Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kalla element vid varmvattenladdning altherma geo3  (läst 1495 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreasjoo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kalla element vid varmvattenladdning altherma geo3
« skrivet: 27 december 2021, 20:38:29 »
Hej, är det normalt att elementen ska bli näst intill kall då pumpen går över till varmvattenladdning eller har jag missat någon inställning? Som exempel så har vi haft -23 ute nu senaste dygnet (innetemp ca 21.5), barnen duschade nu på kvällen innan läggdags och körde slut på varmvatten så pumpen har gått över till vvb, inom loppet av 5minuter så är elementen rumstempererade och huset börjar kylas ner, innan pumpen har laddat klart och kommit igång med framledning igen så ligger innetempen på runt 19. Med min gamla nibe så märktes det knappt av att den laddat vvb 1timme då det var likvärdig utetemp, är det bara jag eller är något galet? Går det att tex samköra vvb/radiatorkretsen under vattenladdning, som det är nu så verkar den ju bryta helt på radiatorframledningen.

Väl mött!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element vid varmvattenladdning altherma geo3
« Svar #1 skrivet: 27 december 2021, 21:15:15 »
Jepp VP prioreterar VV och stänger till huset, mer info så får du svar, Fabrikat VP och modell

Utloggad Andreasjoo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element vid varmvattenladdning altherma geo3
« Svar #2 skrivet: 27 december 2021, 21:26:20 »
Jepp VP prioreterar VV och stänger till huset, mer info så får du svar, Fabrikat VP och modell

En Altherma geo 3 EGSAX06DA9W är det.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element vid varmvattenladdning altherma geo3
« Svar #3 skrivet: 27 december 2021, 21:52:37 »
Är inte hemma på sorten men nu kan det komma något från dom vet bättre, brukar finnas i menyn om att begränsa VV i tid och temp. Så häng kvar.

Utloggad Andreasjoo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element vid varmvattenladdning altherma geo3
« Svar #4 skrivet: 27 december 2021, 22:01:05 »
Är inte hemma på sorten men nu kan det komma något från dom vet bättre, brukar finnas i menyn om att begränsa VV i tid och temp. Så häng kvar.

Hoppas jag inte missuppfattat din tanke men problemet jag upplever är inte när den börjar ladda VV utan att pumpen inte verkar kunna fortsätta värma huset under vattenledning, vet inte om den ska göra det eller hur andra fabrikat fungerar heller men tycker det känns oerhört märkligt att man ska behöva tappa 2 grader eller mer av innetempen bara för man  tömt VV tank när det är över -20 ute. GÃ¥r det att fÃ¥ värmebärare att fortsätta cirkulera genom värmeväxlaren under VV laddning eller liknande tro.. NÃ¥gon som vet eller upplever samma problem?

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kalla element vid varmvattenladdning altherma geo3
« Svar #5 skrivet: 28 december 2021, 08:48:25 »
Det är samma med nästan alla värmepumpar. Den gör värme eller varmvatten, inte båda samtidigt. Sätt in en arbetstank om du har plats, då matas värmesystemet en stund även vid varmvattenkörning.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element vid varmvattenladdning altherma geo3
« Svar #6 skrivet: 28 december 2021, 09:40:51 »
Hej, är det normalt att elementen ska bli näst intill kall då pumpen går över till varmvattenladdning eller har jag missat någon inställning? Som exempel så har vi haft -23 ute nu senaste dygnet (innetemp ca 21.5), barnen duschade nu på kvällen innan läggdags och körde slut på varmvatten så pumpen har gått över till vvb, inom loppet av 5minuter så är elementen rumstempererade och huset börjar kylas ner, innan pumpen har laddat klart och kommit igång med framledning igen så ligger innetempen på runt 19. Med min gamla nibe så märktes det knappt av att den laddat vvb 1timme då det var likvärdig utetemp, är det bara jag eller är något galet? Går det att tex samköra vvb/radiatorkretsen under vattenladdning, som det är nu så verkar den ju bryta helt på radiatorframledningen.

Väl mött!

Vad hette din gamla Nibe ?

Mvh
D

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element vid varmvattenladdning altherma geo3
« Svar #7 skrivet: 28 december 2021, 11:36:23 »
Hoppas jag inte missuppfattat din tanke men problemet jag upplever är inte när den börjar ladda VV utan att pumpen inte verkar kunna fortsätta värma huset under vattenledning, vet inte om den ska göra det eller hur andra fabrikat fungerar heller men tycker det känns oerhört märkligt att man ska behöva tappa 2 grader eller mer av innetempen bara för man  tömt VV tank när det är över -20 ute. GÃ¥r det att fÃ¥ värmebärare att fortsätta cirkulera genom värmeväxlaren under VV laddning eller liknande tro.. NÃ¥gon som vet eller upplever samma problem?
Går inte att värma både VV och hus utan en häftig ombyggnad av VP. och då blir det någon växlare till plus lite annat. Endast om det finns en större volymtank och värmen shuntas ut från, det blir då en shuntgrupp och pump till. Det är pennfäktarna hos tillverkarna som tycker det är bra konstruktion och framför allt lite snik då det inte kostar extra grejer. Från Sundsvall och uppåt i landet är det kanske inte bra , när kylan kommer, i övriga landet kan det fungera

