Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Geo 500, rÃ¥d för att fÃ¥ bra drift  (läst 7404 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Solochjord

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Geo 508
IVT Geo 500, råd för att få bra drift
« skrivet: 28 december 2021, 15:34:51 »
Efter 3 år med Geo 500 och tillhörande problem vill jag dela med mig av de lösningar jag fått hjälp med av IVT då fler har likartade problem.
Jag anser att det är installatörens roll att ha koll på dessa parametrar och att hjälpa dig som kund att få optimal drift. Tyvärr visar mina erfarenheter att inte alla installatörer har nödvändiga kunskaper. Vid problem bör man i första hand be installatören om hjälp. Det är dock viktigt att veta att IVT kan logga VP via Internet och se om den fungerar som den ska eller inte. Den som vill pröva sig fram lite får här ta del av de tips jag fått. Det kan vara klokt att ha med din installatör på ett hörn så inget blir tokigt, speciellt om du känner dig osäker i menyerna. Knappa inte bort dig en kall vinterdag då installatören har stängt!
Ett ostabilt system kan också vara en indikation på att man fått en för kraftfull värmepump. Enligt min åsikt borde styrprogrammet för kompressorn vara känsligare och reglera ned varvtalet i tid före den går över värmekurvans inställde värde vid aktuell temperatur.
1) Stora svängningar i framledningstemperatur.
En arbetstank kan vara en del av lösningen för att få ett stabilare system med jämnare temperatur. Tyvärr har styrprogrammet i VP varit fel så att givare i värmepumpen smittas ned med värme efter varmvattenproduktion, speciellt lång blir stoptiden efter termisk desinfektion.
Problemet löses genom att få installatör att uppgradera styrprogrammet i VP till senaste version, efter frbruari 21 ska problemet vara löst. Under tiden man väntar på detta kan man logga in i Servicemenyn under Driftstagning och sätta "Arbetstank" till NEJ. Man går också i på Inställningar för värmepump och PCO Varvtal, välj bort AUTO och välj istället 10%. Kontrollera flödet i Servicemeny, Underhåll Info insignal. Volymflöde värmesystem ska ligga på 4-12 l/min. Ändra om nödvändigt på PCO Varvtal tills volymflödet blir i rätt område.
Efter detta ska det inte bli långa stoptider efter varmvattenproduktion.
2) Bättre styrning av varvtalet.
Under Inställningar (Knapp på huvudskärmen) / Systeminställningar kan man välja Tyst drift och en nedre temperatur för tyst drift. (Jag har valt -10 gr) Detta stryper kompressorns effekt till 70% ned till angivna temperatur och ger en jämnare gång. Orkar den inte med att hålla huset varmt ökar man temperaturen lite. OBS Displayen kan fortfarande visa 100% varvtal när utetemp är över den inställda, men 100% motsvarar då 70%
I Servicemeny / Systeminställningar / Värme kan Utetemp dämpning TUNG ge stabilare drift.
3) Eltillskottet går igång utan att man vill att det går igång.
Vilkoren för att elpatronen ska hjälpa till ställer man i Servicemeny / Inställningar för värmekälla / Tillskott. Här ställer man hur mycket tillskott man accepterar i kW med/utan kompressorn i drift, vilken tillskottseffekt man accepterar när den gör varmvatten och högsta utetemperatur där man accepterar att elpatronen hjälper till.
4) Fler värmekretsar, radiator och golvvärme.
För att få stabil golvvärme måste det finnas en shunt och en egen cirkulationspump för detta systemet.
Ställ in i servicemeny Inställningar för värmekälla / Värmepump Använd bare börvärde från VK1 "NEJ" för att den ska dra igång värme om den ena eller andra kretsen blir för kall. OBS Denna inställning kan ändras till JA efter elavbrott.
Ovanstående tips har fungerat utmärkt på mitt värmesystem. Du och din installatör har ansvaret för Din värmeanläggning.
Jag har efter dessa ändringar blivit rätt nöjd med värmesystemet
« Senast ändrad: 28 december 2021, 15:45:39 av Solochjord »

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 500, råd för att få bra drift
« Svar #1 skrivet: 28 december 2021, 19:09:36 »
Stort tack! Grymt viktig information.

En fråga, varför behöver man en Shunt till golvvärmen? Jag har bara en värmekrets med golvvärme efter en arbetstank. Min installatör vidhåller att det inte behövs med min setup. Egen cirkulationspump har jag.
« Senast ändrad: 28 december 2021, 19:14:13 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Geo 500, råd för att få bra drift
« Svar #2 skrivet: 28 december 2021, 19:37:43 »
Är det blandat radiatorer och golvvärme i huset och radiatorerna är så tokigt dimensionerade att de behöver högre framledningstemperatur än golvvärmen behöver man installera en shunt där framledningen till golvvärmen blandas med returvatten från golvvärmen så att det blir en framledningstemperatur som passar golvvärmen.

Är det enbart golvvärme i huset behövs ingen shunt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Solochjord

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Geo 508
SV: IVT Geo 500, råd för att få bra drift
« Svar #3 skrivet: 28 december 2021, 22:29:14 »
En shunt kan behövas för att ge stabil och rätt temperatur i golvvärmen när framledningstemperaturen varierar. Du kan läsa hos leverantören av golvvärme och golvmaterial vilka temperaturintervall de anser lämpliga. Med shunt kan du ha något högre temperatur på framledningen och sedan blanda ned med returvatten till rätt temperatur. Då kan du ställa värmekurvan så att framledningstemperaturen aldrig går under den temperatur du vill ha i golvet.
För radiatorsystemet har jag en kurva som går från 30-55 gr, för golvvärmen är kurvan 32-39 gr.
Jag har ett badrum med klinker där jag vill ha golvvärmen igång året om för att driva ut fukt.

