Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska jag göra med min Thermia Villa 105  (läst 843 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mraz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad ska jag göra med min Thermia Villa 105
« skrivet: 28 december 2021, 14:34:00 »
Hej!

Jag har en Thermia Villa 105 (10kW) samt 55/45 radiatorsystem från 2003. Systemet värmer ca 300 m2 varav 50 m2 källare. Huset är från 1910 och finns i Borlänge. Stående timmer/plank med 45 mm tilläggsisolering samt 3-glasfönster från 90-talet.

Om jag minns rätt ersatte värmepumpen 35 000 kWh elvärme. Totalförbrukningen nu ligger normalt på ca 22 000 kWh inkl hushållsel. Borrhålet är på 140 meter. Jag uppskattar hushållselen till ca 5000 kWh.

Kompressorn väsnas lite, men inget akut enligt tekniker som var här och bytte högtryckspressostaten 2019. Den låter inte mer nu. Jag har inga larmer men jag tycker att pumpen tappat effekt och att elpatronen går mer nu. Förr klarade den ca -15 grader utan tillskott (vad jag sett). Det var -13 i natt och elpatronen slog till. På förmiddagen när temperaturen stigit till -3 såg jag av en händelse att patronen fick slå till igen...

Jag har oftast 7 grader delta på radiatorkretsen med samtliga radiatorer fullt öppna och cirkulationspumpen i läge 3. Deltat stiger lite när det är kallare ute. Temperaturen från och till borrhålet är 5 respektive 2-3 grader stadigt.

Jag förstÃ¥r att ett pumpbyte är det enkla förslaget :)  Men finns det nÃ¥got jag kan göra för att hÃ¥lla liv i pumpen nÃ¥got/nÃ¥gra Ã¥r till? Jag tänker bÃ¥de ekonomi och miljö...







Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Vad ska jag göra med min Thermia Villa 105
« Svar #1 skrivet: 28 december 2021, 14:59:39 »
är pumpen från 2003 också? kanske själva kompressor börjar vara lite trött, ventiler m.m. slits ju, så kanske verkningsgraden gått ner en del, inte helt ovanligt.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad ska jag göra med min Thermia Villa 105
« Svar #2 skrivet: 28 december 2021, 18:05:52 »
300 m² med tvekam isolering i Borlänge borde behöva bra mycket mer än 140 meter och 10 kW. Fixar den -10 låter det otroligt bra.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Mraz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra med min Thermia Villa 105
« Svar #3 skrivet: 29 december 2021, 22:36:29 »
Tack för svar :)

Ja pumpen är från 2003. Tolkar era svar som att det är dags att planera för ett pumpbyte då det inte finns något att göra.

Angående husets effektbehov finns det några konstruktionsmässiga faktorer som gör att det avviker från schabloniserade värden per m2. Har dessutom ventilationsflöden som vida understiger 0.35 l/s m2 samt förhållandevis svalt inne. Nog om det :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vad ska jag göra med min Thermia Villa 105
« Svar #4 skrivet: 30 december 2021, 08:20:50 »
Temperaturen från och till borrhålet är 5 respektive 2-3 grader stadigt.

Visar givarna rätt är det ett superborrhål. Ostört berg bör vara ca +7 grader i trakten av Borlänge. Normalt skulle man förvänta sig köldbärartemperaturer under noll grader för att få tillräckligt värmeflöde till köldbäraren. Är det något speciellt med geologin i området?

Man kan få en indikation på om kompressorn börjar bli trött genom att mäta temperaturen på hetgasröret efter kompressorn och jämföra den med temperaturen på utgående värmebärare. Har för mig att det finns en hetgasgivare på Thermiapumparna men att det är lite knepigt att komma åt den menyn.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!