Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Ersätta FLVP med BVP?  (läst 310 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StefanWes

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 15
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ersätta FLVP med BVP?
« skrivet: 26 december 2021, 22:46:11 »
hej!

i dessa elpriser funderar man ju på vad man kan göra. Elhandelsfakturan ser ut att öka till 400% för december jämfört med förra året och det trots komfortförsämringar i form av avstängd el-golvvärme i badrum övervåning och avstängda element (ersatt med mycket eldning)

huset från 2000 på ca 170 kvm med FLVP, golvvärme på BV, avstängda el-raddar på ÖV och när vi inte är är hemma och eldar i kaminen gör det av med ca 80 kwh per dygn vid -8 och det är ca 16 grader inne. Redan med normal rumstemp så går ju eltillskottet nästan hela tiden nu när tempen har legat runt -10 ett bra tag.

därtill har vi el-raddar i garage/kontor på ca 30 kvm som förvisso ingår i ovan nämnda kwh

Jag har ett tag funderat på att sätta in BVP och dra ut en kulvert till garage i samband med en utbyggnad av huset men nu funderar på om man ska tidigarelägga själva BVP-installationen men har lite svårt att bedöma  hur mycket man egentligen spar i kwh.  Men tycker en FLVP behöver lite väl mkt kärlek jämfört med bvp/lvvp
Har kört energiberakning.se en del men är inte helt trygg med resultaten.

vad kan man räkna med för besparingar mellan tummen och pekfingret?

Utloggad 25fOCUS

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 3468
SV: Ersätta FLVP med BVP?
« Svar #1 skrivet: 26 december 2021, 23:09:10 »
På dina breddgrader så klarar en LV det bra, dom nya nu går ner till -20, där dom lämnar en skapligt effekt, Lägga kulvert till garaget, hur långt är det. I bland är man lite blind, räcker nog gott med en LL där och allt blir billigare.

Utloggad StefanWes

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 15
SV: Ersätta FLVP med BVP?
« Svar #2 skrivet: 28 december 2021, 22:09:18 »
På dina breddgrader så klarar en LV det bra, dom nya nu går ner till -20, där dom lämnar en skapligt effekt, Lägga kulvert till garaget, hur långt är det. I bland är man lite blind, räcker nog gott med en LL där och allt blir billigare.

hej och tack för svar.

Jo LV funkar bra, har en viessman split LV i sommarstugan och den täcker 100% av effekt/energibehovet till den stänger av vid -20, (eller om det var -15??) om man förstås inte tömmer VVB då blir det lite stöd av el för att kompensera bortfallet 
Men jag vill inte ha en surrande ute-enhet som jag har svårt att placera förr dolt  / inte blir störd av, + att jag gärna vill ha frikyla, har stort burspråk av glas mot söder så det blir ett jäkla växthus och det är inte bara mitt i sommaren milt uttryckt.

det är ca 15m kulvertlängd i mark, har naturligtvis tänkt på LL i garage och kontor men det är två olika utrymmen med 2 olika temp på 10 resp 18 kvm och känns konstigt med 2 stycken på sådan liten yta. plus att jag har golvvärme-slingor i kontorsdelen förberett så tänkte komplettera med en liten fläktkonvektor i garaget.

Jag behöver med utbyggnad ca 11 kw exkl varmvatten vid DVUT.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?