Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stänga av tillskott för att spara el?  (läst 5883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter81

  • Gäst
Peter81
Stänga av tillskott för att spara el?
« skrivet: 27 december 2021, 00:45:06 »
Hej!

Jag har en IVT Greenline HT Plus E7 med några år på nacken. Nu när elpriserna är som de är funderar jag på om jag kan göra något för att spara några kronor. Jag har noterat att pumpen går på tillskott ca. 3 timmar per dag nu senaste dagarna när temperaturen legat på -5 grader eller så.

Låter det spontant mycket och tror ni att det skulle vara en märkbar besparing att stänga av tillskottet (förutsatt att pumpen som sådan mäktar med att hålla rimlig temperatur själv)?

Fyller gärna på med mer uppgifter om det behövs för att kunna besvara frågan. :)

Mvh
Peter

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Stänga av tillskott för att spara el?
« Svar #1 skrivet: 27 december 2021, 07:42:23 »
99,999% (eller mer) av tiden sedan jag installerade min Greenline C7 har jag haft eltillskottet avstängt.
Senaste gången jag lät tillskottet gå in (förutom vid legonellakörningar) var i dec 2010 som lär ha varit den kallaste decembermånaden på 109 år här i Göteborg.

Min erfarenhet är att temperaturen i mitt hus sjunker väldigt sakta när det är "för kallt" för pumpen att orka hÃ¥lla uppe värmen inne. Och ofta skiner solen under dagarna när det är riktigt kallt ute och dÃ¥ värmer den upp inomhus rätt bra. Som konsekvens att eltillskottet är avstängt har min pump som mest  gÃ¥tt 2-3 veckor i sträck utan att ha stannat en enda gÃ¥ng.

Som du ser här nedan värmer jag med värmepumpen upp totalt runt 300 m2 hus inkl. garage byggt 1974 med min 7 kW pump. Jag har dock inte full värme på överallt. När det är minus 10-15 grader ute låter jag temperaturen i garaget gå ner till +5 grader samt i "källaren" (souterränghus) och vardagsrummet +15 grader. Att värma upp huset ett år kostar runt 5000-6500 kWh vilket väl får anses vara hyfsat billigt.

Eltillskottet är avstängt nästan hela tiden och det fungerar bra för mig så du kan ju prova och se hur det fungerar för dig.
« Senast ändrad: 27 december 2021, 08:21:39 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Peter81

  • Gäst
Peter81
SV: Stänga av tillskott för att spara el?
« Svar #2 skrivet: 28 december 2021, 00:16:12 »
99,999% (eller mer) av tiden sedan jag installerade min Greenline C7 har jag haft eltillskottet avstängt.
Senaste gången jag lät tillskottet gå in (förutom vid legonellakörningar) var i dec 2010 som lär ha varit den kallaste decembermånaden på 109 år här i Göteborg.

Min erfarenhet är att temperaturen i mitt hus sjunker väldigt sakta när det är "för kallt" för pumpen att orka hÃ¥lla uppe värmen inne. Och ofta skiner solen under dagarna när det är riktigt kallt ute och dÃ¥ värmer den upp inomhus rätt bra. Som konsekvens att eltillskottet är avstängt har min pump som mest  gÃ¥tt 2-3 veckor i sträck utan att ha stannat en enda gÃ¥ng.

Som du ser här nedan värmer jag med värmepumpen upp totalt runt 300 m2 hus inkl. garage byggt 1974 med min 7 kW pump. Jag har dock inte full värme på överallt. När det är minus 10-15 grader ute låter jag temperaturen i garaget gå ner till +5 grader samt i "källaren" (souterränghus) och vardagsrummet +15 grader. Att värma upp huset ett år kostar runt 5000-6500 kWh vilket väl får anses vara hyfsat billigt.

