
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Som byggare anser jag att man i första hand ska kolla på värmeläckage och liknande. När det är åtgärdat, om man hittar något så gå vidare med att uppgradera värmesystemet.

Anledningen är att man kan råka lägga pengar på ett värmesystem som blir onödigt kraftigt.



När jag besökte min bror nu när det var kallt, kände jag kyla från elskåp som satt på insidan av yttervägg.

Detta ska nu kollas upp. Får tillägga att huset var från -70 talet med ett original elskåp. Garanterat att det blåst kallt från skåpet i 45 år.
« Senast ändrad: 02 januari 2022, 17:26:17 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad nyhusagare2021

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Finns beskrivet på sidan 32 i bifogade fil. 20,3 är inställningen för V och 50,3 för H.
Tack Roland,
Ska jag tolka VH som "värmekurvan, jag är helt ny på detta och har bara "googlat" på.

Jag hade problem med värmen när wirsbo mätarna fick slut på batteri, nu har det blivit bättre men när elpriserna rusar så försöker jag förstå mer.

Ska man skruva upp termostaterna eller H-värdet?
Jag tolkar det som att ett högre H värde leder till att pannan får jobba mer och då drar mera el.
Vilken roll spelar då termostaterna i förhållande till H värdet?

@Carl N
Det finns en ytterdel luft/vatten kopplad till.

Jag kan se en fläkt indikator på displayen och när det var jätte kallt ute så såg jag en "blixt" som jag tolkar som el.

Jag bifogar lite mer bilder men jag vet inte hur en "shunt" ser ut så jag kan ta mera bilder om det hjälper.

@HBerggren

Tack för info, då ska jag skruva upp lite och testa.

Funderingen var om man kunde med uppgradering till uponor smart kunde nå bättre kontroll av värme i rummen och möjlighet till styra värmen och sänka förbrukning via app. Men det kanske jag inte kan uppnå med bara uppdatering av wirsbo utan behöver isåfall uppgradera pannan till "smart panna"?
Som sagt är jag väldigt grön....


Utloggad nyhusagare2021

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Som byggare anser jag att man i första hand ska kolla på värmeläckage och liknande. När det är åtgärdat, om man hittar något så gå vidare med att uppgradera värmesystemet.

Anledningen är att man kan råka lägga pengar på ett värmesystem som blir onödigt kraftigt.



När jag besökte min bror nu när det var kallt, kände jag kyla från elskåp som satt på insidan av yttervägg.

Detta ska nu kollas upp. Får tillägga att huset var från -70 talet med ett original elskåp. Garanterat att det blåst kallt från skåpet i 45 år.
Då ska jag absolut börja undersöka i den änden först för att se vad jag kan göra med värmeläckage.
I din mening är "värmefotografering" något att titta på eller är det bluff/båg.
Jag har hittat ett kallras i köksfläkten som jag ska se om det finns något jag kan fixa med där.
Annars så har jag gått med ett ljus runt fönster för att försöka se var draget kommer ifrån.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Tack Roland,
Ska jag tolka VH som "värmekurvan, jag är helt ny på detta och har bara "googlat" på.


Ja, det är värmekurvan. För att en höjning av värmekurvan ska ge högre temperatur inomhus krävs att termostaterna på golvvärmen inte går in och stryper flödet. De ska i normalfallet vara helt öppna och bara stänga när solen värmer eller det är många personer i rummet. Förinställda flöden till golvvärmeslingorna och värmekurvan ska se till att de blir rätt temperatur inne utan att termostaterna behöver gripa in. Får man till det rätt finns inte så mycket mer att göra.

Kalldrag i ett hus byggt 2007 trodde jag inte förekom. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Till höger lite på bild 1 på kanten är det en shunt utan motor och med den så ställes värmen till GV , öppen nu tror ja vredets ev pil nästan på max och då får GV den temp som VP ger. Till vänster nere bild 2 sä det säkert en shunt med motor och den reglerar värmen ut från VP i förhållande till ute tempen. Bild 3 ser ut som att VP vill göra VV , kranen syns och tempen är 20 C och ska upp till 51 C , då går säkert patronen i och vill höja. Kan vara där felet är, låg temp i botten gör att VP vill spetsa på med el och hur länge vet man inte, höjs inte den tempen så kommer patronen att ligga till 24/7 med mycket el i drift. Kan vara ett fel på givaren, inget ovanligt. Leta reda på givaren, syns i manualen var den sitter, ut med en och värm med hårtorken, då ska värdet ändra sig uppåt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0

Jag bifogar lite mer bilder men jag vet inte hur en "shunt" ser ut så jag kan ta mera bilder om det hjälper.

@HBerggren

Tack för info, då ska jag skruva upp lite och testa.

