Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pressostat högtryck - Larm pÃ¥ CTC EcoAir  (läst 1218 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nyrostad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pressostat högtryck - Larm på CTC EcoAir
« skrivet: 31 december 2021, 16:08:52 »
Min ganska till åren komna EcoAir 109 + EcoEl tog sig igenom decemberköldknäppen utan större problem, men nu när det blivit varmare (+4-8 här nere i Skåne) slog den plötsligt ifrån med larm för "Pressostat högtryck". Kvitterar jag larmet ett par timmar efter stopp så återstartar kompressorn kortvarigt (max 1 min) och därefter löser pressostaten ut igen med samma larm. På denna korta tid går hetgastempen från utetemperatur (8 grader) till 66 grader. Kvitterar jag det nya larmet direkt så startar inte kompressorn, utan larmet återkommer direkt.

Blandade observationer hittills:
Laddpumpen verkar gå fint när jag testar den i servicemenyn.
Utedelen är ansluten med flexslangar av oklar, men sannolikt hög, ålder.
Jag har haft problem med luft i värmesystemet under hösten, möjligen efter en golvvärmeinstallation. En rejäl luftning av radiatorsystemet inkl. golvvärmen löste det då. "Laddpumpsslingan" till utedelen har jag däremot aldrig luftat.
Fläkten går inte igång oavsett läge "hög" eller "låg" i servicemenyn - men borde inte detta snarare ge lågtryckslarm? Fläkten har dock låtit lite illa på sistone...

Pumpen är ju gammalt och i slutet av sin livslängd, men vill gärna komma lite närmre vad som är fel innan jag dömer ut den helt. I vilken ordning skulle ni angripa det här? Känns som att man skulle vilja prova att lufta systemet från utedelen (som är högsta punkten i "laddpumpsslingan" för att dels utesluta luftfickor som orsak, dels utesluta tvärstopp i t ex flexslangarna. Var gör man i så fall det? I de flesta andra trådar jag läst om samma larm verkar det röra sig om intermittenta fel - kan man dra några slutsatser av att det hos mig är så att säga tvärstopp?

Och gott nytt Ã¥r förresten! Varför händer alltid dessa saker pÃ¥ vinterns högtider?  ::)

Utloggad SueCia

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat högtryck - Larm på CTC EcoAir
« Svar #1 skrivet: 31 december 2021, 16:12:02 »
Jag är helt okunnig på värmepumpar men jag hade utlöst högtryckspresostat för några år sedan, så var det för att filtret var igensatt (fick tips av rörmokare). Gjorde rent och efter det har jag aldrig mer fått larm på högtryckssidan.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat högtryck - Larm på CTC EcoAir
« Svar #2 skrivet: 31 december 2021, 21:14:24 »
Kolla dina slangar om dom är magnetiska , är dom det sÃ¥ fungerar dom lite som en magnet och samlar pÃ¥ sig invändigt magnetit, har kollat filtret som  ska finnas innan pÃ¥ ett rör innan det gÃ¥r ut till VP pÃ¥ utsidan.  Lite av standard när VP löser pÃ¥ högtryck, kompressorn blir inte av med värmen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Pressostat högtryck - Larm på CTC EcoAir
« Svar #3 skrivet: 01 januari 2022, 08:51:23 »
Min ganska till åren komna EcoAir 109 + EcoEl tog sig igenom decemberköldknäppen utan större problem, men nu när det blivit varmare (+4-8 här nere i Skåne) slog den plötsligt ifrån med larm för "Pressostat högtryck".

Det är rimligt att problemet uppstår när det blir varmare ute. Värmepumpens effekt ökar när utetemperaturen stiger, det ger högre tryck i kondensorn vid samma värmebärartemperatur.

Kolla filtret, det kan ha blivit blockerat av skräp från golvvärmeinstallationen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Nyrostad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat högtryck - Larm på CTC EcoAir
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2022, 19:14:22 »
Tack för alla svar! Tror att jag löst problemet, även om lösningen var lite pinsam för mig  ::)

Hittade till slut manualen i jakt på avstängningsmöjligheter så nära smutsfiltret som möjligt. Där upplystes jag om att samma larm kan utlösas om utedelen inte är i A-läge, och tro fan att det visade sig att jag måste ha råkat slå över den i stand-alone-läget när jag tittade över den för någon vecka sedan…

Nu med A-läget Ã¥terställt har den gÃ¥tt fint en halv dag  :::_) :::_)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat högtryck - Larm på CTC EcoAir
« Svar #5 skrivet: 01 januari 2022, 20:19:49 »
Du ser vad som kan hända när man petar på saker >:( men slutet gott och allting värmer tummenupp . Ta en öl i soffan och njut av värmen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!