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element vid varmvattenladdning altherma geo3
« Svar #8 skrivet: 28 december 2021, 12:55:20 »
Går inte att värma både VV och hus utan en häftig ombyggnad av VP. och då blir det någon växlare till plus lite annat. Endast om det finns en större volymtank och värmen shuntas ut från, det blir då en shuntgrupp och pump till. Det är pennfäktarna hos tillverkarna som tycker det är bra konstruktion och framför allt lite snik då det inte kostar extra grejer. Från Sundsvall och uppåt i landet är det kanske inte bra , när kylan kommer, i övriga landet kan det fungera

Det är inte så mycket pennfäktarna hos tillverkarna utan politikerna i EU som trycker upp direktiven.
Visst skulle man kunna värma huset under pågående VV laddning genom att mata ut över en shunt mot huset men det skulle många gånger resultera i en hel del elpatrondrift om du skall värma vattentanken och huset samtidigt. Skulle tanken tömmas helt på varmvatten så skulle det i alla fall resultera i ett kallt hus då värmepumpens returtemperatur från tanken skulle vara så låg att din framledning skulle vara nästan obefintlig.

D

Utloggad Andreasjoo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element vid varmvattenladdning altherma geo3
« Svar #9 skrivet: 28 december 2021, 18:03:53 »
Det är inte så mycket pennfäktarna hos tillverkarna utan politikerna i EU som trycker upp direktiven.
Visst skulle man kunna värma huset under pågående VV laddning genom att mata ut över en shunt mot huset men det skulle många gånger resultera i en hel del elpatrondrift om du skall värma vattentanken och huset samtidigt. Skulle tanken tömmas helt på varmvatten så skulle det i alla fall resultera i ett kallt hus då värmepumpens returtemperatur från tanken skulle vara så låg att din framledning skulle vara nästan obefintlig.

D

Okej jag förstÃ¥r problematiken, att det är antingen eller som gäller. Men finns det nÃ¥got som gÃ¥r att göra via inställningar för att minimera  "kallraset"? Schemalägga VV laddning nattetid är väl ett alternativ sÃ¥ tanken alltid stÃ¥r fulladdad men det är väl inte helt orimligt att man lyckas tömma tanken ändÃ¥ vid vissa tillfällen och det är under - 20 ute.
Jag har vänner med olika värmepumpar och ingen kan pÃ¥stÃ¥s relatera till problematiken, att huset blir nedkylt pga att elementen blir kall direkt vid vv laddning. Det är väldigt pÃ¥tagligt hos mig iallafall och fruktansvärt irriterande, gamla pumpen (nibe fighter 1225) fungerade väl antagligen pÃ¥ samma vis men jag upplevde aldrig detta fenomen med den.   

WilliamX

  • Gäst
WilliamX
SV: Kalla element vid varmvattenladdning altherma geo3
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2022, 09:52:48 »
Hej,

Jag upplever samma sak som trÃ¥dskaparen efter att min GEO 10 KW Altherma varit i bruk 1 Ã¥r.  Vi har mindre bra isolerat hus och nedkylningen startar snabbt av hus och radiatorer, sÃ¥ upplevde även installatören.  Vi har valt bort att ha El-patronen igÃ¥ng för att minimera energiförbrukningen men det tar lÃ¥ng tid innan radiatorerna har kommit upp i varm temp igen. El-patronanvändning för att snabba pÃ¥ uppvärmningsprocessen kan vara en möjlighet.   Jag har försökt lösa det med att sätta schema med uppvärmning 02 pÃ¥ natten samt 13:00 3 dagar i veckan.  Hur är isoleringsnivÃ¥n pÃ¥ ert hus?

Utloggad arnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element vid varmvattenladdning altherma geo3
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2022, 21:11:01 »
Hur är varmvattenuppvärmningen konfigurerad?
Det finns ju några parametrar att skruva på bl.a.:
- typ av uppvärmningsläge
- återuppvärmningstemperatur
- hysteres
 
Den inställning som i det här fallet låter enklast är ju att använda återuppvärmningsläge vilket innebär att maskinen försöker ligga på inställd temperatur så gott det går.
Det borde innebära att tiden att värma varmvattnet blir så kort som möjligt (men mot tonårsduschen kämpar pumparna förgäves).

Själv kör jag med schemalagt läge + återuppvärmningsläge, 45 grader i återuppvärmningsläge, 5 grader i hysteres, och kl. 04:00 är den schemalagd att värma upp till 52 grader.
I det här fallet innebär det att om temperaturen går ner till 40 grader så värms den upp till 45 grader.
Jag kör ingen legionellauppvärmning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!