Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur mkt effekt ur gammalt hÃ¥l  (läst 6342 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #15 skrivet: 30 december 2021, 16:33:50 »

Du borde utan problem kunna plocka upp 20 000 - 22 000 kWh/år ur borrhålet. Det betyder att en 12 kW invertervärmepump kan producera värme och varmvatten med 26 000 - 30 000 kWh/år.

Har du grannar som också har borrhål?

Utloggad joonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #16 skrivet: 30 december 2021, 17:21:55 »
Du borde utan problem kunna plocka upp 20 000 - 22 000 kWh/år ur borrhålet. Det betyder att en 12 kW invertervärmepump kan producera värme och varmvatten med 26 000 - 30 000 kWh/år.

Har du grannar som också har borrhål?

Ok. Grannar kör bergvärme även de. Men där hoppas jag myndigheterna gjort sitt och inte tillåtit dem för nära. 1000kvm tomter.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #17 skrivet: 30 december 2021, 19:25:00 »
Du borde utan problem kunna plocka upp 20 000 - 22 000 kWh/år ur borrhålet. Det betyder att en 12 kW invertervärmepump kan producera värme och varmvatten med 26 000 - 30 000 kWh/år.

Har du grannar som också har borrhål?
Mycket tveksamt.  Det skulle dÃ¥ bli ca 45 W per meter hÃ¥l och mÃ¥nga minusgrader pÃ¥ KB , tillochmed sÃ¥ det fryser och kanske klämmer ihop kollektorn sÃ¥ flödet minskar, aldrig mer än max 35 W per meter och helst under 30 W

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #18 skrivet: 30 december 2021, 20:26:21 »
Har provat hetgasledningen tidigare och inte bränt mig. Vilket borde tyda på att siffran i displayen stämmer och då är pumpen förmodligen trasig säger ni. Låter som vanligt dock.

Det kan vara så att köldmediet har läckt ut men kompressorn går som vanligt. Finns det inte tillräckligt med köldmedium blir det inte mycket till värmeproduktion. I så fall kan läcksökning och reparation vara ett alternativ.

Du borde utan problem kunna plocka upp 20 000 - 22 000 kWh/år ur borrhålet. Det betyder att en 12 kW invertervärmepump kan producera värme och varmvatten med 26 000 - 30 000 kWh/år.

Instämmer! Min pump tar ca 140 kWh/(meter aktivt borrhål X år) utan problem. Pumpen kan gå veckor i sträck kontinuerligt med en ingående köldbärartemperatur runt nollan.

Ett borrhål på 170 meter med samma belastning ska då kunna ge 24000 kWh/år.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #19 skrivet: 30 december 2021, 20:49:12 »
Tack för bra info. Bosch, hur håller den sig i konkurrensen? finns ngt märke som inte håller måttet? självklart finns aspekter som att det bör finnas ngn som kan serva i närheten men Boschkvalite? Ris/ros?

Tycker alla värmepumpar har lite ris och ros. Ett helt solklart val av värmepump finns inte på marknaden tycker jag. De är byggda för att vara billiga och kastas ut.

Nibe har bäst manualer, men de har andra nackdelar. 4,5 månad var sista väntetiden jag hörde talas om.
Bosch och IVT är i stort sett samma, man blir väl inte direkt lycklig av att läsa deras manualer även om de är utförliga. Själva pumpen verkar det inte vara så mycket krångel med.
Thermia finns också, tycker det är tystast om dem, funkar förmodligen bra för det mesta.

Men det man hör får man sätta i relation till hur många som säljs. Utan att veta andelarna så kan inte jag uttala mig.

Skulle akta mig för de japanska i alla fall, det poppar upp allvarliga problem på dessa emellanåt. Samtidigt är vissa ägare riktigt extra nöjda med just sina japanska värmepumpar.

Kolla omdöme på de företag som du kan tänka dig anlita, sök upp dem på google maps så ser du omdöme där. Kolla även hemsidan Trustpilot, väldigt bra för de flesta branscher.
En bra installatör är väldigt viktigt. Installationen behöver inte vara bättre än bra i verkligheten, men jagar man lägsta offert kan man få en mindre bra eller dålig installation. Det kan vara värt att tänka på.
« Senast ändrad: 31 december 2021, 00:13:46 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #20 skrivet: 30 december 2021, 22:20:41 »
Mycket tveksamt.  Det skulle dÃ¥ bli ca 45 W per meter hÃ¥l och mÃ¥nga minusgrader pÃ¥ KB , tillochmed sÃ¥ det fryser och kanske klämmer ihop kollektorn sÃ¥ flödet minskar, aldrig mer än max 35 W per meter och helst under 30 W

Nibes dimensioneringsprogram har en annan Ã¥sikt?  Sc:,h

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #21 skrivet: 30 december 2021, 23:31:32 »
Nibes dimensioneringsprogram har en annan Ã¥sikt?  Sc:,h
Klart dom har , dom vill sälja och det med aktivt hÃ¥l är förutsättningen ,sen att dom lajbar till det att säga, vi sänker hastigheten pÃ¥ kompressorn och pÃ¥ KB-pumpen för att hÃ¥lla ett delta pÃ¥ ca 4 C frÃ¥n hÃ¥let, javisst gÃ¥r det, men  hur gick det som kallas COP dÃ¥, mycket mindre, blir isvatten frÃ¥n hÃ¥let sÃ¥ sjunker COP , vid minus 8 som dom säger att VP klara och minus 15 ute sÃ¥ blev det inget kvar utan dÃ¥ blir det EL-patron. Ett hÃ¥l som görs ska malla med den effekt som en VP kan prestera med helst alltid plus eller noll upp. SÃ¥ frÃ¥n vad VP ska ge ska hÃ¥let klara utan att frysa igen. Det med Nibes beräkning ska man nog ta med en nypa salt

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #22 skrivet: 31 december 2021, 10:06:19 »
Det är ett fåtal borrhål det blir problem med om de fryser igen så det kan man inte förutsätta ska bli fallet här.