Eltillskottet är avstängt nästan hela tiden och det fungerar bra för mig så du kan ju prova och se hur det fungerar för dig.
Stort tack för ditt svar Per! Mitt hus är frÃ¥n 1910 och jag gissar att det nog tyvärr inte är lika tätt som ditt (har även F-ventilation och inte FTX). Använder idag upp 17-20 tusen kWh per Ã¥r. Kanske sjunker därför värmen fortare hos oss än hos dig om det skulle bli "för kallt". Men det fÃ¥r tiden utvisa - jag har slagit av tillskottet nu sÃ¥ fÃ¥r vi se hur kallt det kan bli utan att pumpen kastar in handduken.  :)

Visst gÃ¥r det förresten inte att stänga av tillskottet för legionella-körningarna? Tänker sÃ¥ jag inte gjort nÃ¥got dumt när jag stängt av tillskott i menyn. 

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Stänga av tillskott för att spara el?
« Svar #3 skrivet: 28 december 2021, 10:55:49 »
Legionellakörningar (dvs varmvattenspets i IVTs beskrivning) görs även om du har stängt av tillskottet.
Om jag förstår beskrivningen rätt så går tillskottet även in när pumpen larmar (dvs kompressorn stannar) trots att man stängt av tillskottet i menyn P5.5
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Stänga av tillskott för att spara el?
« Svar #4 skrivet: 28 december 2021, 11:17:00 »
Jag kör också med tillskottet avstängt i normalfallet. Det kan bero på årsmodell men när min pump stannar pga larm går tillskottet inte in. Jag tror det är ändrat på senare årsmodeller.

Så här års när solen inte bidrar med någon värme sparar man inte så mycket med avstängt tillskott. Slutet av februari och mars när solen värmer fungerar det bättre. Även om natten är kall gör tillskottet från solen att innetemperaturen på dagen blir normal.
« Senast ändrad: 28 december 2021, 19:20:17 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Solochjord

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Geo 508
SV: Stänga av tillskott för att spara el?
« Svar #5 skrivet: 28 december 2021, 15:35:59 »
Jag hoppas du finner svar i denna tråden:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=76197.0

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Stänga av tillskott för att spara el?
« Svar #6 skrivet: 28 december 2021, 17:26:11 »
Roland, i IVTs funktionsbeskrivning över REGO 600 daterad september 2001 sid 57 vid "Val av funktion av tillskott ja/nej" och december 2003  sid 43 vid P5.5 "Val av funktion av tillskott ja/nej" stÃ¥r det "NEJ: Tillskott kan bara aktiveras under larm och varmvattenspets". Även oktober 2009 stÃ¥r samma sak för REGO 638

Att varmvattenspets fungerar trots att tillskottet är satt pÃ¥ NEJ vet jag men om det gör sÃ¥ i verkligheten även vid larm vet jag inte  dÃ¥ jag aldrig haft nÃ¥got sÃ¥dant problem med min VP sÃ¥ att tillskottet behövt gÃ¥ in trots att jag har satt tillskottet pÃ¥ NEJ
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Stänga av tillskott för att spara el?
« Svar #7 skrivet: 28 december 2021, 19:28:42 »
Det är så tillskottet borde fungera men det har hänt två gånger att jag har vaknat med svalt sovrum och kalla radiatorer beroende på att köldbärarpumpen stannade någon gång under natten. Tycker att tillskottstimrar borde ha hunnit räkna ner men undersökte aldrig i detalj de närmare omständigheterna. Prioritet ett vid de tillfällena var värme i huset.

I och för sig är det ingen nackdel om man inte är bortrest då det fungerar bra som larm. Det finns ju fall där elpatronen utan husägarens vetskap har värmt huset en tid.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Peter81

  • Gäst
Peter81
SV: Stänga av tillskott för att spara el?
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2022, 16:42:12 »
Jag kör också med tillskottet avstängt i normalfallet. Det kan bero på årsmodell men när min pump stannar pga larm går tillskottet inte in. Jag tror det är ändrat på senare årsmodeller.

