Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luft/Luft som komplement till FLVP  (läst 1907 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tjalve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luft/Luft som komplement till FLVP
« skrivet: 01 januari 2022, 23:35:47 »
Hej.
Jag har idag en frånluftvärmepump (Nibe F470) som värmer min villa (2 plan 168 kvadrat byggt 1991). Den sköter mekanisk ventilation i alla rum, varmvatten samt vattenburen värme. i Nu i vinter när det är kallt så går elpatronen mer eller mindre för jämnan och då blir det ganska dyr elkostnad. Jag är därför intresserad att komplettera med en luftvärmepump för att få ner driftkostnaderna vintertid, men också för att kunna köra lite AC på sommaren då övervåningen blir riktigt varm när solen legat på hela dagen. Planen är att skaffa solpaneler så småningom och då tänker jag att panelerna får driva ACn sommartid.

Nu till lite frågor då jag inte vet så mycket om LLVP.
1. Hur kan en LLVP fungera bra tillsammans med min befintliga FLVP. Kan en LLVP vara avstängd när den inte behövs? På höst och vår så klarar befintlig pump av att fixa värmen på ett bra sätt och då behöver vi ju ingen AC.
2. Hur stor pump ska man välja? Är det några märken som är bättre eller sämre än andra? Finns det några "must have" features? (Jag har läst sticky tråden som hade många bra tips men vill gärna ha ett par konkreta exempel)
3. Någon som har tips på en seriös och bra firma i Stockholmsregionen som kan göra installation osv? Behöver även hjälp med att hitta optimal placering i så fall.

Tack.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Luft/Luft som komplement till FLVP
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2022, 23:53:05 »
FLVP och LLVP är en perfekt kombination, dessutom är det perfekt att använda LLVP för kyla sommartid, billigt är det också!

Jag rekommenderar att du anlitar du TS Comfort AB från Nykvarn.
Eller så tar du Polarpumpen och får en hejbaberiba installatör som du aldrig kommer kunna ställa en fråga till efteråt.

Var smart och gör rätt val. tummenupp
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/Luft som komplement till FLVP
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2022, 11:05:42 »
Det blir lite mindre energibesparing om man har den på övervåningen. Fundera på en per våning eller en duo-modell med två innerdelar. Man stänger av/sätter ner den vattenburna värmen i alla rum dit värmen från luftluftvärmepumparna når.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 621
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Luft/Luft som komplement till FLVP
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2022, 11:36:39 »
FLVP och LLVP är en perfekt kombination, dessutom är det perfekt att använda LLVP för kyla sommartid, billigt är det också!

Jag rekommenderar att du anlitar du TS Comfort AB från Nykvarn.
Eller så tar du Polarpumpen och får en hejbaberiba installatör som du aldrig kommer kunna ställa en fråga till efteråt.

Var smart och gör rätt val. tummenupp

Och 7 år senare efter polarpumpen monterat min Fh35 så är den fullt fungerande. Men visst håller jag med om att det kan bli så att man inte kan ställa frågor.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Tjalve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Luft som komplement till FLVP
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2022, 17:18:38 »
Det blir lite mindre energibesparing om man har den på övervåningen. Fundera på en per våning eller en duo-modell med två innerdelar. Man stänger av/sätter ner den vattenburna värmen i alla rum dit värmen från luftluftvärmepumparna når.
Tanken är att sätta innedelen i trappan så jag hoppas kunna komma undan med bara en då dessa är ganska fula både ute och inne.

Magnus Bender

  • Gäst
Magnus Bender
SV: Luft/Luft som komplement till FLVP
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2022, 11:15:51 »
Jag är i samma sits som du men i vårt fritidshus. Jag har en Nibe 360P kopplad till golvvärme. Jag pratade med Nobels kundtjänst och enligt dom så behöver frånluften vara  16 grader för att kompressorn ska gå/kunna återbruka ventilationsluften. Jag är inne på att komplettera FLVP med en LL och när vi inte är där vintertid  ställa FLVP i läge ”Sommar”, vilket innebär att den bara gör varmvatten, och ställa LL på 10 grader. När vi är där starta FLVP men blockera elpatronen. Då ger FLVP värme men bara via kompressorn och LL (eller kaminen) höjer då värmen till de 21 vi vill ha.
Vad tror ni?

