Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur mkt effekt ur gammalt hÃ¥l  (läst 6347 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur mkt effekt ur gammalt hål
« skrivet: 30 december 2021, 08:32:27 »
Hej på er experter.
Är ny här men lär mig fort. Ska till att byta min gamla CTC Ecoheat 8,5 (2004) till lite mer kraftfullt. Elpatronen går alldeles för mkt och slår till redan vid cirka +5.Huset på cirka 260kvm uppvärmt i suterräng från 60 talet med tre glasfönster och FTX har en liten lägenhet jag hyr ut med golvvärme. lägg till två tonårsdöttrar så får pumpen kämpa. Har en förhoppning att hålla 21 grader i huset. Dragit ner nu när elpriserna skjutit i höjden.

Problemet är mitt hål som är cirka 170 m aktivt. Hur ska jag resonera. Kan man nyttja mer effekt ur det hålet? Hört att moderna pumpar inte nyttjar mer än de kan ta ut. Kontrollerar att berget inte kyls mao. Förstår att det är en kompromiss men att borra nytt vill man ju slippa. Säg att jag vill ha en 12 kw pump. Är det bortkastat med hålet jag har?

Bor i Sthlm Tyresö. Tacksam för all feedback.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #1 skrivet: 30 december 2021, 08:47:03 »

Har du självdragsventilation, frånluftfläkt eller FTX?


Utloggad joonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #2 skrivet: 30 december 2021, 09:01:09 »
FTX sen ett år tillbaka

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #3 skrivet: 30 december 2021, 10:14:52 »
Om det går att läsa av följande värden är de bra underlag för ett svar: In och utgående köldbärartemperaturer nu när pumpen går dygnet runt. Antal drifttimmar för kompressorn.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #4 skrivet: 30 december 2021, 10:17:29 »
FTX sen ett år tillbaka

Ja, du skrev ju det i första inlägget. Sorry....tänkte att det kunde finnas möjlighet att återvinna energin ur frånluften till borrhålet, men då är det redan återvunnet. Bra bra....

De värmepumpar som begränsar effektuttaget från borrhålet, lägger på el-tillskott som kompensering.


Utloggad joonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #5 skrivet: 30 december 2021, 10:57:30 »
Hetgasen är ett frågetecken den med men deltat på in och ut temp enligt bild.

Utloggad joonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #6 skrivet: 30 december 2021, 11:01:01 »
mer data. Har begränsat elpatronen till 3kw och antar att börvärdet haltar därför.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #7 skrivet: 30 december 2021, 11:07:15 »
Hetgasen är ett frågetecken den med men deltat på in och ut temp enligt bild.

Går verkligen kompressorn när du tar bilderna?
Det ska vara 20 minuter eller gärna mer sedan den startat för att få bra stabila värden.

// Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad joonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #8 skrivet: 30 december 2021, 11:38:17 »
Den går och gått i princip konstant sen det var +grader. Av din rwaktion läser jag att värdena är åt skogen

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #9 skrivet: 30 december 2021, 11:58:34 »
44 grader på hetgasen är lågt, rimligt värde är över 60 grader.

Köldbärartemperaturerna är ocksÃ¥ konstiga 4/ 3  tolkar jag som +4 grader in och +3 grader ut. Rimliga värden är t.ex. 1/ -2.

Hade pumpen stÃ¥tt still en tid innan bilderna togs hade det varit rimliga värden. 

Börvärdet påverkas bara av urkopplad elpatron om det finns en rumsgivare och det är svalare inne än det ska vara.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #10 skrivet: 30 december 2021, 12:30:00 »
Jag ser värdena som rimliga. Eftersom kylkretsen går otroligt dåligt med tanke på den levererar bara värme nog ner till +5.
Hämtar den bara något drygt 2 kW från borrhålet så blir det inget nedkylt borrhål. Så alla siffror är egentligen oanvändbara.

Om du inte får tag i en ny värmepump snart kanske du skulle överväga undersöka en reparation så effekten blir återställd, hoppas att kompressorn inte tagit skada.

Annars hade jag siktat på någon inverter 12 kW och ställt begränsning av frekvensen om utgående KB inte går under -5.

Se om du får tag i någon Bosch, de som verkar levererat bäst i pumpbristtider.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #11 skrivet: 30 december 2021, 13:05:27 »

Jag ser värdena som rimliga. Eftersom kylkretsen går otroligt dåligt med tanke på den levererar bara värme nog ner till +5.
Hämtar den bara något drygt 2 kW från borrhålet så blir det inget nedkylt borrhål. Så alla siffror är egentligen oanvändbara.


Det är ett alternativ tolkning, som jag inte tänkte på, men jag ser ett problem med den. Om pumpen bara ger kanske 3 kW värme borde den inte klara av att värma ett så pass stort hus ner till +5.

Enklaste sättet att undersöka vilket alternativ som är det rätta är nog att lägga handen på hetgasledningen. Är den 44 grader bränner man sig inte och då är det något fel på pumpen. Den försiktige använder någon form av termometer.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad joonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #12 skrivet: 30 december 2021, 16:04:20 »
Det är ett alternativ tolkning, som jag inte tänkte på, men jag ser ett problem med den. Om pumpen bara ger kanske 3 kW värme borde den inte klara av att värma ett så pass stort hus ner till +5.

Enklaste sättet att undersöka vilket alternativ som är det rätta är nog att lägga handen på hetgasledningen. Är den 44 grader bränner man sig inte och då är det något fel på pumpen. Den försiktige använder någon form av termometer.

Hunnit lämna huset för nyårsfirande. Jag kanske tog i med +5 som gränsvärde kan vara närmare +10. Ska vi säga+8 som kompromiss. Har inte provat exakt. Har provat hetgasledningen tidigare och inte bränt mig. Vilket borde tyda på att siffran i displayen stämmer och då är pumpen förmodligen trasig säger ni. Låter som vanligt dock.

Utloggad joonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #13 skrivet: 30 december 2021, 16:08:38 »
Jag ser värdena som rimliga. Eftersom kylkretsen går otroligt dåligt med tanke på den levererar bara värme nog ner till +5.
Hämtar den bara något drygt 2 kW från borrhålet så blir det inget nedkylt borrhål. Så alla siffror är egentligen oanvändbara.

Om du inte får tag i en ny värmepump snart kanske du skulle överväga undersöka en reparation så effekten blir återställd, hoppas att kompressorn inte tagit skada.

Annars hade jag siktat på någon inverter 12 kW och ställt begränsning av frekvensen om utgående KB inte går under -5.

Se om du får tag i någon Bosch, de som verkar levererat bäst i pumpbristtider.

Tack för bra info. Bosch, hur håller den sig i konkurrensen? finns ngt märke som inte håller måttet? självklart finns aspekter som att det bör finnas ngn som kan serva i närheten men Boschkvalite? Ris/ros?

Utloggad joonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #14 skrivet: 30 december 2021, 16:12:43 »
Pumpen har förmodligen gjort sitt så egentligen till ursprungsfrågan. 170m aktivt hål. Skulle ni nöjt er med hålet och kopplat en inverter 12kw till det?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!