I det här fallet finns det ett befintligt borrhål som man vill utnyttja och då kan man inte räkna på samma sätt som när man borrar ett nytt hål. Det är ytterst sällan lönsamt att kompletteringsborra för att få ner belastningen på borrhålet jämfört med att acceptera sämre COP pga lägre köldbärartemperatur. Det är en helt annan sak att borra 20-30 meter till när man ändå håller på att borra.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #23 skrivet: 31 december 2021, 11:11:38 »
Hej,
Jag har relativt lika förutsättningar. Något mindre hus (238 kvm) och en och en halv plan istället för sutteräng, placerat i Karlstad. Byggt på 60-tal men med FTX och de flesta fönster är 3-glas.
Har 2 x 82 m borrhål (berg i dagen så räknar hela som aktivt) och en 10 kW värmepump. Detta fungerar utmärkt helt utan tillsats. Brine kan dock bli väldigt kall i Januari, -6°C in och -8°C ut, var lite orolig först men det har fungerat så sedan 2016. Värmeåtgång inklusive VV är 30000-35000 kWh/år, har energimätare på värmebäraren.
Jag hade helt klart testat.
OBS luftkollektor som hänvisas till i min signatur har bara varit i drift sista året och siffrorna ovan är innan den installerades.
// Fredrik

Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #24 skrivet: 31 december 2021, 12:20:21 »
Det finns nackdelar med två borror på 82 meter i jämförelse med en på 164 meter, då borrhålen efter ett antal år vill hämta energi ur samma bergmassa.

Den andra nackdelen är att berget är kallare på 82 meter än den är på 164 meter.

Den tredje nackdelen är att det kan bli obalans mellan borrhålen d.v.s. det ena borrhålet har högre flöde och därigenom blir högre belastad. Att de är parallellkopplade kan man ana genom att värmepumpen har lågt deltaT på köldbäraren.

Intressant och helt rätt att återladda på sommaren.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #25 skrivet: 31 december 2021, 13:34:01 »
luftkollektor som hänvisas till i min signatur har bara varit i drift sista året och siffrorna ovan är innan den installerades.
Intressant, har haft liknade funderingar. Är lite nyfiken på vad det för typ av luftkollektor och hur den är ihopkopplad med markkollektorn?

Utloggad joonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #26 skrivet: 03 januari 2022, 08:49:08 »
Tack alla för bra info. Lutar åt att låta någon expert ta en titt på gamla pumpen om det går att locka fram lite gammal effekt, medans jag tar in offerter på 12 kw ersättningspump. I Sthlm företrädesvis södra sidan då jag bor i Tyresö; ngn bra kyltekniker som ngn kan rekommendera för översyn på min gamla pump?

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #27 skrivet: 06 januari 2022, 20:58:13 »
Som jämförelse dagsaktuella bilder med samma pump i mälardalen, 128m aktiv borra och liknande bostad, dock mer 19 än 21 inne o inga döttrar. I princip inget tillskott sen jag installerade pumpen.
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad joonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #28 skrivet: 07 januari 2022, 08:45:04 »
Som jämförelse dagsaktuella bilder med samma pump i mälardalen, 128m aktiv borra och liknande bostad, dock mer 19 än 21 inne o inga döttrar. I princip inget tillskott sen jag installerade pumpen.

Tack, min är trasig utan tvekan, på ngt sätt. Får besök av en CTC kyltekniker om en vecka. Hoppas han kan sina saker.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mkt effekt ur gammalt hål
« Svar #29 skrivet: 07 januari 2022, 23:06:46 »
Intressant, har haft liknade funderingar. Är lite nyfiken på vad det för typ av luftkollektor och hur den är ihopkopplad med markkollektorn?
Hej,
Luftkollektorn är en utedel från en Thermia Atria Luft-Vatten. Atria är nästan en bergvärmepump (motsvarande Thermia diplomat) men med luft som energikälla. I mitt bygge går KB ut från värmepump och ned i borrhålen som är kopplade parallellt och väl instrypta. När KB kommer tillbaka in från borrhålen går den via en motorstyrd 3-vägs kulventil som kan välja mellan att skicka KB direkt tillbaka till VP eller via luftkollektor tillbaka till VP. Just nu går KB via luftkollektor om ute-temp är högre än +2°C och minst tre grader högre än KB temp. Återladdning sker i ca 30 minuter efter varje kompressor stopp då tidigare beskrivna temp förhållande uppfylls. Finns helt klart mer att önska när det gäller återladdningslogik, behöver spendera mer tid på det.
Berätta om du vill veta mer men kanske borde skapa en annan tråd då detta är helt off-topic.

// Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!