Utloggad jmaja

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Esbo/Finland
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: IVT Geo 500, råd för att få bra drift
« Svar #4 skrivet: 30 december 2021, 13:08:15 »
Vilken model talar vi om? 4-12 l/min låter ganska lite för min 12 kW (Bosch 7001i, samma som 512). Den ger 4 kW vid minsta varvtal, vilket skulle motsvara 5-14 grader dT vid 4-12 l/min.
Bosch 7001ilwm 12 kW, grundvattenvärme, 164 m2 1976

Utloggad Solochjord

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Geo 508
SV: IVT Geo 500, råd för att få bra drift
« Svar #5 skrivet: 31 december 2021, 18:43:27 »
Angivna flöden är för Geo 508 (max 8 kW), så för en större maskin hörs det rimligt ut att ha högre flöde. Installatören eller Bosch support bör ju kunna hjälpa dig med rätt flöde, sedan är ju detta tänkt som en tillfällig åtgärd tills du får installerat nytt styrprogram.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 500, råd för att få bra drift
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2022, 22:43:48 »
Vad kör ni för temperatursinställningar för varmvatten till tappställen? Försöker hitta vad som är standardinställningen för Geo. Min installatör sänkte den till typ 52 men jag vill köra på standard för legionella-risker.
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 500, råd för att få bra drift
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2022, 17:47:50 »
@Solochjord tror du att Tyst Läge också är optimalt när man har arbetstank?
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Solochjord

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Geo 508
SV: IVT Geo 500, råd för att få bra drift
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2022, 21:30:34 »
Jag kör ECO+ 45-58 gr och kör desinfektion några få gånger pr år. Det är bara att välja och med hjälp av statistiken se vilken värmefaktor du får (kW varmvatten/ förbruk av el till vv). Ju högre temperatur, ju sämre utbyte.

Utloggad Solochjord

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Geo 508
SV: IVT Geo 500, råd för att få bra drift
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2022, 21:33:28 »
Absolut! Jag kör tyst drift ned till - 10 gr utetemp och har arbetstank. Det ger en jämnare drift på lägre varvtal = bättre driftsekonomi och stabilare temperatur.
Det finns inga nackdelar med att prova det!

Utloggad MrTobbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inget är omöjligt!
SV: IVT Geo 500, råd för att få bra drift
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2022, 13:03:40 »

1) Stora svängningar i framledningstemperatur.
En arbetstank kan vara en del av lösningen för att få ett stabilare system med jämnare temperatur. Tyvärr har styrprogrammet i VP varit fel så att givare i värmepumpen smittas ned med värme efter varmvattenproduktion, speciellt lång blir stoptiden efter termisk desinfektion.
Problemet löses genom att få installatör att uppgradera styrprogrammet i VP till senaste version, efter frbruari 21 ska problemet vara löst. Under tiden man väntar på detta kan man logga in i Servicemenyn under Driftstagning och sätta "Arbetstank" till NEJ. Man går också i på Inställningar för värmepump och PCO Varvtal, välj bort AUTO och välj istället 10%. Kontrollera flödet i Servicemeny, Underhåll Info insignal. Volymflöde värmesystem ska ligga på 4-12 l/min. Ändra om nödvändigt på PCO Varvtal tills volymflödet blir i rätt område.
Efter detta ska det inte bli långa stoptider efter varmvattenproduktion.


Kul att se fler än jag som råkar ut för detta fenomen, är ju något irriterande att den larmar för hög framlednings temp efter den kört termisk desinfektion...

Så det är alltså en ny fw på G, och om jag förstått det rätt måste installatören komma och trycka in den manuellt?

/Tobbe

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 500, råd för att få bra drift
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2022, 17:32:56 »
Hörde från IVT kundsupport idag att om man har Arbetstank: Ja i inställningarna så väntar den inte med att köra värme efter VV-produktion.
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Solochjord

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Geo 508
SV: IVT Geo 500, råd för att få bra drift
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2022, 15:14:38 »
Kul att se fler än jag som råkar ut för detta fenomen, är ju något irriterande att den larmar för hög framlednings temp efter den kört termisk desinfektion...

Så det är alltså en ny fw på G, och om jag förstått det rätt måste installatören komma och trycka in den manuellt?

/Tobbe

Det nya programmet har funnits sedan våren 21. Du måste åberopa garantiproblem och kräva att få det installerat. Jag har det i min sedan förra våren och är nöjd.

Utloggad Solochjord

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Geo 508
SV: IVT Geo 500, råd för att få bra drift
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2022, 15:17:38 »
Hörde från IVT kundsupport idag att om man har Arbetstank: Ja i inställningarna så väntar den inte med att köra värme efter VV-produktion.
Det beror på vilken version av styrprogram du har. I det som släpptes våren 21 stämmer det. Men det är ju bara att köra, inga problem; allt OK, problem; testa de råd jag skrev i inlägget och begär att få senaste version av styrprogrammet.

Utloggad MrTobbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inget är omöjligt!
SV: IVT Geo 500, råd för att få bra drift
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2022, 15:40:54 »
Det nya programmet har funnits sedan våren 21.

Ok så är det ju förstås, tänkte lite fel där...
Nå då ska jag hugga tag i installatören så får vi se om han kan fixa en uppgradering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!