Funderingen var om man kunde med uppgradering till uponor smart kunde nå bättre kontroll av värme i rummen och möjlighet till styra värmen och sänka förbrukning via app. Men det kanske jag inte kan uppnå med bara uppdatering av wirsbo utan behöver isåfall uppgradera pannan till "smart panna"?
Som sagt är jag väldigt grön....
Därja! Du hade en shunt. Den som sitter höger om pumpen.

Du kan få samma eller bättre funktion med instrypning av slingorna av din befintliga fördelare.

Fördelare och värmepump ska leva ett separat liv. Besparing av smarta termostater är "arbetstid".
Verkar inte heller alltid fungera perfekt de smarta systemen.
Du kan få samma eller bättre resultat med dina befintliga prylar.

Metoden är ställ alla termostater helt i bott. Sen undersök var i hemmet golvet blir för varmt, sen stryp en eller flera slingor i taget tills hela huset blir i balans utan termostaternas hjälp. Då är det optimalt.
Sen ställer du termostaterna lagom så de stryper när du eldar eller solen ligger på.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad nyhusagare2021

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Därja! Du hade en shunt. Den som sitter höger om pumpen.

Du kan få samma eller bättre funktion med instrypning av slingorna av din befintliga fördelare.

Fördelare och värmepump ska leva ett separat liv. Besparing av smarta termostater är "arbetstid".
Verkar inte heller alltid fungera perfekt de smarta systemen.
Du kan få samma eller bättre resultat med dina befintliga prylar.

Metoden är ställ alla termostater helt i bott. Sen undersök var i hemmet golvet blir för varmt, sen stryp en eller flera slingor i taget tills hela huset blir i balans utan termostaternas hjälp. Då är det optimalt.
Sen ställer du termostaterna lagom så de stryper när du eldar eller solen ligger på.
Tack, nu förstår jag bättre och ser att jag har förvillat sakerna lite. SORRY!
Bilden jag bifogade var när wirsbo "givarna" ej hade batteri til slut upptäckte jag det när jag var på väg att lägga en fråga här för värmen fungerade inte alls. Men när jag såg att wirsbo blinkade så googlade jag på det så hittade jag en annan tråd om att man kunde byta batteri och det har ju hjälp mycket. Så den bilden var inte aktuell det var bara den i första posten.

Utloggad nyhusagare2021

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, det är värmekurvan. För att en höjning av värmekurvan ska ge högre temperatur inomhus krävs att termostaterna på golvvärmen inte går in och stryper flödet. De ska i normalfallet vara helt öppna och bara stänga när solen värmer eller det är många personer i rummet. Förinställda flöden till golvvärmeslingorna och värmekurvan ska se till att de blir rätt temperatur inne utan att termostaterna behöver gripa in. Får man till det rätt finns inte så mycket mer att göra.

Kalldrag i ett hus byggt 2007 trodde jag inte förekom.
Kalldrag, jo det drar kallt, det är ett lösvirkeshus.
Det är kallras i köksfläkten så jag ska se om jag kan få någon att undersöka om det är något fel på kallrasskydd i köksfläkten.
Har stora fönsterpartier.

Utloggad nyhusagare2021

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
 tummenupp
Vill passa på att tacka er alla, detta var min första inlägg och jag har lärt mig jättemycket redan.
Sen så är jag inte den mest praktiske killen så jag får nog se om jag kan få tag på någon som kan agera på tipsen ;D
Men vilket toppenforum!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Tack, nu förstår jag bättre och ser att jag har förvillat sakerna lite. SORRY!
Bilden jag bifogade var när wirsbo "givarna" ej hade batteri til slut upptäckte jag det när jag var på väg att lägga en fråga här för värmen fungerade inte alls. Men när jag såg att wirsbo blinkade så googlade jag på det så hittade jag en annan tråd om att man kunde byta batteri och det har ju hjälp mycket. Så den bilden var inte aktuell det var bara den i första posten.

Ingen fara alls, alla människor lär sig saker varje dag.
Jag visste inte ens att Wirsbo hade batteritermostater. Så min beskrivning om gröna LED-indikeringen på vänstersidan stämmer förmodligen inte på dina batteridrivna rumstermostater.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad nyhusagare2021

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Jag väcker liv i tråden igen, ny säsong och värmepumpen blev servad i augusti i år.
Killen som servade ställde in kurvan och nu har pumpen börjat köra på högtryck och det blir jättevarmt i huset och den drar 2,5kwh per timme.
Kan någon guida mig till hur jag skruvar ner inomhus temperaturen en grad innan jag svettas ihjäl eller går i konkurs beroende på vad som inträffar först

Bifogar bilder, jag får nu typ 22-23 grader inomhus och skulle vara nöjd med 20.
Med vänlig hälsning,
Svettigt i Skåne

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!