https://www.ivt.se/energispararen/hur-du-far-lagre-elforbrukning-med-din-franluftvarmepump/

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/Luft som komplement till FLVP
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2022, 11:34:28 »
Tror inte kompressorn går ens för varmvatten om det är kallare än 16° inne. Jag skulle komplettera med en innegivare till 360P och låta el-patronen vara tillåten. Blir det då något fel på LLVP eller den inte räcker till när det blir som kallast så kan 360P värma golven så huset inte förfryser. Ventilationen skulle jag ställa ner till ett minimum när ingen är där.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tjalve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Luft som komplement till FLVP
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2022, 22:06:56 »
Jag är i samma sits som du men i vårt fritidshus. Jag har en Nibe 360P kopplad till golvvärme. Jag pratade med Nobels kundtjänst och enligt dom så behöver frånluften vara  16 grader för att kompressorn ska gå/kunna återbruka ventilationsluften. Jag är inne på att komplettera FLVP med en LL och när vi inte är där vintertid  ställa FLVP i läge ”Sommar”, vilket innebär att den bara gör varmvatten, och ställa LL på 10 grader. När vi är där starta FLVP men blockera elpatronen. Då ger FLVP värme men bara via kompressorn och LL (eller kaminen) höjer då värmen till de 21 vi vill ha.
Vad tror ni?

https://www.ivt.se/energispararen/hur-du-far-lagre-elforbrukning-med-din-franluftvarmepump/

Vet ej hur det är på din modell men på min så slutar kompressorn gå helt under 16 grader och man får felkod. Ska du ha under 16 grader bör du nog stänga av FLVP helt och hållet och bara köra LLVP. Kan du styra FLVP via app eller liknande?

Utloggad magben02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Luft som komplement till FLVP
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2022, 14:51:12 »
Har ingen Luftare än men ska sätta in en med App-styrning, IVT Aero 605.. Jag har stängt av ventilationen i pannan sedan någon vecka och ska dit i veckan och se hur det har funkat.

Utloggad ECANHA57

  • Pensionerad dataingenjör tidigare sjökapten
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Åland
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Förstår teorin bakom värmepumpar
SV: Luft/Luft som komplement till FLVP
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2022, 15:02:45 »
Edit: Fel svar i fel tråd :-/
« Senast ändrad: 15 januari 2022, 15:06:54 av ECANHA57 »
Stockhus från 1935 med byggytan 150m2 i två plan plus källare med vattenburen 2 rörs element. Kör en Nibe Fighter 1215-7 mot 273 m borrhål plus gjutjärnsvedpanna för reservvärme.  Flytande kondensering till vedpannans 700 liters volymtank i serie med VPns VVtank.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Luft som komplement till FLVP
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2022, 10:57:52 »
Har ingen Luftare än men ska sätta in en med App-styrning, IVT Aero 605.. Jag har stängt av ventilationen i pannan sedan någon vecka och ska dit i veckan och se hur det har funkat.
Ventilationen?
Är det frånluftsvärmepump?
eller separat FTX med värmebatteri?

Utloggad magben02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Luft som komplement till FLVP
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2022, 11:14:07 »
Det är en frånluftsvärmepump, Nibe 360P. Står nu i ventilation ”från” och är således en ren elpanna. Ska utvärdera förbrukningen på den i det läget, har fram till nu har låg temp och ventilation till vilket innebär att kompressorn inte startat samt att vi ventilerat ut värme även när vi inte är där.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Luft som komplement till FLVP
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2022, 09:30:50 »
problemet med dessa är att du måste ha varmt inne för att värmepumpen skall fungera, det bästa är att det är många personer, djur på plats över tiden.
Är man bortrest tex veckopendlar eller ännu värre typ sommarstuga så kommer den fungera som ren elpanna med begränsad effekt då eltillskottet är väldigt litet på dessa effektmässigt.
I sådana fall är det bra och troligen över tiden ekonomiskt att komplettera med en luft/luft-värmepump för att slippa att elpatronen går in med dålig verkningsgrad.
Dessutom kan det vara direkt olämpligt att stänga av ventilationen längre tider.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!