Så här års när solen inte bidrar med någon värme sparar man inte så mycket med avstängt tillskott. Slutet av februari och mars när solen värmer fungerar det bättre. Även om natten är kall gör tillskottet från solen att innetemperaturen på dagen blir normal.
Borde det inte vara så att elpatronen är mycket mindre effektiv än pumpen (COP 1 för patronen och 2-3 för pumpen)? Om man "väntar in pumpen" istället för att den raskar på med elpatron så borde det över tid vara billigare tänker jag.

Haft tillskottet avstängt sedan 28/12 och länken visar olika dagar plottade. Förbrukning på y-axeln och utomhustemp på x. De gråa prickarna är efter tillskottet stängts av. Underlaget är förstås mycket litet än men så här långt ser det lovande ut. :)

https://1drv.ms/u/s!AnotmtA2ZGOmhYAfxhYrboVxTV8O-g?e=fk71zE

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Stänga av tillskott för att spara el?
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2022, 18:30:26 »
Jo, men det är först i februari när solen värmer på dagarna som det blir en skillnad som märks.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Stänga av tillskott för att spara el?
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2022, 20:02:12 »


Haft tillskottet avstängt sedan 28/12 och länken visar olika dagar plottade. Förbrukning på y-axeln och utomhustemp på x. De gråa prickarna är efter tillskottet stängts av. Underlaget är förstås mycket litet än men så här långt ser det lovande ut. :)

https://1drv.ms/u/s!AnotmtA2ZGOmhYAfxhYrboVxTV8O-g?e=fk71zE

Det verkar som du har ungefär samma förbrukning med och utan el-spets ....
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Peter81

  • Gäst
Peter81
SV: Stänga av tillskott för att spara el?
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2022, 23:52:47 »
Det verkar som du har ungefär samma förbrukning med och utan el-spets ....
Japp, men de tvÃ¥ dagarna där det var ganska kallt (<-5) sÃ¥ lÃ¥g dessa tvÃ¥ grÃ¥ punkter Ã¥tminstone lägre utan spets. Men jag ska lÃ¥ta det gÃ¥ en mÃ¥nad till eller sÃ¥ och plotta ut samma diagram sÃ¥ fÃ¥r vi se.  :)

Martini Calzone

  • Gäst
Martini Calzone
SV: Stänga av tillskott för att spara el?
« Svar #12 skrivet: 24 oktober 2022, 20:52:38 »
Hur gör ni för att stänga av tillskottet?
Jag har en IVT Greenline HTC7 PLUS och går i samma tankar som trådskaparen men hittar inte hur jag gör?

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Stänga av tillskott för att spara el?
« Svar #13 skrivet: 25 oktober 2022, 07:29:21 »
I menyns punkt 5.5 väljer du om du vill ha tillskott eller ej.
Se i manualen för Handledning/Drifttagning https://docplayer.se/5292296-Greenline-ht-plus-c-och-e-handledning-i-montage-drifttagning-och-skotsel-for-anvandaren-for-installatoren-tekniska-uppgifter.html
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Micke0243

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av tillskott för att spara el?
« Svar #14 skrivet: 28 februari 2024, 10:35:15 »
Hejsan  tummenupp
Tack för bra tips. Nu har jag också stängt av tillskottet på vår Greenline EVT E11, pga verkligen svindyra elräkningar nu på vintern. Har haft hem IVT servicetekniker, också svindyra, flera ggr föregående år, men de har inte lyckats fixa pumpen optimalt. Vårt hus är stort, 250 kvm + 100 kvm uppvärmd biyta, gammalt och dåligt isolerat. Men tycker ändå att tillskottet körs länge och går på tidigt även vid relativt hög utetemperatur.

Det har gått så långt att jag börjat fundera på att byta till fjärrvärme, vilket verkar vara billigare, enklare och stabilare, i alla fall för mig som inte är någon bergvärmepumpsexpert vilket det verkar som man måste vara om man har en.

Hur ställer man in så att tillskottet går på när det behövs. Vi bor i Dalarna och det kan bli väldigt kallt. Då vill man ju inte behöva springa ner och köra igång tillskottet manuellt.
 :)
« Senast ändrad: 28 februari 2024, 16:19:23 av Micke0243 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 774
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!